Monday, April 6, 2009

Ku kan pergi jua

sedey? .. acik tk harapkan sesaper sedey... ye ler...saper la nk sdey klu acik dah tk ada lagi kat sini.. Ujung minggu ni acik mang sahdu...bukan minggu ni je...sepanjang tahun ni, rasanya tidak ada senda gurau dalam n3-n3 acik kan..sedangkan itu bukan acik yang sebenarnya... dulu hidup acik penuh dengan kegembiraan dan keceriaan.
 
Tpi kalu acik dah tk ada lagi, mesti n3-n3 acik tu akan memberi makna pada acik... bukan makna..mmberi guna jua. Ujung minggu yang santai...gitu ler nampaknya, kerana acik tidak ke mana-mana...hatta untuk ke kedaipun acik tidak walopun tong beras acik dah kosong tuh. BUkan tk ada duit... duit tengah ada, wlopun tk banyak... (saper nak mrompak, sila lah...takat seploh doploh tu...ada gaklah...hehhe) ... money is not everything... but no money..no talk ...  

Tapi...acik tk kuar rumah, sebab mata acik bengkak.. acik termenangis..... melarat2la... melalut2 pemikiran. Tau apa yg acik buat hari Ahad ni? ohh...acik dah cerita semalam ye.. tak per..acik tambah sikit cerita yang bosan lagi. Acik muhasabah diri... lagi dan lagi dan lagi... Acik tanya diri, apakah bekal yang dah acik kumpulkan untuk ke sana. Tak ada??? 

Bukan tk ada.... tak banyak, dibandingkan dengan dosa yang juga telah terkumpul sedar atau tak sedar. Anak-anakku telah besar-besar dan mampu berdikari sudah. Si kakak, selalu ikuti program survivor.. sudah jadi pemimpin di kolejnya...agaknya dah boleh lah memimpin dirinya sendiri dalam mengharungi hidup seterusnya kelak. 

Dia tampak lebih tahu bagaimana menjaga hati acik. Dia ikut juga cakap acik, kalau acik dah marah bebetul. Itu kelebihan dia. Cuma bab pengumpulan CD citer industan, dia masih degil. Senornya dia belum betul2 anak yang baik lagi.... Namun dia tahu bagaimana cara menjadi anak yang baik..cumer dia tk praktikkan. Bebaru ni acik marah dia sebab join MLM, labur duit kat situ.. lepas tu acik boikot dia... akhirnya dia kata, dia dah tk join dah...aciklega...walopun mungkin duitnya dah terlebur... takper...duitkan blh cari....tapi, masa?? mana nak carik lagi... time never return.... acik marah, sbb takut dia terguna masa untuk belajar tu utk aktiviti MLM tuh kelak... memang lega bila dia kata dia dah tk ikut program tuh.  

Si abang, setakat ini acik yakin, dia mampu menjaga dirinya. Sebab dia jarang sangat menghubungi acik. ..kecuali klu nak mintak tolong acik...Dia tidak memerlukan acik sgt dalam hidup dia. Baguslah....acik klu pergipun, pergi dalam aman... errr...senornya acik nak pergi dalam iman... tu yang lebih penting. Dia tk penah nak kongsi cerita kehidupannya dengan acik. Kecuali cerita kejayaan2nya. Tak kisahlah...janji, tk buat perkara yang tidak elok. Salah acik gak yang kurang berkomunikasi dengan anak2. 

Setakat ni, kalu dia buat aktiviti apa pun, acik tk larang... sebab dia dah besar dan tahu beza yang baik dengan tidak. ..err..senornya, acik tak tau dia buat apa...klu tau..mungkin akan ada tapisan jugak. Anyway...apa jua yang dia buat, dia lelaki...dia tahu jaga diri dan risiko dia tanggung sendiri. So far, acik nampak dia tidak cenderong buat perkara yang tidak elok. Kalau nampak...mesti acik akan tegur. Kalau mintak tolongpun, jarang-jarang lah memberi alasan.  

Si adik... acik harap dia akan diberi kesedaran dan mampu mengenal hati ummi dia sebenarnya. Acik masih terluka dengannya. Dan akan terus terluka sehingga dia sendiri sedar. Sejak dari kes dia enggan mengikut cakap acik, untuk berhenti kerja... acik beri kebebasan padanya nak buat apa pun. Kalau itulah yang dikatakannya kasih sayang seorang ibu... terima lah... tapi tidak bagi acik. 

Kebebasan yang acik berikan, bukan kasih sayang sebenar. Tapi kemarahan. Keterlukaan. Acik cuba kawal diri agar tidak terluka... tpi itu yang acik rasa. Acik mahu melihat ketaatan dia....tpi itu tidak ada padanya. Sedangkan itu yang paling penting yang acik mahukan dari anak-anak...bukan harta, bukan wang ringgit kesorga dunia.. Dia mempertikaikan kasih sayang acik yang tidak sama rata. 

Dia bezakan, dikatanya kakak dan abang dapat apa yang mereka mahu, tapi dia tidak. Kakak dan abang boleh diberi kebenaran apa jua yang mereka mahu lakukan...tetapi dia tidak.. ok... fine... Semenjak hari dia mempertikaikan itu semua... acik bebaskan dia sebebas2nya... kalu itu yang dia mahukan... acik harap dia gunakan kebebasan itu dengan baik. Acik harap dia tidak akan tersesat jalan. Acik harap dia tidak akan lupa pada Tuhan apabila telah mendapat kebebasan itu.  

Apa yang acik tahu, kebebasan itu, bukan kasih sayang seorang ibu. Habis tu? bagaimana kasih sayang seorang ibu senornya? pikirkanlah sendiri... Seorang ibu yang sayangkan anaknya adalah seorang ibu yang sentiasa risaukan keselamatan anak-anaknya. Seorang ibu yang sayangkan anaknya adalah seorang ibu yang akan melarang apabila difikirkan sesuatu yang dilakukan anaknya itu akan mendatangkan kesusahan kelak.  

Seorang ibu yang sayangkan anaknya akan memarahi apabila anak melakukan perkara yang tidak sepatutnya dilakukan. Seorang ibu yang sayangkan anaknya akan sentiasa menasihati anaknya agar melakukan kebaikan dan meninggalkan larangan agama. Ada nak tambah lagi?... mungkin ada lagi yang acik terlupa. Jadi, apa erti kebebasan yang acik berikan padanya sekrang??? 

Agak2nya dia rasakan atau tidak kasih sayang acik padanya dengan memberikan kebebasan untuk membuat segala keputusan dalam hidupnya kini? sebab dulu dia kata acik tk sayang, sebab apa yang dia nak buat, semua tk boleh... hmmm...sepatutnya dia sedar kini... bahawa larangan seorang ibu, leteran seorang ibu, marahnya seorang ibu, itu adalah kerana kasih sayang. Kalau seorang ibu tk risau, tk marah, tak larang, ibu itu tidak lagi ada rasa kasih dan sayang padanya. 

Seorang ibu mahukan anak-anak selamat di dunia, selamat di akherat. Senang di dunia, senang di akherat. Larangan ibu adalah didikan yang mahu menyelamatkan anaknya dari kesusahan sama ada sedar atau tidak. Larangan dan suruhan ibu, bukan kerana tidak sayang... tapi dik kerana sayanglah, sesuatu perintah dan larangan itu disuarakan. Tapi larangan acik, tidak dihargainya. 

Bahkan dikatakan acik tidak sayang...acik pilih kasih. err...terfikir pulak... begitu jugalah larangan dan suruhan Tuhan...adalah kerana Allah tu Maha Pengasih lagi Penyayang pada hambaNya. Nah, sekarang, acik tidak lagi melarang...nak buat apa...nak pegi mana...nak balik pukul berapa.... ada acik larang??? tapi... ada rasa tak kasih sayang acik dengan cara beri kebebasan sebegitu?

Seorang ibu yang tidak risaukan dia lagi... apa nak jadipun, jadilah kat luar sana kat dia. Kasih sayangkah itu??? Hati ini sakit ...walo acik cuba untuk tidak sakit. Mcmana tak sakit.. kalu acik dipaksa menunjukkan kasih sayang dengan cara yang berlawanan begitu... acik tidak melarang...walupun acik nak larang.... acik tidak dapat menegur...walupun acik nak menegur.  

Agaknya dah puas hati dia kini? Mendapat ibu yg langsung tidak melarang...langsung tidak ambil berat tentangnya? Naluri seorang ibu itu tidak akan hilang... acik mengharapkan satu hari nanti dia akan minta acik melarang dan menyuruhnya semula demi untuk memandu kehidupannya... acik harap satu hari nanti dia akan sedar bahawa acik tidak memilih kasih dalam membesarkan anak2. 

Acik harap dia insaf, bahawa larangan ibu itu adalah kasih sayang jua...bukan kebencian. Marah acik hanya dapat acik luahkan di blog ini seperti di sini dan di sini dan pernah acik bawakan tajuk pilih kasih ni dalam N3 kat sini.
 
Walau apapun berlaku, andai acik pergi dulu, acik tetap akan memaafkan mereka... sebagaimana acik mengharapkan mereka memaafkan acik yang tk pandai mendidik anak ini. Andai acik pergi tk kembali, acik tiada meninggalkan harta. Tapi anak-anak sahajalah saham acik di akherat

Acik mengharapkan mereka akan menjadi insan yang beriman dan bertakwa ... agar aman hidup acik di sana kelak. Acik harap mereka berjaya mendidik keturunan mereka jua agar menjadi orang-orang yang berjaya di dunia, berjaya di akherat. Mereka lah saham besar acik untuk ke akherat...

17 comments:

jane said...

kak cen,

napa sedih nih ? sabo ya!!!

lupekanje said...

Acik ok...sajer nak meluah2 kat sini..thx

Tijah said...

acik. acik kono cari jln utk membzkan diri cik. anak2 bilo dah bosa centu la deh. ckp mmg sonang sbb sey tak raso laie tapi tengok kelling mmg centu. tapi kojap yo tu. insyaallah bilo masing2 dah ado family sok...balik la deh ko sarang sok tu. budak tongah naik la kato'an...masing2 nak cubo bondo baru.

p/s: yayy!!! dah xdo masaklah masuk sini laie. operation aborted aritu dah xdo...

izawani/JEEN said...

hari syahdu sedunia... hehehehe... jiwang karat betul la kak cen nih

lupekanje said...

tijah..
timakasih tijah...akan acik bzkan diri....
acik mmg salu brusaha untuk kepuasan hati pelanggan...

Jeen,
bukan takat karat...dah reput dah ni jeen...heheh.

sya said...

Achik janganlah sedih.. anak2 selalu akan mengata yg emaknya pilih kasih.. masa sya kocik2 dulu pun ada cakap arwah mak sayang pd kak ani aje.. kak long pun selalu kecik hati ngan emak. Tapi benaunya bila dah jadi emak ni baru sya tau.. arwah emak dulu tak pilih kasih cuma cara dia melayan tiap anak tu mengikut cara anak tu interact dengan dia.

Skrg ni sya rasa Amiza kata sya ni pilih kasih.. sebab sya banyak lebihkan Arif.

Jgn sodih2 k

lupekanje said...

sya..
tk sedih dah..
semangat baru nak lomba renang ngan sorang tu...muahhaha..

kakpiah said...

alaaaaaaaaaaaa.............

jom gi main boling nak tak acik??

xiiinam said...

errr.....hilang kata-katalah cik....



anak-anak ckLah belum begitu besar lagi...semua masih harap ibu dan abah....ke mana-mana masih dihantar...belum tahu minta itu ini...masih diam membisu kalau sesekali ibu naik hangen...

Tak lama lagi mereka juga akan besar...dan terus membesar....lain pula dugaannya ya cik....

harap kawan aku ni tabah...(isk...bisa sangat dengar ayat cam ni kan?) Tapi memang itulah yang aku nak cakap....

kakpah said...

Salam cik. Kpah bizi lah tak dapek nak datang umah acik ni ha. Sukan ahad dopan. macam-macam nak buek.

Anywway cik, meh kakpah kobaan kek acik. Dalam sotandan pisang tu kan cik, mosti ado pisang yang tak borapo elok. Lam sobakul tolur tu, mosti ado sobiji duo yang busuk. Tu ibarat lah bak kato orang. Samo macam anak ni. Tak semuo e samo walaupun datang dari satu porut.
Kito omak ni maukan yang torbaik untuk anak-anak tapi ado anak yang tak nampak itu semuo. Dio bolum nampak lagi.

Acik janganlah tolalu amek molayan porasaan. Ghisau memang ghisau. Hati omak mano yang tak ghisau. Acik bodoalah solalu. Doa bia hati anak acik lombut. Doa omak borsamo linangan air mato amat mustajab. Mungkin harini dio bolum nampak. InsyaAllah lamo-lamo Allah tunjukkan jalan.
.
.
cik, bilo kito nak dating wakaka..

ku tak sempurna said...

huhuhuhuhuhu....

huhuhuhuhuhu...

sedih :(

lupekanje said...

piah,
ndakler...ok...ari aper...pukui baper...set...hehehe...tempat..sudah semestinya Alamanda..Thx

ckLah,
klu ilang kereta, boleh report polis...ilang kata2? carikla sendiri.

ader pilihan ke? ta der kan...tepaksa lah tabah jua...mahu atau tk mahu...tq

kpah,
nak pisang goreng...
dia baek senornya kak...dia bukan pisang yang buruk itu...dia pisang yang sedap juga dimakan....heheh..
tima kasih kak..saya paham...
sobab saya ni pun bukan mak pisang elok bona pun...huhu
mokasih..sok sok kiter deting yo.

KTs,
sobss...acik pun sodih...

Ma_sUyinFiqah said...

Sedih ar....tapi tak po den bole jadi anak acik. Ekekeke bole ker?

en_me said...

sodeyynyerrr..

lupekanje said...

MAS,
mehla...blh salu kau buekkan kuih muih n nasik lomak kat den...heheh

en_me..
sobbs...tambah sedey.

hamzah said...

sapa2 nak join smartherbs...modal rendah cuma RM60 untuk satu lot..prluang dapat RM961 tiap2 bulan...kalau 11 lot anda kira sendiri kalau tak percaya...tak perlu jual..tak perlu cari orang...syarikat akan rasmi 28hb ini..cepat jadilah ahli yang terawal...rebut cepat peluang ini..layari smartherbs4u.com.my..untuk maklumat lanjut sila email kat saya....hamzah005@gmail.com...

Anonymous said...

yes my iphone is not activated and my sim is locked so is there a way to get away from that screen
[url=http://forexrobot-review.info]best forex software[/url] [url=http://www.eckental-brand.de/xmb//viewthread.php?tid=14315]unlock iphone[/url]

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-