Saturday, April 11, 2009

Disiplin

Tedengar lagu masihkah kau ingat kat blog jiran sebelah.... acik teringat satu kisah acik bebaru ni. Masa tu acik balik kampung dengan anak sulung acik si Yani.. minggu lepas. Acik selalu tengok dia tk ambil berat pasal pakai tali pinggang keledar ketika dalam kereta. Jadi acik bebel lah kat dia... nak dengar bebelan acik??? Kamu ni tk reti2 ke nak pakai tali pinggang tuh.. Nanti kalu polis saman, kamu nak bayar? Kamu ada duit nak bayar??? 


Kalau eksiden, kamu ndak ke tecampak kat luar keter tuh? (sedapnya mulut ummi dia..) Kamu ni bakal pemimpin..pelapis pemimpin akan datang.. kalau kamu tidak amalkan disiplin dalam hidup kamu...camner kamu nak pimpin orang lain, orang-orang bawahan kamu????


Kalaupun kamu tk jadi pemimpin, kamu mungkin akan jadi ibu kepada anak-anak kamu... Macamana kamu nak suruh anak-anak kamu atau orang-orang bawahan kamu berdisiplin kalau kamu sendiri tidak amalkan disiplin dalam hidup kamu...!!! Serupa macam ketam ngajar anak-anaknya berjalan..! Kamu nak ke jadik camtu??

 Yanie tk menjawab. Diam je.. Acik teruskan pemanduan... dan pemanduan dalam hidup untuk anak dara acik ni. Besok-besok, kalu kamu dah pegang jawatan besar (kalau la...kalau-kalau..) , baru kamu tau betapa pentingnya disiplin dalam hidup. Melainkan kamu ni sorang yang terlalu sempoi...tk mementingkan disiplin dalam hidup.


Sekarang ni pun ummi tengok kamu selalu marah adik kamu kalu tk ikut cakap kamu kan...ha...camana nanti kalu kamu nak suruh orang lain buat sesuatu kalau kamu sendiri tak buat?? poooooooooooooooNNNNNNNNNNNNN..poooonnn... acik hampir melanggar seekor ayam yang sedang cuba melintas jalan tanpa melihat kiri kanan jalan...sungguh ayam ni tidak berdisiplin.

Disiplin adalah sesuatu yang penting dalam hidup kita. Islam juga mahu umatnya berdisiplin. Kita hidup kena berdisiplin. Mengucap 2 kalimah syahadah itu disiplin Menunaikan solat fardhu 5 waktu itu satu disiplin Berpuasa dalam bulan ramadhan itu disiplin Membayar zakat itu juga disiplin Menunaikan haji jugaaaaaaa disiplin!!!!

 Acik masih tk menerima respon.... lalu acik jeling ke sebelah kiri acik di mana dia duduk sebagai penumpang merangkap co pilot yang tidak diyakini. CEHHHHHHHHHH...dia TIDURRRRRRRRRRR...!!!! Acik kuit idung dia. Dia mendengus... huh..... ape ummi nih... Kamu dengar tak apa yang ummi kata tdi??? haaa...dengarr lah.... disiplin... !! hmmm.. bagus... habih tu...naper tk pakai lagi talipinggang tuh???

 Ala..... rimas la... nanti laaaa.... itu lah yang dia jawab.. betuah punya anakk.. heiii... kamu ni bebetul la tk nak mencontohi ummi kamu yang berdisiplin nih.... cuba kamu tengok....


Haaa... ye lahhh..ye lahhh... kata Yani sambil matanya masih lagi terkatup... Tengok la umi ni.... ye lerr...ye lerrrr.... lalu dibukanya sebelah mata menjeling ke sisi sebelah acik... haahahaha..... umi pun tk pakai talipinggang .....camner nak suruh anak pulak...wakakakaka....

Sekian... kisah benar hari ini.... Acik bukan tk pakai... sesungguhnya acik menyahut seruan kerajaan untuk memakai talipinggang keledar ketika memandu. Sungguh... acik pakai setiap kali memandu... tapi setakat kat bahu sahaja.... Bapak polisi....harap tidak saman acik... acik ni warga tembaga...kesian la.... tesepit leher acik tauuuu!!!!! dapat kalian bayangkan????


Pakailah Tali Pinggang Keledar! Adakah anda memakai tali pinggang keledar setiap kali anda memasuki kereta? Jika tidak, tahukah anda bahawa tali pinggang keledar boleh menyelamatkan nyawa anda jika berlaku kemalangan jalan raya?

 Anda sedang memandu mengikut hadlaju yang ditetapkan. Tiba-tiba sebuah kereta dari arah bertentangan terbabas dan merempuh kereta anda. Jika anda memakai tali pinggang keledar, bahagian badan yang paling kuat ketahanan seperti peha, bahu dan dada akan dapat menyerap tekanan rempuhan tersebut.

Jika anda tidak memakai tali pinggang keledar, anda mungkin akan tercampak ke hadapan ke arah roda kemudi, papan pemuka atau cermin depan kereta. Paling malang jika anda tercampak keluar dari kereta yang boleh mengakibatkan kecederaan yang parah atau kemalangan jiwa.

12 comments:

kakpah said...

woi cik, disiplinkan diri acik dulu... aritu sapo yang dapek SAMAN.. wakaka...

kpah ponah kono saman cik sobab tak pakai tali keledar. Macam acik la, main sangkut kek bahu yo. Lopeh tu azam pakai botul-botul.

lupekanje said...

kpah..
kak...acik pendek..klu pakai kan, tecokik leher ni...tk benapeh rso ehh..
Maso kono saman laju aritu kan..acik tk pakai talipinggang senornyer..tpi depan itu latuk aaa...acik bebuat baru lps bukak..muahaha.. ampun latuk..
selalunya acik pakai .. bebiler teragak, acik tk pakai la...hehehhe.. tak kener, tk serik kan..dah kener pun...serik kojap yo.. tu la dio kebanyakan manusio.
insap sekojap. pehtu buek balik...
tapi kpah idak ler centu kan kankan..tahniah!

Tijah said...

sey pun ghoma yo sangkut2 kek bahu ni. osah rimeh eh pakai boto2...

opss...kok ado polis baco ni...golo!

13may said...

hehhe hehhe hehhe

lupekanje said...

yo tijah...
harap2 tk do la polis yg baco nih...acik tk ingat lak sama ada acik bagi URL blog acik ni kat polis somban yg saman acik aritu... hehehhe...
kalu dah bagi, mang la sah, golo de ehh.. eh..tijah...pkataan ni dah ko masukkan lom dlm alih bahso kau lom??? nanti ado yg tocongang ngango2 tk paham ...

lupekanje said...

en. 13may,
salam...pekaba..golak2 ni...encik ni polis ka???

ehhh....tijah...tah2 en 13 May ni polis andekaber kot....uwaaaa...
heheh..

xiiinam said...

Cik.....
Ko ceramah ke dalam kereta tu...
he..he..he....
Kalaulah ckLah ada dalam kereta tu...
ahaks....


Yani....
Ko diaaaam je lah ye Yani...
Dongar jolah cakap mak ekau tu.....
Anguk-anguk...
Tanda faham....
Jadilah anak yang taat...

lupekanje said...

ckLah..
untung gak klu dpt anak sewel cam ckLah...muahahha..

ku tak sempurna said...

aik??

apasal byk komen aku ilang arini..
kat blog acik pun takde...
ke sume org dilit komen aku...

huhuhuhuhuhuhu

ku tak sempurna said...

muehehehehehehe...
mari boikot ayam...
sungguh tak berdisiplin... jgn makan ayam lg..
nanti kita akan jd mcm ayam... takde disiplin...



lalalalallalalalala...
kucing tu gak comey...
bole makan dia dak??


muehehehehehe

lupekanje said...

salam kts,
mana ada dilit? kau tk komen lagi la..tu yg aritu punyer...tk cayer gi la tengok yg kemaren punyer...kan ada lagi?? hehehe..
kempen ayam sampai kat sini yer...
acik baru je lepas makan ayam..
ayam den lopeh...hehhe..

hamzah said...

sapa2 nak join smartherbs...modal rendah cuma RM60 untuk satu lot..prluang dapat RM961 tiap2 bulan...kalau 11 lot anda kira sendiri kalau tak percaya...tak perlu jual..tak perlu cari orang...syarikat akan rasmi 28hb ini..cepat jadilah ahli yang terawal...rebut cepat peluang ini..layari smartherbs4u.com.my..untuk maklumat lanjut sila email kat saya....hamzah005@gmail.com...

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-