Friday, February 13, 2009

Dari Masjid Putra

Salam Jumaat. Sempena hari yang mulia ini, acik nak berkongsi ilmu melalui kelas Feqah yang acik ikuti pada hari Rabu lepas di Masjid Putrajaya. Tajuk masih berkisar tentang Tayammum, seperti yang Lyn cerita sedikit sebanyak kat dalam blog dia minggu lepas. Minggu ni dia tk pegi kelas sebab terpaksa out station... Acik rujuk pada nota yang ustaz beri, antara lain, penyebab2 tayammum..
  1. Terhalang menggunakan air sebab ada musuh di tempat air (kat bilik air ke...lipas tk temasuk musuh ye...) atau takut memudharatkan penyakit
  2. sumber air jauh lebih dari 2km. (kalu setakat kat depan rumah tu ada air, tk de makne nya tayammum..)
  3. Cuaca terlalu sejuk dan tidak mampu memanaskannya
  4. Yakin tidak ada air dah.
Pehtu ustaz ada kabo, sesuatu yang berlaku yang boleh membatalkan wudhu' tetapi sebab ianya berlarutan dik sebab penyakit, (tak boleh kontrol) contohnya cam angin yang kuar kat bawah tuh, maka tidak akan membatalkan wudhu'.... tapi klu dah lepas menunaikan solat, batal lah... Sesatu keharusan itu untuk memudahkan kita beribadah, tetapi bukan untuk kita beralasan untuk malas berusaha mengembalikan wudhu' kita... Satu lagi yang biasa berlaku pada wanita, darah haid yang tak henti2....wajib ia bersembahyang apabila telah sampai had maksimum darah itu dikatakan haid. Lebih dari itu, dikira darah penyakit, maka sembahyang wajib didirikan. Mesti bersihkan darah, berwudhu' , lapikkan anu tuh dan segera menunaikan solat. Begitu juga jika cedera yang menyebabkan darah mengalir tk henti2.... darah itu tidak dikira najis sekiranya ia mengalir. Ia akan jadik najis apabila terpisah dari badan. Contohnya menitik di lantai.... maka darah dilantai itu adalah najis. Perkara ini perlu huraian lanjut...sila belaja sendiri.. :) Yelah..kkdg kita malas nak bersolat, dengan alasan, selsema lah, tekentut2 lah... sendawa lah... aiiiikkkk....??? sendawa ??? cehh...ada pulak yang soal...sendawa batalkan ayo sembahyang ke... mana adaaa...!!! Tapi memang ada yang tk belajar, kata sendawa itu membatalkan sembahyang atau wudhu'. Dan ada gak yang menambahkan kompius, kata korek idun batal air sembahyang..... cehhh.. Dah...pi balajar lagi..... Perkara lain yang yang disampaikan pada kelas malam tu, adalah tentang kemudahan bersolat untuk yang sakit. Konklusyennyer...tidak ada halangan untuk menunaikan solat...walau dalam apa keadaanpun... dalam keadaan payah macamana pun, ada kaedah tertentu utk kita jalankan jugak kewajipan kita nih... contohnya, klu tk leh bediri, duduk...tak leh duduk, baring...tk leh baring, guna isyarat mata...klu matapun tk leh gerak...guna isyarat hati... Ada yang kononnya tk larat berdiri, bersolat duduk... tapi taim nak seret krusi nak duduk tu, dia larat lagi...maknanya, dia tk leh la nak ngade2 besolat duduk pulak.. tak de maknenyer yer...sekurang2nya sewaktu angkat takbir, perlukan berdiri, untuk orang2 yang cenggini... ye ler...tk larat nk bediri lelama senornya tuh... Ustaz tambah sikit tentang masalah bayi yang berusia 4 bulan ke atas yang mati dalam kandungan...atau keguguran, wajib di uruskan mayatnya kerana sifat yang telah lengkap...memandikan, kapankan dan solatkan. Tapi tk perlu ditalkinkan...soklan lanjut, pegi la tanya ustaz.... Dah..itu je yang acik nak kongsi kali ni. ..ader banyak lagi yang disampaikan malam tu...ni hanya sebahagian utk perkongsian kita nih. (acik tk tidur kat dalam kelas kali ni ye..) Sebab acik duduk kat sebelah sorang gubesar.... adeeeihh..dia ni rajin tul menanyer... (cam acik ni reti sgt...) acik baru nak telena, dia kuit acik...tanya memacam.. tima kasih cikgu...sebab selamatkan acik dari ketidoran...

19 comments:

kakpah said...

ye cik, kita wajib sembahyang walau dalam keadaan apa sekali pun. mahupun dalam kenderaan yang bergerak: kpl trbang, keretapi...
X de alasan tak smyang. Islam itu mudah. manusia je yang rasa susah dan menyusahkan diri.
tq.

Tijah Lawa said...

cik. kok sey yg dok sebolah acik tu. konfem 2-2 hanyut sampai abis kelas. huhuhu

lupekanje said...

kpah..
betul..tu yg ust tu kata...tiada alasan tk solat dlm kapatebang..kat kapal angkasa pun blh solat kan..
Ngingatkan diri sendiri nih...klu gi angkasalepas nnt..hehe

Pija..
sensiang acik larik...tk ndak duk kek kau...takut belaga kepala nnt...hahah.

Kak Nora said...

Thanks Cen

sya said...

Acik terimakasih berkongsi tapi part sya nak gelak tu part sendawa.. tak penah sya dgr sendawa membatalkan wudhu'

kakpiah said...

tima kaseh acik..
tp saya mmng anggap lipas tu musuh saya..
camano tuh?
adakah saya perlu berdamai dgn beliau..??
tidekkkk!!!!

MasNurin said...

ye betul apa keadaan pun kena solat. Dulu masa umo kami seploh taun, kawan saya solat guna isyarat mata sebab dia cakap saje nak cuba. Kami baru abis kelas agama waktu tu. Yelah masa tu bebudak lagi mana ler tau bila syarat2 nya nak guna isyarat mata tu. Nasib ler kami tak terikut dengan dia.

lupekanje said...

kak nora,
tima kasih kat guru yg mengajar...tima kasih pd yg membaca dan beramal.

sya,
kan...tapi ada tahap kejahilan yg tak tau tuh...

Piah,
genjatan senjata tak de sokongan...tak ada ampun..
lipas memang musuh negara...kita sesama serang klu nampak...teehehe..

lupekanje said...

mas,
hehe..sesuker ati, sesedap rasa je kan..
acik lagi lak...nak tanya ustaz...boleh tak kita solat jamak Qasar jer kat umah hari2??? heheh..dasar malas semayang..

Ungku Nor said...

acik..mahap lamo tak singgah sini.
domam ngengado ni haa..

lupekanje said...

tak po..paham acik tuh...bebawakla rehat...
toksah pakso diri nak hapdet ke...nak respon n3 owang...
makan ubat yoo..bia copek baek eehh..toksah la ngengado lolobih na...heheh

MinahranggieE said...

acik..bos saya semayang duduk, dia selalu komplen ada masalah untuk tunduk dan jalan jauh dan sebagainya, tapi kalo bab shopping jalan jauh mana pun dia takder hal... eheheh nak tanya takut...kang tak pasal kena buang kerja... busuk busuk pun markan LNP sikit plak... kira MR bersubahat ker ahahahha.. cam ruangan bertanya pada ustazah acik plak... ehehhee

lupekanje said...

MR,
errr...soklan camni, acik ada jawapan stended...tu pun ustaz gak yang ajar..
Utk menegur orang, ader 3 cara:
1. Dengan tangan - kok brani ...cubo lah..lepuk dia...(alamat prestasi merudumla..hahah..)

2. Dengan teguran mulut. Cakap elok ngan dia...

3. Doa yo lah... ni tahap paling cikai...kita doakan dia..moga Tuhan berikan petunjuk kat dia..bia dia sedar bahwa cara dia tu tk betul...mana tau...tetiber dia teduduk depan tv, tetiber tunjuk sorang yang kudung kakinya...elok je semayang bediri...sedangkan dia yang sogar bugar, ngengado semayang duduk lak..maka tebukak lak ati dia nk ubah sikap...haaa..gitu lah gamaknya.

Peranan doa tu sama kuat senornya dgn kekuatan tangan yang melepuk dan lidah yg menegur tuh...hehhe.. ye lerr...tahap orang cam kito yang bgantung markah pestasi kat diorg nih...hahha..

tapi kan MR...nak terai menegur ok je...guna kaedah yang dikombainkan..tegur dan doa... markah Pestasi tu adalah rezki...dan rezki tu dari TUhan...kuasa Tuhan saper yg tahu... mana la tahu...MR tegur bos, dan dia tetiber rasa terharu dan terhutang budi lak kat MR...(kira satu inovasi peningkatan kualiti kerja...tu dia..) lantas memberikan markah yang tk penah telintas di landasan ketapi MR....ha...mustahil tak tu...oh tidak...nothing is mission impossible...Tuhan kata dalam Quran, Kun Fayakun...(jadi...maka jadikla...)yakin la dgn kose Tuhan. Amacam? ada brani mau kuar stetmen brani mati kat bos tu??? hehhe..

sekian..ustazah rock menjawab sesempoinya..

en_me said...

thanx bg tazkirah tewww akak lupekanje tewww..

zino said...

bagus la berkongsi ilmu...

lyn said...

acik oooi

oo cam ni lah gi kelas. thanks 4 the info pada yang tak datang.

iina said...

Salam acik

dah lamo den nak nyinggah tapik memalu rabbit yo.. solat mmg patut kek mano2 yo kan acik.. dok sini den selalu solat kat mano2 yg dpt walau hatta kek topi tangga sekalipun.. paling indah den ponah solat kek atas batu mengadap lautan luas.. paling den tak leh lupa seumur hidup :)

lupekanje said...

salam en_me ittew..
sama-sama tukar2 ilmu yg ada.

zino,
amanah tu zino...ustaz posan...klu udah blajar, sampaikan..kongsikan...

lyn,
hehe...acik tk citer habih tu...janji sikitpun tk pe kan...sok kita gi lagi.

salam iina..
wah..kunjungan dari owang jauh nih...silakan..silakan...jgn memalu rabbit...
solat ataih batu, mengadap laut...waduhhh...indah sungguh..teringat kisah pertemuan Nabi Khidir dan Nabi Musa sebelum pengembaraan mereka berdua...mereka bersolat di tepi pantai sebelum memulakan pengembaraan mereka...
tima kasih krn sudi menjengok.

xiiinam said...

Baguih kawan aku ni....

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-