Thursday, June 11, 2009

beauty anda lah beast itu

Malam ni, setelah sekian lama, acik mengadap TV, sebabkan kebosanan yang melanda diri. tengok pulak cerita Shrek.. buat acik tepikir...berapa ramai agaknya antara kita yang berkahwin, tidak memandang pada wajah, mahupun usia ...tapi pada budi bahasa....??? Kekadang heran, seorang lelaki, sanggup meninggalkan dan menyakiti isteri semata-mata mahu memiliki wanita yang dipandangnya lebih cantik dari isteri... apakah kecantikan seseorang itu kekal abadi.... akui lah..bahawa kecantikan dan apa jua kelebihan yang kita miliki, bukan milik kita selamanya. Dan seorang wanita itu, jangan merasa puas hati kerana mampu memikat seseorang lelaki dari tangan wanita lain, kerana kelebihan anda, kerana satu hari nanti, semua kelebihan anda jua akan hilang dan berkemungkinan nasib anda akan serupa jua, apakala lelaki yang memandang pada kecantikan anda itu, bertemu pula seorang wanita lain yang ternyata masih segar, cantik dan bergaya dari anda. ....

18 comments:

sabiqahAnuar said...

shrek...crita fav sy tu kak chah..

ermm,somehow, i just wonder what are men looking for in a women..beauty?? hohoho, payah klu camtuu... sy doa dpt lelaki yg lebih mengenali kekurangan sy..

zino said...

masing masing ada jodoh yg telah di tentukan..

lyn said...

sy rasa lain macam dah nih aciiiik oi

Cik Pah said...

kengkadang sy slalu tanye hubby.. tak nyesal ke kahwin ngan saya.. yelah tak cantik, takde lesung pipit.takde chinese look ( sume tuh criteria yg dia nk dulu ) tapi. dia cakap kecantikan tidak menjanjikan kebahagian..

harap harap. aper yg dia cakap tuh tidak berubah

INNA AB said...

sbenarnye kita n pasngn adalah saling lgkp mlgkapi.bkn dr segi wjh.kdg laki ni(slalu laki la yg brubah)..trlupa..dlu kta penah muda,cekang n tegang,penah cinta sparuh mati rindu sparuh nywa!!
DAN SESUNGGUHNYA YG MUDA X SLAMA MUDA..YG BARU X SELAMA BARU!!

dizz said...

topik yg menarik nih..

teringin gak nak menyibok lam sibok2 ni.
tang pilih pasangan ikut 'look' tu, entahlah, kalau org tu matang rasanya kecantikan tidak menjadi kriteria utama tapi kalau cantik dan akhlak baik tentulah bonus bagi lelaki tu. tapi bagi pompuan lak 'look' menjadi utama jugak kerana kestabilan ekonomi yg utama agaknya.. entah.. panjang nak bincang ni tapi apa2 pun pilih lah isteri yg solehah yg akan menjadi ibu dan isteri solehah dlm r/tangga nya, eh ni utk lelaki ja apply kot.

apa2 pun jodoh kita mungkin dah tertulis di loh mahfuz, tapi kita boleh mengubah takdir kita dgn berdoa.

utk org perempuan bak kata usraz (my tokguru yg tersayang hehe) kita leh jadi isteri solehah cam mana kita nak pilihan di tgn kita, nak jadi Kadijah isteri Rasulullah SAW, Asiah isteri firaun ka, isteri nabi ayub ka, isteri nabi noh ka.. banyak yg kita boleh pilih.

ok chow dulu.. ada hal.

Mak Su said...

masalah sombong tak bertempat ek, nampak jelik orang saja.

ala-ala kentut dia bau wangi sesangat, or 'yak yak' dia boleh dibuat jadik ibu duit.

terimalah hakikat, kan. yang kita manusia ni sama saja. belajarlah menjadi redha, ek :)

sya said...

kalau nak terjadi tak kira cantik ke idak, yg cantik pun ada kena tinggal gak. Yang mengambil tu tak sumenya cantik pun. Kalau tidak tak lah pompuan cam Normala Shamsudin dan artis2 yg cecantik tu kena tinggal. Kalau hati tu dah cinta muka buruk pun jadi cantik kalau hati dah tak cinta secantik dewi kayangan pun nampak buruk

iina said...

cantik subjektif sebab cantik tak mampu kekal lama.. tapi taklah bermaksudnya kita tak nak jaga kecantikan demi kebaikan kesihatan dan memikat hati suami kan..

alah cik.. kalau memulo kwin dah caro tak betul.. uah ee ingat sok2 bahagio selamo yo.. cayolah kan.. aniaya org.. jgn ingat kita takkan kena aniaya gak

kakpah said...

acikkkk!!!! kakpah dah balik. Tak sompek nak meround rumah kawan maso kek sanun. masuk rumah sondiri yo. itu pun borobut-robut. Kek hotel tu ado wifi, masalah e laptop bawak sobijik yo hehe..

Apo topik kito harini. Ti jap, baco.
Ooo.. cantik mo tak cantik. Ala cik, kok hati dah cinto dan sayang, yang buruk nampak cantik. Tapi kalau dah monyampah, yang cantik pun nampak macam nenek kobayan. Papepun kpah anti amek-amek kek porompuan yang goma nekel laki orang.

kakpiah said...

kecantikan itu adalah subjektif..

err..
mecing ke komen nih ngan entri acik aaar??

hahaha.. piah sengal..

lupekanje said...

salam ieqa,
entahla..aper sebenarnya yang lelaki carik ye? sepatutnya bukan kecantikan semata...tak salah klu carik yg cantik...utk menyenangkan mata melihat...
tpi perlunya cari yg cantik budi bahasa juga...cantik imannya...cantik takwanya...
namun klu tk dpt yg cantik...perlunya wanita2 itu dididik...bukan dimarah..bukan ditinggalkan..bukan dihina...bukan disepak terajang....


zino,
mmmg ajal dan jodoh ketentuan Ilahi. Makanya setiap insan itu perlu mendidik diri utk redho dgn jodoh yang telah ditentukan untuk mereka... yg lelaki perlu bersyukur siapa yg mereka dapat...yg wanita perlu sabar dan redho jua dgn karenah suami..


lyn,
kenapeee rasa lain?? hehhe... kebetulan terkena tempias kah??? hehhe...
pecayalah..ini hanya kebetulan...merapu tatau nak tulis apa...
tidak ada kaitan dgn yang idup mahupun yg tk hidup.

lupekanje said...

cikPah..
kita manusia hanya merancang. Kita juga manusia yang sering berubahkata, berubah laku...
Namun, adalah penting untuk mempercayai pasangan masing2 demi keharmonian rumahtangga. Kejujuran dan kesetiaan masing-masing juga perlu ada. Perlu....bukan harus...Perlu, sama erti dengan MESTI ! Mesti jujur. Berterus terang, berbincang, bertimbangrasa, bertolak ansur... ANTARA intipati dan tips ke arah mendapatkan kebahagiaan hidup...banyak lagi yg lain, tpi kener buat entry baru...hehe..
Seandainya dalam hidup berumahtangga, kita diuji, maka hanya sabar menjadi jalan penyelesaian. Siapa yang perlu mengalah...wanita lah kan...tpi tidak bererti, wanita lemah.
Wanita yang mengalah, sabar dan redho, adalah segagah2 hamba Allah...
Kerana sabda Rasulullah bermaksud, peperangan memerangi nafsu itu adalah lebih besar dari perang di tengah medan peperangan....eh... tazkirah ke acik nih??? ampunnn..


inna AB,
benar, kita saling lenkap melengkapi...mana yang kurang, kita tambah sesama...mana yang sumbing, kita baiki bersama..bukan dengan meninggalkan pasangan mengharungi kesusahan seorang diri.. yg berat sama di pikul, yang ringan sama dijinjing... saling tegur dan menerima teguran, saling cukup mencukupi...saling..memacam lagi...

ye...muda tk slamanya kan muda..yg baru kan menjadi lama..yg kurus kan menjadi gumuk...yg kempis kan mnjadi boroi... yang wangi kan menjadi busuk...errr...idak le..hehe

lupekanje said...

kakteh..
wah..sekali komen, panjang ekk..hehe...benar dan benar smua tu kteh. doa sentiasa agar segala yang baik untuk rumah tangga masing-msing.
Jodoh bukan mungkin dah ditetapkan..memangpun dah tertulis di louh mahfuz sejak azali. Tapi bukankah kita blh berdoa cam kata kteh tu,utk meminta yang terbaik dari Allah...klu tidak, apa gunanya kita disuruh berdoa dan meminta?
Allah yang berkuasa atas apa jua...segala yang berlaku atas kehendakNya. Kalau hambaNya meminta, akan dikabulkanNya...
Moga kita dan keturunan kita dikurniakan keimanan, ketakwaan, segala sifat mahmudah, dan dijauhkan dari mazmumah untuk melalui kehidupan yang mencabar di dunia ini yang hanya persinggahan sementara sebelum kita ke alam yg kekal abadi di Sana...

ehh...apesal acik balas komen cam tazkirah je nih...huhu.


MakSu,
sebut kentut nih, acik teringat.. ada 3 jenis utama kentut. satu jenis bunyi kuat, tpi tk ada bau,
satu lagi jenis tk ada bunyik, tapi busuk yg amekk..
Yang akhir, jenis yg bebunyik dan bebau.... moralnya...panjang klu nk cerita...
tapi pecaya lah...bahawa orang yang terkentut tu, bukan sengaja mahu mengeluarkan kentutnya...dan dia tk dpt kawal agar kentut tu berbau atau tidak...apa lagi untuk menjadikan kentut itu wangi....uwaaaaaaaahh..buat n3 bagus nih..

lupekanje said...

sya,
hmmmmm...betul jugakkan..tapi blh tk guna peribahasa habis manis, sepah dibuang????
sebab pompuan yang cantik pun ditinggalkan utk mendapatkan perempuan yang tk la baper cantik atau tk la baper baik pun....kann..
tapi kita renungkan smula kata2 zino.... dah jodoh mereka...

tapi acik rsa bersalah gak dgn n3 ni..takut ada yang terasa.

acik minta maaflah kalu ada yang terasa. Huraian utk entry sebegini adalah panjang dan tidak bermaksud menghina sesiapa. kan acik dah kata, bila dah banyak cakap, banyak la salahnya...

nnt ada pulak yang berpoligami kat sini yang terasa pula. Maafkan acik...tk teringat pula masa merapu kt n3 ni tdi.

seperti yang acik katakan juga, setiap yang berlaku, adalah tkdir juga. Selagi kita tidak melakukan kesalahan, maka tidak perlulah merasa dikutuk dalam n3 ini...jgn marah ye...acik memahami kalian yg tidak bermaksud membina kehidupan atas keruntuhan istana orang lain.. acik cuma terkenangkan sesuatu kenangan lamaa yg spatutnya acik lupakan...lalu acik kaitkan di entry ini...hingga terlupa menapis kata...sekali lagi, maafkan acik.


iina,
hmmm..benar iina, cantik itu subjektif,dan kita perlu berusaha semampu kita untuk mencantikkan diri untuk suami masing2...
Setiap kejahatan yang kita lakukan, akan berbalik pada kita pada satu ketika nnt...
Tapi klu kita yakin, apa yang kita lakukan adalah jalan terbaik dan tidak menyalahi syarak dan hukum Allah, maka redho lah...


kpah...
Welkam bek....Alhamdulillah, selamat sampai uwan ngan atok faris nih...
boli apo utk Faris..???

kpah enti org yg ngorat laki org yo?? hehe...yo lah kak...acik tk ngorat laki org doh...wat per...
ayam pencen...acik klu ngorat, yg bujang....telajakkk....wakakaka..
tak de la kak..acik memain yo..acik dah insap dah...dah tobat...sojak dah rso diri tuo nih...rumah kato poiee...kubur kato mariii...




Piah...
ko mang suka menyengalkan diri kan..nnt klu kau sakit sengal2..saper yg susah nk ngurut kau??? hahah...
mecing la tu...kecantikan itu suatu yang subjektif...bukan objektif...

KAKTINY said...

salam acik..
lama tak jumpa kan..

hmm... takyah pk acik pasal sikap manusia nih.. takkan putus pertanyaan demi pertanyaan dan persoalan selagi kita asyik bertanya kenapa, mengapa, bagaimana, dsbgnya...

lepaskan resah dijiwa.. lepaskan segalanya... kembalikannya kepada Sang Pencipta dan kita akan mendapat jawapannya...

cantik, setia, kaya, baik hati?... bukan sifat manusia yg kita cari.. bukan manusia yang kita impi.. tapi sifat As-Maul Husna Allah S.W.T yg kita dambakan yg tercermin dari dalam perwatakan manusia..

Kita mencari Allah sebenarnya, tapi kita lupa.. kerana belenggu hati yang memandang kepada ciptaan-Nya melebihi Penciptanya..

Back to Basic.. find the 165..

1- Ihsan (Allah yg Esa)
6- Rukun Iman
5- Rukun Islam

Semoga kita semua dilimpahi Nur hidayah dari Allah..

izawani/JEEN said...

Weh kak, saya dah warning hubby saya, saya akan sayang dia, selagi dia milik saya sorang. Kalau dia dah ada yang lain, saya tak sayang dah dia... dan jangan dok memandai kata sayang lagi kat saya dan memaksa saya sayang kat dia... huhuhu... tak hingin haku... (Bagi takut skit kat dia, bior dia ingat, kalau sakit nanti, bini tua la biasanya laki carik, bini muda belia tak ingin ngadap laki sakit... )

Benornya orang lelaki kalau dia kawin baru, dia jarang mau tinggalkan bini lama sebabbbbb... bini baru lom tentu jaga dia bila sakit. Kalau yang pertama tu, dia yakin skit. Tak caya, tanya abang saya.... hahahaha... (abang saya cakap macam ni)

Tapi kan kak, kalau bini muda tapi tak muda (tua juga umurnya), agaknya dia yakin la skit.... tapi (tapi lagik), owang laki jarang nak cari minik muda yang tua...

Eh... tak kena mengena ngan tajuk kan ? Tak apa la yer...

lupekanje said...

tiny,
ini doktor falsafah dah bagi pandangan....
ala2 esq nih..hehe...
betul belaka tu..kita dihidupkan untuk menjadi khalifah di muka bumi...
segala apa yg kita hadapi, sama ada, harta, org tersayang, pangkat, pengaruh... tu smua adalah wasilah..atau alat untuk kita mengumpul bekal ke akherat.
Tapi kalu kita silap guna, maka ianya akan jadi alat untuk terjun ke neraka...nauzubillahiminzalik.


Jeen,
Kau ni...kesian tau pada insan yang bergelar 'isteri muda', kerana mereka adalah manusia jua...

pemimpin rumahtangga perlu bijak mengemudi rumahtangga masing2...kerana mereka yang akan membawa arahtuju anggota keluarga itu di akherat kelak.

Pimpin anak, pimpin isteri untuk menjadi insan bertakwa.

ehh..lari dari tajuk komen ka...heheh..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-