Thursday, March 5, 2009

Hasil dari kampung minggu ini

Hari sabtu lepas acik balik kampung. Jengok emak, dan hantar zirah duk dgn nenek dia. Bio dia habiskan blajar mandu..selagi tk habis, acik posan, jgn kau balik kat umah ni... !! Kejam bunyiknya kan. Kejam ngan anak sendiri tk per..

Pehtu, sambil nyolam, minum air... kombung gakla perut.. acik pergi membaiki bahagian-bahagian kereta yang perlu dibaiki kat worksyop Rantau. Suis power window yg dah rosak... mentol lampu reverse yang da tebakar, dan skrukan speaker kat pintu yg asik tebarai jer tuh...acik dikenakan RM25 sahaja untuk semua itu. (murah ke mahal??)

Kemudian acik pegi tukar bateri kereta kat woksyop satu lagi...tompek acik salu serbis keter...bateri 13 plet...dikenakan RM180...ok ke tu? acik bukan tau, kalau tokey tu klentong pun, acik hantam sajalah..janji bateri keter acik dah tuka. Seblum keter tu buat hal nanti...tpaksa pulak minta tlg orang lain nak tolak keter. Sejak jadik ibu tunggal ni, acik suka buat segala2nya sendiri..selagi boleh. Sebelum ni, keter tu dah mula susah nak start.

Tokey tu kata itu sebab bateri...formulanya...nak tau apa yang rosak...kalu pepagi susah nak start..pehtu sampai petang, dah tk ada masalah...maknernya...bateri la yang dah nak kondem. Ye lah...dah setahun setengah pulak bateri tu...dah la 9 plet...kata tokey tu lagi...kok dia tipu, kono tipu jua lah acik nih... think positive jer la... Sambil2 repair keter tu, Mak acik dgn si zirah pegi membeli belah...nak cari bebuah katanya. setelah selesai semuanya, acik antor diorg balik rumah kg...dan acik rehat seketika...lena tk hengat...sampai lepas asar baru tesadar.

Tu pun biler tipon bebunyik, panggilan dari Puan Lyn Nak ajak pi pasar Malam Bangi...tk de maknernya...sbb acik masih kt kampung...lenkali je lah. Tima kasih la sbb ingat kat acik .. Pehtu acik mengomeh2...nak balik Putrajaya dah...dah lewat petang gak...alasan tk nak tdo kat kampung, sbb sok ada kelas kat masjid...(tpi tk pi pun... sbb tiba2 ilang mood... keji kan...sindri rogi la...) Macam biasa, mak acik bekalkan bekal apa yang ada....seperti kat bawah ni..






Mangga dan epal beli kat Rantau buah kundang, beli kat .. apa tah nama tempat tu..Air Kuning kot.





















Tebu telor amek kat belakang rumah









Sayur bayam Cameroon yang mak acik tanam sendiri.
 













Cili api power, baka yang teramat podeh. Mak acik tanam okeh. Acik terai semalam..makan dengan tempoyak colek... Fuhhhhh...berasap gigi acik. Komfem ! mang podeh. Hujung cili tu je acik tenyehkan ngan sesudu tempoyak...dah cam tebakar lidah acik..
















Ni penambat selero acik kalu duk sensorang nih.. Tempoyak, Joruk potai koler Pilah, Ikan Pekasam Koler Perlih yg Mas bagi....uwaaaahh....mabeles!!! Kalu tijah ngan piah lalu bawak puding karamel ungkunor pun acik tk pasan punyo.















Ado laei yg mak acik bokal kan... Pisang Awak... goreng pun sodap! Sarapan pagi tadi...sensorang duk perabih sepiring pisang yang telah digoreng... sepiring besar tau..!! Sekian. Cerita hari akhir dari kumpulan schedule acik. Ari jemahat acik kembali bersiaran Langsung dari pentas sandiwara...

17 comments:

kakpah said...

Kalau tanyo pasal keto no cik, kpah satu hapah tak tau walaupun dah puluh tahun bawak keto. Somo harap kek asben.
cik, ekau jangan la tayang barang yang bawak dari kampung tu bebanyak. Takdo pekdah e. bukan e dapek kek kpah hehe..

apo pasal tebu telor kau tu kpah nampak macam sorai yo. ko mato kpah ni dah tepeleot..

MasNurin said...

Uwaaa...dah lamo tak makan tebu telor..wa cheq lapaq tebu teloq...masak lomak paling sodap

Tijah said...

yo la. cam sorai yo tobu tu..

cik, bateri 180 tu cam maha tu cik. biaso 120 yo utk btry basah & 140 utk bateri kering. sey pki btry kering sbb sonang xyah topup air. lopeh tu dio ado indicator ijau/merah...kok dah merah tu copek2 la tukar. tahan 2 taun...

kodai kek rahang! sebolah balai polis colah trafik lite tu...

sya said...

Achik.. pisang kat rumah tu tak sompek digoreng pun.. malah balik dr berbasahan .. dlm keto dah 3-4 biji dibedal ..

zino said...

tengok kundang tu buek meleleh air liur hehe..

putera said...

nak buah kundang!!!! hehe... tak aci tol makan sorang2!! huhu...

en_me said...

pisang awak goreng tewwww.. sodapppp

lupekanje said...

kak pah..
samo la kito..acik mang sajo tunjukk...kasik kpah tengok je...haha..

mas,
nnt la..klu acik hengat...klu balik kg nnt, dan kalu ada la.. dan kalu rajin....acik poskan..hehe..tupun kalu posmen nak anto kan..

lupekanje said...

Tijah..
sorai pun sorai la jah..
apo kau tk bgitau sensiang..morah tu baterinya...bateri seludup apoo???

sya,
acik da slamatkan belen pisang tu kat opis aritu..hehe..tima kasih la tlg abiskan.

lupekanje said...

zino,
acik tk baper gemo kundang tuh..dan asam2 yg sewaktu dgnnya...kener makan dgn knkawan baru jadik...hehe

Putera,
mehla, ada 4-5 biji lagi...tk de saperpun makan..

En_me..
memang sodapp..lagi klu acik ini yg gorengkan...muahaha..

Tijah said...

btry tu murah sbb mmg kodai btry cik. yg kek rantau tu mungkin dio dah makap tinggi sket. heeheheh

xiiinam said...

achiiiikkkkk;
ckLah dah dapat buka blog achiiiikkkk......


sampai tak terkomen kerana terujanya......

kuIna Jentayutiara said...

buah kundang tu buat ceq terliuq...

epal ijau my feberet ....
sure blk PJ penuh bonet keta.

lupekanje said...

tijah,
okeh..lenkali nk tuka betri acik tipon kau yo...

ckLah..
ngko mmg....tkyah la guna anti virus tu...bnyk na halangannya..
acik suko antivirus yg open minded...hahah..

Kuina,
takat epal dua bijik..mangga 2 bijik, kundang 8 bijik..pisang 4sikat....lom penuh lagi keter acik..
tpi klu bawak kelapa patploh bijik..ha...baru ponuh..heheh..
ndak ke kundang? tu kundang madu namo ehh..hehe...nnt acik tanam pokok ehh dulu yo..hhehe..

kakpiah said...

adeh.. sodap lak sayo tgk potai tu cik...

lamo tak mkn joruk potai..

Ungku Nor said...

sampai skarang setakat dapek nengok gambar yo la tobu tolo tuuuhh..
;p

lupekanje said...

piah...
acik hantu joruk potai tuh...
antu raya, antu stokin, smua lari klu antu joruk potai dtg...

ungkunor,
iyolah..sib baek dpt gak tgk gamba dia...hahah..
tanam la...acik bagi anak dia nak tak??

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-