Thursday, June 4, 2009

Ku kejar bayangmu

Dari hari Isnin hingga hari ni..tk ada banyak peristiwa yang berlaku pada diri acik... ader tidakpun.... beberapa ekor ikan guppy acik telah meninggalkan dunia yang fana ini. Menjadikan kepupusan ikan guppy semakin nyata di rumah acik ini... sungguh sedih. Kerana dah lama ikan guppy itu tidak melahirkan waris... yang mati je ramai.. dan yang mati itu tiada penggantinya.

Hari Selasa, KakPah dengan tidak berperi kemanusiaannya telah memberitahu acik bahawa beliau sedang menikmati rendang bersama pulut... acik tetiber teringin. Lalu petangnya acik ke Pasar Malam di Presint 2, membeli bahan membuat rendang... di sertai dengan sebungkus nasi dagang dan Nasi kerabu untuk si Yani. Balik rumah dah maghrib.

Acik pun mandi dan menjalankan kewajipan ke hadrat Ilahi...bersolat maghrib. Kemudian, dik kerana keinginan terhadap nasik dagang itu telah lama, maka acik hidangkan dan terus menyantap...dengan sopan santunnya. Selepas puas melantak nasik dagang tu, acik terlupa pada hasrat murni acik untuk merendang ayam... santan dan sebagainya acik simpan dalm peti es... acik hadap kejap PC....intai blog sendiri je...sebab mata acik tampaknya semakin kecil dan mengecil... lalu acik tinggalkan PC tu terbuka begitu lalu merendahkan kepala dan meletakkannya perlahan2 di atas bantal. ..itulah...makan lagi nasik dagangg...kan dah merendang dalam mimpi je.






Rabu pukul 4 pagi baru acik tersadar....lalu teringat pada rendang itu. aaahh...keinginan mesti di teruskan...tpi takut tk sempat nak mengeringkan rendang tu nanti. Acik racik jer bahan2 cam ayam, serai, lengkuas, bebawang tu....lalu simpan dlm peti es. ...dan bersiap untuk pergi kerja. Semalam, Rabu, balik dari kerja, acik teruskan projek merendang...dan akhirnya berjaya menghasilkan makanan idaman acik tu... tapi acik makan sikit je... takut gumuk...wakakaka..

Yanie menegur... awat ummie rajin masak rendang ni...banyak pulak tu..mesti nk bawak gi opis kan... ??? tak pun..untuk makan kita la...huhu... Puas hati sebab acik berjaya memasak sendiri, bukan dari tangan orang lain...tapi tangan sendiri...air tangan sendiri...bersih...suci...murni... Acik akan makan seketul sehari...jadi, akan tahan selama lebih kurang seminggu...hahah..jimat sungguh kan.. kener bejimat, sebab bulan ini amat singkek.... tk boleh nak berpoyer2 keluar ke alamanda atau memana...


Sejak akhir2 ni kerja amat banyak di pejabat. Bukan kerja program acik saja...program lain pun sama bz amat. Terutama HLP..(Biasiswa Hadiah Latihan Persekutuan Guru2), Result temuduga dah nak keluar. Staf HLP berhempas pulas menyiapkan apa yang patut.. (tapi smua rasia.....acik pun tak tau saper yg dapat... saper yg tidak!) ..diorang buat kerja senyap2 sungguh...tau2 dah keluar iklan kat KPM kata result nak keluar pada 16 hebulan...berdevar2 you... acik klu blh, ndak smua yang acik kenal yang memohon, akan berjaya dapat HLP tu.....

Program yang acik buat dengan bos acik pun, sedang amat sibuknya... Tajaan ke New Zealand, tajaan ke Jepun, Teaching Japanese Language Program, Tawaran ke Sarjana kepengetuaan tahun ni...lapor diri dan penempatan Sarjana Kepngtuaan tahun lepas tak lama lagi..gitu jugak sehari dua ni sibuk dengan lapor diri dan penempatan utk program NPQEL, Lapor diri dan penempatan Program bahasa German....uwaaaaaaaaaaahh....semua serentak... bos acik lagi tk cukup tangan... besilat sampai malam buat kije kat opis... acik je senang ati melenggang balik umah sambung betenet kat umah. Besok bos tk ada kat opis....tpi dah tinggalkan kijer untuk acik.... dont worry bos.. acik terai siapkan surat tawaran itu... acik janji tak memblog selagi tk siap... (heheh...blh cayer ke janji manis ku ini...??)

Dah banyak hari kami tk jogging...sebab sibuk dan acik pulak sebab tk sihat. Sya dah balik dari Singapore...nampaknya blh la acik ajak dia pi brenang semula....windu dah nak brenang sesama. Joggingpun dah tk boleh dengan sya. Dia dah ada komitmen lain... tepaksa la acik cam dia jugak....eksesais kat umah je... buat poco2 kat umah...ato buat senamrobik kat umah je... Malam ni malam jemahat... marilah kita sesama membuat sebanyak mungkin amalan2 sunat... sedekah pahala pada yang telah pulang ke Rahmatullah..., iktiqaf di masjid ke... baca tahlil....baca yassin.... Yang ada suami/isteri tu, beramal gakla apa yang patut... yg tak ada tu, baca la Quran bebanyak surah....sampai khatam ke.... jgn duk merapu... atau asik nengok citer antu kat tv.... Sekian...berjaya kejar cerita hingga ke hari ini...Khamis. Selamat beramal.

7 comments:

kakpah said...

Tere ko cik. Sampai duo entry ko harini.
Cik, akhir nyo monjadi gak rondang tu ye. Ooo.. patut lah ko na buek rondang. Rupo e maleh nak masak hari-hari yo.

lyn said...

oooooooo masak rendang senyap2. tak kobar pun kat kami nih erk malah dikobarkan kat seluruh alam cyber. mana aciiiiiiiiii, nak jugaaaaaaaaaaakkkkkkk

zino said...

kalau omak den masak gondang seminggu pun masih sodap lae.. tak basi tak gosan.. tambah kalau gondang ayam tu.. makan sikit2.. hehe

lupekanje said...

kpah,
haha..tk do la kak... sesajo...
sesekali nk masak..dah akak sobut...tingin lak tu.. klu tk, kono tunggu rayo baru nak masak rondang..
sabau je lah kan.



lyn,
sajer ngabar kat cyber..bukan selalu dapat citer masak2 ni...wakakakaa.
nak rasa meh ler dtg umah. acik masak tk sodap cam owang lain...
tapi masakan acik smua tk do jual kat kodai...haha..

lupekanje said...

zino,
yang makan sesikit tu sobab duk sensorang...cubo ramai kat umah tu...tk sompek nak nyimpan doh zino ooii..heheh..
hari2 perangat...
sindri mau ingat...

rondang lagi tahan lamo kalu kering..tapi bebudak acik nih suko rendang basah..duk la dlm peti es yo. Makan dongan roti sodap gak.

Mas said...

mana gambau rendang tu? Nak tengok? Apa tak mms gambau tu. Tak per acik...tunggu mms rendangku weeknd ni.

lupekanje said...

maleh arr acik nk mms ..hehe...rondang campak2 yo..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-