Wednesday, July 15, 2009

Tak pernah cukup

Kita selalu rasa tidak pernah cukup. Benarkan?? Begitu juga ujian yang menimpa kita, tidak pernah cukup. Tidak cukup untuk memadamkan segala dosa-dosa kita. Tidak cukup untuk menyelamatkan kita dari api neraka. Tidak cukup untuk menginsafkan kita. Tidak cukup untuk kita meningkatkan tahap kesabaran kita Tidak cukup untuk kita terus memiliki peringkat iman yang lebih tinggi Ada kita fikirkan ini semua?

Yang selalu kita fikirkan kita tk pernah cukup dengan nikmat dunia kita tk pernah cukup wang kita tk pernah cukup dengan pakaian yang kita beli kita tk pernah cukup dengan perabut rumah yang ada kita tk pernah cukup dengan makanan yang kita makan kita tk pernah cukup mengumpul geran tanah untuk menjadi kumpulan harta kita kita tk pernah cukup dengan barang-barang kemas yang di badan dan dalam peti besi kita.

Lebih sedih lagi kita tk sedar bahawa kita tk pernah cukup menyakitkan hati saudara sekeliling kita kita tk pernah cukup meramaikan musuh kita kita tk pernah cukup makan duit yang tidak berkat kita tk pernah cukup membuat dosa kita tk pernah cukup masa untuk berpoya-poya dengan teman2 kita tk pernah rasa cukup dengan umur yang diberikan Ilahi.

Alangkah indahnya andai kita rasa kita tk pernah cukup membuat amalan yang baik kita tk pernah cukup bersedekah pada orang yang memerlukan kita tk pernah cukup menitiskan airmata menyesali dosa yg kita lakukan kita tk pernah cukup masa untuk muhasabah diri kita tk pernah cukup mengamalkan ilmu yang kita pelajari kita tk pernah cukup mencari, mengamal dan menyebarkan ilmu Allah.

Peringatan untuk diriku.. Bersyukurlah... dan berusahalah untuk mempercukupkan bekalan ke akherat selagi ada nyawa di jasadmu. Jangan sesiakan waktu yang tidak pernah cukup itu.
5.40 AM, 15/07/2009 Putrajaya.

22 comments:

kakpah said...

salam pagi cik.
kakpah banyak yang tak cukup cik.
dan tongah beriyo-iyo nak moncukupkan apo yang bolum cukup. Amal bolum cukup lagi cik.....
dah tuo dah tapi amal tak gak cukup lagi...waaaa...

malam tadi kakpah poi boronang ngan kirin. sajo tak ajak acik sobab acik domam kan!!

lupekanje said...

kojam kan kpah...tk ngajak...
iyolah...acik tk dpt tdo lagi mlm tdi...batuk teruk nabena...
tk cukup lagi batuk nih...adeiihh..

Kak Nora said...

Acik,
Akak pun....amal belum cukup dalam zon bonus ni.

::@FiQ said...

harus kuatkan iman...huhu peringatan untuk semua!

sharamli said...

manusia mmg mcm tu..xpenah rs cukup dgn ap yg kita ada..

hanimndroid said...

saya asyik je rasa xcukup nasik, hehehe

Kopi Suam said...

Alhamdulillah Achik...terima kasih dengan peringatan...

kita kalau tahu bersyukur dan sentiasa redha insyaALLH ALLAH akan sentiasa mencukupkan keperluan kita :)

lupekanje said...

kak nora,
tu lah kan..biler tgk uban makin banyak nih..tambah gisau kak.



::@fiq,
iyoo...bukan harus...tapi misti kuatkan iman...harus tu retinya buat tak per...tk buat tk bedosa.



sharamli,
kita la tu kann...salu centu.

lupekanje said...

Hanim,
kuek makan kau nih...sok kok tk cukup ubat diet nak makan...kehkehkeh..


Kopisuam,
ye..betul betul betul..
itu yg acik cuba nak amalkan..bersyukur dan rasa cukup..yakin bahwa Allah akan mencukupkan rezeki hambaNya dari sumber yg kekdg tidak kita ketahui.

sya said...

Achik kalau selalu fikir tak cukup sya jadi stress n depress.. so selalu sya tak nak fikir apa yg tak cukup tu .. kena banyak syukur.. cuma skrg bila baca posting achik sya terfikir memang tak cukup bab amalan tu...

lupekanje said...

sya,
huhu...itu ler.... kita salu lupa nak usahan mencukupkan amalan....kannns.

xiiinam said...

Kadang kiadang rasa tak cukup tanah nak merempit!!!



Bagus karangan Acik.

tipahvogue said...

tipah stujuk!!!!!!!!!!!!

err...dah sokong nih cik, bila agak eh dpt makan satay kajang free eh? wargh kah kah kah...

lupekanje said...

ckLah,
tk cukup tnah kan...sampai tecarap atas jalan tuh...acikla..kenangan tuh....



tipah,
masa boling nnt nak???? gajik tuh...

putera said...

kalau tak pernah cukup tido duk asyik wat OT jer, cmner pulak tu erk.. hehe...

Anonymous said...

acik ........
kalo duit banyak pun tapi idup tak happy tak da maknanya juga........
kesimpulannya,
kalau sakit jangan lupa p klinik, amik obat.....

Anonymous said...

moga cepat sembuh.......

lupekanje said...

putera,
tu sebab tk cukup masa nak siapkan kije sensiang...
ot hari2pun, duit tak cukup gak nak gembirakan hati kan?
err..salu OT..banyak duit...aper kata blanjer akak engko ni kat warisan ke...kat siberjaya je..hehhe...



anonemos..
Macam pernah ku dengar ayat itu...
tapi di mana yaa...
apopun...tima kasihla doakan acik yg cam tak do roh kat opis arini...
tegigil2 je kannzzz..dgn sweater 2 lapis...plus shawl lagikk...
klinik...mehla tulun antar ann..

jue mj said...

betul, kita selalu rasa duit n harta dunia tak pernahcukup. tp tak slalu plak pikir pasal ujian Allah, dosa n pahala... yg ju nak kongsi, kenapa skang ni kita rasa masa slalu je tak cukup? sebab dunia ni berpusing makin laju ke? musykil! ke sebab kita makin dewasa n dah byk tanggungjawab? anyway, nice blog n ...

lupekanje said...

salam jue,

sebab apa masa kita semakin rasa tk cukup...?
Dalam Surah Al Asr, Allah berfirman,
Demi masa, sesungguhnya manusia dalam kerugian kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh serta berpesan dengan kebenaran dan kesabaran...

Dalam satu hadis Rasulullah s.a.w menjelaskan bahawa manusia yang tidak menggunakan masa untuk mengerjakan amal soleh, nescaya hidupnya sering merasa kekurangan dan dibelenggu kemiskinan jiwa.

Irfan Khairi kata, berhenti dari menggunakan perkataan 'tak cukup masa' atau 'sibuk sangat'
Ini baru akan membuat kita 'mencari masa' ...

betulkan??? ....tq .

secangkir madu merah said...

begitulah manusia, tidak pernah bersyukur dgn apa yang ada
apa yg ada tak disyukuri
apa yg tak ada yg dicari2...

lupekanje said...

smm,
sikit sangat yg benar2 rasa syukur kan...

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-