Sunday, June 21, 2009

Aktiviti Cergas Cerdas

Bahagian pertama. Di sini, tempat ku bersandar harapan... fuuuhhh...tk tahan... Hari ni acik tersilap hantar sms. Sepatutnya hantaq kat sini...tpi terhantar kat umat mana tah...kehkehkeh... tu ler..lenkali pikir seblm antar... telupa lahhh... Jangan jadik cam si Yanie arini, masa acik pi amek dia kat Sentral tadi.. ada 2-3 bijik buah rambutan dalam kereta. Dia yang letih dan kelaparan, ambil sebijik...dan tanpa menggunakan akal dan fikiran dan pancaindera yang sepatutnya digunakan, mengupas,mengonggeh lalu mencampak keluar kulit... ehhh.... bukan kulit... rupa2nya dia campak kluaq isi rambutan dan simpan kulitnya.... dah telabik... acik rasa nak brenti gelak goling2 tgh jalan tu tdi...dah..cukup..its not funny ok.. Yanie marah tuh. Ok...lupakan tu. Nak cerita apa yg acik buat di hujung minggu ni. Hari sabtu, acik tk pi memana. cuma malamnya..acik pi berenang. Meningkatkan kemahiran. Memang ada peningkatan. Dah berjaya buat 12 pusingan pergi balik dengan gaya bebas yang lebih pantas. Namun tenaga, masih tenaga orang tua. Tidak berdaya untuk lebih bertenaga mcm orang muda. Kawan acik sorang lagi tu, lagi handal....blh lap non stop pi balik pi balik woo. Hari Ahad sangat sibuk. Bermula di subuh, acik bangun tidur, menyelesaikan basuhan kain dan menyidai...kemudian capai kunci, capai beberapa barang lain, untuk memulakan perjalanan balik kampung. Pukul 8.30 pagi acik dah ada kat kampung. Zirah dengan sepupunya dah ada dari kemarin. Diorang balik kampung dengan bas. Acik memang tk reti duduk diam... kecuali klu ada komputer dan internet! Bukan....bukan mesin rumput.... rumput pendek lagi... Acik merayau keliling rumah. Dongak durian....selak2 semak belukar kekalau ada durian yang gugur.. Dongak manggis... tk menjadi sangat tahun ni.... DOngak rambutan.... uwaaaaaaaaahh..lebat sungguh pokok yang sebatang kara nih. Semua dah sedia untuk di petik. Acik tinggalkan pokok bebuah tu dulu.. lalu acik basuh kereta. Matahari dah mula menaek... panas terik...walopun masih pagi. Acik basuh dry cleaning je pun. Peluh acik menitik2 keluar... Rasa puas hati bila berjaya menitiskan peluh di mata....di hidun... di dahi...sihat la tandanya kan! Lepas basuh kereta ala kadar.. acik kait moktan. Dapat dalam 2 goni..Satu goni dan bebagi dgn zirah, ieka sepupu dia dan kakak acik serta mak sedara acik yg baru operate kat Seremban tu. (Bukan dia makan...anak cucu dia yg bedal..) Segoni lagi, akan acik agih2kan di opis esok. saper nak, mai dtg opis acik.. Kemudian acik pack smua yg nak dibawa dan sebelum tengahari acik dah bertolak balik..ehhh..bukan balik... pi Seremban. Nak gi hantar moktan ke rumah mak sedara tu. Masa isi minyak, acik tingat kat si TIjah...yang tinggal berhampiran dengan kawasan tu... lalu acik dail tipon...terai kontek dia... hmmm...2 kali...tk bejawab. Sombong betul dak tijah ni...tetiap kali tipon, dia tk angkat. Agaknya dia takut nak becakap dengan acik yang jaat nih..hehe. Tak ada la..senornya...dia sibuk gak. Lepas antar moktan tu, acik teruskan perjalanan ke Kuala Pilah. BUat apa lagi...klu tk ngantar di zirah dengan sepupunya balik ke kolej. Berdevar2 jugak memandu...cam pers taim lak pegi koler pilah kannss... yg berdevar tu, sebab acik balik nanti, sensorang..tk de teman. So far so good. Alhamdulillah..acik selamat sampai..ke highway dan melalui jalan yg jem amat tuh. Ada banyak kemalangan nampaknya di highway PLUS hari ni. Yang acik nmpak tdi....ada 5 kereta. Itu yang menyebabkan kesesakan dan keperlahanan perjalanan. Acik perlu bekejar ke Putrajaya sentral pula...ambil si Yanie dan Yanie... Dedua Yanie ni baru balik dari Baling, Kedah menghadiri majlis pertunangan abang si Yanie Kedah tu. Masa pergi, depa naik flight...(flight pertama diorg...) Tak lama, acik merempit dan selamat sampai ke Sentral...lalu kami bertiga pulang ke rumah.. dgn dua orang yang kelaparan itu. Acik? Acik tk lapar, sebab sempat makan lontong kat rumah mak sedara tadi.... yaaa..lontong yang enakkk!! Malam ni.... hmmmm.... nampak gayernya...malam ni akan ada satu majlis lagi.... kenkawan ajak lepak di Dataran Putrajaya.... jommmm join acik....kami nak beriadah kat dataran malam ni. Berita terkini... tak jadik lepak...yahuuu...blh rehat...penat nih..!! Ehh...tdi nak cerita lain.... dah betukar tajuk dah.. Tak apa...acik buat dua bahagian ok.. ********************************************************************** Bahagian kedua

Sebenarnya acik nak cerita hal ni lah tdi. Dah terpesong lak. Hari ini hari bapa...acik ulangtayang semula tahun lepas nya entry hari bapa ye... Salam untuk sesemua kaum yg bergelar 'bapa'. Wlupun aku dari kecik, tk der bapa, anak-anak aku pn tk ada bapa...(ada mcm tk der je...) Ingatlah, bahawa 'bapa' adalah gelaran dan pangkat yang amat berat tanggungjawabnya. Bapa yang tidak menjalankan kewajipan sebagai bapa, jgn harap nk sambut hari bapa. Yang menjalankan tgg jawab sebagai bapa...tk yahla tgu hari bapa...hari-hari kena sambut hari bapa. Bapa adalah ketua keluarga. Bapa, amat banyak pengorbanannya...(tapi bukan bapa ayam, yg banyak bekorban untuk ayam-ayamnya...heheh) Aku rasa, anak aku tk tingatpn nk sambut hari bapa dgn bapak diorg. Bapa diorg tk penah pun ambik tahu pasal diorang, besar mana dah diorang, kejayaan diorang, kesusahan diorang, sakit pening diorang, bahkan tk penah saksikan mereka semakin meninggalkan usia belasan (teenagers) mereka. Bapa diorg mungkin ingatkan diorang..(ye la tu...) tapi tk amik inisiatip untuk mencari anak2nya, apalagi bertanyakan bagaimana mereka membesar. Takperlah....sebenarnya, bapak diorg ni tk yahla nak sambut hari bapak, sebab hari bapak tu, aku yang punya...setelah 21 tahun aku besarkan anak2 aku sendirian..... Bapak diorg ni sama dengan bapak2 yang hanya tahu kawin sana sini, buat anak sana-sini...tpi tk reti yang memikul tanggungjawab. So, Selamat Hari Bapak dan Hari Ibu pada aku ... dan yang senasib dengan aku. Tabik spring buat bapak2 yg bebetul menjalankan tggjawab bersama menjaga dan mendidik anak-anak menjadi anak-anak yang soleh dan solehah serta berguna pada nusa dan bangsa. Aku senornya nak bagitau...tetiap kali Hari Bapa...aku sedih sangat. Aku tk gemar dengar orang bagi ucapan, puji2 bapa diorg...puji2 suami diorg yg jadi bapa kepada anak2 diorg...

Sebab aku dan anak2 aku tk dpt nak puji sesaper. Kamiorang tk de bapak... klu ada pun, tk layak nak dipuji....sebab bapak anak2 aku nih...hampeh. Anak2 sedih dan tk suka kalu sebut pasal hari bapa. Orang lain punya bapa yang baik...yg bertanggungjawab... tapi anak2 aku....? Tk pernah merasa pun belaian apa lagi perhatian dari bapa mereka. Jadi, kami akan biarkan hari seperti hari ini berlalu segera. Tk mahu di ingat..tk mahu dipikirkan. Tutup gadio...tutup tv....bukak je CD.. sebab di TV, di gadio, penuh dengan ucapan selamat hari bapa.. Namun acik rasa tk patut, klu acik tk hargai bapa2 yang baek2 di luar sana.... lalu acik ucapkan tahniah pada anak2 mereka yang amat bertuah, punya bapa yang penyayang, bapa yang bertanggungjawab...dan lelebih tahniah lagi, pada mereka yang bergelar bapa yang baik....dengan ucapan Selamat Hari Bapa.

15 comments:

Tijah said...

hehehe

biaso la cik. cuti2 ni mmg tak lokek kek umah. kok tgh becemporo tu mmg la tak jawab talipon kannn. ala...kok tidak meraso moktan linggi kan? hehehee

lupekanje said...

itulah kau...dah lalu dopan rumah...banyak kali dah terai kontek tetiap kali lalu...tpi tk ponah berangkek..

iina said...

ok cik.. selamat hari ibu kek acik.. insyallah acik.. sok anak laki cik pun akan jadik bapa juga.. sok lehlah sambut hari bapa tuh.. walau apapun.. kalau takde bapa.. kita pun xkan ada di dunia nie kan.. walaupun ada yg tak laksanakan tanggungjawab sepenuhnya.. hak yang satu itu tetap ada..

cik moktan tuh tak nak bagi kek den ke?? cam sodap yo cik

kakpah said...

woi tak aci tak aci. Sesajo jo nak tunjuk moktan kek sini. Kait boguni-guni sikit pun taknak anta kek umah kakpah ni. Takpo cik, takpo. minggu sok kpah nak balik kampung plak nak tayang buah moktan (eh...ado ko..) dan buah doyan. Siap ngan tempoyak skali. (Osah botul dongki e kan?)

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

aku hanya ada deghoyan jo..manggih, moktan, takdo....tukar2 okey tak?.acik..he he he

zino said...

baru nak joint dah tak jadi pulak... doreyan ado tak? kalau tak abih makan jemput lah den hehe..

sya said...

Moktan tu ada laei ke? tekak ni rasa gatal lak nak makan moktan

lupekanje said...

iina,
betul la...tnpa ujudnya bapak..tk de la kita kan..
hmm..kkdg menulis ikut nafsu...lupa nak jadi hamba Allah yang bersyukur...
nak moktan? Balik le sini copek.



kpah..
acik biler makan tu, tbyg muka kpah. Acik sentiasa makankn utk knkawan taww...haha..


Cikgooden,
kat kg acik, moktan 2 pokok tu je menjadinya..doyan hny pokok tua yg tinggal...
Manggis..naper tah tawon ni tk baper nk menjadik...nk tukau? blh... kener set taim..kener balik kait moktan dulu..hehe

lupekanje said...

zino,
itu ler...diorg kansel pogrem last minit...acik dah siap dah..huhu..
Doyan tk baper ada..yg acik makan tupun org beri masuk dlm pastik...
yg best tu...klu dpt makan bawah pokok...manggis.. err..amaran..jgn makan bwh pokok derian...nayer beb.


sya,
Jom brenang...blh acik bawak an...tk pun jogging potang nih... klu lelambat, moktan tu dah busuk nanti.

dizz said...

cantiknya buah rambut (ada org sini paggei cam tu), fresh dr pokok.

tadi sini ada hari kualiti yg anugerah cemerlang suma2 tu, adalah juga koir.. screen fokus muka2 depa atas stage tu, terbayang muka cen lam kump tu heheh... kebetulan ada sorang muka iras2 cen (sikit2 je kot), waduh, tapi versi muda hahaha... tu teringat kat dia sampai muka org lain pun terbayang cen :)

sori lari jauh dr topik.

Mas said...

eksen tunjuk buah moktan...tak minat moktan...buat batuk. Ayat penyedap ati sendiri.

lupekanje said...

salam kteh..
uwaa...sampai tebayang2 tuh..hehe..
kiranya kteh ni sayang dn rindu la kat acik ni kan..hehe..nnt kita gathering togedergeder ye..kteh mai kusus klu, habaq yer...blh kita sembang sampai subuh.



Mas,
hehe...pujukla hati tuh...meh ler makan..kat umah mak angkat tu banyak lagi moktan gading tk usik lagi tuh.

ikan emas said...

Salam ziarah,
akak nak tumpang mintak buah rambutan tuu..

izdar said...

Ummi..Yani ni kan kat sini selalu memekak la,. dh la nyanyi lagu lirik salah2.. yang betul pun die nyanyi lagu Hindustan.. Tu pun nasib baik kt x paham lirrik die.. entah2 slah gak.. tapi apa2 pn.. rambutan smalam yg Yanie bawah Sodap~~~.. Rambutan Gula Batu~~ Sedapnyer.. rasa macm 8 tahun x makan.,. hehe

lupekanje said...

salam ikan emas,
amekla moktan tu...hehehee..Pastu jgn lupa sapu daun2 n ranting..




radzi,
klu dia stat nyanyi, ngkorang amek kapas tutup tinger...dia mang suka buat lirik sendiri..sebab tk setuju dgn lirik lagu yg ada tuh..sukati jer kan..
Ha..da abih moktan? Klu nk lagi, kner tlg kait lagi kat kampung..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-