Friday, June 19, 2009

Cantikkah..

Subhanallah... Tuhan jadikan manusia makhluk yang paling sempurna di muka bumi ini dibandingkan dengan makhluk lain.

Sempurna dengan akal yang ada pada kita. Akal untuk memilih apa yang baik, apa yang tidak. Memilih yang selamat, atau yang tidak selamat. Membuat keputusan atas segala yang patut diputuskan.

Acik nk luah apa yang dirasa dari apa yang dilihat..pandangan acik tentang mereka yang membuat perubahan pada wajah terutamanya, acik lihat.... keadaan mereka bukan semakin baik...atau semakin cantik.... tapi..kenapa masih ramai buat perubahan?

Contoh paling ketara, Mike Jeksen.. sebab nak putih...sebab nak mancung hidung dan yg sewaktu dengannya...melalui banyak pembedahan.... hinggakan..apa da jadiiiii???

Adakah beliau makin sihat? OK..walopun tk sihat..katalah pentingkan kecantikan...kehenseman..
Apakah beliau makin hensem??????

Duit berbillion habis.. untuk pembedahan. Untuk merawat sakit kesan dari pembedahan demi pembedahan itu... Berbaloi kah?

Sedangkan dulu, beliau adalah seorang budak hitam hidung kembang (idakla kembangpun..sama je cam idun acik..) yang comel.... lagi comel kalu senyum walopun hanya nampak gigi je.. (idakler itam sangatpun dia dulunyer...)

Ada orang buat pembedahan untuk hilangkan kedutan pada kulit. Hasilnya apa??? Penyakit barah dan lelain. Dah la tegang dan kaku semacam. Cantik ke? Bila bercakap, mulutpun macam tk blh nak bukak. Hilang manisnya. Sedangkan keadaan sebelumnya adalah jauh lebih baik...walopun kendur...walopun berkedut. .. sikit je pun kedutnya... senornya, terlalu takut untuk kelihatan tua...atau tk puas hati dengan keadaan di wajah yang telah Tuhan berikan... maka dihabiskan duit dalam jumlah yang bukan sedikit, untuk memuaskan hati...

Kenapa takut dan rasa malu dengan kedut...rasa malu untuk lihatkan usia telah semakin lanjut?? Mahu hidup berapa lama lagi di dunia ini dengan kecantikan yang ada? Ke mana haluan kita selepas ini? Adakah difikirkan semua itu? Kalu habiskan duit untuk membuat pahala, bersedekah, bantu mangsa bencana...kan lagi bagus....klu ikhlas, maka jadilah bekalan di Sana kelak.

Acik: Rindukan wajah mereka yg dulu... manis dan menawan jua.
Segala yang tercatat hanyalah pandangan peribadi penulis. Tidak melibatkan mana-mana organisasi. Kesilapan adalah kerana kelancangan, ketelanjuran, kelemahan dan kekurangan mental penulis..minta maaf... Kalau ada yang baik, adalah dari Allah semata-mata.

12 comments:

sya said...

Muka MJ tu dah tak serupa manusia dah.. mengubah ciptaan Alalh begitulah akhirnya

HappyIrfa said...

SALAM ACIK..
sib baik saya natural beauty.hehe

acik..teruja nak komen pasal hi-tea acik tu.budak2 penari dr mas tu budak opis lama saya..hari2 duk berlatih menari kat opis kami ni,
tak sangka ada show utk opis acik.
alahai...keciknya dunia

Mas said...

takut tengok muka mj...muka acik gak menawan.

lupekanje said...

sya,
gitu lah kan. Diuji dgn kemewahan..tak tau nk buat apa gaknya dgn duit yg bekepuk tu.


Irfa,
ha..tu lah, acik tingat je kat irfa masa kat hi tea tu..kot2 la ada sama..tk sangka lak irfa kenal diorg...MAS tu yg luas...sib baek tk kutuk lebih kt blog...hehe.
But..they r fantastic..
Yg fomfuan elok ramping eeh...yg laki tu naper boroi..hehe..


Mas,
muka acik menawan? memang la...klu jumpa skali je...pehtu misti org tk nak jumpa dah...kannn.

INNA AB said...

hai...betoila...yg mna ubah ciptaan allah ni bkn semkin cntk.Bertmbh pelik ada...x sesuai langsung.

artis kat msia spt rafidah rafik(hrp maaf kalu slp)...pipi dia tembum pelik je...rsanye bkn ori kan?

iina said...

rupa tak kekal lamo cik.. klu muka lawa tapi hati jahat.. takleh gak cik.. tapi kalau muka cantik.. hati cantik wahh itu lagik best ;)

izawani/JEEN said...

Itu la... kalau buleh kita tak nak kesah pun kulit kedut ke tidak...

Kalau kita dok lam utan, ok kot ?

Hahaha...

kakpah said...

salam..salam.. apo koba. kpah dah balik dah cik. nak maghrib tadi sampai. Osah ghindu e kek laptop kpah ni ha.
Apo chito... oo cito MJ. kpah memang tak goma nengok muko e. Macam pontianak. Cantik lai yang itam tu. Eh.. dio kan dah masuk islam kan. Mikail ko apo ko namo e.

Muko bokodut? la.. dah lumrah lah. Nak buek camno.

lupekanje said...

inna AB..
pembedahan untuk cantik..atau guna botox atau apa sklipun kaedah perubatan yg dilakukan utk kecantikan..yg menjadikan wajah tambah tidak menarik...sesia kan..!


iina,
yer...yg penting, hati cantik dan berusaha untuk terus mencantikkan hati...agar menjadi hati yang dekat dengan Allah.


Jeen,
Dalam hutan? Maksudnya?


Kpah,
uwaaaaaaaaaaah...windu kat akak..selamat udah smua ye? Alhamdulillah..kpah muko blm kedut kan..kata si Mas, kpah still anggun...(puji nih...:) )

KAKTINY said...

salam acik..

betul cik.. rupa cantik ker buruk ker.. itu yg terbaik ciptaan Allah kepada kita... dan ciptaan-Nya bersebab dan bermusababnya...

cuma manusia sering nak lebih tanpa sedar bahana dan akibatnya..

semoga kita semua sentiasa ingat-mengingati dan menginsafi...

uji6june said...

kedutlah rugged
khannnn Cen khannnnnn ..

lupekanje said...

ekekekee...apo ko buek nyelongkar blog den ni ha..??? heheh..
den dah bokodut gaks..tpi redho...da sampai msanya utk menikmati kekedutan ini puler...

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-