Wednesday, September 30, 2009

Yang menggembirakan

Setiap orang mahu hidup mereka gembira. Apa yang menggembirakan hati ngkorang??? Apakah apakala:
1. Hajat dan impian terlaksana?
2. Surprise...
3. Waktu bersama kawan-kawan
4. Atau bersama anggota keluarga
5. Atau ketika duduk sorang-sorang kat rumah

Bagi acik, akan datang gembira itu bila tiada sedih....hehhe..sungguh subjektif kan..
Acik penah buat satu draf entry...tentang betapa gembiranya acik, bila acik masak sendiri...lalu acik makan sampai habis, tanpa ada baki walopun dalam kuali... ni masa bulan puasa...tpi entry tu tk jadi di publish.
Memang gembira sangat rsanya masa tu. Sebab, di ketika tu, ramai yang melakukan pembaziran dengan membuang makanan lebihan buka puasa mereka. Acik rasa sungguh beruntung kerana acik tidak melakukan perkara yang menyedihkan itu. Alhamdulillah... Acik rasa gembira gak bila acik dpt gembirakan orang lain....sebagaimana gembira bila orang lain gembirakan acik...

Pastu, satu yang amat menggembirakan acik...bila acik dapat menjalankan tanggungjawab solat 5 waktu dalam keadaan yang havoc, hiruk pikuk, kesibukan di sekitar acik... di penghujung hari itu adalah yang bakal menentukan samada acik gembira dgn diri acik ato tidak....klu acik lalai...maka jelas lah...acik tidak rasa gumbira dengan kekurangan itu. lagi gembira, bila anak2 acik menghormati, dan menghargai manusia lain...termasuk acik dan adik badik mereka yang lain ... akan rasa amat sejuk perut ni..

Lain-lain : Bila acik dapat buat perkara yang acik suka nak lakukan....maka acik akan gembira. Contohnya, cam gi brenang... gi camping...gi mancing..... gi jogging.... gi men badminton....gi men bowling..... gi kick boxing....errr.. Yang tingin nak rasa, antaranya gi men Go Kart....eeee..tingin laa... ader sesaper nak bawak tk??heheh..
Yasmin, aunty Gondrong finjam gambar K...
nak main paintball (eee...aku buang tebiat haper...) ..nk men gop....nak drive bot laju.....nak bawak kapatebang....errr...
Pehtu, bila org yang disayang gembira..maka acik akan gembira.... saperkah mereka? kaum krabat acik dan mereka yang menyayangi acik laa...
ehh..banyak sungguh perkara yang menggembirakan kannnz...

Pendek cerita....gembirakan hidup anda... jangan selubungi hidup anda dengan perkara yang menyedihkannnnn..
Kalu nak sedih gak...gi tengok citer Industan ke...citer Indonesia cam citer bawang futih Bawang merah tu ke...
citer feberet yg bisa buat aku menangis..
Dalam idup ni kita ada beberapa rasa je...tk banyak..
1. rasa gembira
2. rasa sedih Ini dua rasa yang utama...lain-lainnya;
3. rasa marah
4. rasa bosan
5. rasa hairan / keliru /blurr
6. rasa geram
7. rasa rindu
8. rasa benci
Semua-semua rasa tu tu kalu tk ada, hidup tak akan bermakna... sama la seperti masak asam pedas, tk taruk cili..atau asam...ato garam...hambar lah rsanya...sehambar hidup ini... langsung idup tu tadek adventure.
Kita perlu bancuh ramuan secukup rsa, lalu lazatlah masakan tu.
mak aiihh..sodap ehh..
Tapi jangan lah berlebihan...ibarat telebih letak cili dlm masakan...nanti cirit birit...saper yang susah...???
Kalu telebih gula..... nanti kener lak kincin manis.. sama la cam asik bersukaria je....akhirnya, jadi terlalai....
kalu garam telebih...kang darah tinggi la fulakkk..

Sesekali kener nangis...cuci mata.. kener ada sesikit episod sedih dlm idup...ato gembira hingga mengalirkan ayaq mata?? (acik coci mata dlm simingpul...ekekek...)
Sekian..idea ku hambar semenjak dua menjaks nih.

8 comments:

mamarempit said...

den pon gumbira....tumpang gumbira

kakpah said...

kakpah akan meraso gombiro bilo er..er.. bilo raso gombiro lah wakaka..

cik.. tulung kakpah cik..
tongak sosak napeh nyiapkan banyak bondo ni...
waa.. aku raso apo skang ni.
Lomeh..lomeh..
nak buek entry pun takdo maso dan takdo ideo.

Mak Su said...

tangisi iman andainya semakin menipis

cHeRyNa PiReS said...

metafora yang bagus lah acik...


hidup seperti asam pedas...yee...betul..

sbb:

* asam pedas takleh terlalu masam...kang tak lalu makan.
* kalau terlalu masin, nanti org kata kita nak kawen...
* kalau manis, dah tak logik namenye asam pedas..
* kalau pedas, macam acik cakap...nanti cirit biri.
* dan takde asam pedas yang pahit..

sha sokong gambo tuh ada dalam posting nieh!:)

tp paling best:
agi gembira, bila anak2 acik menghormati, dan menghargai manusia lain...termasuk acik dan adik badik mereka yang lain ... akan rasa amat sejuk perut ni..

* tak lupa juga pada org tua yang lain dan cikgu cikgi:)

lupekanje said...

mamarempit,
silerkan tompang...


KakPah....
are u ok?? apa yg acik leh tulun...
acik tulun doa je la..moga Allah mudahkan urusan..

lupekanje said...

Mak Su,
Moga iman yang tipis itu mampu lagi membentang ketakwaaan ...



cHeRyNa PiReS,
asam podeh ikan patin, kegemaran acik..
kau sokong gmabo mana sha?

kak wos said...

gembira?
kenkadang la..
sedih?
tak jugakk..
sejak 7 tawon lepas wos dah tak ambik pedulik sangat dua rasa tu..
kalo gembira pon oke.. sedih pon oke.. hahaha!!
ntah.. wos pon tak paham dah ..

my name is E said...

bru jer semalam E mkn asam pedas...hehehehe

p/s : klau ader pelbagai raser yg kiter buley raser bru ler terasa nikmat nya idup nieh kan.kan.kan.

My Name Is E,

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-