Thursday, April 23, 2009

KAIZEN

Acik lege sebab interview acik ditangguhkan ke hari yang tidak diketahui biler. So, acik masih boleh buat research merapu acik.

Temuduga ni sebenarnya akan berkitaran tentang frontdesk officer.. customer service..

Acik pun blurr nak buat kajian tentang aper...acik blh agak beberapa soalan pasti dari panel tu nanti.

Apa mungkin dia akan tanya, bagaimana anda akan menyelesaikan masalah customer yang membuat aduan tentang ketidak sopanan kakitangan anda...

Atau aduan customer tentang ketidakcekapan kakitangan dalam melayani mereka.

Atau keadaan customer yang datang marah2...

Atau apakah akan ditanya tentang komunikasi perseorangan..tkkan nak tanya pasal teori komunikasi?? atau komunikasi korporat? atau komunikasi silang budaya??? atau tentang Public Relations connection dengan hal ehwal korporat??

Atau mungkin acik akan bercerita mengenai perkara seperti di bawah...err...sanggup tak rasanya panel tu dengar acik bercerita??? har har har....

Kaizen means Ongoing and Continous Improvement.

In business management, kaizen is a Japanese tradition which is now used internationally, modified by each culture to best suit their own business environments. A literal translation of kaizen could be "to become good through change". At its most basic the concept of kaizen is one of restructuring and organizing every aspect of a system to ensure it remains at peak efficiency.

Kaizen is founded upon five primary elements:

  • Quality Circles: Groups which meet to discuss quality levels concerning all aspects of a company's running.
  • Improved Morale: Strong morale amongst the workforce is a crucial step to achieving long-term efficiency and productivity, and kaizen sets it as a foundational task to keep constant contact with employee morale.
  • Teamwork: A strong company is a company that pulls together every step of the way. Kaizen aims to help employees and management look at themselves as members of a team, rather than competitors.
  • Personal Discipline: A team cannot succeed without each member of the team being strong in themselves. A commitment to personal discipline by each employee ensures that the team will remain strong.
  • Suggestions for Improvement: By requesting feedback from each member of the team, the management ensures that all problems are looked at and addressed before they become significant.
mens sano in corpore sano - A sound mind in a sound body

11 comments:

Masy said...

mens sano in corpore sano <-- bahse ape ni ye? selalu nampak kat Harakah tp mati2 ingatkan loghat nogori koo apo koo hehehehhe

Mas said...

Bagus lah tu inteviu tangguh, leh prepare lagi. Den pun weekend ni nak prepare masakan baru. Heheh

Kak Nora said...

Acik,
Bunyi macam 'tarzan' aje...ooooowww

lupekanje said...

salam masy,
tu Latin quotation...bermaksud
a healthy mind in a healthy body..tpi reraso eeh mang dio tiru baso negori...hehehhe...


Mas,
kau da insap kan..pasni ko jgn antar gambo..tpi antar yg blh masuk pewot punya..okeh..:)

Kak Nora,
Kaizen okeh..bukan tarzan..hahah..
acik bayangkan kNora buat bunyik tarzan panggey gajah dia tuh...

kuIna LadyInRed said...

kaizen acik...

bagus la ditangguh leh ulang & kaji lagi..

Mak Su said...

semoga berjaya di interview :D

lupekanje said...

kuina,
yup...memang rsa sribu rahmat biler tertangguh gitu..tapi...apakah aku menggunakan masa yang ada ini sebaiknye...hehhe..

Mak Su,
Tima kasih atas doa. Ramai yg tolong doakan..moga Tuhan makbulkan...
aamin..

en_me said...

salam jumaat akak cen itteww..

lupekanje said...

salam jemaat en_me dikejauhan...

kakpah said...

huarghhh......... oops i am sorry. Termenguap lak.
Baru kul sembilan sotongah. sah ngantuk.
acik.. selalu pepagi akak datang lu mah acik ni tapi duo tigo hari ni tak sompeklah cik. Toraso lak kolamkabut eh.

lupekanje said...

kpah..
iyolah..org bz ngan cucu...
dak faris tu sihat ke?

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-