Monday, June 29, 2009

Mendung petang

Pintu Duka
Pintu itu akan tetap dijumpai
diberi salam dan dihormati barangkali
ada yang sentiasa di sisinya kerana demikianlah tuahnya
tetapi janganlah dipintai atau minta bukai sepertimu kini
di mata dan di dahimu engkau mengasuh kedukaan mengadukan
serba serbi ketiadaan
maka engkau minta dibelai dengan apa saja kemudahan dan kesenangan
dan engkau hanya berpangku tangan menantikan mimpi menjadi kenyataan
Maka tumbuhlah duka kembang berbunga kerana
engkau sendiri mencambahnya
dan menyirami tanahnya
14 Syawal 1423H / 19 Disember 2002M YAHYA M.S. (Brunei)

Tk sempat nak hapdet umah nih.. tempel sajak ni jer ler... Jangan idak..huhu..

3 comments:

kakpah said...

montang-montanglah potang ni mondung dan hujan, begitulah jugak tajuk entry kau kan?
kau dah masak ko bolum cik. Ko main tapau yo kek topi jalan tu.

Tijah said...

mano aci main tepek2 yo....

lupekanje said...

salam kpah..
tetiap kli hapdet, musti penin nak mikir tajuk..tu la dio..hantam sajalah..
tapau? weehh kak..tak main la tapau2 ni...acik kan ibu mithali...musti masak dgn tgn sindri..ato..tk makan...
tghari tdi 'tolong' habiskan nasik dagang akak kat opis tu..kenyang lagi ni..
yanie plak nak kuar, tah biler stat kareer jadik baby sitter tah..
so, aper kisahkan pewot dia? hehhe.



Tijah,
itu yo yg tedayo. Dari jemahat, acik rso tk cukup kaki tangan dan lolobih lgi, maso..!!! abih camno... da banyak sgt aktiviti...
tk po...sok2 acik tulis 3 entry satu ari...kaber balik nih.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-