Tuesday, March 31, 2009

Juara Renang itu - Terus Mendidik hati-3

Hari kedua, pepagi kami yang letih dah tepaksa turun untuk bersenam poco-poco... tak ambik gambo sbb acik mang suka senam ni.. jadi kamera diletak jejauh. sempat ekkk memain kat celah pokok.. Selepas senam, bersarapan dan terus ke taklimat cara membuat rakit dan langkah2 keselamatan ketika berakit. Sebenarnya, ikut plan asal, kami kener berakit di sungai berhampiran. Tapi selepas pasukan bomba tu pi servey, sungai tidak berapa selamat sebab malam tadi hujan lebat. Jadi kami hanya akan berakit di kolam ini.... !! Sebelum berakit, sempat la acik menyebok nengok bebudak UITM ni ber flying fox... angan2 ku punah belaka untuk turut sama bergayut terbang cam bebudak ni...sebab kata trainer, ciri2 keselamatan kat situ tk berapa bagus...tk menepati SIRIM... dan mereka tidak mahu merisiko kan peserta-peserta mereka. Kami bina rakit sendiri menggunakan tiub tayar yang disediakan. Setiap pasukan kena buat sendiri..... dan pada masa ni, kerjasama ahli pasukan adalah diperhatikan. Lepas siap rakit..kami diuji dengan Water Confident. Bukan uji, tapi dilatih untuk yakin ketika berada dalam air...setelah diberi life jacket....semua dikehendaki masuk dalam kolam yang dalam maksimumnya 9 kaki. uiiiiiiihhh... acik tak dapat bayangkan....dalam tu.. Jadi, acik tak brani nak maen2.. ikut jer arahan abang bomba. Kami di ajar tentang langkah2 keselamatan dan cara menyelamatkan diri apabila di dalam air... gambar tak ambik....sebab acik amek bahagian okeh... lagipun ujan...kamera acik tk water proof.. Susah gak guna life jacket... silap2 boleh tetonggeng dan teminum banyak la air ijau tuh... muahahha.. ada la orang tu.. Lepas semua dah yakin, kami mula berakit... satu rakit naek lapan orang. Nak mengayuh pun tak reti....rakit acik berpusing2 tak jalan..orang lain dah ke depan....kami asik berpusing2... bukan acik yang kayuh yer...acik duk tetngah... kayuh dengan kaki je. Berkat usaha dan kerjasama kumpulan acik, akhirnya kami berjaya sampai ke destinasi dan memotong kumpulan lain yang mulanya mengetawakan kami....hahaha...seronok kan... semua kener renjis air.... lenguh tau kaki acik... yang lagi lenguh, mulut ni ha...letih menjerit ala-ala PLKN.. Kerja berpasukan perlukan kesefahaman dan kerjasama. Baru lah ada kejayaan. Itu yang acik pelajari dari acara berakit ini. Selepas berakit, program seterusnya, masih dalam air.... game single life... kami dikehendaki masuk ke dalam air dan menangkap sorang sebiji bola pingpong yang mempunyai markah di setiap satunya... seutas tali di rentang hingga ke hujung kolam...dan kami dikehendaki berpaut pada tali tersebut setelah mendapatkan bola. Bestnya... Masa2 camni, acik tunjukkan kepakaran acik berenang...eksen la.... gi tangkap bola yang jejauh... ye...boley la eksen....sebab pakai life jacket....kehkehkeh... Selesai game yang meletihkan itu, kami balik ke bilik dan bersiap untuk makan tengahri serta solat zohor.. kemudian sambung lagi....game dalam air jugak.. kecut acik ni... dah la memang kecutpun...heheh Kelihatan dalam gambar, kami bermain..aper ke namanya... silent message ke aper tah.. sorang bagi isyarat...yang lain meneka bentuk apa yang perlu mereka buat dengan tali tanpa menjatuhkan tali ke dalam air... lenguh tau tangan acik. Ni ahli kumpulan acik... yang tk menang gak. Acik menggunakan khidmat seorang ahli yang kebocoran yang tk boleh turut sama berendam untuk mengambil gambar2 anggun acik nih... nampak tu...acik sedang memberi arahan gambaran kepada kumpulan satu lagi utk membentuk bintang... jenuh diorg mikir...ntah2 apa2 yang acik isyaratkan..... Untuk pengetahuan...kolam ini lebih cetek dibanding dengan kolam sebelum itu... (kawasan ni memang penuh dengan kolam2...yang ada ikan di dalamnya..) dan kolam ini juga lebih ijau airnya..... yaaaargh.. tapi bukan air lumpur ye puan masss.... air nya datang dari bukit... air bukit yang disalur masuk ke kolam2 di sini... kata sorang pekerja di sini, air ni bagus dan boleh mengawet mudakan setiap yang mengamalkan mandi di situ.... hah...ngkau...saper nak awet muda...mai la datang ke Nurlembah Pangsun ini. Selepas game ni, kami ikuti game lain pulak...baling botol dengan kelapa... tak payah la cerita...boring je... lepas tu kami minum petang. Hujan turun lagi. Juru latih memberi kami pilihan samada nak teruskan atau berehat.... maka sesetengah memilih untuk balik berehat di bilik sementara sebahagian besar lagi memilih untuk menyambung....main di kolam.... hah...apa lagi... berendammmmm sakan... memacam game bebas yang jurulatih tu ajak kami bermain... termasuk game bola....ehh ...buah kelapa yang dijadikan bola.... riuh rendah bila kumpulan yang ada 2-3 kerat lelaki itu tersalah carik bola... lain bola yang yang dicarik....lain bola yang dijumpa.... air kan keruh...mana la nampak bola.. yang lelaki tu lah... habih bola jurulatih pun nak direbutnya...muahahaha.. sib la juru latih lelaki.. Tapi acik baik..acik tak telibat ye...hehhe... bila acik perasan, raba meraba berleluasa dalam game tersebut....acik mula menjauhkan diri... aisay...ini tk best la... Kemudian kami main game police sentri... letih mengejar dan dikejar dalam air. Akhir sekali petang tu...kami buat gaya bebas dan aktiviti bebas, ada yang belajar berenang... merayu acik ajau diorg brenang...tapi acik sendiri tk reti brenang...camner nak ngajar orang.. stakat nak membenam2 kan diorg tu....boleh la...hehe. Letih sungguh malam tu... dannn...mood acik bertukar menjadi tambah letih biler tengok urusetia datang... kekecewaan dan menci mendatang. Lalu tiada keseronokan lagi.. Tiada keceriaan lagi di wajah acik...kenapa??? Lihatlah beza gambar di bawah ini... Sebelah kiri ni gambar kumpulan kursus kami... di sebelah kanan kumpulan motivasi yang pergi tahun lepas di Genting Highland... dengan consultant yang sama... Lihat keseragaman mereka dengan kesempoian kami.. sungguh tidak adil.. !!! jangankan nak beri kami pakaian seragam tuh... kertas sehelai pun kami tak dapat sepanjang kursus... perbelanjaan berhemah kununnn.. acik sengaja tak bawak buku nota sebab mikirkan akan dapat semasa berkursus.. acik nak kurangkan berat beg. memang acik sorang yang suka mencatit setiap kali ada ceramah atau kursus.. tapi kali ni, acik memang sempoi...relekss ..mendengar bagaikan seorang genious yang masuk segala apa yang didengar. Dah lah...malas nak mikir... urusetia yang tidak setia... Acik perlu jadikan diri acik seorang yang bersyukur kerana dihantar berkursus tanpa sebarang bayaran. bersyukur kerana dapat memacam pengalaman dan kesedaran sepanjang kursus. Acik perlu kurangkan sifat amarah acik. Acik perlu mendidik diri untuk memaafkan dan redha Moral of the story, -bekerjasama adalah penting dalam kerja berpasukan -kebijaksaan penting apabila ketikanya sampai untuk membuat keputusan. -Disiplin perlu ada dalam kerja berkumpulan hatta ketika bersendirian pun perlu ada disiplin diri. -tanamkan sifat redha dan saling bermaafan dalam diri -jauhkan sikap amarah..kerana marah hanya akan menghilangkan keceriaan, menyebabkan orang lain menjadi mangsa... :)

8 comments:

pB said...

Salam ...

Best nyerrrr

Shifu67 said...

rakit acik berpusing2 tak jalan..orang lain dah ke depan....kami asik berpusing2...

Moral of the story,

begitulah keadaannya kalau dalm bulatan... ko akan berpusing kat tempat yg sama... kalau nak ke depan ko kena dalam barisan... jadi masuklah 'barisan'.... hehehe

Ma_sUyinFiqah said...

arramak orang cam den sesuwai p kursus tu. Tapi den tamau minum banyak air ijau..konon2 nak awet muda sekali tu jadi sakit2 badan. Sapa tu..sapa tu? Tatau....

Mak Su said...

maksu konfiden, bila air takat buku lali gitu.

tapi kalu bab awet muda, sekrg gaks maksu akan turujun itu kolam .. yeaaaahhhh

lupekanje said...

salam pB,
part yang best,memang best...klu boleh nak pegi lagi..

shifu,
rasa susahnya mengemudi bahtera...sama seperti susahnya mengemudi satu organisasi...satu pentadbiran...betul kemudi, tecapailah target...sampai lah ke tempat yang di tuju.

Mas,
hehe..awas dengan air hijau itu...bisa bikin sakit perut...

Mak Su..
jangan maen terjun je..kener pakai life jacket ..nanti awet muda tah ke mana...awet lain yg dapat..huhu...
Skrg ni, orang sanggup buat apa je utk tampak anggun dan muda selalu. Tapi percaya lah...ubat awet muda yang paling mudah adalah, senyum selalu...

AHMOI said...

wah..bestnyerrrr..menarik2 kursus tu..hehe

eilawaniey said...

sronoknye..i likeeeeeeee...

lupekanje said...

ahmoi..
klu dpt peluang join kusus camni, elok jgn tolak...rogiii...:)

eilawa,
I knw u gonna laik it...hehehe

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-