Mereka semua ni adalah teman sepermainanku .. sepupu sepapat...keliling rumah sewaktu di kampung dulu... acik tk tau, tawon baper nyer gambo ni.. tawon 70an la tapinya. Muka cam da cerdik sikit...mungkin tawon 71-73 gitu. The Secret Seven..... hehe.. Kami main galah panjang, main kejar2...main nyorok2.... baling sipar... ato main masak2 sesama. Comei2 je kan masa kekecik. Dah bebesar ni, gedabak2 badan memasing... jap..jap... ada dua org je yg tk gedabak... err...acik gedobok je...hehhe..*tijah..gedobok ada dlm kamus NS tk? masa kekecik..diorg ni la kawan2 klu nk suka2 ato gaduh2 pun... masa mematangkan kami.. biler dah matang... idak la lagi kmi nk begurau senda cam dedulu.. nk jumpa pun payah. memasing dah ada kuarga dan karier memasing.
Yg tecit tomei kt tetengah tupun da ada 3 anak. ..paling ramai ada 5 ato 6 anak....paling kurang ..err...tk de anak.. Dalam 7 worang tu.. yg adik badik 2 worang kt barisan bakang tu dah jadik cikgu .sorang ngaja kat semban..sorang ngaja kat sah alam.. adik diorg yg kat depan belah kanan skalik tu udah jadik doktor pakar...latih bakal2 doktor lak skang ni kat cyberjaya... (ex STF ngan kakak dia yg kt tgh line bakang...).. 3 badik ni mang fefandai...tk mcm acik..sklh kamfung jek...tapi fandai gak la walopun sklh kamfung..sbb yg fefandai semua dah masuk asrama...ekekeke..
Yang lelain tu, biasa2 je... cam acik.. ada yg jadik full time housewife.. temasuk yg tecit tu, brenti kije pas dpt anak ke3...yg depan belah kiri skali, kije kat Port Klang... pnah nyawa di ujung pedang waktu melahirkan anak kembarnya... (anak yg ketiga/keempat) .. ader sorang tu duk kijer merapu je... tu lahh...org yg tulis entry nih... hehhe.. hmmm.. memacam citer kisah idup kami...klu dikumpulkan..leh jadik novel tebal lagik tuh.
Dah, memasing dgn hidup dan dugaan memasing. Kekdang org nampak kuarge tu bahagia... tpi di sebalik tirai itu, pelbagai
Moral of this story; Masa yang berlalu, tak akan berulang lagi. Jadi, sentiasa lah hargai masa. masa itu ibarat emas... bahkan lebih berharga dri itu...kerana harga masa itu, tidak dapat di nilai olh jurunilai walopun di Nilai.
Sekian. Tarikh coretan: 09/09/09 ... sajer nk poyokan tarikh ni...tk ada apa2 maksud pun...they're just numbers. Cumer, nmpak cantik jer...!
best kn kecik2 dulu...
ReplyDeleteacik yang baris dopan no duo dari kiri tu yo.
ReplyDeleteCakap pasal kengkawan ni tingat pulak kek kengkawan lamo kpah. mano lah poi botorabur e dorang....
suwittnyer biler tgk gambor lama2 nih kan cik kan??
ReplyDeletetetibo wos plak yg raser sedey..
tingat lagu pojiah latip..
"Ingatkah Semua
Hari Tua Pasti Menjelma
Detik Waktu Yang Laju
Pantasnya Tak Akan Menunggu
Begitu Usia
Makin Hari Makin Meninggi
Siang Malam Berganti
Yang Pergi Tak Berulang Sekali Lagi
Begitu Cepat Putaran Masa
Terkadang Tanpa Pun Kita Sedar
Siapa Yang Lebih Bersedia
Dialah Yang Selesa
Tua Mengejar
Pasti Tiba Masanya
Kau Merasa
Hidup Tak Segagah
Waktu Remaja
Di Mana Tenaga
Menyala-nyala
Di Hari Tua
Makin Terpadam Semua
Tua Mengejar Di Mana Kau Berada
Tak Berbeza Semua Kan Merasa
itu Hakikat Tak Bisa Hindari
Walau Seinci Bersihkan Diri
Sebelum Terlewat Nanti
Hey Kawan Semua
aku Cuma Memberi Pesan
Andai Cukup Bekalan
Tak Mungkin Kita Kehausan
Usahlah Menunggu
Uban Memutih Di Rambutmu
Cepat-cepat Berilmu
Semoga Tak Menuju Di Jalan Buntu"
acik try ler nyanyi dlm lif..
sedap cik...
siap ada efek gema2 tu yg tak thn tu.
huwawawahh!!!
salam Achik
ReplyDeletemasa tu memang cepat jer berlalu.
masa yang lepas hanya boleh dikenang , tak boleh diulang ulang ...
tetiba tingat time kekecit dulu, time poser....tak larat punya pasal, pakat2 ajak kengkawan gi beli ketul es, sepeket seposen. tekap kat dahi, tapi basah sampai satu badan! balik umah, memasing kena marah dgn mak memasing. wakakakaka...
ReplyDeleteCepat songgoh masa berlalukan cik.. terasa cam baru semalam ryn dilahirkan.. erm.. cam nak balik ke jaman lampau..
ReplyDeletepesal den cam xbpe nak enjoy je mase kecik2 a? hahha, pastu ingatan tntg masa kecik xbpe nak ingat, aaaa, ruginya. cik, maybe den terantuk lantai masa jatuh katil la. gagagagga~
ReplyDeletesharamli...aha..besh...salu kener marah...huhu...
ReplyDeleteyg tu tk beshh..
kakPah..
knkawan kita bukan takat botorabor....
idup mati lagi ke idak..lom tawu ..kannnzz..
Woss,
ReplyDeletetak nak la nyanyi kat lip...kang tk pepasal diorg panggey tok moh, kasik ubat acik...takkpun diorg tepung tawar lip tu...sbb tedgr sore seram menyanyik kat dlm tuh...heheh
Pb,
betul...masa yg lepas kita kenangkan...masa yg sedang...kita layannn..
masa akan datang, jgn kita susahkan sebelum susah ..
err..
tipah vogue,
ingatkan beli es, gi bancuh air sirap ke...hehe
mukan tipah ke yg acik nampak kat bakang gerai ABC tu...duduk ngadap semangkuk abc?
Eryn..sekarang ni kan masa eryn pulak melahirkannn...ekekeke..
ReplyDeletemasa kekecik tu, bagi la kat anak2 lak...
kita kener lah reda menikmati masa tuha ...errr...masa dewasa kita ni..hhehe
Hanim,
Haruss...terantuk kuat tuh...haha.
ato...mesti kau tk sesabar nak tawin ni....bebudak ane leh tawinnnn kannnzz..wakakakakaa..