Monday, February 16, 2009

pc problem

Sebenornya tk de apa poblempun dgn pc ni...otak acik yg poblem.... acik cuma rasa beku sangat sepanjang weekend lepas..bukan sejuk beku.. beku..jumud..cam tak tau nak tulis apa. Okeh...tu ayat intro..yg biasanya akan memanjangkan cerita gak. Bia la acik citer kisah acik minggu ni. Sabtu, tak pegi mana! AKhirnya pergi kijer...sampai petang. Bosannya. Tapi acik dapat menyiapkan kerja yang tertunggak. Kat opis, ada RMT... (rancangan Makanan Tambahan) Ni bukan RMT sabtu...ni RMT minggu lepas...ada teh tarik tuu..biskut cik jijah.. perkongsian dengan chaiyok, lyn, kak ti, nurul dan ofis mate yang lelain. Acik bawak gak..ikan goreng ngan kerabu aper tah, yg si zirah bawak malam tu...dari tk ada saper yang nak makan...baik kongsi kat opis nih.. Tingat malam tu...acik gi pasar malam sensorang...beli murtabak 2 keping dgn kuey tiaw kegemaran si zirah.... acik makan murtabak tu je sekeping...dan tinggalkan kuey tiaw atas meja depan utk zirah.. pehtu acik yang keletihan, tido.. sesedar dah tgh malam, acik tgk zirahpun dah tdo, pas balik dari kerja...(balik tgh malam okeh..) ada pulak 2-3 bungkus lauk yang dibawaknya, agaknya dari cafe tempat dia kijer tu... Sahla dia dah kinyang...dan tk sentuh pun kuey tiaw yg acik belikan tuh.. huhh..lenkali tak hingin belikan dah...nak makan, beli la sendiri....getus hati acik.. well...acik mang tk suka pembaziran. Pekerjaan syaitan itu. Tgk, acik dah membazirkan kuey tiaw dan murtabak itu....acik panaskan jugak kue tiaw pagi2 ..tpi rasa dan tak sedap dah.... last2 tk ada saper makan gak...buang je.. Esoknya acik gi kijer...ehh...idak le...memula acik pegi opis gak...ninggalkan kunci pejabat kat knkawan yang bekerja... pehtu acik bekejar pegi ke semejid Putra...ada kelas kuliah pengajian umum . Ingatkan ustaz najib, rupa2nya ustaz lain... Ustaz Adni dari Sklh Ibni Khaldun. Tajuk kuliah, hak2 wanita. Mengantuk gak. Tapi kontrol, sebab nak act kat gubesar aritu, nanti dia urut lak acik....sib baik dia duk depan. Acik nengok dia urut makcik kat sebelah dia yang tesenggok2 tetdo... Nak kongsi Ilmu ke? malasla nak citer kali ni... cuber suh lyn lak citer kat blog dia...hehhe oklah...acik share sikit je ye...(kedekut ilmu la pulak kali nih..) Ustaz tu habaq.. Ada ramai wanita yang kecoh2 nak menuntut hak persamaan dengan lelaki. Ong laki kuar keje, pompuan pun nak kijer... ong laki maen bola sepak, pompuan pun ndak gak... ong laki bawak kapatebang... pompuan pun nak bawak kapatebang... Ong laki jadik pemimpin negara, ompompuan pun ndak gak. Ustaz tu kata lagi....dalam Islam, kaum wanita tidak ditindas. Tidak disuruh bekurung dalam rumah ajer...boleh sama ngan lelaki...tapi ada caranya...ada batas2nya...ada syarat2nya. Tak ada beza antara lelaki dan wanita... Sebab isteri rasulullah pun kluar rumah jugak, berjuang dan berjihad jugak, bekerja menyampaikan ajaran Rasulullah jugak. CUba tgk bukti persamaan antara lelaki dan wanita. Lelaki buat salah, bedosa hukumnya wanita buat salah, bedosa gak hukumnya lelaki wajib pegi Haji wanita pun wajib pegi haji lelaki ada tanggungjawab wanita pun ada tanggung jawab lelaki kawin dapat pahala wanita kawen pun dapat pahala (tapi wanita tk leh kawin 4 yo...cam lelaki...bab ni tk sama...) (lagi satu, lelaki blh ceraikan isteri, isteri tk leh ceraikan suami...) apo??? ndak pesamaan gak bab ni??? hancuss dunia ni klu pompuan yang pegang kuasa menjatuhkan talak ! lelaki tak leh buat maksiat wanita pun tak leh buat maksiat.. so...sama je kan....heheh bezanya...ada sikit... kaedah nyer berbeza. Sebab wanita itu dijadikan dari tulang rusuk kiri lelaki. Dikatakan kalu nak diluruskan, kena lah pelahan2... kalu nak luruskan dengan kasar...dengan tukul besi, maka akan patah lah ia...membawa makna bahawa wanita itu lemah jua.... tenaga wanita tak sama dengan tenaga lelaki. Ada pompuan2 kat sini yang nak bantah??? sila angkat tangan dan kaki... Tapi tk dinafikan bahawa ada lelaki yang lebih takutkan lipas dari isteri...sila angkat tangan saper2 yg berkenaan... heheh..(anak acik la sok kot...huhu...) Jadi, macam keluar bekerja....mencari nafkah...kalu ada suami, suamilah yang wajib.... isteri boleh juga...kalu nak bantu suami... tapi kenalah ikut saluran yang betul....antara lain, dengan izin suami.... kalau tk diizinkan, maka bedosa lah wanita yakni isteri itu... Kisah benar: Wanita ini telah dipaksa buat keje sain perjanjian yg beribu ini di hotel 5 bintang....tengok...sedihkan muka dia...muahaha.. selain dari itu, sewaktu keluar, jagalah maruah suami...jgn sampai berbuat dosa, apa2 jer lah perkara yang mendatangkan dosa...kerana kelak, suami jua yang mendapat sahamnya.... dan lagi, kerja itu, biarlah kerja yang bersesuaian dgn kewanitaannya, dan bukan kerja yang haram dalam Islam...contoh paling senang, jadik pelacur, nauzubillahh... Kan salu kita dengar cerita, bagaimana suami melacurkan isteri kerana mahu mencari lebih wang.... sesungguh, mereka itu di kalangan orang2 yang sesat. Mintak jauh lah kita dari semua perkara tersebut.. errrr..acik rasa acik dah over the ustaz....ustaz tu tk citer pun kebanyakan dari yang acik citer tu...acik ikut kepahaman acik je...heheh....sorry geng... but the point , still the same... Yakni, pompuan blh keluar bekerja...tapi jagalah pakaian, jaga pergaulan, jaga perbuatan. bukan pompuan jer kena jaga semua tu....lelaki pun kena jga, setiap kali kita semua melangkah keluar mencari rezeki saban hari.. Maka sahlah bahwa lelaki dan perempuan itu memang sama je...semua kita terikat dan terkurung seandainya kita memandang Islam itu dari sudut yang sempit...okeh. Hampir terlupa pulak, ustaz ada cerita...pasal mereka yang 'memperjuangkan hak wanita' itu...sebenarnya dik kerana itu lah bertambahnya berlaku kehancuran dalam ummah... antara lain yg acik paham maksud ustaz ni, apabila seorang wanita khasnya yang bergelar ibu keluar bekerja, anak2 kurang mendapat didikan, (tak semua la..) lalu ramaila anak2 yang kurang ajar tak berajar....lalu menjadi sampah masyarakat yang tidak mengenal hukum hakam Islam... tu antaranya... Acik baru nak rujuk nota acik yg sempat acik catat nih.. ustaz menyebut.: Antara hasil dari pejuang2 pesamaan wanita dan lelaki ini, adalah:
  1. Di barat, berlakunya keruntuhan keluarga
  2. berlaku pelbagai perkara keji - ramai anak2 yang lahir tanpa diketahui siapa bapanya.
  3. timbulnya penyakit yang tak penah timbul sebelum ini...penyakit2 ganjil yang tidak ditemui ubatnya dll. Pesanan ustaz ni kat semua muslimah (wanita yang beragama Islam) ... Fahamilah agama Islam itu betul2.... jangan terima hukum yang lain dari hukum Islam.
Acik catit 5 mukasurat ye.... dan acik boleh huraikan hingga 50 ms....takut tak muat la kat sini...heheh... Lepas abis kuliah, acik balik umah...memandangkan umahku sorga ku... mana lagi nak pegi.... selain dari mandikan ikan2 guppy acik tu...dan tdo sepanjang petang..nak pegi joging...rasa letih la pulak...memberpun tak de...sbb tgh sibuk cedok air kat perigi....memandangkan bekalan air di kwasan semenyih ditutup hingga hari ini...hehhe.. Ni bukan acik...ni anak acik, si yani... perenang yang slalu kalah dgn ummi dia...huhuu.. Nak pegi brenang, tk de la pulak baju renang muslimah ni..kat putrajaya ni smua pool kener pakai swimming suit.dah la campor laki pompuan.... adeiihh....acik mana ada baju renang..salu pakai kain batik je..(hahha...cuber la skodeng...) ...bila tah nak beli...nk carik yang murah je...sbb acik ni marhaen yg amat....tunggula sesaper gi Jakarta, acik nak ituttt...ehhh..bukan !...acik nak kirim... Sekian.

11 comments:

Tijah Lawa said...

samo la kito. tak elok membazir ni kan?? tu yg shempu buek cuci toilet tu. hehehe

lupekanje said...

Jah..baik ko buat basuh pinggan mangkuk skali...basuh baju,basuh badan....janji wangi kan...heheh

kakpah said...

lelaki boleh bolongeng (tak pakai baju la), pompuan leh ke. Akak ni sakit mata dan hati betullah kalau pompuan pakai soluar nampak alur buntut. Dah la tu, tetonggeng tonggeng lak tu.

iina said...

yolah cik.. den pun nak carik satulah baju renang muslimah nie ahh.. sonang na terjun kolam ;)

lupekanje said...

kpah...cubo la kpah bolongeng dulu...haha..
tu la pasal kono ado baju ronang muslimah...yg ado cam skirt tu..tk la nmpak alur gajah tuh...ehh..bukan...alor maut tuh...heheh
acik kat kolam paroi tu, asing laki pompuan..pehtu tk stret bona nak pakai tu smuo...acik pakei tshirt je..ngan sua panjang..blobur2 smpai kocut...lobam2..mandi pepueh kat situ..ni dah kat putajaya...payahh bona...keinginan yg memuncak nak bonang nih...balik tang perlih sok acik nk poie gak paroi...sanggup nih..!!

iina...
kat jakarta morah2, yg jenis muslimah nih..kat mesia...kono carik tompek2 eii gak...yg mahal ngutuk banyak la...sampai dokek 3oo, baek acik buek boli ikan parang..goreng pun sodap....heheh
yo lah..org somokin cam acik..kono carik yg memorah...janji blh bonang...kuak lontang kuak kupu2...

aishifa said...

uihh..mmg lah memula otak buntu tak tau nak cite aper..last last n3 panjang giler...anyway good info

MasNurin said...

sapa takut lipas? Kakpiah..kakpiah..larikks. Saya pun tak suka membazir makanan dan sangat menghargai makanan itu yang jadi macam guni beras ni. Acik kalu nak beli sumingsut beli yang macam wardina penah pakai, alah2 macam sarung dari pala sampai ujung kaki.

Ungku Nor said...

"otak acik yg poblem.... acik cuma rasa beku sangat sepanjang weekend lepas..bukan sejuk beku.. beku..jumud..cam tak tau nak tulis apa."

hehehe..camni panjang punyo entri 'taktau nak tulis apa'.
gak eh kok 'tau nak tulis apa', maun seminggu baru abih baco entri acik ..;p

ciiikkk..pi swimming kek paroi jaya tu, rojer2 la kitaorg.
sey tak ponah laie mandi kek situ tauu..sian kek sey..hehe

lupekanje said...

aishifa,
kau raso kan..klu antar karangan ni kat cikgu Cklah, bapo markah dapek gaknyer...hehe..

Mas,
acik nak carik hak tu lah...ingat nak jait sendirik la...lagi jimat kan....ok...saper nak tompah ngan acik...:)

ungkunor,
mehla join, acik tingin bona nak bonam2kan ungkunor kat tompek yang paling dalam tuh...kekekek
tapi pompuan yo okeh....yg bukan spesis pompuan, tolong poie kat kolam sobolah yg ado spesis laki tuh..
kalu tk nnt, acik memalu nak tunjuk aksi extreme kat pool tuh...alamat acik tk kuar2 lah dari kolam tu..hehe...muslimah sejati nih...hehe..
bukan apo, acik mang salu sergah klu org laki masuk kat area pool pompuan tu....acik kan bonzer kat kolam tu....tu duluuuu laa..duluuu..

xiiinam said...

ckLah tak boleh tengok gambar apa ko post achik....bila siang pasti akan berlaku google error...kalau nk tengok gambar, tengah dinihari karang. tak kuasa nak jd burung hantu tiap malam...


akLah kalau dengar pengajian di masjid kampung ckLah, mesti cari tiang. boleh sandar kat situ. kalau gatal belakang, boleh gesel-gesel pada itu tiang...he..he..

lupekanje said...

apo laptop canggih cklah nih...patot eh buley tapis smua masalah tuh..tu acik maleh nak guna kapersky betui ka bunyiknya ni...
tgk PC buruk acik ni..walopun dah tuo umur ee..tapi habis smua diredah dah. heheh..norton acik tu tatau la befungsi ke idak...janji acik tk da masalahfun nak gi memana kat cyber nih..Cklah...bahayo ko menggesel kat tiang tuh..takut patah lak ...hahah..
ngko ni...toksahla menggaru stail kamben tuh... :)

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-