Tuesday, February 3, 2009

Berita untuk cikgu

Minggu lepas ni acik tk baper banyak aktiviti...pehtu sik tetinggal je kamera....aper kes...blogger tegar tk bawak kamera...kan tijah kankankan.. so, no kamera, no hapdet.  

 


















Gambar hanya hiasan. Tidak kaitan dengan entry kali ni. Rindu kat pegawai sorang tuh...jgn marah acik yek puan..sbb tk jumpa aritu...lenkali je kita deting ngan marissa.

Tapi nengokkan sang lelabah spiderman dah mula manjat nk buat sawang...acik nulis la seksikit.. janji tuliskannn.. nnt ungkunor kata acik dah njangkit virus dia lak..hehhe... setelah mencipta puisi menayangkan kegeraman hati pada bebudak ni...acik rasa otak ni cam tk leh mikir dah.

Bos suh check dokument utk iklan tu pun, tah aper yg acik cek... Sebab tu, hari senin baru ni...setelah bertapa beberapa jam kat opis, walopun opis tutup sempena Hari Wilayah...acik rasa sungguh bahagia,..(ye...bahagia sangatla dgn munyik tipon yg cam kat bursa saham tuu...)

aper cecikgu ni tk reti2 ke yg kami ni tgh coti2 mesia????.. pehtu sok masuk sokabar kata payah nak tipon org kementerian....kata kami tk hangkat tipon.... uwaaahh.... cuber ler cikgu hingat balik, biler cikgu tipon tuh??? pukui brapa??? Ni bukan nak kutuk cikgu la..tpi org2 yg salu memarah sbb kami tk hangkat tipon (cikgu je yg berurusan ngan kami)...

acik bukan nak kata apa...tpi nk habaq, acik salu balik kijer lewat... dan salu sgt dalam pukul 6 tuh, tipon bunyik lagi...huhu.. dan masa coti...sabtu ahad, maupun coti umum... biler acik dgn rajin nya angkat..(klu acik OT).. cikgu tu kata... ooo..mahap...saya lupa arini ari sabtu... adeiihh... Tapi yang kat luar negara tu ada hampun gakla..sbb depa nya taim lain..sesekali depa lupa nk tgk jam malaysia pukul brapa.. memang tk dinafikan...payah nk tipon kementerian.

Kami nak tipon kementerian lain mahupun JPA pun payah gak.. Nak tau sbb aper? Dulu acik tk kijer kementrian, acik kutuk gak kementerian. Bila dah kije kat sini...ha...baru tau.. patoott la payah nak hangkat tipon... Antara sebabnya... - tak ada orang kat meja.. * sebab gi kursus * sebab coti/sakit * sebab gi ceramah/seminar * sebab gi entertain tamu yang datang walk in. * sebab engage kat tipon lain * sebab sedang berada di bilik atau aras lain, berjumpa bos atau urusan lain. * sedang menyiapkan sesuatu yang urgent * sedang menghadiri mesyuarat * sedang solat * sedang... ehemm ehemm..ala...ngkorang tkkan tatau... tu ha...gi kat bilik temenung.

Yg tak rajin pegi bilik temenung, acik la...... acik salu menahan...tkpun acik kurangkan makan n minum air...sbb takut cikgu komplen tipon tak angkat.. - Orang yang ada, tk nak angkat..sebab bukan program diorang..tak semua la centu...kekadang, orang tu baru pindah pejabat...tk reti nk jawab lagi. kalu hangkat pun, tk reti nak jawab...

bukan ke nanti buang bil tipon orang tu je... tapi acik tk centu... (puji diri lagik nih..) kalu acik perasan tipon orang lain bunyik, acik mang suka perabih bil tipon diorg tu..acik mang rajin hangkat... siap besembang bekenalan lagi....ha... ngko.. - tipon yang line nya tu dah tk de orang guna... (antu aper nk angkat.??) - staf tu pekak... (mana nak dgr tipon bunyik..)..tabaek tau...hina orang pekak...

Malas nak citer la... staf tk ramai kat kementerian acik nih. Satu program, dihandle dik sorang staf...campur sorang pegawai kenkadang tuh... bile sorang kener gi mesuwarat...sorang MC...

dah tk ada org kat meja..yg blh di paskan panggilan hangit cikgu. Takper...klu ngkorang tipon tk de org angkat, sila tipon acik... sbb acik mang salu lekat kat tempat duduk acik... bz tau...errrr.
   































Tgk tipon acik sampai 2 tuh...diorg kata acik tamak tipon...idakle...klu tk acik amek tipon tu, saper lagi nak amek...sbb tuan asal tipon tu dah pindah tempat lain...acik la tukang jawab klu ada org cari dia..!! Macam acik ngan bos acik... lagik kasiannn.. bos acik pegang sampai 8-9 pogram..

acik sorang bantu dia dalam 6-7 pogrem. Si Wana bantu bos acik tu untuk 2 pogrem lagik.. fenin gaks.. sib la acik ni tk ada anak kicit...so, jarang sgt coti... coti biler sakit ati jerk..ahaks.. Ha...Cklah, Myza (eh..cikgu ka?? ) dan cecikgu yang lain, ni ader satu pengumuman advance ni...lom kua paper lagik...tpi blh la sampaikan kat knkawan kat sekolah tuh...


cikgooden tak yah...sbb dia dah dapat coti bajar... Cklah kato nk bajar dah...jemput la mai jumpa acik kat sini... nak gi bajar kalu, endak tk endak, misti mai jumpa acik kat sini...sbb klu acik tk buatkan surat...ngkorang tk leh nk tinggalkan sekolah..hahahah..(gelak samseng Kampung Dusun..).. ala...tipon je pun tk pe..yang ye nyer klu dpt surat yang banyak salah eja tuh..tu acik gak yg sengaja buat....(gelak lagik...)

Bukan aper cklah... acik takut nk jumpa guru yang pandai membomoh cam cklah... anyway cklah, acik nak pesan...klu nak masuk kat lobi opis acik tu nanti, cklah toksah pakai spek itam ye..takut telanggar cermin cam aritu ye puan... acik pesan je...sebab acik pun da penah langgo cermin kat lobi tu sesubuh golap masa gi kije....dik sbb bersihnya di bersihkan hari2 dik pekerja Indon itu...

beza nya ngan cklah...org tk nampak acik..klu ada pun, security tuh..mesti dia gelak2 goling2 dlm ati kan.. hampeh nyer cermin yang tk bdosa itu...dahlah... luper kan cklah..tah camner tekluar lak citer lama cklah ... ok..ok..acik lupekanje.. Sambung nih.. Pogrem CBTG (Cuti Belajar Tanpa Gaji ye anak2...) akan ditawarkan secara berjemaah slepas ni.

Sesaper yang rasa muda lagi...(bwah 40 thn...) rasa banyak duit nak bajar sendiri , sbb gaji tkkan dibayar... syarat2 lain, sindrik carik ye ... gi kat laman web Kementerian okeh.. (blm kuar lagi kot..) acik mudahkan pencarian tawaran2 tu kat blog cawangan acik tu ha.... btkpm.blogspot.com ..nanti acik pos kan n3 tentang syarat2 basic utk makluman.. err..ke dah ada dinyatakan...nnt carik balik. Buhsan ekk..acik nak citer lain senornya tadi..

oklah..acik sambung. Lepas duk kat opis, menyelesaikan hapdet sistem sispadu kami, yg mngandungi maklumat guru2 yang bercuti blajar dalm Kursus Sijil Kelayakan Profesional untuk Pemimpin Pendidikan Kebangsaan - NPQEL 2008 (dulu dikenali sebagai NPQH), acik naik bukit Shangrila..ke taman Putra perdana... jogging.. hmm..boring pulak jog sorang2...

maka acik kaco sya.. yg baru nak melandingkan kapla ke bantal...hahaha.. ... dan dengan pakserela...sya join gak acik setengah jam kemudiannya. Bawak eskot skali. Mekasih sya...sbb temankan acik yg tgh tensen. Acik rasa sonok klu dpt gi jogging...rasa release sikit ketensenan... apalagi la dpt tgk pemandangan yang


sungguh mengasyikkan dari puncak bukit di taman Putra PErdana tu.

Balik udah dekat malam. Tak sedar, sembang2 ngan sya...kami dah dpt buat 2 pusingan... + 2 1/2 pusingan acik sensorang masa tunggu sya tuh... masa sungguh cemburu dgn kami. Lalu matahari semakin tenggelam.. langit semakin gelap gelemak..sebab ari nak ujan pun ye gak. Takpe..janji kami dah sempat dpt 2 round berjalan2 kat situ.. lari??? belum blh lagi...masih berat tulang temulang kami nih...sebelum balik, sya ulorkan hasil tanaman dia kat acik..waahh...dapat acik merasa tanaman dari titik peluh sya ittew.. balik tu memang rasa nak online..tpi dah tk larat...

acik terus pasang kelambu, dan rebah di kamar nan sepi itu...membiarkan Tijah the gojes menjerit2 memanggil2 kat YM tuh...aahhh...taim acik ngintai dia ngan si Piah, tk de pun nampak online...tk kose la acik nak mengembuzz ngembuzz orang tu....kang salah hembuzz pulak tetengah malam nih. Petang ni jogging lagik...target dengan sya sekurang2nya 3 kali kan...so da dpt 2 kali.. sya tk cukup lagi nampaknya...sbb jalan yg jem jadik penghalang keretanya melepasi kesesakan jalanraya. Lenkali sya, pasang sayap kat keter ittew...so boleh terbang cam knight Rider...

Anyway mang acik rasa nak pitam arini..maka tk sampai 2 round, acik balik..amek zirah, dan pegi ke pasar malam presint 2..membeli ikan dan yg sewaktu dgnnya, sbb peti es da lama kosong..aritu sempat beli sayur je kat pasar...

pehtu gi deting ngan sya kat Bonda Bistro Presint Diplomatik tuh...heheh.. thx sya, sbb meluangkan waktu dengan acik kepoh nih. oklah..acik nak beradu sudah. Kelambu dah pasang...tilam dah bontang an... nk lolap yo ni...sok nk bgn pagi gi kojo rerajin...sobab kojo bos bagi somalam tk siap lagi... bawak balik umah..konon nak buat...tpi ni lah dio kojo acik.... hapdet blog !!!

12 comments:

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

ado yo cheggu ghupe itu?...


aku takde la nak nepon acik...Poie yo teruih..ha ha ha!...Selamat berjoging...maintain!


lambat pulak JPA keluarkan surat Cuti belajar yer?....

zany said...

acik,
dalam tensen, panjangnye tulis...

pasni kena mintak kat kementerian hphone, masuk satu lam hdbag, satu dalam poket, banyak sangat komplen ye. Harus sampai ke tengah malam kena jawab. kerja sampai pencen takkan habis, he, he.........

lupekanje said...

Cikgooden,
JPA? Bukanla...yg lambat tu perakuan dari KSU je..tak perlu dah kelulusan dari JPA.
tq..

zany,
memang...lagi tensen, lagi merapu pulak.
HP??? Ooohh...tidak...nnt acik jadik glemer semacam...mano poiee tk aman...nak menyuappun tesodak..
ado yg duk edar no. tipon acik tu utk urusan kije...tu pun dah cukup rasa teganggu..masa melawat sdara mara ninggalpun tipon kaco...nak tidurpun ngigau jawab tipon...huhu..
tpi klu nk bagipun tk per..luar waktu opis, acik tutup la kan..hehe.

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

yer ker acik..
kelmarin pegi opis, kakak yg urus bayaran kata , surat cuti belaja..Tak lulus lagi..aku tny dia, masih kat JPA ker..Aa aa..katanya..
penin aku haih...'kering' dah senonya..he he he

lupekanje said...

Ooo..ok...orang lain kot yg cakap centu...dia tu kata dia tk habaq centuh..dia ada habaq kemarin, yg kita idak lagi melibatkan JPA dlm membuat kelulusan...smua dari KPM je...cikgu salah dengaq kuuuut...heheh..ni mesti weng weng duk buat assignment..
sori..acik kener delete komen tuh..empunyer diri tk suka disebut nama dia...okeh..nnt timbul salah sangka...:)

xiiinam said...

"##%#%$$#%#4$$#$&*!!!" kata Karam Singh Walya sambil menunjuk-nunjukkan penangannya...

Terjemahannya : Sadap You!!!
.
.
.
.
.
.
.

"Embun menitik di tepilah bagan..
Hai buah cempedak...buah cempedaaaaak...la..la....alamat adik mati beragan...la..la." ko asyik nyanyi je lagu sebelah tu...mana dengar tepon bunyi..he..he.

xiiinam said...

Ko main blog kat ofis ye...
"Err...helo...Dato' hishamuddin ke..er saya nak buat aduan ni er.." Eh tak jadilah...ha..ha..ha..

HappyIrfa said...

adui..pjgnya en3 acik.rajinnya menulis.kalau saya mmg xkan dapat sepanjang ni punya en3.tabik spring kat acik

kakpah said...

kato tak ado bondo nak tulih , tu yang panjang monjelo tu apo ko bondo eh. Sampai tosongguk-songguk akak nak maco e.
.
.
skang ni akak paham lah konapo kalau tipun pojabat kojaan ni asek tak boghangkek yo.

lupekanje said...

cklah,
tk do nyo cklah ooii..smua post2 ni schedule yo..acik publish kat umah...taim kojo...acik kojo...taim rehat...pun acik kojo...
mano ado acik memblog...hehhe..
(nyorok bakang tiang...tkut tok samudin nampak..nnt mesti dio minta tukarkan acik kat opis dio..sobab an susah nk carik org serajin acik...ngeh ngeh...)ni dah pukul 10.50mlm..acik baru balik rumah dri pejabat...ha ngko...jgn tk cayer...:)

Irfa..
Senang je nak taip panjang2 nih...ala...taip je aper suka...cam ni ha..
asdflkjhjkasdfhjklalalksjshffll
jhfhsdkahfk hhdjkhf jkhahska..
panjang la dia...hehhee.
cara nak tulis panjang2 sampai orang tk larat baca yo lah..
intro dia dengan kata2..
"Saya tk tau nak cerhite aper..."
tak cayer cober...

kpah,
Don wori...kPah tipon la acik...paling lambatpun 3 kali deringan, mesti acik hangkat. Wlo camner sibukpun.. Tu pun klu acik ado kat tompek duduk tu lah..pasti tk mengecewakan pemanggilnya..dengarlah suara merdu ku ke udara...hahah..melainkan hari coti..bunyila cam nak rakpun...Nyang Rapik pun tk nak hangkat...

Ida said...

tak de marah la mak tok.. marissa tgk daddy dia main badminton kat bangi.. no worries.. kita jumpa lagi nxt time.

lupekanje said...

wokeh...hehehe..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-