Wednesday, March 11, 2009

Aku yang bersalah

Tidak ada manusia yang sempurna. Begitu jugalah aku ini... uwaaaaaaaaahh..stetment sentimental pagi ni. Terkadang, diri ini terlalu mahukan kesempurnaan, mahukan segala kebaikan dan membenci ketidakbaikan... maka akibatnya, perkara tidak baik juga yang berlaku. 

















Kalau kita menyakiti orang, terkadang kita tidak menyedarinya. Tapi kalau orang menyakiti kita, cepat sungguh kita sedar dan tersentap lantas melenting gitu.

Kita serupa...kita serupa.. Kita lupa, asal usul kita, kita lupa apa sebenarkan misi dan visi kita waktu dilahirkan ke dunia ini dahulu. Ada sorang kawan yang aku jumpa. Sungguh sempoi kata-katanya bila kami bercerita... samada betul-betul diamalkannya atau tidak, aku tidaklah tahu. tapi aku suka quote kan kata-katanya itu ..... " .......tak apalah... kita think positive je... mungkin dia bla bla bla.... !!" jadi bila dah cakap centu, tutup kes. Idaklah melalut2 lagi cerita kami.. bagus kan centu! (Natrah....acik tingat kat kau nih...heheh) ....

Setiap kali aku rasa nak marah kat seseorang..bila aku ingat..aku akan pujuk hati aku.. baik aku sangka baik...ato think positif... tapi bila aku telupa..aku tetap dgn think negatif aku...melenting dan melatah gitu. 

Misalnya, ada orang over take aku kat highway dengan gaya macho yang sungguh kureng beradab... tika aku blh bersabar dan ingat diri...aku akan kata.. tak per lah...orang tu mungkin nak cepat.... bini dia nak besalin... ato mungkin dia sakit perut...nak tekucil dah tu..

Tapi jangan tika aku mood tk baik....jaga ngkoo....aku kejau sampai lobang cacing !!!! (best racing dalam ujan balik dari kampung aritu..acik 'rasa' acik monang..kehkehkeh...) -sila abaikan stetment ini...! Contoh lain, kalu jalan jem masa nak keluar dari pejabat... ada kereta yang potong q aku dari sempang di sebelah aku... sebijik keter aku lepaskan...dua bijik keter aku lepaskan...keter ketiga...sorry...mana boleh jadik... tkkan smua nk tekucil kott...hehhe..

 Nanti pemandu kereta kat belakang aku marah kat aku pulak, for being so sporting on the road...heheh.. Entahla..acik ni cam dah lari dari tajuk. Sekian.

6 comments:

kakpah said...

Kito ni jangan mengharapkan sesuatu tu terlalu tinggi. Sebab kalau tak tercapai up to our expectation (ceh..cakap omputih lak), nanti jatuh bodobuk.... sakit.
so, apa-apapun... ala kadar jo lah. kalau kito raso-raso nak capai bintang tu, agak-agak dapek panjek sampai pucuk pokok pun momadailah wakaka.....

ni apo lak cito pasal keto. Tapi iyo la cik. Jangan bagi muko bona kek smart alex on the road. kpah kalau ado keto nak motong dari kiri, tokan minyak yo. mano bole bagi can.(tapi tengok gak keto apo nak masuk. kalau lori ko, nanti gabak lak keto kpah disondol e kalau tak bagi dio jalan dulu)

slamat poi kojo. bohati-hati di jalan rayo.

pB said...

salam

pB dtg melawat

Ma_sUyinFiqah said...

insaf den sekojap pan...semalam suar yoga den koyak tapi tak salahkan badan gumuk den ni. Tapi iyolah, den agak Allah sudah murka sobab wat yoga laie.

sya said...

Acik.. sya sesekali boleh le pujuk diri tapi kalau dah selalu dan banyak kali kena.. mau kena sumpah seranah.. walaupun bukan depan org punya diri tapi sumpah le jugak

lupekanje said...

kpah..
wah..simbolik tuh..tk kira..walupun acik ni bonsai...acik ndak gak capai bintang di langit...hehe
haha...gabak tu yg tk tahan tuh..

PB,
lawat la...pintu sntiasa tbuka..hehe.

Mas,
haha...bukan sbb yoga tu doh...tpi sobab badan dah naek...kehkehkeh

sya,
sib baek sumpah je...klu santau kan...lagi brutal..heheh..

xiiinam said...

Achik;
Aku urang baek...
Kau jangan marah aku ye...

.
.
.
.
.
.
.
Haihh....
Tengah jiwa kacau gak nih!!!

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-