Sunday, March 29, 2009

Terus mendidik hati -1

Hati acik masih kotor. Masih berkarat dengan mazmumah. Masih perlu diservice, dibaikpulih agar acik dapat terus menjadi insan beriman, hamba bertakwa. Setelah 3 hari 2 malam menghadiri kursus motivasi yang mengetuk hati, acik terus tahu, bahawa acik tidak lagi sempurna, dan terlalu banyak kelemahan yang perlukan usaha gigih untuk membaikinya. Acik masih lalai dan selalu lupa diri. Lupa asal usul. Lupa untuk mengamalkan yang baik dan meninggalkan yang sepatutnya ditinggalkan. Di hari kami bertolak, kami semua dengan wajah gembira, meninggalkan pejabat, menaiki bas yang disediakan menuju ke lembah damai itu. Yaa...acik pun gembira sampai gi kaco ck lah yg sedang jadik Mc majlis maulud nabi katanya... dan...dalam majlis tu, tetiber kluar nada dering doraemon menandakan masuknya sms acik.. heheh...mahapla cklah..sekali lagi acik ingatkan..lenkali klu jadi mc, jangan lupa matikan henpon canggih cklah tu...ekekeke.. Sesampai di tempat yang dituju, iaitu Nurlembah Pangsun, Hulu Langat, Selangor, maka kami turunla dari bas dengan disambut oleh encik comel dari Smart Builder Consultant itu... kami dah mula rasa semacam bila dia kata kami akan terus menjalankan aktiviti...sebab ada yang masih memakai pakaian pejabat...kata jurulatih itu, kami akan dibawa melalui jalan berlumpur menuju ke khemah kediaman kami...aaaaarghhh..kenapa la tk pakai baju yg sesuai dari awal lagi...!! Mulalah kami menyalahkan pihak yang septutnya memaklumkan kami perkara itu. Nampak.... dari awal lagi telah terserlah kelemahan kami...saling menyalahkan... sedangkan...apa yang kami dapat sekiranya saling menyalahkan, sama erti dengan mencari salah orang lain???? Apa yang kami dapat??? Perkara yang telah berlalu....tk ada maknanya kalau saling salah menyalah.... Apa pengajaran sepatutnya yang kami simpan dan amalkan??
  • Sentiasa bersedia.... apa2 halpun, kita perlu bersedia untuk apa2 keadaan.
  • Jangan memanjang2kan cerita...benda dah lepas...
  • Perkara yang lepas jangan dikenang.
  • jangan ulang perkara yang sama sekiranya lain kali menganjurkan/mengikuti program seperti ini.
  • Dalam hidup, jangan saling salah menyalah, tetapi cuba cari salah diri sendiri. (penganjur / urusetia pogrem mesti suka aku cakap camni...hmmm...jgn nak lepas diri camni okeh...kalau anda jadi penganjur...perlu juga ambil iktibar..!!!) ..program perlu tersusun dan berjadual.

11 comments:

sabiqahAnuar said...

kak chah, sonotnya kursus sambil bercuti...erm mencari damai yg hilang laks rasanya...

lupekanje said...

ieqa, sonot tpi tk sonot...huhu...
ye ler...dalam sonot..ada tk sonot gak..damaiku hanya seketika..pehtu tensen..letihh...penattt...!!

xiiinam said...

Ini Tak ADIL......
Kementerian tak adil....
Cikgu terperaaaap je kat sekolah ngadap bebudak tu.....
Tapi staf KPM boleh jenjalan tukar angin...






Tipah cemburu....

xiiinam said...

'Sreeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet...!!!!!!,'aku membrek xiiinam ku.....


'Errrrrr...tak silap rumah ke aku ni', kataku sambil menggaru-garu kepala,

xiiinam said...

Hmmm...lawa....

xiiinam said...

Err...aku tengah bayar utang ni...dah lama tak dapat komen...

xiiinam said...

network aku bukan boleh percaya...sat sat ni kalau hampeh lagi...senyaplah aku...tak boleh muncul kat sini...muehehehe

lupekanje said...

lepok kang cklah ni....mehh mehhh...nak pelok arab kat hang....acik gindu yg amat kat cklah...heheheh..
acik penat lagi ni cklah...rasanya, kalu antar cecikgu gi kusus cam kusus kami ni....hmmm..(sambey geleng paler....) mungkin KPM akan kener sumpah seranah lagik....
sbb cecikgu tu (tmasuk yg bawak keter xiiinam 751 tu) akan kata...KPM ni hingat kami ni takdak kijer dah ke...pi hantaq kami kat tempat jin betendang nih...!!!..haa...tunggu citer acik ni blm abis...baru sampai kat tempat kusus...!

zino said...

selamat berkursus.. zino pun dah lama tak kursus ni...

lupekanje said...

tima ksih zino...kusus nya udah selesei...heheh..berjaya dengan cemerlangnya..

kakpah said...

pagi tadi kakpah dah tulih komen. mano poi e monghilang. wuhuu....

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-