Saturday, February 7, 2009

Ini lah kisahnya

biler tengok gambar anak2 cikgu melah masa kekecik tuh, acik tingat lak kat anak2 acik pulak. Dulu diorg pun besar tu jugak. Sekarang dah besar dan panjang... dah pandai mendegilkan diri...dah pandai lukakan ati ummi dia. Sementelahan pulak, ummi dia pun dah makin tua..maka makin la sensitif metip...(baru sedo aku udah tua ke..???) seminggu dua ni hati acik terus terluka dan dilukakan oleh anak-anak. Salahkah acik sebagai ibu, tersinggung dan kuciwa dengan sikap anak2??? yang dah tak nak ikut cakap acik dah? Si adik dah kerja...dan terus bekerja, meskipun acik melarang sudah. Kenapa acik melarang? sedangkan acik jugak menggalakkan dulu? Tak tau lah...tapi ati seorang ibu...ada deria rasa keenam.. tu yang acik suruh dia berenti 24jam aritu. Tapi dia tk pedulikan arahan dan permintaan acik itu. Acik sedih. Dia keluar subuh gelap...dan balik pun gelap...pernah hingga mencecah subuh. Ada tak ibu yang tak risau, bila anak begitu? Acik cerita pada nenek dia. Memula nenek dia ..yakni emak acik, sokong 100 % keputusan acik ...tpi masa balik kampung, si adik dah kasik psiko nenek dia dgn janji2 manisnya hendak berubah sikap, hendak buat yang bebaik.. lalu si nenek berpaling tadah dan marahkan acik pulak, yang tetap dengan keputusan acik untuk tidak membenarkan dia bekerja. Dan nenek dia merajuk pulak...sampai kensel plan nak pi piknik dgn kami. Acik sebe salah.. nnt acik lak sakitkan ati mak acik...maun je acik cakap dgn mak acik tu.. "this is my daughter, let me decide for her...." (mak acik reti cakap omputeh okeh...!!) Tapi nanti mesti emak acik tu meraung2 nangis kata acik melawan dia...kata acik sombong..kata acik tk kenang budi dia jaga acik dan anak2 acik.... aarrrrrrghh..acik tensen.. Hasil perbincangan kakak acik dengan emak acik...rupa2nya emak acik tu merajuk, dan katanya, acik pilih kasih....antara anak2....dan bla bla bla... (tk payah citer la apa dia kata lagi....pilu ati acik...) si adik muncung sepanjang di kampung... (sekrg...umi dia plak muncung..mang buruk ropernya...) Lepas dari balik kampung tu, acik decide...biler si adik atau anak2 lain tanya nk buat apa2, atau nak gi memana...acik akan kata.. "SUKA ATI LAH...!!!" kalu dah itu yang mereka mahu... tapi memang acik tk ikhlas.. khasnya biler acik sebenarnya tk membenarkan. Well...nnt dikatakan pulak acik pilih kasih.. acik benar2 terluka... Meh acik nak pejelaskan istilah sayangkan anak menurut pemahaman acik. Acik berpegang sesikit pada peribahasa melayu... sayangkan anak, tangan2kan... Pada acik, apabila acik selalu marah, selalu menegur...itu tandanya acik sayang... dan kasih sayang itu tidak boleh ditimbangkira dengan memana penimbangpun. Sekiranya seseorang anak itu taat, tak sakitkan hati dan tahu hormat orang tua ...maka mereka itu akan mendapat kasih sayang acik.. Sebaliknya, acik akan rasa amat keciwa, marah dan bermcm rasa yang bercampur baur, tanpa perisa., sekiranya anak2 itu tidak taat, tidak patuh dan yang sewaktu dengannya. Acik tidak mengharapkan apa2 dari mereka, melainkan ketaatan dan respek mereka pada acik...sebagai seorang ibu yang melahirkan mereka. Meskipun acik tidak menabur harta kepada mereka....kerana acik tidak berharta....acik hanya mampu menabur air liur, menasihatkan mereka dan memberi tunjuk arah jalan mana yang patut mereka tuju... Kali ni, acik amat sedih, marah dan tesinggung dan keciwa...apabila seorang dari mereka...dan mungkin dua orang sudah, mahu melepaskan diri dari kawalan acik, sebelum tiba masa mereka mendapat kebebasan membuat keputusan itu. Betullah..tidak semua apa yang kita mahu, akan kita dapat. Acik mahu mereka mengikut kata acik...tpi mereka tidak mahu ... susahkah mematuhi kehendak acik...untuk kebaikan mereka juga??? Kenapa mereka mahu membantah dan tidak mempedulikan cakap acik sudah?? Apakah mereka tidak pernah memikirkan betapa acik membesarkan mereka sendirian, tanpa ada bantuan sedikitpun dari orang yang bergelar ayah.... kini, belumpun mereka tamat pengajian, sudah mahu melukakan hati ibu yang seorang ini??? Nampaknya acik telah diuji dengan perangai anak2 remaja... payahkan.. Bila anak2 tidak lagi mahu mendengar kata, acik rasa acik sudah tidak punya siapa lagi dlm hidup ini..... acik terus sendirian....seblum masanya... Acik rasa acik telah tidak punya anak...yang ada hanya insan2 yang menumpang di rumah kuarters ini....yang menunggu masa untuk meninggalkan acik kelak... Dulu acik salu cakap dgn dinding... sekarang pun acik cakap dgn dinding...sesungguhnya dinding itu lebih memahami acik, dari mereka2 itu.... apakah kerana mereka tinggal di asrama dari usia 12-13 thn....maka mereka tidak memerlukan acik dalam hidup mereka??? Mereka rasa mereka cukup sombong untuk menghormati ibu tua yang belum baper tua ni????? Moral of the stori... entah..carikla sendiri... klu jadi mak..bebanyakla sabar dgn pangai anak klu jadik anak..bebanyakla sabau dgn pangai mak.. klu idup nak slamat, rezki nak berkat....jagalah hati orang tua.. klu ada anak...elak la dari nenek jaga...kcuali nenek yg tahu batas2 apa nak ajar kat anak kita.. klu ada mak, toksah sakitkan ati dia... klu ada anak..toksah sakitkan ati dia.. ehh..perlu ke camtu... Sekian...bebelan hari ini...sbb ni , maka acik idak baper ada hati nk berblog sehari dua nih....maafkan acik.. (elehh...cam la ada org nk tunggu N3 baru aku hari2..hehe..) Acik tringat satu je... klu ada timbul masalah dalam hidup....muhasabah diri lah... mungkin kifarah dari dosa kita yang lalu, atau pembalasan atas perbuatan lepas...atau mungkin Tuhan mahu menguji kita kerana mahu meningkatkan tahap keimanan kita .....

21 comments:

zany said...

ala...saya org first komen ke?
acik janganlah sedih2 okey, anak-anak acik tu sayangnkan acik sebenarnya tapi budak2 tengah seronok, seronok mengikut kata hati.

xiiinam said...

Cuak juga nak memberi pandangan, kerana kLah juga seorang ibu yang tak lepas dari ujian dan cabaran mendidik anak remaja. Kalau sekadar 'membesarkan' mereka, memang mudahkan Achik. Bagi makan je...besarlah. Tapi dalam konteks mendidik...?

meminjam kata Achik;
...acik akan kata.. "SUKA ATI LAH...!!!" kalu dah itu yang mereka mahu...
tapi memang acik tk ikhlas...
kadang-kadang memang kita rasa putus asa...contoh;
dah jenuh suruh bangun sholat Subuh, tak bangun2 juga... lalu ckLah mcm nak kata,'biarlah','tak mau sudah','malas dah aku', tapi cepat2 sedar...eh,aku mesti tegur juga,aku tak ada pilihan lain,kalau bukan aku siapa, nereka anak aku.....

Pendekkan ya chik...yang penting kesepakatan dan persefahaman dengan pasangan kita sangat perlu kan chik...jgn kita ckp lain, bapak depa ckp lain, atau kitaaaaa je ;menyibuk; sedang bapak depa buat tak kesah.
Last, tentulah doa, rayuan, rintihan dan harapan yang kita bisikkan pada yg Khalik...saban hari..jangan sesekali dihentikan...siapa lagi nak mendoakan anak kita, kalau bukan kita...Achik doakan ckLah juga Chik...

kakpah said...

kpah selalu cakap ngan anak-anak, mak tegur bagi nasihat tu tandanya mak sayang korang. kalau mak tak sayang, mak akan biarkan korang buat sesuka hati korang.
anak-anak ni suka ikut hati muda, melayan keseronokan tanpa berpikir panjang. acik jangan give up. anak-anak perlukan panduan. Bagi nasihat berterusan. nasihat kita sampaikan dalam bentuk bercakap-cakap macam kawan baik. anak tak suka kita membebel. Mungkin sekarang ni anak-anak tak nampak benarnya kata-kata kita. InsyaAllah satu hari, berkat nasihat dan doa ibu, hati anak akan menjadi lembut.
.
.
cewah..macam kolum 'mari bertanya pada kakpah' pulak. Jom kita pekena kopi secawan.

sabiqahAnuar said...

kak chah..jgn sedei2 tau..
ermm saya sedei baca cite ni..myb diorg tak cukup matang lagi nk memahami, adik2 sy yg bongsu pon macam tu, biasa laa muda remaja ni rebellious sket, insyaAllah semua okay nt, kan Allah kata doa ibu tu makbul, doa bagi diorg paham perasaan kak chah, n bagi diorg sikit masa...masa akan mematangkan (sy dlu pon gtu gaks hehehe) bila da besau sket ni baru i could think from different angles..

~cheer up ~

sabiqahAnuar said...

ermm one more kak chah, mama saya slalu pesan: "mama bawa anak2 dalam perut 9 bulan- bukan ringan, sakit branak lagi, pastu kalu anak2 buat benda yg mama rasa tak patut atau tak baik mama rasa sangat sedei, mama bukan mengungkit tp mama nk anak2 faham.."...so saya igt sampai bila2- pengorbanan ibu tu tiada galang gantinya...

ps. tetiba jaa rasa nk fly balik klate...iskh iskh...

lupekanje said...

salam zany,
acik terai la tk sedey...acik bukan ibu yang baek..sbb tu jadik camni gaknya..

cklah..
tima kasih...sesama kita bedoa..
jaga masa kekecik senang..
ikut kehendak kita. Tapi bila dah besar...keadaannya jadik payah dan menekan...

Kpah,
gitu lah kak pah..yang tedaya acik buat sekarang. Doa je. Acik mang tk suka membebel...
diam tu memberi seribu makna lagi dari perkataan yang banyak...tpi kosong...
Kelemahan acik jua la nyebabkan permasalahan ni berlaku..
Syukran kpah...jemput minum...bebaek, tumpah pulak kopi tuh ..hehe

lupekanje said...

salam di kejauhan ieqa,
hmm...mama ieqa betuah dpt anak mcm ni kan..
Harap2 akak pun dpt anak camni gak...klu tk sepandai ieqa, dpt kesedaran camni, amat akak harapkan. Mesti berusaha menjaga hati ibu, walaupun ibu tdak melihat kita...
Moga2 anak2 akak pun akan cepat berfikiran mcm ni...kerana mereka pelapis bangsa yang akan memimpin, sekurang2nya memimpin diri dan keluarga mereka kelak...aamin.

Tak pe ieqa...nanti2 blh fly balik Mesia...sabar dulu ye..keluarga ieqa tu kan jauh di mata, dekat di hati...mahapla sbb buat ieqa terindukan tanahair pulak..hehe..

lupekanje said...

one more ieqa,
kalau lah semua yang masih bergelar anak berpegang pada pesanan yang camni....
"mama bawa anak2 dalam perut 9 bulan- bukan ringan, sakit branak lagi, pastu kalu anak2 buat benda yg mama rasa tak patut atau tak baik mama rasa sangat sedei, mama bukan mengungkit tp mama nk anak2 faham.."

alangkah tenang mereka yang dipanggil ibu..
Thnx a lot ieqa...

kaonajimi said...

semoga Allah melembutkan hati anak-anak acik agar mereka sedar akan segala pengorbanan acik membesarkan mereka.

kaonajimi said...

semoga Allah melembutkan hati anak-anak acik agar mereka sedar akan segala pengorbanan acik membesarkan mereka.

kaonajimi said...

semoga Allah melembutkan hati anak-anak acik agar dia orang menjadi anak yang baik, mendengar kata dan menghormati ummi.
amin..........

zino said...

ini kes dah macam kes di satu negeri tu.. bila di perintah letak jawatan masih berdegil tak mau letak.. malah masih dok bermesyuarat lagi .. juga ramai yg kata derhaka....

memang betul.. bila jadi anak kena banyak bersabar dengan perkara yg melibatkan mak.. dan bila jadi mak juga kena banyak bersabar dengan perkara yg melibatkan anak..

kakpiah said...

sedih taw cik..
tp kan tak di nafikan jugak acik..
diorang tu tgh meningkat dewasa..
jiwa muda tgh memberontak gitu...
sbb tu la diorang kurang sensitif dgn perasaan ibu nih..

mcm saya masa remaja dulu gak la..
kalo mak mokak marah kt saya.. kemain lg saya menjawab..
sampai la mak saya penah cakap..

"hang ada anak nanti hang taw la 'rasa' tu.."

dan skang saya makin tawu apakah "rasa' itu..
rasa kaseh sayang..
rasa risau..
rasa nak protect diorang setiap masa..
dan rasa hangen bila dah ada yg pandai menjawabbbbb..
*yg Rantaro tuu..*
uikss.. mmng takot la bila pikir cemana bila diorang dah besar nanti..

lupekanje said...

tu lah kan piah..idup ni ibarat roda...ke ateh...ke bawah...mang tu la poiee eehh...peh kite buat kat mak kita...anak kita lak buat kat kita... pehtu sok, anak diorg lak buat kat diorg...Tapi takkanla kita ndak anak kita ulang kesilipan kita yg sama kan...

lupekanje said...

zino,
sabar tu pahit...ni tgh pahit la ni zino...mentara nk tunggu buahnya yg manis tuh...

kaonajimi..
amvoii..baek sungguh sahabat acik sorang ni mendoakan acik..sampai 3x post...aaaminn...
moga makbul doa nih.

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

sabo la acik...aku nak nasihat pun rasa tak layak ja...

* mmg betul la..anak tak molek dok dengan nenek..spoil..Bukan nenek tak bagus..tapi anak tu jd len macam skit kan...

aishifa said...

aduhh..dulu sy pikir ank dah besar senang jaga dari ank kecik.. rupenyer lagi besar cabaran yg harus kita laksanakan.. ditambah plak ngan perangai ank yg camtu.. sedih hati nih biler baca n3 acik kali nih.. tp sty tau acik kuat semangat dan byk sabar.. kalau tak dh lama letup kan..

KAK LONG said...

Salam acik....saya banyak mendengar kisah ibu-ibu yang bersedih hati seperti acik. Lahirkan anak...bila besar tak dengar kata...hati kecewa. Lahirkan anak...anak istimewa...hati lara...Lahirkan anak...anak pergi mendahuluinya...hati sengsara...Kalau begitu apakah anak ini bisa memberikan kebahagiaan yang abadi? Kerana kita tahu anak hanya pinjaman Allah bukan? Dan ia amanah Allah kepada kita. Saya tidak ada anak, tetapi saya ingin kongsi pengalaman dengan anak tiri. Anak tiri saya, 3 orang, 2 lelaki dan 1 perempuan. Anak perempuan saya ini sangat rapat dengan saya, kami seperti sahabat karib. Saya merasa sangat bahagia kerana diterima dan disayangi oleh anak tiri. Malahan kadangkala saya rasa kami lebih rapat berbanding antara saya dan suami. Begitulah akrabnya kami. Kemudian anak ini berkahwin. Dan bila dia berkahwin, banyak yang berubah. Kalau dulu 100% cerita cintanya dia kongsikan dengan saya, kini tidak lagi. Kalau ada masalah dulu sayalah yang pertama dicari, kini tidak lagi dan kami juga tidak dapat menghabiskan masa bersama seperti dulu, kerana dia sudah ada keluarga sendiri. Malah amat jarang menelefon saya, yang mana dulu kami berkomunikasi hampir setiap hari. Saya sangat sedih....kerana dia berubah. Dia tidak lagi menyayangi saya seperti dulu. Akhirnya saya sedar kesedihan saya ini, adakah kerana dia? Bukan kerana dia, tetapi kerana diri saya sendiri. Kini saya sudah dapat menerima semua itu. Saya sudah boleh berbahagia. Saya sudah jalankan amanah saya semasa dia di bawah jagaan saya. saya sudah menguruskan sehingga dia berkahwin dan berpindah tangan kepada suaminya. Ternyata jika kita menyandarkan kebahagian terhadap anak itu SEBAGAI kebahagiaan abadi...Kita silap sebenarnya. Jalankanlah amanah acik dengan ikhlas dan sentiasa memikirkan bahawa acik akan dicintai dan disayangi Allah swt. Jangan sedih dan kecil hati dengan anak-anak. Mereka sangat sayangkan acik. Percayalah acik....saya doakan acik bahagia. Jangan sedih2 tau....

Ungku Nor said...

cuba bawak bincang lek elok cik..
kengkadang bebudak ni, lagi dia nengok kita ala2 membebel tu lagi la dorangs tunjuk besar kepala.

p/s acik..kita ni manjang semusim je kan cik?
sy pun tak hapdet seminggu ni, poning tak abih nengok orang berobut reta arwah yg baru meninggal.
tak cakap kang, rasa tak sedap hati.
cakap kang, memasing ni jenis 'mesjidku rumahku' tapi bab2 duit ni, pangai memasing mengalahkan orang jahil taktau hukum hakam agama..adeihss.

lupekanje said...

salam kenkawan, mahap..acik arini nyebukkan diri. sambil2 tu Acik baca dak komen2 nih, dan acik mikir dan mikir utk mengaplikasikan panduan dan kata nasihat kalian...adakalanya acik speechless...

Cikgooden,
Pengorbanan nenek memang kalahkn emaknya..sbb emak tk semampu nenek...adeiihhs..

Aishida,
kekecik susah lain, da besar susah lain bentuk plak...huhu....thx..

KakLong,
u r absolutely right ..namun bagi acik..kebahgiaan itu, apabila mereka mentaati dan menghormati insan bergelar ibu ni...sesungguhnya memang apabila mreka telah punya kluarga sendiri..tumpuan mereka akan ke arah membentuk kluarga bahagia mereka ...maka kita secara tk langsung akan diketepikan wlupun mereka tidak bermaksud untuk itu. Cuma kita yang perlu paham situasi tersebut...dan lalui hari2 kita dengan agenda2 penghidupan kita dengan cuba melupakan keterbiasaan tika mereka belum berkluarga dulu.
Kebahgiaan mereka,kebahgiaan kita jua. kes acik ni..acik sedey, dik sbb mereka masih bawah tanggungan dn pimpinan acik, namun penguasaan acik dah semakin longgar...ibarat bekas MB Perak yang telah kehilangan kuasa...itu je yg acik sedihkan..semoga betullah apa yang kak long katakan tentang apa yg mereka rasakan...dan moga Tuhan makbulkan doa kak long utk acik itu...aaaminn...thx a lot.

lupekanje said...

ungkunor,
acik tk reti nk diskusi dgn anak2...dgn org lain kenmain lagi...
ibarat ngajar membaca quran, dengan kita mereka payah nak blajar...walaupun kita pandai mana pun.
Sebab tu kener anto kat org lain ajar gak.
bab reter ni acik nyampah sungguh.. manusia memang...sanggup buang sedara kerana harta kan...!! sanggup bercokau sobab rebut reter...tanah...perbendaharaan bagai...ustaz2, orang alim, yg tk cukup kuat imannya pun akan brubah jadik setan, klu pasal reter...
(acik tk de reter nk direbutkan anak2 kalu acik mati)..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-