Friday, October 5, 2012

Jangan Aku Dihukum

Apabila ada yang berbuat salah, tersilap, terkhilaf, nasihat...jgan lah kita menghukum mereka .  Menghukum itu kerja Allah.  Kita sebagai hamba, perlulah memaafkan dan menasihati mereka itu.
Jika nasihat tidak mahu digunapakai, serahkan pada Allah.


Itupun kalu mereka itu benar2 salah.  Kekadang berlaku, mangsa yang tidak bersalah telah dijatuhkan hukuman.  Dalam sistem kehakiman dunia kerap berlaku begitu kan...! Berapa banyak sangatlah ilmu yang manusia tahu....hal-hal tersembunyi, tersirat, banyak yang kita tidak ketahui.  Habis banyakpun, yang kita tahu, hal-hal yang tersurat semata.



Kredit utk laman web ini.
 
Ye..kita bukan Allah yang Maha Mengetahui, Maha Adil, Maha penyayang, Maha pengampun, Maha Bijaksana, Maha pengatur segala.
Setiap kejadian yang menimpa kita, tak banyak yang kita tahu, rahsia disebaliknya.  Hanya Allah.  Allah yang Maha Mengetahui


Dialah Yang Awal dan Yang Akhir Yang zahir dan Yang Bathin; dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu.
[Al Hadiid:3]


Peringatan untuk diri sendiri.

3 comments:

cHeRyNa PiReS said...

kita juga tak tahu apa hukuman kita di akhirat sana:)

kan?

BERT said...

mmg ader ssthngah mnusia yg suke mnghukum org mcm dr dia x pnh buat slp..

lupekanje said...

sha...for sure...utk dosa, sgt berat hukumanNya..yg paling berat di dunia pun blm tau berkemungkinan yg paling ringan di sana....huhusentiasa harapkan keampunan Allah, krn hukumanNya kalau di sana, tidak tertanggung oleh kita. Biar kita dihukum Allah di dunia lagi, Moga di akherat kelak, Allah telah ampuni kita.

BERT, betul...ada segolongan manusia yg begitu...dan mungkin kita juga ..samada kita sedar atau tidak sedar. Kekdg bila kita muhasabah diri....accik la....nyesal sbb marah org tu..marah org ni. Hingga orang2 tersebut sakit hati dgn accik...kiranya accik pun telah menghukum..huhu

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-