Saturday, June 6, 2009

Sakit

Semalam hari yang sibuk buat acik. Kerja di ofis berlonggok... seronok sebenarnya, bila dapat membuat kerja yang mampu dibuat. Tak kira lah banyak manapun.

Tapi panggilan telefon serta sms mengingatkan acik bahawa mak sedara acik dibedah hari ini juga. Sudah tentu acik tk boleh menghadirkan diri di waktu ia dibedah, kerana kerja yang begitu 'urgent' perlu disiapkan ini. Bos kata, siapkan dulu, baru blh balik awal, selepas acik minta izin nak balik awal petang nanti.

Kesian kat bos...kerja dia terlalu banyak... acik perlu bantu mana yang sepatutnya acik kener buat dan blh buat. Mengapalah pengagihan kerja tidak sama di kalangan kita... kener lah SYMP (saya yang menurut perintah) kan... kerja dengan senyuman, walopun dalam hati, Tuhan je tahu....

Jadi, acik hempas pulas..(tah haper yang aku hempas dan pulas gaknye...) menyiapkan kijer...taim rehatpun aku teruih buat kijer tuh..sambil berYM dgn blogger dan knkawan lain... err..mahap, semalam janji takkan berblog masa buat kijer...tpi aciiikkkk...terrrr....berblog gak sambey2 buat kijer...hahaha... tapi kije acik siap... on taim.. balik cepat sikit je...ala...setengah jam.

Bengang sbb beriyer nak balik cepat... nak elak jalan jem... tapi si Yanie yg nak ikut sama, lambat balikk.... cehhh...aper guna aku mintak balik cepat....akhirnya pukul 5.30 gak dpt masuk umah sendiri... sebab kunci ada dekat Yanie, kena la tunggu dia balik gak.... menung je lah acik depan pintu rumah , menunggu dia balik...

Lepas dpt masuk rumah, solat Asar dan bergerak ke Seremban bersama arus kenderaan yang agak perlahan menuju ke arah selatan Malaysia di Lebuhraya Utara Selatan itu. Alhamdulillah, selamat sampai ke hospital. Dapat parking di tempat yang tk baper jauh... (siksanya nak carik parking kat hospital Seremban nih..) .. lalu kami terus naik ke aras 8, ward 8B.

 Mak Sedara acik dah sedar dah...tpi lemah. Kesan ubat bius masih belum hilang. Hempedunya dibuang. beberapa ketulan yang hancur hasil pembedahan di tunjukkan oleh mak acik yang dah berada sejak dari subuh lagi di hospital bersama sepupu acik (anak mak sedara tu..) . Beberapa orang saudara mara lain turut hadir menziarah.

Bulan hadapan doktor minta mak cik acik tu ke spital Kuala Lumpur untuk buat rawatan laser pulak...tambah lemah dia. Ringkas cerita, selepas hampir tamat waktu melawat, pukul 7.30, kami bergerak pulang ke kampung. Bersyukur sebab dah selamatpun pembedahan itu. dipertengahan jalan, acik yang memandu tergezut dengan teriakan emak acik... KUNCI RUMAH AKU TINGGGGALLLL !!!

Adeeeiiihh....hari dah gelap. Dah Maghrib... kunci rumah tertinggal kat rumah mak sedara tadi.. beg mak acik semua tinggal lagi kat situ... nanti nk pergi semula lah kononnya... tapi telupa yang dia nak balik dengan acik nanti. Jadi acik teruskan perjalanan ke masjid berhampiran...yakni, Masjid Kuala Sawah. ..(kampungnya Dr. Fazly).. bersih je masjid tu.

 Suka pulak acik dapat bersolat kat situ. Lepas solat maghrib, kami teruskan perjalanan ke arah Seremban semula...uwaaaaaaaaaahh...amek kunci kat PancorJaya.... letih acik. Tapi nak buat camne...dah nak jadik...ada la hikmahnya... eheemmm...dah hikmah nyer adalaaaaaaaaaaahh.. Omak acik banjer makan McD... hahaha... Drive Thru je.... Sampai kampung dah lewat... rendang ayam kampung dan gulai daun tempoyak yang mak Acik masak, dah tk menyelerakan....sebab pewot dah kinyang dengan burger McD dan bubur nasik McD (omak acik makan)..

Acik maleh nak pikir penderitaan acik sebab tk dapat online masuk blog.... memandangkan acik tk de Berodben ka laptop ka...ato henpon canggih smua tuh.. maka acik bawak2 la tdo je....dalam keletihan yg amat sangatpun.
Pepagi sabtu tdi, acik dah bangun (orang tua kata tk elok bangun lewat...nnt rejeki lari...hehe) .. memula menyiram air kekereta acik yang dah diselimuti embun. Pehtu jalankan rutin biasa acik klu balik kampung.... apa lagi...mesin gumput laaa !!! Sonok ... sebab mesin tu tk buat hal. Biasanya kalu dah lama tk guna, bepeluh2 setengah mati nak setat mesin tuh. Tapi kali ni, sekali rentap je, mesin tu dah berfungsi.

Bahagia sungguh acik rasa. Cuaca pun redup...tk panas... sebab pagi lagi... dannn...sebab hari nak ujan pun satu hal gak. Memang seronok lah acik mesin gumput hari ni tadi. Selesai satu tugas. Elok2 habis je mesin gumput, ujan turun dengan lobeknyo... ujan rahmat lah tu. Acik msuk ke dapur, lalu melantak nasik dengan lauk rendang ayam kampung dan gulai temfoyak malam tdi tuh... sodaaaapp!! tapi, tangan acik ni menggigil2 nak menyuap tawwwww...

Itu efek biaso la lopeh mesin gumput. Lepas makan, ujan brenti. cam tetau je kan... lalu acik sambung aktiviti basuh keter lak. Ala...cam biasa...dry cleaning je...seksikit je lap...janji kilat...hehhe Pehtu sepupu acik yang jaga mak dia kat sepital tu tipon; Bila ko nak datang? tolong aku gi carik stokin berubat untuk mak aku ni....doktor suh...utk melancarkan aliran darah dia....!!

Aku datang waktu melawat la... aaaaalaaa...ko datang awal la..bawak aku gi farmasi tu... ok lahh..ok lahh.... jawab acik...terdengar di belakang, suara mak sedara acik tu kata....klu nak tolong...tolong...klu tk nak, syudaaahh... huhu Jangan la sensitip encik (panggilan acik pada mak sedara tu..) ..

Maka acik, mak acik dengan Yanie pun besiap untuk ke hospital. Ambil sepupu tu, lalu terus mencari farmasi yang dimaksudkan... laaaaaaaaaaaaaaa...tutup pulakkk.. Lalu kami gi mencari di bandaraya Seremban pula...gi KM Plaza, gi Terminal One... minah kat Guardian tu kata.... kami tak ada jual produk ni...tpi kat tempat lain mungkin ada....tapi kedai tu tutup...sebab ari ni Public Holiday !!

Public holiday kenapa? tanya acik Eh kak..arini kan Besday YDPA !! kata minah tu... PUBLIC HOLIDAY !!!! dan acik tk hengat dan tak tau!! bebetul tak hambek tau.... kalu aku tau...aku gi OT tadi... wakakaka... (dasar mata duitan!!) Jadi, tk dapat la kami carik stokin spesel tu... acik ada tgk nyonya sebelah katil mak sedara acik tu pakai semalam...dan acik pun bekenan tingin utk diri sendiri...tak tau pulak yg setokin tu berguna untuk melancarkan pergerakan darah..!

Kami pun balik semula ke spital...lalu acik dengan Yanie duk menunggu di lobi sbb belum waktu melawat lagi. Hanya emak acik je dengan sepupu tu yg ada tiket jaga pesakit yang naik dulu... bosan...tpi sekurang2nya dapat gak acik baca dalam 10 helai novel yg tk habis2 ku baca ini. err..panjang nyer cerita kan.. tak pe la...sukati acik la...heheh lepas dapat naik..dan melawat kali kedua, dalam pukul 2.30, acik dgn Yanie minta izin untuk pulang ke Putrajaya.
Tak tau lah budak Yanie ni...dah kemaruk nak bawak kereta. Semenjak acik test dia drive pegi ke pertandingan Kayak aritu....

Kali ni dia merayu2 lagi nak bawak. Sampai kat R&R Seremban, acik serahkan stering kat dia, bagi dia bawak... aaaaaargghhh... acik tk leh duk diam... kaki acik asik carik brek je taim dia drive.

Anyway, acik kener bagi penghargaan gak kat dia...sbb berjaya memandu dengan selamat hingga ke Putrajaya.... injin mati masa nak parking kat rumah je... huhuuhu...Jalan menuju ke Selatan yang jem panjang dari Nilai hingga ke Seremban...tpi ke arah KL, jalan clear... Alhamdulillah..

Letih..! sampai rumah ingat nak tdo...tpi windu kat blog....terus bukak komputer. ... hingga sekarang nih.... ni tengah tunggu Yanie balik....dari Alamanda..dia nak belanja acik makan Pizza.... sebab .... acik burn kan 2 keping CD berkayak dia aritu... nak bagi kat kawan dia pulak.... Iyer...belanja acik pehtu kata nanti acik kener ganti balik duit dia tu....huhu.. Sekian.. sok kener gi kijer...

10 comments:

Tijah said...

bandaraya seremban katanya? ko 10 dah sonyap sunyi cam pokan koboi. wakakakaa...

apo2 pun senawang jugak yg hepening kak cik kan????

lupekanje said...

tak brubah tijah...dari dulu..bukan ado apo kat somban tu. Cantik sikit yo dari dulu.
tpi meriahnya tu totap samo...bak kato kau tu, kul seploh dah sonyap...

kakpah said...

dah jauh dah tu cik kuala sawah ngan soromban. Apokan dayo kan? kpah pun slalu camtu gak. Bilo tolupo konolah patah balik.

cik, terelah ko motong rumput. Ambek kontrek potong rumput tadika kpah cik wakaka..

kakpiah said...

baca entri acik ari nih.. baru terpasan semlm public holiday!!

ampon tuanku!!!
har har har

Kak Long said...

moga acik sihat2 dan berbahagia selalu :)

lupekanje said...

kpah...
nak buek camno...acik yang muda (ehh..mudo kah aku...) ni pun salu teluper memacam..apo lagi lah mak acik yg dah tuo tu..tk leh gak marahkan dio...sib tk sampai rumah baru pasan kunci tetinggal..lagi nayo kan..??

potong rumput tadika kpah? bolehhhh yo..demi kpah...tk do hal...heheh..



Piah..
kau samo yo ngan acik kan.. maklumla tk dapek cuti ...dah jatuhnya ari Sabetu...

zino said...

panjang lebar cerito acik tu.. loteh den nak baco sampai abih.. hehe

tero acik nobeh gumput yo.. hehe

lupekanje said...

kak long,
terima kasih..moga kaklong juga beroleh kebahgiaan dan ketenangan dalam penghidupan.

zino,
tu taim nak becerita....taim diam...tediam sribu bahasa...(err..pnah ke acik diam? ada gak kan..hehe..)
nobeh tk tedayo zino...mesin yo...menggigil tngan bilo lamo tk pogang misin tuh..tk cayo cer tnya alang..hehe

irbika said...

wah panjang betul entry acik ni!

ramai tul org tak sihat sekarang kan... nenek sayer dah kuar spital, alhamdulillah...

jaga kesihatan yer acik!

P/s: sib bek tak meroyan dengar kunci tertingal! heheeh

lupekanje said...

kontrol irika...jangan tunjuk marah..sbb yg tinggal tu omak sendiri..klu anak, mang kono bebel...heheh
tima kasih... kau pun jaga kesihatan yo......jangan banyak minum ais pepanas nih.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-