Friday, February 20, 2009

Menangislah

Ni acik dapat dari email yang di forwardkan merata2...acik akan buat huraian acik sendiri ..apa yg acik rasa blh dikaitkan dengan ayat2 cinta itiu.. Ketahuilah Olehmu Jika kau merasa lelah dan tak berdaya dari usaha yang sepertinya sia-sia . Allah SWT tahu betapa keras engkau sudah berusaha.
ye.. acik mang dah letih blajar betahun...habih berbelas ribu...tpi sampai la ni tk dapat2 lagi kerja yang bergaji lebih sikit... Acik merungut...acik mengeluh...tak dapat berbelanja seperti orang lain. ...tk macam cikgu2 diploma, yg msuk U..pehtu temuduga skit...dah naek gred...dan naek gaji...walopun di kalangan mereka ada yg bukan blaja bebetulpun...assignment pun upah org buat...... masa pekse pun ada yg meniru...(cikgu tuuuu...) ...sedangkan aku nih, bljar mencuri waktu, di tengah kesibukan kerja...membesarkan anak..bayaran belajar tanggungan sendiri... Hingga ada masanya acik lupa nak bersyukur...dan mengingati nasib orang lain yang lebih malang lagi...kerja pun langsung tiada. Makan kais pgi makan pagi...kais petang, makan malam. Lelama, acik sedar...bahawa Tuhan itu memang tahu, kenapa dan mengapa smua itu berlaku. Lihatlah....acik masih lagi mampu berdiri tegak, berperut buncit...setelah makan sedap2...jalan jauh2.... sebabnya, acik tau pendapatan acik ciput. Lalu acik berhemah dalam berbelanja... acap kali apa yg tinggal dalam bank itu adalah dalam jumlah aras bahaya..tpi mencukupi..Alhamdulillah... Acik tak blh kawan dengan orang berada...nnt dia asik terasa hati sbb acik tk nak temankan dia pegi sopping..dan acik tk blh bekawan dengan orang susah..nnt acik gak yang fenin dengar keluhan dia...lalu acik pun menangis sama-sama sebab nak tlg, . Tu yang tk gema... Acik tetap berdoa, moga Allah akan terus menrahmati dan memurahkan rezeki acik...moga acik dpt menjadi mukminat yang bersyukur
Ketika kau sudah menangis sekian lama dan hatimu masih terasa pedih... Allah SWT sudah menghitung airmatamu. hmm..dulu ...lelama airmata tu dah kering....acik kan susah nak nangis....!! Harap2 acik akan mudah menangis mengenangkan dosa acik yg banyak......moga dpt keampunan dari Allah swt Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w . bersabda, Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat... Sekian.

8 comments:

vimmiyasmin said...

Acik

alamak! sedihnya entry.
sama lah ngan saya!
esp bab tak leh nak lepak2 ngan kengkawan yg kaya!

tapi bersyukur sbb masih mampu berperot buncit dan berblogging!

sya said...

Achik.. apa pun rezeki ada asalkan berkat. Allah memberi rezeki cara lain dan mungkin bukan melalui kita tetapi melalui anak2.

Ungku Nor said...

sey pun baru lopeh nangih ni cik..huhuhuuu..

*selet ingos kek tudong acik*

lyn said...

waaaaaaah acik tinggalkan n3 sedih ye kat kitaorang sebab nak gi bersuka ria kat perlis nuuuuuuuuuun.

" aku berkawan dengan sesiapa jua tanpa melihat berapa banyak duit dalam poketnya tapi dengan melihat apa yang ada pada hatinya" ui tak sangka kata2 pujangga ni keluar, ayat sendirik ni.

khas utk acikkkkkkkk.

kakpiah said...

yer acik..
mmng DIA dah tawu..
setiap apa yg DIA bg pada kita.. memang itu lah yg terbaik..

mungkin kalo DIA bg acik gaji besor..
acik tak dpt berpewot moncet seperti sekarang.. kan? kan?
kehkehkeh.. *sambil nangis2 belek pewot sendrikk*

kakpah said...

iyo cik. Kalau kito raso kito susah, ado lai orang yang lobeh susah dari kito.
Kalau kito raso kito mengong, ado lai orang yang lobeh mengong dari kito.
Redha je lah dongan kotontuanNyo.

iina said...

Setiap dugaan itu ada hikmah sebaiknya.. walaupun kita rasa ada kurangnya kita.. tapi pada masa yang sama juga kita ada kelebihan dari orang lain juga.. sama2 muhasabah diri kan cik

lupekanje said...

hahah...ngkorang ni ..buat acik golak tegolek2 ataih katil hotel nih..
bru bjaya access intrnet guna laptop opis yg ada beribu halangan nih.
thx knkwn.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-