Tuesday, June 16, 2009

Kejayaan dan Kegagalan

Dalam kehidupan, kita tk lari dari melalui dua perkara di atas dalam menempuh segala Ujian Kehidupan. Kalu tak berjaya.....gagal....dua tu je... Yang berjaya.....akan gumbira dan bersyukur....dan nak terus berjaya. Yang gagal....akan sedih...keciwa...marah....dan tk puas hati...(eeeeii...benci taw kat sorang cikgu ni....ader ke tipooo acik kata dia gagal...!! pdhal dia bejaya !! main-main laa..heheh..!!) . Tapi...sobss....pada yang gagal...jangan menanges ye sayanggg.... kerana smua tu adalah rezeki memasing... Percaya lah pada ketentuan Tuhan. Rezeki tu dah ditetapkan. Kalu tk berjaya... nescaya ada hikmah tersendiri, yang tersurat mahupun yang tersirat. Kekdg, kita rasa dah berusaha yang terrr baik pada kita lah...tpi masih tk berjaya ... dah bukan rezeki kita...mesti ada sebab2nya kan.. Yang berjaya tu melompat2 sonok dan senyum sampai pangkal telinga.... Hari ni ada yg bayar nazar, beposer ke...besedekah ke....botakkan kepala ke... Jangan pulak lupakan nazar sendiri.... kang...bebuat luper pulak.... golo deh eh.. Dan pada yang gagal tu, bawakla betenang... jangan risau, jangan bimbang... belum ada rezeki. Mungkin rezeki anda, di masa akan datang pula... buat improvement. Sekurang-kurangnya, anda telah tahu bagaimana temuduga dijalankan. Bila mencuba lain kali, pastikan anda membuat lebih baik dari yang sebelum... lain dari itu, serahkan pada kehendak TUhan, setelah berusaha. Senornya ni semua pasal keputusan permohonan biasiswa HLP tajaan KPM untuk guru-guru melanjutkan pelajaran penuh masa yang dah keluar hari ini. Bila la pulak kajaan nak taja kakitangan sokongan cam acik ni utk sambung pengajian.... Tok Najibbbbbbbbbbbbb..dengarlah rintihan kamiiii... berapa ramai kakitangan sokongan yg berijazah...tapi masih bergred bawah 30..... tak ada yg nak membela kah???? udah la kami ni belajo dgn tanggungan sendiri... Akhir kalam... TAHNIAH buat guru yg berjaya menerima biasiswa HLP dan Cuti Belajar Bergaji Penuh ... pada yang belum semak...sila semak di sini.

Segala yang tercatat hanyalah pandangan peribadi penulis. Tidak melibatkan mana-mana organisasi. Kesilapan adalah kerana kelancangan, ketelanjuran, kelemahan dan kekurangan mental penulis..minta maaf... Kalau ada yang baik, adalah dari Allah semata-mata.

9 comments:

dizz said...

salam cen,
kteh dengar memba bagaitau jpa buka berapu ribu tah jwt kosong, betul ke tah, dengar tapi tak register betul2, nnti kteh tanya balik memba tu.

kesian kan cen.. dah dah belja punya stuggle giler.. duit masa, habis belaja dpt ijazah tak dpt peluang pulak, cuba cen minta boss besar rekemen kan ke.. dok kat putrajaya dekat dgn menteri2 tu, org besar2, katanya pulak putrajaya tu tak pernah terputus letrik, betul ke, amboi kediaman org elit2, naik jeles lah sini lam bln ni tah berapa kali blackout, lama2 lak tu.

teruskan berdoa cen, kteh doa utk cen jugak... mudah2an Allah bagi anugerah yg lebih baik, tah2 nnti shamah ka jadi CEO buka company seniri.

sya said...

Kalau dapat rezeki dan itu yg terbaik kalau tak dapat InsyaAllah ada yg lebih baik utk kita di masa akan datang. Rahsia Allah kenapa sesuatu tu rezeki kita atau tidak

Achik jadi ek date kita?

Mas said...

Cik W pun samo...jadilah calon simpanan. Tahun depan status calon simpanan tu expired. Kono amik lain.Cian.

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

ooo..dah kua yek?..tahniah la pada depa yang dapat..cakap kat dorang selamat datang ke kelab penin2 lalat..ha ha ha..

acik, nak tanya... result peksa nak hantaq macam mana?...by hand ke pos?..

iina said...

cik insyallah.. den doakan.. mana tau acik dapek smbg belaja ;)

KAKTINY said...

Salam acik.. Allah bagi apa yg kita perlu, bukan apa yg kita mahu..
Kengkadang kita tak dapat hari ni bukan sebab kita tak layak atau tak berhak.. tapi belum masanya... mcm tiny dulu.. mmg tak sangka buleh sampai peringkat MASTER.. dulu rasanya nak pass degree semester pertama pun rasa macam nak terjun dari tingkat 6 hostel kolej Delima 2 ITM shah alam...

Bersabar, Berusaha, Berdoa dan bertawakal.. Insyaallah.. akan tiba masanya... amiiinnn...

lupekanje said...

salam kteh..
tak per la kteh.....mana tau, berkat doa kteh dan kawan2 yg lain, saya dapat juga keje lain nnt.
Janji saya ada keje yg halal sekrang..nak wat camne...kena bersyukur dan mencukupkan dengan apa saya ada...(cakap je kan...tpi merungut2 juga...hehe)

sya,
ye lah...acik berpegang pada tu lah. Ada hikmahnya acik masih terus begini. Yang tersurat dantersirat.
Deting kita...seperti y diketahui...telah dengan rasminya dibatalkan.. acik pun letih lepas function semalam... ni baru nk jawab komen kt blog sendiri.

lupekanje said...

Mas,
kener merenew jer lah kan...hehe..tak per la...isteri dia gaji beribu dah...haha...



cikgooden,
yup..dah kuar...riuh rendah opis dah cam bursa saham semalam..sib acik dpt excuse klua opis tengahari semlm...hahah..(jhtnya aku..)
result pekse blh antar dgn pos ato nk bagi byhand....sukati la cikgu...janji hantar. errr...kener antar result tiap sem ye??? hehhe...acik tatau...tk jaga student HLP...
ok..antar copek..nnt bayaran biasiswa tk masuk...haha


iina,
dapat kijer lain dulu, baru anak acik kasik acik sambung blaja..huhu... boley tk centu???



Tiny,
Allah bagi apa yang kita perlu..
Bukan apa yang kita mahu.

Tapi biler setan masuk...acik rasakan naper acik yg tanggung kuarge sorang diri...perlukan banyak belanja...tpi tk dapat gaji besar cam tiny..yg ada suami, anak sorang je baru??? Tuhan tak bagi pun yg acik perlukan???
tapi acik istighfar lah lepas tu.

sebab tu acik tk nak terima kata2 tiny tu...
acik lebih suka kata, ini lah rezki ku dan anak2ku, dan aku akan mencukupkan rezki yang Allah berikan aku ini sebaik mungkin..utk aku hidup...dalam RahmatNya..dalam mensyukuri segala nikmatNya...disamping, akan terus berusaha. Merungut kat sinipun bukan sebab tk besyukur...tpi satu usaha gak...kot2 ada menteri baca dan akan membela nasib orang cam acik...kaannnn..(ader ke menteri yg nak masuk baca blog acik nih???)

FdausAmad said...

Gua nak ajak lu mkn kenduri kt blog gua.
Follow terus pun xpa lagi bagus.

Blog gua dah tak seimbang.Gua tgk budak2 ramai dah berat ke belah punk.

Gua dah 6 hari merantau jemput org mkn kenduri ni..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-