Sunday, September 13, 2009

kenapa lupa

Gugel bagik gamba ni utk carian 'lupa'- Lupa capitolina - errr.. tk dek kaitan langsung kannnzz. Tapi acik suka citer dongeng tentang gambar nih..saper tawu..?? kalau tk silap, adalah mitos gimana Rom mendapat namanya...kannnnz???
Ringkas sahaja entry acik kali ni..mmandangkan acik menumpang lappy owang...huhu... Kita salu katakan kita jadik pelupa sebab salu minum air bangkai semut.... Senornya..selain dari semut...ada beberapa perlakuan kita yang menyebabkan kita mewarisi penyakit lupa itu...

Sebahagian darinya adalah (yg acik sndiri tk paham, acik tk kuarkan kat sini...kuang3x ) ;

# Banyak tidur

# Tidur bertelanjang...err...ader ekkk???

# Makan ketika bejunubb... uweeeekkkk..!! (tijah....ko toksah buek ceni..buwuk pangai...)

# Membakar kulit bawang.

# Mengeringkan anggota yang basah dengan tepi kain.

# Menyapu rumah pada malam hari.... dan melonggokkan sampah tu tanpa di kautbuang...2 perkara ni blh menyebabkan anda jadik sorang peluper.

# Berjalan di hadapan guru....*klu cikgu tu izinkan? camno?

# Memanggil kedua ibubapa dengan nama mereka.

# Merengankan solat.

# Menjahit kain pada badan.

# Meninggalkan sarang labah2 pada rumah... acik tk pasti..menanggal atau meninggal...?? saper tawu? udah lupa nih.... tu lah dio..

# Nak cecepat keluar dari masjid...punnn...leh jadik bepenyakit pelupa...

# Pepagi dah pegi pokan.... pehtu balik lak...lambatt... (inipun leh jadik pluper....adeiihh...take note..)

# Tak basuh bekas yg digunakan utk makan....haaa...ingat tuh..

# Memberikan roti yang pepecah...err...yg tk baper elok la gamaknya, pada yang minta-minta.. so, nak sedekah..bagi yg elok kualitinya..jgn bagi yg dah rosak...kang jadik pelupa kan..saper yg susah???

# Padam api pelita dengan mulut..(tiup) ...errr...skrg org tk guna pelita dahh..ni doluu...ehhh..tiup lilin besday tu.... haaaaaaa...leh jadik pelupa nanti...

# Menulis dengan pen yang rosak...ink beku...

# Menyikat rambut dengan sikat yang patah.....alerrr...beli la sikat baru...kedekut betul la kann...!

# Meninggalkan berdoa untuk kedua ibu bapa

# Memakai serban ketika duduk

# Pakai seluar berdiri.... *errr...suar kecit punn..

# Kedekut ...bakhil....payah nak berbelanja

# Berlebih2 dalam berbelanja.....punnnnn mewarisi penyakit lupa.. yang tak baper nak paham tu cam membiarkan makanan yg jatuh.. membasuh kedua tangan dengan tanah...

Dari kitab Assirassalikin. Sekian. Misi tamat. (misi mengingatkan diri yang asik luper je....itu la..asik kata lupekanje ajer...) Tarawehhh...tarawehhhh...!! Jgn purak2 luper lakk!!

6 comments:

Tijah said...

apo buleh buek cik. lapa...wakakkaka

Tijah said...

Pakai seluar berdiri.... *errr...suar kecit punn..

______

ni misti acik nih. hikhik

zino said...

jangan lupa update blog sudah la..

Kopi Suam said...

penyakit pada lupa ni ada ubatnya achik :)

1. membaca Al-Quran setiap hari secara istiqomah walaupun hanya beberapa baris ayat.

2. Sentiasa berzikir supaya mengelak dari menjadi pelupa, melatah dan nyanyuk apabila tua nanti.

lupekanje said...

Tijah,
tk senereh ko ni jahh...heheh

Tijah lagik,
Tak sompek la tijah weii....nak copek manjang... wakakakka


zino,
tk lupa...tpi tk sompek la..
pasni, rayo, tk do la hapdet .... dah duk kg lelamo...tk do line ehh...pehtu...monitor lom dpt kucarik ganti lagik....adeiiihh..


KS,
Mekasih..kesinambungan ilmu ini...

kuina said...

lor.. itu sebab yer sy saya selalu lupa..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-