Friday, September 18, 2009

Siaran langsung: Siri Balik Kampung 2 - Terminal 2 Seremban

Hari ni cuti acik bermula sehinggalah Selasa nanti. Pasti cuti yang membosankan.Pagi ni ingat nak bertolak awal balik kampung..tapi...jeng jennngg... acik menanti satu seprais dari seseorang.. patutnya terima semalam...anyway... despatcher tu tk dpt serah pada acik, sebab tak ada orang kat rumah..acik masih di pejabat.

Janjinya pagi ni lah... so, acik akan tunggu...tima kasih lagi sekali Ely.. Perancangan asal nak balik servis kereta kat kampung... err..dari haritu kata nk servis kereta..idak ler juge teman pegi2 lagi... sebab kemalasan yg teramat. Selepas subuh kemarin, emak acik tipon, ajak gi pasar ... jadinya, task seterusnya adalah membawa emak ke pasar. Acik raser nk tukau plan....gi pasau dulu...pehtu baru servis kereta... amacam..?? sesuwai kan.. Tiba-tiba Yanie telefon, kata nk ikut pulak balik kampung sesama. Memuler tk mo...sbb ada kijer dia yang blm selesei.

Tetiber kata ndak pulak ikut. Maka acik tepaksa menyempang ke Serdang pulak dulu nnnt. Agaknya dia risau jadi cam adik dia malam tadi. Dari Matrikulasi Koler Pilah petang...malam baru sampai Seremban, sebab jalan yang jem melekit lekat... merungut2, bawak beg berat..berhimpit dalam bas.. hujan... Nenek nya bukan main risau...takut tak ada bas lagi nk sampai ke kampung... acik?? risau gak.

Tapi bio la dia..belajar idup susah dan bedikari sikit... klu acik nk gi amek pun, acik lak tesangkut dalam jem kereta tuh... Acik cuma kata kat dia...berdoa lah, agar ada bas lagi. Dan Tuhan makbulkan doa tu... bas patut habis pukul 6.30. Zirah dan sepupu nya sampai Terminal dalm pukul 7 malam.. agaknya dedua tu dah nak nangis kot... agaknya da mula nak nyalahkan mak ayah (err..ader ayah ke..), tak pedulik kat diorg..bio kan diorg susah payah centu...tk nk amek diorg..huhu...

Syukur Alhamdulillah....bas pun teramat lewat...mungkin sebab jem juga...ato drebar tu yg jem... Pukul 8 malam, baru sampai bas tersebut... err...err... Yanie baru tipon ...(ke acik yg respon miskol dia?? huhu..) kata taknak ikut pulak! Kompius la aciikk..!! Neway...acik takutkan dia... dgn keadaan terkini di Seremban...
Terminal Dua Seremban (kredit untuk laman web ini.... mintak izin kongsi gambar)
Terminal One Seremban (kredit utk laman web ini ...mintak izin kongsi gambar)
Bas kini di Terminal 2 sekarang..bukan lagi Terminal 1. ...lagi jauh di atas bukit nuuun... sampai semalam Zirah ilang sabar...suh acik tulis aduan kat Surat khabar, mengeluh sebab kesukaran dalam segala hal, apabila stesen bas dipindahkan ke sana.... huhu.. acik tak tawu kat mana....tk dpt bayangkan lagi kesusahan secara detail.

Tapi yang pasti, mesti jauh dari Shopping complex (ehh..kat situ pun pusat beli belah kan??)...jawoh dari Komuter Stesen....jauh dari pusat bandar tak seperti Terminal 1 yang amat strategik.... Kalau orang tua mcm emak acik, memang surrender la nak pegi seremban naik bas lagik... terutama kalu dia nak gi buat pemeriksaan kesihatan kat Seremban.... seikkksaaaa..!! katanya. Sebab tu, acik kener standby selalu, bebila emak acik perlukan perkhidmatan acik.
Rasanya, pihak Majlis Perbandaran Seremban, Menteri Besar NS, perlu amik perhatian pada perkara seperti ini. seperti slogan Dato' Seri Najib Satu Malaysia - Rakyat Didahulukan, Prestasi Diutamakan
Jadi rasanya, dengan menyusahkan rakyat yang mahu berkunjung ke Seremban, bukanlah di atas laluan slogan tersebut... rakyat didahulukan. Tak apa...acik tk tgk lagi keadaan yang menyukarkan kaum kerabat acik yang menggunakan kenderaan awam tu...kalau dah tengok dan rasa sendiri..mungkin banyak perkara lagi yang acik boleh komplen atau bagi cadangan membina.

Yang pasti, jauh dari KTM....kalau jauh, menyukarkan penumpang komuter untuk mendapatkan bas pula...kalu hujan??? lagiiiii payah....kalau bawak banyak barangggg...lagiiiiiiiiiiiiiii payah!!!! Betul tak orang-orang Negeri Sembilan sekelian.....???? Kita yang tk guna pengangkutan awam ni memang tk terasa dan tak kisah...tpi bagi mereka yang bergantung pada semua tu???? Hmm...da lari tajuk...tolak markah karangan..

Yanie pulak kompius...tatau nak buat keputusan...nak ikut ummi dia ni ke...atau tanak.. Cadangan dia... menyusahkan idup orang lain...yakni.... adik dia, si Shahmah... suh datang amek dia kat kolej nanti...!!! .. Sebab dia bayangkan dia kener menapak jauh dari stesen Komuter tu ke terminal dua. Kalau dulu nak pegi terminal one pun bepeluh jugak... apa lagi la nk pegi ke terminal dua.... yang pasti melonggarkan segala sendi lutut...

Nampaknya sehingga acik menamatkan menulis entry ini, keputusan muktamad belum lagi dibuat...sabau je lah.. Shahmah pun akan balik arini...hmm..jap lagi acik nak menakut2kan dia pulak...heheh.. misti lepas ni dia tanak nek bas gi Seremban lagi...misti dia akan bawak motor sport seken hen dia tu balik jugak akhirnya nanti..hehhe... So, ini tiga beradik...akan berkumpul di kampung utk berhari raya....
Gamba raya tawon lepas.

6 comments:

IMCurtain said...

Selamat Hari Raya Aidifitri dan Selamat Bercuti dari IMCurtain.com . Berhati-hati di jalan raya.

p/s: Kami ingin menjemput anda semua menyertai komuniti blogger kami di Malaysian Blogger Community

kak wos said...

Selamat hari raya acikk!!
maapkan wos yer.. andai ada terkasar bahasa buat acik terasa..

Tijah said...

salam aidilfitri
maaf zahir & batin

ingatan tulus ikhlas
tijah, carlos & cem

iina said...

Acik

Selamat hari rayo cik.. mkn lomang tuh ingat2 lah kek den nie ahh.. kuih rayo tuh den kurg jeles sgt.. tapi lomang tuh yg xleh tahan tuh.. ingat yo cik

kak ina kl said...

salam acik..dah sampai kg ek..jgn luper bakar lomang tau..kg acik kat mana sebenarnya..saje nak tau..manalah tau klu jejalan kat situ lehlah singgah..

lupekanje said...

wos,
sama la acik pon..cakap salu sesedap raser je kan..mintak mahap wos...
bilo gak eh nk gi rayer kat umah wos..hehe


tijah,
acik pon mintak mahap salu kaco dan buek kau susah ati...muahaha..


iina,
dah...acik da makankan lomang utk iina..tpi sikit je...pewot dah memacam isik...sian pewot acik ha.


kak ina,
acik tk bakar lomang...tk do sapo nk bakar...pegi boli yo sebatang duo..
kampung acik kat Linggi kak..sempadan NS - Melako...dokek ko dgn kg kak ina?? Mehla singgah..err..tpi acik da balik ptjaya dah ni..hehhe..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-