Wednesday, April 8, 2009

Ala la la latok..

Sepandai2 tupai merempit...akhirnya kener saman jugak...itu lah yg jadik pada insan dhoif yang salu pandu kereta dengan tahap kelajuan insan seusia ini...
apakah salahku...apakah dosa ku..hingga aku diperlakukan begini... Petang kemaren...dgn niat suci murni, selepas waktu kerja, acik balik kampung apabila mndengar bahawa emak saudara acik sakit dan berada di hospital.
Mula-mula acik rasa tk ndak pergi...sebab acik sebuk dengan latihan koir....tika sedang sibuk latihan menguji sore yang bak buluh betung ini....panggilan hangit dari emak acik menggamit acik pulang, sbb tiada siapa yang nak bawa dia pergi melawat kakaknya itu.
Pehtu acik rsa adalah sesuatu yang tidak patut apabila org mengharap, kita mengecewakan...Acik menyanyi gembira,..kat sana mak sedara acik sedang menanggung kesakitan yang amat teramat sakit.
Maka lepas menunaikan solat Asar...acik tunggu zirah balik kijer...lalu kami meredah senja damai itu menuju ke Negeri Sembilan negeri beradat....puiiihh..
Perjalanan ke rumah mak acik....dan seterusnya setelah mengmbilnya, kami ke hospital Tuanku Jaafar...
Selepas meletakkan kereta berbatu2 kerikil jauhnya, acik sesat mencari jalan nak menuju ke wad kecemasan....tah...dah banyak brubah...renovet sana, renovet sini...huhhh..lelama acik pusing ikut jalan jauh...rerupernya acik dah sampai kat bilik pesakit wad kecemasan tadi...tpi sbb hanya tulis 'Bilik Biasa'...ader pulak...mana la acik tau.
Sesampai acik kat tempat mak sedara tu, dia dah dibenarkan balik...dah ok... pok pek pok pek dia smula...so, acik ikut keluar...ye ler..tkkan acik pulak nak ganti tempat dia kat katil tu.. teruskan perjalanan gi rumah dia kat Pancor Jaya...
Lapar sesangat...sib la mak acik bawak bekal nasik..apalagi...belasah la..Perut kenyang...mata dan ngantuk..tpi acik tetap rasa nak balik putrajaya gak...
Dan niat itu diteruskan...dengan meninggalkan emak acik bermalam kat situ. Diorg semua pujuk acik tidur je kat situ...sbb nmpak acik cam letih...sianla kat acik kan.. Tapi, acik mana blh duk lama kat umah lain dari rumah sendiri..sbb rumah tu tk de bantal gentel acik...tak ade internet....heheheh..
Maka dalam pkul 11 lbh tu acik balik la..melalui jalan bandar seremban... hati muda ni nak laju je...nk cepat sampai..pehtu cepat dpt lompat blog...kunun.
Sekali tu..acik nmpak berbalam2 dalam kegelapan malam yg disuluhi lampu jalan tuh...
bapak2 polisi...menahan kereta2 yg melalui jalan Sg Ujung tersebut...caiiitt... malang, biler keter kelajuan 6 kuasa kuda keldai acik menjadi kereta yang terpilih untuk berhenti ke tepi dan diminta hulurkan IC....ini adalah satu2nya cabutan bertuah yang acik salu kener dan yang sungguh tidak menggembirakan..
Kesalahan..kelajuan yg melampau..had klajuan, 80kmj...
Mak cik bawak 95kmj...ala...sikit je lebih... tk de ampun ke tok..??
NO AMPUN2....
amvoi...latukkk......kasihanilah makcik ni...yg makan pagi kais pagi..makan petang kais petang..
Oooo..klu kener camni...reti nak rayu...klu masa terbang, merempit, tk hengat idup asik mengkais pagi petang tu??????
gulpsss....acik terpaksa akur kesilapan acik...itulah salah satu sifat mulia acik yg acik pertahankan..mengaku kesalahan...heheheh..
selepas mendapat surat cabutan bertuah itu, acik insap seketika... membawak kereta dengan penuh kesopanan dan kesusilaan....tapi dah sampai kat jalan Bangi...acik tk tahan menanggung rindu...untuk menekan minyak lebih dalam lagi...there goesss....terbang semula...hahaha.. Ari ni kelam kabut cari sesaper ada kenkwan kek balai polis...
Kalau tak, terbang la 300 duit acik...pdhal sebelum ni tangguh2 nak tukar tayar keter...apa sanggup nak kuar duit yg susah nak carik tu secara pecuma je kat kantor polisi tuh???...aahhh..sesal kendian tk beguna..
Nampaknya acik kener buat kejer sambilan basuh pinggan mangkuk kat restoren alamanda la pasni...!! kalu tk....masuk mahkamah pulak la acik....huhu..
ni bukan kat Alamanda ye...hehe..
Moral of the story...jgn tk donga cakap orang tua...tak berkat !!!

12 comments:

Ma_sUyinFiqah said...

ala la la la cik, lenkali REMP-IT laie yo. Kan duit dah trbg, bagi kek Nurin pun tak po..duit ghayo.

lupekanje said...

mas...
ha...kan skrg dah Nurin yang kener bagi acik duit gayoo lak kan...hahah

Mak Su said...

heheeheh, camno nak handle atok tu? keluarkan cek ler jawabnya ek.

Kak Nora said...

Acik, Dah tersurat pada waktu tika itu acik akan di saman bapak polisi. Ada hikmahnya. And you already know the moral of the story.

lupekanje said...

maksu..
cek mender...??..no senyum2...padan muko acik nih...heheh

kak nora,
ha ah kak...tersurat...tapi tah bila nak sedar n insaf bebetul....

iina said...

sesal dulu pendapatan sesal kendian berguna juga hehehehe.. pasnie kena insaf ler acik.. rugi jek bg free duit denda tuh kan

lupekanje said...

iina...huhu...apo nak dikato...
acik jadik tambah marhaenn nihh...
tpi bilo kono bayar saman ni, pandai lak carik duit kan..klu tang nak tukar2 tayar keter ni, lambat yo kan...apo laie klu utang kat orang..heheh

kakpah said...

cik, ekau bawak keto ko bawak kapa torbang. Kalau nak kojo extra, kakpah tongah cari orang untuk cuci pinggan kek tadika dan jugo kojo-kojo moncuci longkang. Haha.. nak koh.

lupekanje said...

kpah...
kkdg. acik terlalai..dan terlali....lantas acik merasakan bahawa acik sedang memandu kereta di litar F1, Sepang..

sya said...

Haaa.. kan ese dah kobakan, ekau bawak keto laju nau, ese dok sebolah pun raso nak tokan brek manjang..

lupekanje said...

err..sya..
mata da elok ke? (tukar tajuk...)ehehehe..

hamzah said...

sapa2 nak join smartherbs...modal rendah cuma RM60 untuk satu lot..prluang dapat RM961 tiap2 bulan...kalau 11 lot anda kira sendiri kalau tak percaya...tak perlu jual..tak perlu cari orang...syarikat akan rasmi 28hb ini..cepat jadilah ahli yang terawal...rebut cepat peluang ini..layari smartherbs4u.com.my..untuk maklumat lanjut sila email kat saya....hamzah005@gmail.com...

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-