Kita hidup kat dunia ni janganlah berebut-rebut... memandangkan Tuhan telah menentukan rezeki masing-masing.... jangan risau... andai ianya memang milik kita, maka kita akan dapat apa yang kita mahu. Tak perlu bersengketa dengan rampas merampas dan rebut merebut camni.
Tapi kita perlulah berebut-rebut untuk membuat kebaikan.
Walau apapun yang kita laku, perlu ada kompromi. Saling bertolak ansur, bertimbangrasa.
Tolong menolong, beri memberi begini, kerana tangan yang di atas itu lebih baik dari tangan yang di atas bawah.
Kalau ada perbalahan, bawalah berbincang.... sepakat membawa berkat. Bebincang, bukan berdebat, kerana berdebat bukan satu cara berbincang yang sihat.. kerana di ketika itu, benang yang basahpun akan cuba ditegakkan.
Kita jangan lupa...bahawa di ketika kita ketawa berdekah-dekah, ada insan yang sedang menangis,
Kita jgn tk ingat, ketika kita menangis, ada juga insan yang sedang terbahak-bahak ketawakan kita.
ni semua perbalahan pasal siapa dulu yg nak makan donut tu ke?.... entry cam kuliah maghrib tapi lastnya pasal donut tu yg tak faham tu
ReplyDeleteckLah baca n3 ni sambil tengok Bersamamu TV3....tengok ibu tunggal ni...tengok anak-anaknya...
ReplyDeleteHaiiiiih....
tap
tap
tap
tak tahan tengok remaja lelaki tu....bercakap dengan nada sebak...lalu akhirnya tersedu-sedan....
cik, donat tu jangan amalkan makan banyak-banyak cik. tak ado pekdah e. bawak ponyakit ado.. hahaha..
ReplyDeleteTengahari tadi tobaco sokkaba satu atikel botajuk borsodokah tidak monjadikan kito miskin. Iyolah cik.. dalam rozki yang kito dapek tu, ado rozoki untuk orang samo. Apo salah e kito kungsi-kungsi kan. Tak dapek bagi banyak, kito bagi sikit. Janji ikhlas. kan cik? Solamat malam.
ok lah tu... ada story di sebalik gambar2 tu..
ReplyDeletesalam shifu,
ReplyDeleteentahla...acikpun tk faham pasal n3 ni..heheh..hantam sbb otak celaru..
ckLah..
ni komen salah antar...pi hantaq kt tv3 okeh....hehhe.
kpah,
acik makan ciput je donut tu kak...dah baper lama tk beli donut tu..tetiber ong blanje...hehhe
ye kak..sedokah tk merugikan..bahkan akan menambah jeki kita.
zino,
ye...sebab ketepuan ilhamlah dan kesuntukan masa...maka acik amek gambar2 terbaru dari kamera acik...tempek kat sini..
ada yg nak cerita, tapi tk leh nk citer pulak.
hai acik.. :D
ReplyDelete*wink wink.. maseh tekenang2 suara ziana zain acik*
ye ler tu piahh ooii..
ReplyDeletedann..masih teringat2 sore gabra si piah cayang ni mlm tu...heheh..
acik nyanyi lagu ziana zain? Perghhhh ada angkat kening x?
ReplyDeletemas..
ReplyDeleteTak..hidung jer terangkat..haha..
banyak la nyanyi tuh..
yer lah kan, kita ni kata rasulullah, dr bangun pagi sampai ke tidur semula boleh bersedekah. bangun pagi, tgk mak aji tgh masak bekpes, anakanda senyum, dah sedekah... apatah lagi klu tlg mak aji, sgn ati mak aji, leh goyang kaki, hehehe
ReplyDeletehanim,
ReplyDeleteaha...betul tu..pahala bagi yang menolong ibu bapa...sedekahkan tenaga..klu udah kije..sedekah la duit..:)
ngeh2, dengor tu yani! tettttt, larikkkk
ReplyDelete