Monday, July 20, 2009

Ikutlah prosedur

Untuk mendapatkan sesuatu itu, bukan mudah. Kita mahu naik bas... kita perlu beli tiket dari kaunter tiket... perlu ada duit untuk membayar harga tiket.

Perlu ada bas yang baik injinnya, berbunga tayarnya, bagus breknya, air cond yang menyamankan... Kemudian, kena ada drivernya. Bukan sebarang orang boleh menjadi driver. Driver bas adalah orang yang mahir dan mempunyai lesen untuk memandu bas.

 Boleh ke kita minta seorang tukang jahit, naik dan pandu bas untuk kita????



















Tukang jahit hanya tahu menjahit sahaja. Mana tahu nak pandu bas. Atau kita nak suruh doktor pandu bas... boleh ke... ?? 
Contoh laa...contohh.. Kita mahu makan tengahari....





























(sengaja letak gambar ni bebesar..) Perlu ada tukang masaknya. dan tukang masak pula perlu ada bahannya.

Untuk ada bahan, perlu guna wang untuk membeli, nak beli, kena lah ada kedai. Kat kedai, kena lah ada barangnya...kalau tk ada barang, klu kita boleh ubah menu atau ubah resepi,

tak apa lah...blh kita beli, tapi kalu kita nak tetap dengan menu kita, maka kita kena tunggu hingga barang ada.

Baru boleh kita capai keinginan selera kita.. takkan kita nak paksa tokey kedai tu pergi juga carik stok barang tu masa tu jugak??? nak paksa ke? nak tuduh pekedai tu malas? nak tuduh peniaga tu tak nak meniaga? Kita mahu mesin rumput, Kena ada mesin.















Mesin pulak kena ada minyak. Dan baik plugnya. Kalu plug tak baik, camne nak start injin mesin rumput tuh. Kemudian, mesin tu bukan boleh jalan sendiri...kena ada orang mengendalikannya. Bukannya satu proses yang perlu dilakukan sebelum rumput di rumah kita dapat kelihatan kemas. 

Dan bukan semua orang boleh buat kerja mesin rumput itu. Untuk mendapat seorang anak pun kener banyak proses. Bukan kita petik jari je, anak tu dah muncul depan kita...












kena la ada seorang ayah dan seorang ibu. Kalu ayah je ada...tk boleh la dpt anak. kalu ibu je ada..pun tk boleh nak dapat anak... kalau ada ayah dan ibu... tk ada usaha untuk mendapatkan anak....tkkan dapat anak juga...betul kann... dan yang paling penting, ketentuan dari Ilahi....sama ada nak beri kita anak atau tidakkk....

Walaupun kita telah menepati semua syarat-syarat untuk dapat anak...dan telah mengusahakan prosedur2 untuk mendapat anak seperti garis panduan yang dikehendaki oleh agama kita. Jadi, kalau tidak juga dapat anak... siapakah yang akan kita salahkan???? suami salahkan isteri...isteri salahkan suami...atau salahkan Tuhan?????

Boleh salahkan Tuhan?? Kata lah pada Tuhan.... aku dah cukup syarat... aku dah usaha.... aku dah cuba macam2... naper tk dapat juga...?? naper orang lain dapat....tapi aku tk dapat?????? Naper... naperrr...???? Bila lagi aku nak dapattt?????? Bila...??? BIlaaa????? Macam tu jugak kalu tentang jodoh. Dah usaha cari jodoh. Dah puas bercinta dah...tpi tak jugak kawin2.... Syarat untuk berkahwin dah dipenuhi. Dah cukup umur.

 Dah ada harta. Rupapun ada. Keinginan dah ada. Ilmu agama pun cukup. Tpi jodoh asik lari.... asik dikebas orang... Apa??? Ingat kawin tu senang2 je....bila cakap aku nak kawin .... terus datang sorang wanita menawarkan diri untuk ambil jadi isteri... terus muncul jejaka idaman nak jadi suami kita masa tu jugak...
Mana boooooolehhhhh... Kena lah masuk meminang duluuuu...kalu ikut adat yang orang kita biasa lakukan, nak kena betunang...bukan boleh dapat on the spot... kener dapat persetujuan orang tua dulu... kena jumpa Tok Imam.


 Dan sekali lagi...yang penting, ianya adalah dengan izin Tuhan... Bersangka baik dengan Tuhan... kerana apa pun yang berlaku, ada hikmahnya. Acik tujukan kata-kata ini semua untuk diri acik sendiri... Selama ni acik hidup gembira jugak ...



walopun tk bergaji besar cam owang lain... apa lagi yang acik mawu kan.... gembira dalam idup...!!

 Ada worang...gaji besar...pangkat tinggi..tpi idup tk gumbira... rumah tangga kucar-kacir.... apa guna duit yang banyakpun. Ada worang...dah helok2 idup senang...tapi tk puas hati gak lagi...nak lebih senang lagi...lalu berusaha sekueknyo... sampai idup jadi susah...sbbkan usaha nak jadik lebih senang tuh... baloi ke???

why dont stay as you are???? maksud acik, bersyukur dan berusaha setakat kemampuan, jgn sampai hidup tambah susah...tambah tk senang...tambah gelabah... tambah nak nyusahkan orang lain pulakkk... bersangka buruk bila tidak mendapat apa yang dikehendaki...

dan lebih buruk lagi, menuduh orang tidak membuat kerja... apa hengat kakitangan kerajaan nak layan dia seorang? Ibaratla seorang guru...bukannya nak layan atau nak didik seorang murid sahaja.... kann??? mahaplah...mungkin ada yang terkena dgn sindiran acik ni. Tapi acik suka orang yang bersyukur.

 Dan dalam bersyukur, mereka terus berusaha...tanpa merungut...tanpa menyusahkan orang lain. Ada orang, dah ada degree, dah ada gred tinggi... tapi nak tingkatkan ilmu lagi. Lalu mohon untuk mengaji. Yang perlukan cuti.

 Dan perlu belanja yang tinggi. Mahu mohon bantuan dan tajaan kerajaan. Bila tak dapat, melenting-lenting. Marah, menangis...merayu... minta simpati. Kalau tak mampu, tak payah la belajar lagi. Gaji dahpun tinggi... tak cukup lagi??? Nak tambah ilmu?

 Abih tu, kenapa bila dah tamat belajar tetinggi, mahu minta berenti....ataupun minta nak kerja di kantor menteri??? atau nak makan gaji di luar negeri??? bahkan kawin dengan mat saleh langsung tk ingat kami .... tak ndak balik lapor diri sambung duti...

Bukan semua... cuma segelintir dari mereka ini... Acik amat gembira dengan mereka yang cinta menuntut ilmu.

 Mereka tidak mengeluh bila permohonan mereka tidak diluluskan. Mereka usaha cara yang blh mencapai cita2 mereka tanpa menyusahkan pihak lain.....kerana mereka mampu... dan mereka ada kehendak... hendak seribu daya... tak hendak seribu dalih..







 Kalau tk mampu nak belajar...tk payah la belajar... menuntut ilmu bukan dengan masuk universiti semata. Belajar dengan pemerhatian...belajar dari alam, belajar dari segala yang berlaku di sekeliling kita.... dan ambil iktibar... lalu amalkan yang baik..dan tinggalkan yang buruk...

 itu pun dah dikira menuntut ilmu juga... kata nak nuntut ilmu...kannns... Ada yang mengaku terang-terang...mereka tak minat mahu mengajar anak bangsa di sekolah. Mereka mahukan jawatan lebih tinggi. Sekurang2nya mengajar di pusat pengajian tinggi.... kerana mereka dah belajar tinggi setinggi2 nya... Jadi, apa guna kerajaan menaja mereka yang seperti ini???


 
















Sepatutnya, lagi tinggi ilmu seseorang itu, lagi rendah ia letakkan martabat dirinya...kerana kata cerdik pandai... Tinggikanlah Ilmumu Setinggi Bintang Di Langit Dan Rendahkanlah Dirimu Serendah Mutiara Di Dasar Lautan Ini tidak... orang2 yang terleka ini seolah2 mahu menyuruh doktor jadik drebar bas.... nak suruh tukang masak, baiki kereta.... kelaka tak??

lebih kelakar lagi kalu nak suruh tukang kayu, jadi perdana menteri... tapi kalu dengan kehendak Tuhan...tk mustahil la kan.. Jadi, apa kuasa kami yang kekecik ni nak di salahkan bila surat kelulusan lewat ditandatangani???

Kami tak buat kerja kami???? Nak suruh kami je sain surat tu...??? boleyyyyy..... kalu laku lah sain kami nih... !! Masa tu jugak surat kelulusan kami keluarkann... Betul kann.....??? Apa kata, buat surat kelulusan sendiri... sendiri sain la...lagi cepat..!.... lawak kann..lawakkk...muahhaha.. Ader pikir masalah kami yang menjalankan arahan orang atasan ni???

Ada pikirkan kami yang mahu memuaskan semua hati?? Ada pikirkan pada mereka yang sebelum ni pun tak tercapai apa yang mereka ingini... takkan tetiber taim mereka yang ini, kami kena patuhi... akan timbul rsa bersalah kami pada rayuan mereka yang sebelum ini.... adilkah kami nanti??? Nanti ramai akan kata; dulu aku rayu, tak dapat...tapi tiba dia ni rayu, dapat pulak.... sangat tk adil... ha...serba salah tak kami?? 

Setiap markah, kerana betul jawabnya. Setiap upah, kerana ada kerjanya. Jadi, kenapa... kalau tak cukup syarat, masih mahu mohon diluluskan? Macam menulis karangan... ada skema cara pemberian markahnya kan??? bukan suka2 nak bagi berapa markahnya....

Kenapa sorang murid yang tidak lulus periksa, tidak diluluskan?? perlukah luluskan setiap mereka yang datang merayu minta diluluskan... maka semua akan datang merayu... dan tidak akan adalah murid yang gagal.... meskipun murid itu tidak layak untuk lulus... patut kah gitu??

Maka akan lahirlah murid-murid lepasan sekolah yang tidak berkualiti... lulus kerana markah kasihan dari guru-guru mereka yang amat bertimbang rasa....bukan kerana usaha dan kesungguhan mereka untuk lulus...
Pernah pikir ada yg dah bertahun pegang degree tapi tetap kerja kerani buruk gak...tak ada pulak pegi antar surat rayuan atau marah mana2 pejabat....sebab tak bagi kijer sepadan ngan sijil .... bercita2 gak nak lanjutkan pengajian..tpi tak mampu...lalu hidup diteruskan dengan aman damai dan gembiranya.
















deyyyyy.... ada worang lagi susah dari kita... dan mereka hidup bahagia..tanpa menyusahkan orang lain....tanpa perlu mengeluarkan bahasa kesat memarahi orang lain yang tidak memenuhi kehendak mereka....

 Marilah kita amalkan budi bahasa dalam hidup kita. Bersyukur dengan nikmat yang ada. Menjaga negara agar terus sentosa. Terapkan amalan yang mulia. Dalam setiap diri dan keluarga.
Macam marah je entry ni??.. takkkk...tak marahhh...nasihatttt.!!.. Ingatan utk diri sendiri agar tak amalkan perangai yang tk elok.

Terkenang aku pada sorang ustazah waktu aku di tingkatan 5 dulu (1981).. (tk ajar aku pun...tpi aku hengat sampai skrg..pun dia tk kenalpun acik..) . masih berada di IPRM, Seremban... Ustazah Hasnah. Semoga ustazah diberikan kebahagiaan hidup di dunia dan di akherat... apa yg penting dlm hidup ini.... kebahagiaan... itulahh.. ketenangan dalam mengharungi ombak dan badai penghidupan... acik ingat semua cikgu2 acik.. dan ada antara mereka ingat kat acik lagi.. yg tak ingat tu tak kisah pun... sorang budak comot yang nakal...dan loyar buruk.. dan tidak ada kelebihan apapun..

12 comments:

Tijah said...

wahhh! osah menarik eh n3 ni cik. kesimpulan eh. apo2 nak buek tu...
UKUR LA BAJU DIBADAN SENDIRI dulu kan?

ni bodan bosa pakai baju kocik, kang bonang toteh capo yg malu...

kakpah said...

panjang gilo entry kau ni cik. Juling mato kakpah maco e. Maghah ko apo ni.
Iyo lah cik.. mongingatkan diri sondiri, yang maco pun numpang gak diperingatkan. Bueklah baik kito ni kek dunio ni kan? idup ontah sampai bilo.

lupekanje said...

Tijah..
ehh...pandai kau buek kesimpulan kan jahh...acik pun tk tepikir nak ukur2 baju ni..hehe
ye la tijah...kita ni kener buat apa yg temampu dik kita. Kalu tk mampu, jgn salahkan pihak lain lak kan.


kpah,
entahla...naper malam ni rasa nk membebel2 camni...
takpo lah..mentara nak ingatkan diri ni...mentara bulih lagi ngingatkan diri... bio kan je lah acik...sok kok acik dah tak do...sunyi la blog nih....uwaahhh...cam nak poie esok yo...poeei pokan...

eilawaniey said...

wah, kakchah..panjang nya luahan hati...heheh..kakchah sihat?

lupekanje said...

sesekali eila...eila pulak camner?
akak ni masih ada sesikit lagi baki batuk ni... huhu...moga eila di sana diberikan kejayaan dalam mencapai cita2 dibumi asing itu...

zino said...

panjang nya cerita tapi berbaloi baca.. hehe.. nak kan sesuatu kena lah usaha.. dan rezeki yg kita adalah apa yg kita usahakan.. dan apa yg di anugerahkan utk kita..

Kak Nora said...

Teringat lagu Zainal Headwind "Membebel,membebel, membebel". Panjangnya keluhan. Mesti ada tak kena kat pejabat ni.

lupekanje said...

zino,
rezeki yang kita usahakan sendiri adalah lebih berkat kan?
Sesekali membebel...



kak Nora,
sentiasa dgr masalah org kat pejabat nih...
ni tdi baru keluar sorang...yg bergenang air mata...abihtu...acik nak wat camno..??
Kalu boleh nak tolong smua orang..
tapi..tk dapek nk nolong...
kategori yang tk blh ditolong..
menangis lah..begulinglah depan kita.. tak dpt nk wat aper utk tolong...huhu..bebel lagik acik nih..hampun kak...

sabiqahAnuar said...

kak chah, jgn sedei2..jga kesihatan..

lupekanje said...

ieqa,
tk sedei...tensen....heheh...
sejuk ni...hujan lebat kat sini..

Ungku Nor said...

Acik..sey tensen nak hapdet blog haa..

salam cik..sihat?
hehehe

lupekanje said...

naper ungkunor...naper..??? hapdet la...ungkunor kan ke blogger tegar???? dan ketegaq....wakakaka...
winduuu...

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-