Sunday, October 28, 2012

Aidil Adha datang lagi

Hari raya korban datang lagi...  Diucapkan selamat Hari Raya pada smua.

Tahun ni dapat daging sampai tk muat nak simpan dalam peti ais.  Biasanya tak macam ni.  Tpi sebab tahun ni kakak Accik buat korban, maka dpt la lebih terlebih2 pulak.

Macamana accik nk elakkan dari tak makan daging tu????  Huhu..

Kolestrol....tekanan darahh...smua nak kena jaga setiap kali raya datang.  Tak kira la raya apa.   Melainkan raya cina ngan raya India dan raya Kristian.

Abih camno???  Tak makan nnt, membazir pulakkan!!! Yakin je lah.  Penyakit itu datang dengan izin Allah.  Rezeki jgn di tolak.. *errr...abaikan sambungan dia...  Bala' jgn dicari....

Mari kita cuba cover dengan makan asam2 (boi) ...epal ijo, bawang putih, celery, dll yg sewaktu dengannya.  InsyaAllah...
Tahun ni tk pegi beraya memana.... hanya ke sini arah tujuan kami...



Program menziarah kubur demi kubur...gambar di atas di kuburan arwah Abah accik..
Sebelum tu kami ke lokasi di bawah, menziarahi kubur arwah nenek, sebelah emak dan sebelah abah accik.  Waktu kat situ, emak accik bawak gi lawat kawasan perkuburan lama ni.. Kira tempat bersejarah lah ni..orang2 awal yang terlibat dengan pembukaan kampung accik....yakni, Kampung Linggi. Atau mungkin alim ulama' yang pernah hidup di zaman dulu2 sebelum kelahiran emak accik lagi nih.




Sekian.  Malas nk cerita.  Paler fenin makan dagin banyak nih..huhu

2 comments:

BERT said...

Alfatihah buat yg dah pergi.. sy raya hj x kemana pun... sbb dlm pantang hihi

lupekanje said...

trima kasih.. pantang elok2 Bert...jgn lelasak. Takut bentan fulak... :)

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-