Tuesday, June 30, 2009

Mingguku yg berlalu

Aktiviti hujung mingguku bermula dari malam sabtu lagi. No fulstop...sehingga malam Isnin. Setelah pulang dari kerja..acik bersolat lalu ke pasar malam di presint 2. Yahhh...kamu tahukan...acik bukan suka2 mahu ke sana... tapi melihatkan tiada bahan mentah di peti ais comel ku itu..lalu ku paksa diri ke sana bersama putri sulungku, Yanie...merangkap penasihat ngok ngek.. (dah..aku tnya dia..dia tanya aku balik..) rengkaskan cerita (kang abih pasal tukang buat kebab pun aku citer....sampai esokpun tk abih gak n3 nih...!!) Acik beli sikit dagin..sikit ikan..sikit udann.. dahh.. tu je.. (tahan seminggu lebihpun tu). perut kenyang lagi. Jadi ta payah la merayau buang masa nk beli makanan lain...abih tk pun, beli kebab dagin (tu pun bkn aku yg makan..!) dan Yanie beli jagun bakar.. selesei misi... kami balik . Solat mengrib... Hari sabtu... gi opis. Kerja...kerja .....kerja... sampai petang... ada kerja yang urgent, yang perlu disiapkan segera. Dua Program guru-guru yang dilancarkan serentak, menyebabkan aku dan bosku tidak lena tidur selagi tidak disiapkan... yeah...demi pendidik bangsa itu. Sebelum itu, sorang kawan baek acik masa di Seremban anto sms... ajak jumpa di Dataran Putrajaya... dia ikut rombongan murid2 sekolah di mana ia bekerja. oraiiiit... aiyem kaming.... lalu kami berjumpa seketika, dan berpisah semula. Namun di hatiku, kau tetap bersama selamanya....eeewahhhh.. hehhe.. buat sahabatku Ida yg berada di Sikamat Selemban... moga kita kan dpt betemu lagi... nnt acik pi lepak kat umah baru kau lagik yek.. Petang, perut dah lapau.. lalu acik, bos acik (lyn) dan chaiyok, menjamu selera di PKNS Bangi.. ye kakpah..setelah mencuber mendptkan maklumat tempat makan yang sedap dari sorang yang terlalu asyik mengupas doyannnn... wlopun telah ku duga... hamba Allah ini berkemungkinan akan membuka sms itu pd keesokan harinya... maleh la nak citer...heeheh.. lalu kami terjah jer PKNS tuh. Makan sambil besembang...sehingga da dedkat maghrib, kami pulang ke sarang memasing....dgn janji utk bertemu lagi dlm 1/2 jam slepas itu.... di mana??? Apa lagi... aktiviti berenang2 ketepian kami la pulak... (haiii... pewot konyang lagi nih.... ) Sronok brenang kli nih...smua geng opis... bising cam dugung kami... yaaaaa..buat cam kolam renang rumah sendirikkk.. walopun airnya tidak sedalam mana..dan kolamny pun idakle luas sgt...tpi cukup utk membakar lemak2 chicken chop yg acik makan seblm tu.. :) .(bukan di kolam kanak2 ye kawan2...!!) .namun acik masih blh buat gimrama... errr...renang berirama..aper ke nama nyer tuh.. biler lagi nak tunjuk skil brenang sesuka hati... Kiranya kami letih yg amat slepas tu...kann.. dan percayalah...perut kami lapar semula!! Lalu kami tidak terus pulang ke rumah ... jam sudah lebih sepuluh malam. Kami ke Dataran Putrajaya... ! Ingat nak carik makan kat situ... jalan punya jalan.. tgk ada majlis perkahwinan... yg acik tk pasti smpai kini...sama ada bebetul ke atau just program pelancongan je... best gak.. ada persembahan...menari..menyanyi... biasalah.. awal bulan, lepas dpt gaji... weekendnya, mesti ada memcm pogrem kat Dataran ni. Actually, ni pers taim acik kluar memalam gi tgk pameran kat Dataran ni... ramai nyer owang... depa tk ngantuk ka?? huhu.. malang... tah camner.... blogger tegar ini terlupa membawa Vcamnyer... Perut lapar sudah... makanan tk dicari...sbb dah leka tengok orang menari.. wehhhh..mana ada gerai makan kat dataran nih!!!.. lalu kami bertiga dara ini... tan, tin dan tun... cari port untuk mengisi perut smula.. dua kereta, parking kat apartment acik...lalu kami menyumbatkan diri kami ke kereta chaiyok itu....menuju ke .... Kg. Datuk Abu Bakar Baginda... ala..bakang umah acik je.. di sana ada satu kedai makan.... Brothers ..... (promot nih...) .. aper yg spesel di sini?? Mee Bandung Muo... acik minta sop ekor je... memalam, tk elok makan beberat. Chaiyok oder mee sup...dan sungguh menyesal dgn mee sup nya itu. Lyn oder Mee tomyam... hmm..habih kaaaaa tuu?? tpi syedap katanya.. jadi..kami makan...makan dan makan..sambey sembang2 tgh malam.. TETIBERR... kelihatan di langit hitam... hamburan bunga api menghiasi permandangan kami yang memang duk di posisi tepi kedai makan itu... wahhhh....terkesima seketika.... sambil makan, dpt hiburan mainan bunga api gitu... klu dgn bopren ni... alahaii...romantik la kann..hehehe...gatai hakuh.. ruper2nya di pusat latihan petronas berhampiran, ada dibuat persembahan tah sesaper penyanyi jemputannya.... yg pasti berduyun2 manusia2 yg baru dapat gaji, mengunjunginya..hingga polis trapik tepaksa betugas lebih masa malam tu. Jalan jem giler yg tk la baper nak giler gak... patot la ada lampu laser yang merayau2 mencakar2 langit malam tersebut di sekitar kawasan kediaman acik nih. ok... 3 dara itu sudeh kekenyangan... tidak larat mahu pulang ke rumah masing2... dan rumah paling hampir untuk merangkak naik adalah rumah acik..!! jadi...ke situ lah destinasi akhir kami malam tu. Bentang tilam...letak bantal.... laluuu... zzzzzzzzzzzzzz... apa punye anak dara la. errr...panjang ekk citer...tpi tk de gambo... kan spt yg acik katakan... acik lupa bawak kamera!! tpi acik tempel kan gamba2 lama dari kamera acik gak tau... bukan gogelll.. tk main la gogel....(belagakss..!! ) Itu jer la citer ari sabtu... ada citer ari ahad lak... tpi dah tk larat nak citer... pasni ajer lah ye..kok rajin.. tpi nak citer gak..sbb besh jugak. Moral of the story; ingat weeii... ari selasa ada examm...jangan asik poyer2 jer...

10 comments:

kakpah said...

Satu hari di hari sabtu haha... malam tu abih la somo tobongkang ponek kan? Osah tere e kau cik. soharian tak borehat.
I yem sori la cik tak dapek bagi ko maklumat. Lagipun sobona e akak tak tau kek mano sup yang sodap. sobab pueh sudah moncubo sano sini satu pun tak pokonan.
ergh.. osah konyang e makan duyan cik. kontut bau duyan yo hehe..

Mas said...

cempodak jadi nangko....robung jadi umbut. Wakaka. Ado exam hah? Gud luck....jgn dok layan pet yo.

lyn said...

udah ler penat keje penat lai ngan xtvt tapi happy sgt. rasa macam nak cuti berehat lah lepas nih

Kopi Suam said...

humang aaiii panjang betul entry achik yang ni..mencungap nak mengabihkan heheh hehehe

kakpiah said...

psst.. cik,
sebenornyer.. saya la yg wat show kat pusat latihan petronas tu..
tunggu gak kot2 acik nak dtg mintak otograp saya.. ruper nyer acik ngantok ek?? merdu sunggoh suara saya sehingga mengantok acik di buatnya...
heheheheee...

Mak Su said...

maksu berenang2 ke hulu dan ke hilir, gaya macam2. ....tapi, kaki berpijak di lantai, ahaks

iina said...

uih cikk.. ponuh aktiviti.. hahaha yolah cik kdg2 time cuti hjg mggu tulah lagik sibuk dr ari kojo.. ;)

lupekanje said...

kpah..
mang tebongkang pastu.
cehh...kontut doyan tebau sampai kat P14 nih...wakakaka...


Mas,
doakanla acikk...tk do rupo nk baca buku pun nih....adeiiihh..
rebung la tu...konfius acik ni haa..sobab rebung tu mang marbeles...yg yenyer sbb yg masak tu acik...hahah..


Lyn,
tu lah...kita becuti kat pangkor sesama ye....ajak la acik gi pangkor tuuu....ajak la....ajaklaaa...uwaaaaaaaaaa... podeksen tadapat...pangkor tadapat....

lupekanje said...

kopisuam...
tu tk abih lagi...acik brake kejap. nk study...lusa pekse kpsl...mlm ni nk baca sesikit..errr...mlm ni cober tk hapdet....boley ka??? camne nk kontrol tk hapdet...sbb citer tu tk abih lagi.


Woss..
amvoii...ngko ler punyer angkara sampai ujan kejap tu ye...haha...
memang acik ngantuk sgt mlm tuh..


maksu,
haha...serupa cam lyn tuh..yg beriyer kami tgk dia brenang...sekali tu biler kami skodeng dgn google dlm air...ropernya kaki jejak...gaya memang cukup...haha..
sori lyn...gurau je..nk cabar bia cepat pandai brenang..hihihi.


iina,
minggu lepas minggu bermalas2malasan...skali tu, minggu ni, nk hapdet blogpun tk larat....punya la penuh aktiviti...
aha...keje mang lebih dari masa opis hour...tapi puas hati bila sempat siapkan.

DaliaLiyana said...

bz nyer...mengalahkan PM ni...heheh..
ape2 pun seronok kan?? tu yg penting...

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-