Friday, June 5, 2009

Syarhil Kalam

Sambungan Fasal Maksiat Batin dari kitab Hidayatussalikin

Maksiat batin yang kedua... Syaruhkalam.. Gemar membanyakkan cakap. .. dengan lain kata, Banyak Cakap !

Firman Allah Taala yang bermaksud; Tiada kebajikan pada membanyakkan mereka itu akan perkataan melainkan seorang yang menyuruh berbuat sedekah atau menyuruh dengan membuat kebajikan atau mendamaikan orang yang berkelahi

Sabda rasulullah yang bermaksud; Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kiamat maka hendaklah ia berkata akan kebaikan atau ia diam. Selain dari yang acik pernah taip dalam n3 di sini... tentang banyak cakap...(rupanya acik baca dari kitab ni dulu..)

Payah gak..klu dah jenis suka becakap... menceceh je kije dia.. sib baek acik tk camtu..heheh.. *adeiiih....saper baling batu nih...!!

Memang di akui, orang yang tak banyak cakap, tk banyak musuhnya. Yang banyak cakap ni, kekdg tk sedar dia menyakitkan ati orang ...kekadang la...bukan semua.... Dalam sedar dan dalam tak sedar.

Kalaulah kita blh set mulut kita ni....bila nak cakap mender tk elok je, tetiber jadi kejang tang rahang tu...

biler nak ngompat je....tetiber meleleh air liur tanpa henti....ehemmmm...eheeemmmm.

reti-reti lah brenti ngompat kan....hihi...

bila nak merapu je, mulut tetiber menganga tk leh katup...

Sekian.. ingat nak hurai lagi panjang...tpi tu haa...orang tengah berjamuan...tk leh tahan....uwaaahh..

Wassalam.

(Peringatan untuk diri sendiri ni.... )

7 comments:

Mas said...

Acik tak suka menceceh ker? Sapa lah agaknya baling batu tu kan???

lupekanje said...

errr.. batu tu macam dari utara...wakakaka...

kakpah said...

kpah solalu doa nak jadi perempaun yang baik, tak cakap banyak, cakap yang perlu jo. Tapi kadang-kadang tu terlupo gak. Cakap jugak hal orang. Eee.. macam nak lompang lompang mulut ni tapi tak terlompang pulak tu.

Kopi Suam said...

salam,
Aunty kita baca kitab yang sama...jom ngaji sekali ngan kita...tapi kelas kita kat Kajang la...tak jauh kan..heheh setakat putrajaya tu..sepelaung aje...heheh hehehe

iina said...

ok acik.. lopeh nie den komen pendek yo.. mano leh ckp bebyk kan.. ;)

lupekanje said...

kpah,
klu kpah tk telompang, meh acik lompang kan aaa....dah lamo tk lompang orang...wakakaka...
tak do la...gurau manjo yo...
pogi spital lagi ko?



kopisuam..
ia nakk..baca kitab samo...kita share la sesamo..
kat mano madrasah tompek kau blajar? acik mang suko baco kitab ni dulu...sobab ustaz eeh best bagi penerangan...


iina,
ala...komen la pepanjang....acik buek pengecualian kek kau..hehe..

Kopi Suam said...

ustazah saya kat taman sutera achik...kelas kami setiap Isnin dan khamis malam...jam 9.00...

kalau achik berminat achik calling2 le saya yek...kak sya ada no saya...heheh eheheh

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-