Sunday, April 5, 2009

Kenapa aku?

Semalam acik sempatkan juga menjengok ikan gergasi di Giant itu. Dan Kak Pah...ikan tu kirim salam kat akak...hehehe..  

Ni jer gambo yang acik dapat amek... airnya kelabu...bayangan cermin menghalang acik mengambil gambar lebih terang. klopun ader flash light kat vid cam acik ni, acik tkkan guna...kerana ianya sudah pasti akan mengganggu ikan arapaima ni dan berkemungkinan dia akan bertindak di luar dugaan kita... ikan ni bisik kat acik... 

  "aku da busan duk sini.... asik jadik bahan tontonan manusia yang bermacam roper.. !!" "Habih tu.. kau nk gi mana? dengan keadaan badan kau yang bersaiz begini... kalu kau dibebaskan, nyawa kau tentu akan terancam!" kata acik. "aku pun buntu.... tk tau nak buat keputusan... nampaknya, sampai aku mati lah aku akan duk sini!" sedey bunyiknya.. "kau tahu ikan, akupun mcm kau juga... pemikiran aku buntu..." seronok pulak aku berdialog dengan ikan gergasi yang jiwang itu.  

"kenapa kau? aku tgk kau ok jer..." ikan itu membuat spekulasi rambang. "aku tk blh nak cerita apa yang aku pikirkan wahai ikan... " "payahla... piiirahhhh klu tk ndak criter..." marah pulak ikan tuh.. "ala...ngko jgn la marah aku..... " acik cuba pujuk ikan tu yg dah nak majuk. "ngko kenapa senornya?" tanya ikan tu. "aku takut .... memula aku takut lain..pehtu aku takut aku sendiri tidak akan mampu menghadapi masa depanku....yang pastinya akan tersangat mencabar..." 
   
"aaaaahhh.... mengonglah kau ni..... aku tk paham la...aku tk sekolah..... !!!" "eeehhh ehhh....dia yang tk sekolah...kata aku pulak mengong..!!!"  

acik pun tinggalkan ikan tu berbicara sendiri... berjalan lelaju menuju ke tempat letak kereta Giant Seremban yang tidak terlalu sesak ketika itu... Pagi ini acik sentimental lagi... membaca patah2 kata itu...tak terkawal rupernya genangan di mata ini. Semakin halus nampaknya jiwa seniku. .. acik memang sedih dgn ujian yg melandamu.. kerana acik tidak mampu berbuat apa untuk membantumu...hanya doa... moga Tuhan kabulkan doaku, doamu, doa keluarga, doa kawan2 yg menyayangimu... cepatla sembuh dan tersenyum kembali. Masjid pun acik tk pegi... acik tipon nak tanya ada kelas ke idak..tpi tak ada yang menjawab... buku yang berlonggok acik pinjam dari library ofis, tidakpun acik baca...cuma stakat Preface sajer..pehtu acik tutup... petang ni lah acik baca... Untuk apa? untuk persediaan panggilan temuduga ku.. benarkah akan ada temuduga buatku? Akan adakah harapan untukku? akupun risau kerana aku memikirkan apakah aku jua punya kesempatan itu... 

Acik pasrah.. acapkali acik mengharap..klu blh acik tk mahu kecewa lagi. dan lagi... tapi acik perlu terus berusaha, selagi ada nafasku ditubuh kerdil ini.... tpi klu kesempatan itu tiada... pun acik perlu bersedia untuk temuduga itu. Al fatihah untukku.... (weiii....aper ni... aku idup lagi la...) hehhe.. al fatihah bukan untuk orang mati sahaja okeh..

9 comments:

Tijah said...

acikkkk...

giant senawang la cik. bukan giant seremban. kocik ati sey sebagai warga senawang taww!!!

huhuhu...

lupekanje said...

alah kau ni...lebey kurang yo...senawang area somban gak apo......hehehe..org ajak lepak tk ondak...lagi kocit peparu acik tau...

Tijah said...

hahaha. acik sms ko bapo...sey baco dah tongah mlm. mlm2 payah kit nak kuar...maklum la rabun. wakakaka...

Shifu67 said...

ikan tu kalau wat goreng cicah kicap potong bawang ok tak?

jane said...

salam cen,

weh, berapa kilo ikan nih ? macam dah sebesar aku aje nih !!

jane said...
This comment has been removed by the author.
jane said...

salam cen,

weh, berapa kilo ikan nih ? macam dah sebesar aku aje nih !!

lupekanje said...

tijah..
iyo lah.. ingt kekalau kau balik umah sazah...pi makan pree ke kt ttj..

shifu,
lalu ke nak makan ikan tu...? hehe..sama besar ngan shifu gaknya tuh..klu masak, blh tahan 2 tahun kot...hehe

Jane,
tak tau la baper kg ikan tuh...tpi mang besar gedabak tuh...panjang ader gak eh dalam 5kaki..cuba tanya tijah...mesti dia salu gi ukur ikan tuh... nak tengok blh pegi kat Giant Senawang, Seremban.

kakpah said...

cik. pandai ko bocakap ngan ikan. apo ilmu kau pakai. ilmu ikan ko hik..hik..
.
.
ekau ni jangan la sentimentol selalu cik. Sodeh tau....

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-