Wednesday, September 9, 2009

Hukum Menonton Wayang

Berikutan dengan pertanyaan Kak Wos...tentang hukum menonton wayang

Jawapan

Alhamdulillah. Salawat dan salam ke atas Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam.

Hukum menonton wayang/tv adalah tertakluk kepada perkara-perkara yang disiarkan. Jika filem yang ditonton itu mengandungi unsur maksiat dan kemungkaran maka haram hukumnya. Begitu juga sebaliknya, .

Bagaimanapun pada hari ini kebanyakan perkara yang dipaparkan di wayang/tv itu ada mengandungi unsur sedemikian. Oleh itu, kita hendaklah bijak memilih apa yang harus ditonton dan mana yang tidak.Sekian.

Wallahu A'lamSumber: Jabatan Mufti Negeri Melaka

---------------------------------------------------

Menurut Sheikh Yusuf al-Qardhawi..

hukumnya harus menonton wayang selagi mana 3 syarat berikut dapat dipatuhi:

1) Tajuk dan isinya tidak boleh bertentangan dengan Aqidah Islam, Akhlak dan Syariah. Ia tidak boleh mengandungi unsur seks, mengajak kepada jenayah, ajaran sesat dsbnya.

Ulasan berlari acik: Kat sini je kita banyak dah sangkut...tk mengharuskan kita menonton...macam cerita hantu...pernah dulu filem2 mejik2 di haramkan.....utk tayangan di TV..kenapa? dan kenapa sekarang diluluskan pulak?? Cerita2 hantu pun sama...sebab citer tu karut ato kurafat..

kita salu kata, kita tgk suka2 je...kita bukan pecaya pun..dan kita tak melakukan spt dlm itu pilem... tapi dalam pada itu, hati kita bergetar.. kita tekejut...tegak bulu roma satu badan kita... kita rasa seram... kenapa takut?? dahh..skrg kita dah menduakan Allah...sedang kita hanya wajib takutkan Allah sahaja...takutkan siksa Allah... hati2 kawan2...kita dah salah aqidah dalam tidak sedar...contoh la...contoh..

Unsur seks salu mesti ada...habih tidak pun, percampuran lelaki perempuan semasa pembikinan itu pilem mesti tidak dapat di elakkan...walopun pilem katon...animasi..

Banyaklah perkara lain yg paling tidakpun menjatuhkan menjatuhkan status subahat bermaksud kita bekongsi/setuju ato buat tk kisah dgn kemungkaran yg mereka lakukan.

2) Menonton wayang tidak menghalang seseorang itu dari melakukan perkara wajib, seperti solat 5 waktu.

Ulasan berlari acik ; Ni mungkin ngkorang kata ngkorang gi semayang...

3) Elak dari bergaul diantara lelaki dan perempuan yang ajnabi (orang luar), elak dari fitnah dan juga bersyubhat.

Oleh itu sesiapa yg nak menonton wayang, penuhilah tuntutan syarat tersebut, maka ia dibolehkan..

Ulasan berlari acik : Kita mungkin nak gi dgn knkawan fomfuan..atau kuarge, tpi adaer owg lain dlm tu yg dgn bukan ajnabi...duduk rapat2..kepit2...pegang2...raba2...errrkk..dalam gelap kita tanampak apa jadik sekeliling kita....klu ada pun..kita mungkin ada dgr org tesedu2 masa hero mati....ato heroin kener kawin paksa dlm citer industan tu....kehkehkeh..

cara tk langsung, kita meredhai nya...kita biarkan maksiat bersiaran langsung di tempat di mana kita berada tanpa ada rasa besalah...jatuh subhat..kann kann kann...

alerrr...kite pun pnah wat centu masa lom kawin duluuuu kann...*yg mana da kawin la.. err...acik...err...err...astaghfirullah..

Jadik...itu la maksud yg Sheikh Qardawi katakan dlm ayat no. 3 tuh..

Wallahua'lam..

Sumber: Fatwa al-Qardhawi - http://www.qaradawi.net/site/topics/printArticle.asp?cu_no=2&item_no=3589&version=1&template_id=232&parent_id=17

Sumber soklan dan jawapan diambil dari laman web ini..

http://www.muslimdiary.com/forum/viewthread.php?thread_id=703&pid=1830#post_1830

Statement di atas Bukan acik yang reka.. jadik...pepandai la nk kata tgk wayang tu dosa ke tk dosa.... lu pikir la sendiri....

okeh wosss...

Acik sendiri tak mampu nak amalkan semua suruhan dan larangan dalam Islam. Acik masih melakukan banyak dosa pun. Cumer....acik mang nak jadik org baik...jauhkan diri dari dosa2 besar dan kecil... biler tah...blh jadik bebetul baek...

Setan ngan hawa nafsu masih merajai diri. Iman dan takwa masih tipis....setipis kulit bawang...tah..nipis lagik kot.

Anak2 acik pun tgk wayang gak.....larang2pun diorg tk nk ikut...sbb kata diorg citer tu ada bnyk moral of the story...

Acik dah ada seploh tawon lebih kot tk tgk wayang....hajat tu ader je... nk nengok industan ngan tipah...nk nengok citer antu ngan anak2....heheh..*naek tanduk bebelang ku..tpi sentiasa ada halangan, maka belum la lagi acik menempoh panggung tu dlm tempoh tersebut.

Dah la..nk sambung kijer nih..heheh.. bz lagikk..

9 comments:

dizz said...

salam cen, lama tul tak bercakap kita 2 org ni yer... nak ucap selamat berpuasa pun, dah tak releven, jadi selamat beribadat, ujung2 dah ni, mudah2an keluar dr ramadhan dgn keampunanNya.

hal wayang tu, sama lah tah berapa th tak masuk panggung, berbelas th jugaklah... tapi kan kalau movie kat tv selalu tengok, minat tengok camno tu... tak kuat iman, memang minat sgt cerita2 omputih kalau yg best tu, cerita pasal hidup dan kekeluargaan.. tapi tak minat sgt2 cerita hantu tak kiralah cerita hantu melayu ka jepun ka. even science fiction pun tak suka, lebih suka kartun, cam sponge bob tu leh tengok ka? tapi paling hampes... suka negok nur qasih yg amat sgt, bulan posa ni plak adoiiii.

kak wos said...

mekasey cik..
wos dah ada rasa munger2 keinsapan dah nih...
doakanla wos dr kejawohan yer...
hukhukhuk *nangis selow selow*

hanim said...

acik, sey mmg xgemar sgt (tp still pegi) wayang. tapi kan klu kite tgk cter yg sey boli lam cd tu cane laks?

hehe~

lupekanje said...

kakteh..
selamat beribadah jua buat kteh. jarang ..eh...tapenah nmpak kteh on line pun skrg...sungguh sibuk kijer yer..
itule..acik ni da lama tk masuk panggung tuh..
ooo...ikut gak citer nur kasih tuh ye...saya tidak..tidak akan terpengaruh lantas terketagih dgn citer itu..
TV pun jarang tgk...sik tgk komputer ni je..hehehe

lupekanje said...

Woss... eloklah dah nk insoppp.
acik ni tah biler nak insap cam woss gaknya..
*terai paksa2 nak nangess...





hanim,
samo yo hukum ehh..cumer bab becampur dgn lelaki mukan muhram tu, kat rumah kalu, tk ada la..

putera said...

waa.... kita ni dah la kaki wayang... cmner ni... huhu... yang penting, nawaitu kita.. :)

putera said...

waa.... kita ni dah la kaki wayang... cmner ni... huhu... yang penting, nawaitu kita.. :)

Anonymous said...

I just got an ipod touch, and my girlfriend loves the games on them, so she wants an iphone. What are some good girly games that she might like. She has a cooking game and Sally's Salon, but they stress her out because they are too strategic. What are some good easy-going girly games she might like?



________________
[url=http://unlockiphone22.com]unlock iphone[/url]

Anonymous said...

I want to use my iphone with my car speaker/radio. So i can listen to music. I do not have a cassette player so that is not an option.



________________
[url=http://unlockiphone22.com]unlock iphone[/url]

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-