Wednesday, July 8, 2009

Perginya takkan kembali

Weekend ni acik habiskan saat2 terakhir bersama jasad insan ini. Bapa saudara acik yang dikasihi, yang telah meninggalkan dunia yang fana ini buat selamanya pada petang sabtu, 13 Rejab 1430H bersamaan 5 Julai 2009..moga Allah mencucuri Rahmat ke atas rohnya dan diampunkan segala dosanya serta ditempatkan di kalangan orang2 beriman.

Arwah, Adam bin Fatimah yang acik panggil Pak Lang, seorang duda beranak 3, menghembuskan nafas terakhir ketika seorang diri di rumah. Mujur jiran yang prihatin telah perasan keganjilan di rumah arwah yang tidak bertutup pintu, walaupun hari telah semakin malam...lalu menemui jasad yang telah tidak bergerak lagi duduk di atas kerusi.

Arwah pengidap penyakit kencing manis... yang memang berdisiplin dalam mendapatkan rawatan. Acik memang respek pak sedara ni...beliau telah hidup berdikari sejak dari muda, kerja belayar di kapal, menetap lama di Singapore. Pandai memasak dan rajin mengemas rumah. Kegemaran beliau, memancing... cam acik gak..tpi kami tk penah gi mancing sesama.

Masa acik kekecik, tetiap kali arwah balik kampung, mesti dia bagi acik hadiah ataupun bagi duit... rsa nya banyak jugak.. ye lah..anak buah dia ni tk berbapak... dia pulak tk ada keluarga lagi masa tu...saper lagi nak bantu mak acik yang idup susah masa tu klu tak dia dan pak2 sedara yang lain... perjuangan hidupnya di dunia telah tamat, tetapi bermula pula perjuangan di 'sana'.... dan kita... masih berjuang perkara2 remeh di dunia ini....

Moga Paklang akan dipelihara dari siksa kubur dan dilindungi di padang Mashyar kelak... dilepaskan dari siksa api neraka dan akan bersama di syurga dengan orang-orang yang beriman. Tengah malam acik dpt berita, masa tu acik dah di alam mimpi...tetiber sepupu acik tipon..tepisat2 acik menjawab...dan tanya lagi bnyk kali... Pak Lang??? Pak Lang mana yg meninggal??? adeiiihh.... acik bangun dan mikir...nk pegi ke tak pegi ke malam tu jugak..on PC...tgk spupu sorang lagi, si along Ayu online kat facebook..

tanya dia berita terkini... katanya mayat sorang diri di rumah tu..tk de saper jaga... adeiihh lagi... tak sampai ati acik dengau... mak dan kakak acik dah tipon, tk bagi acik balik memalam buta tu... tapi acik tk senang ati... jam dah pukul 2 pagi.. mak cik tipon lagi..acik bgitau dia, acik nak balik jugak...amek mak acik di kampung dan hantar dia ke sermban rumah arwah... klu nak tunggu pagi, tkut nnt dah lewat.. sebab kakak acik minta hantar anaknya yang menumpang dua malam di rumah acik, ke Putraheight pula.

Telepon si Yanie yg ada kat kolej..tah baper kali tipon ..dia tinggalkan kat bilik, yg dia, duk kat pejabat kolej 11 tu...tolong keje katanya....rupa2nya tdo kat pejabat tu..!! bengang tul acik.. Yanie kawan dia tu pun tolong carik dia...sms orang itu ini...tpi minah tu tidur lagi. cisss..menguji kesabaran. Lelama baru dia respon...dan dia nak temankan acik balik kampung ambil nenek dia. maka dalam pukul 2.30 pagi itu acik merempuh dingin subuh... ke kampung... tak ler laju sgt...takat 160kmj je.

sampai dalam pukul 3 pagi.. gesa mak acik besiap utk ke seremban.. kelamkabut orang tua tu. Tapi sempat pulak dia goreng mi hun utk bekal kami. Sampai di rumah Arwah, pukul 4 pagi kot...lebey kurang la. Ramai rupanya pak2 sedara n sepupu dah ada. Anak2 arwah pun semua dah ada. Lega rasanya.

Acik kucup dahi arwah yg berwajah jernih tampaknya. Bersih je muka arwah.. tk dpt nk bacakan yasin...atau ayat Quran lain, sebab acik uzur. Gambar diambil sewaktu kali terakhir acik bertemu dengan arwah di majlis perkahwinan sepupu acik di Kepung bulan lepas... Al Fatihah.. Tak lama...kemudian acik sambung perjalanan subuh itu, pulang ke Putrajaya bersama Yanie. (Yanie drive...tpi acik takut nak tidur klu dia yg drive...)





Emak acik tinggalkan di Seremban bersama saudara mara yang lain. Letih dan ngantuk...acik tidur agak2 50sen... dekat pukul 7 pagi, bangun dan kejutkan anak buah acik si Erin, suh bersiap, untuk hantar dia balik ke Putraheight..seperti yang diminta oleh kakak acik yang waktu itu berada di Kelantan, menguruskan anaknya yang lain di sana... acik rsa segar sikit selepas mandi...

Kemudian ke Putraheight.. perjalanan lancar... tidak sesat seperti selalu okeh!! Selepas itu acik teruskan perjalanan ke Seremban semula...mengikuti majlis pengkebumian, hingga ke kubur di Senawang, Seremban... Selesai pengkebumian yang memang cekap dan pantas diuruskan..acik terima panggilan dari anak bujang acik, si Shahmah yg dah sampai di Terminal bas Seremban... gi amek dia pulak...dan bawak dia balik ke rumah arwah di Senawang semula.

Majlis Tahlil telah tamat sewaktu kami tiba. Jiran sebelah rmh amat bermurah hati menjamu kami makan. Tengah lapar sgt si Shahmah... dan acik... Memang acik tabik la jiran tuh... rumah yang di diami oleh Pak Lang acik tupun jiran tu yg bagi duduk free ajer... banyak pahala diorg.... adik beradik pun tk sebaik camtu kannn.. acik rasa malu dengan diorg tu. Keluarga kami, bukan smuanya orang susah.. kecuali acik je yang idup cukup2 makan je.. tpi pak sedara ni mcm tebiar je ..huhu.. senornya, arwah tak suka susahkan adik bradik dia..(tpi orang lain??? )

Selesai nolong basuh pinggan mangkuk bagai... acik ajak mak acik dan shahmah balik.. (Yanie tk ikut di trip kedua ni..)..lalu acik antar diorang balik ke kampung semula.. (Well...rupa2nya shahmah ada misi tersendiri dia, untuk balik kampung kali ini...) Misi Menginding nenek dia untuk membelikannya sebuah motosikal.... lagi la malu acikk...!! tak tau nak cabut mana lagi kepala ni...abihcamnoo??

Sampai kat kampung, acik basuh keter sikit.... pehtu mak acik suh kait moktan.. .. bawak balik putrajya.. tapi sebelum tu, kena hantar moktan ke PancorJaya, Seremban, rumah mak sedara acik yang baru lepas operate aritu... tak sampai hati bila mak sedara tu mintak masa di rumah arwah tu.

Hari dah nak gelap...baru acik sampai Putrajaya... merempuh jalan yang adakalanya jemm..ader kalanya ok... err..ok ka? Petang2 minggu gitu??? Letih...sampai hari ni tk baper hilang letih lagi... letih dan sedih...tapi masih wat plan nak pi brenang dengan orang tu..hehhe. hidup misti diteruskan..betul kann..!?? ___________________________________
Satu lagi berita sedih, acik dengar hari ini, bila sorang teman sepejabat Noraizah, disahkan mengidap penyakit kanser.... dan sedang melalui rawatan kimoterapi di HUKM. .. moga temanku ini akan tabah dan sembuh dengan izin Allah dan, dapat kembali bersama bahgia bersama suami dan anak2 tercinta. Minta kawan-kawan doakan ia... walupun kalian tidak mengenalinya..

21 comments:

Tijah said...

alfatihah buat arwah!

putera said...

sedihnyer.... :(
dugaan btul yer...
harap KC bawak banyak bersabar...
setiap yang datang, pasti akan kembali kepada tempat asalnya..
al Fatihah buat arwah...

tipahvogue said...

takziah buat acik sekelorga eh!!!

al fatihah juga buat arwah...huhuhu

Mas said...

Oh..yang ni lah pak sedara yang acik kobarkan meninggal ari tu...Al fatihah untuk arwah. Perjalanan dia di alam barzah baru bermula.Kita belum tau lagi. Semoga Noraizah terus tabah dan cepat sembuh dan acik bantulah dia untuk terus berfikiran positif....ingatlah cite yang macam saya cite semalam.

kakpah said...

yang pergi dah sampai paggilannya untuk pergi. kita ni belum tahu bila pulak. Alfatihah untuk arwah. semuga dia tenang di sana.

yang sakit pulak, diharap bersabar menerima dugaan. kita pun taknak sakit tapi allah nak bagi kita terima je.

Ek eleh... apasal lak kpah tulis skema je ni. mano poi bahaso ibundo den. wakaka lupo plak asal usul kojap.

Cik, kau plan nak boronang ngan sapo cik. Kau buleh pocayo ko kek orang tu kah.kah..kah..

HappyIrfa said...

alfatihah utk arwah paklang.

Mak Su said...

takziah

gitu ler kehidupan kita ini, datang dan pergi silih berganti, sihat tidak semestinya selama-lamanya :(

sya said...

Al Fatihah...

Kopi Suam said...

Al-Fatihah achik..semoga roh arwah ditempatkan bersama orang-orang yang beriman...amin

lupekanje said...

salam semua,
Tijah, putera, tipah, mas, kpah, irfa, maksu, sya, kopisuam..
tima kasih atas doa smua.

KakPah, acik kureng cayo sikit kat orang tu..

tpi acik fedulik apo, org tu dtg ke tk dtg ke...acik on yo..!!

pEts LovEr.. said...

smoga rohnya dicucuri rahmat. Amin

iina said...

semoga rohnya ditempatkan dikalangan mereka yang dirahmati.. tulah kan cik.. kdg2 sakit nie xtau bilo lak dtg kek kito.. ;)

zino said...

al-fatihah.. amin

lupekanje said...

pEts LovEr, iina n zino,
Terima kasih atas doa kalian.

Kak Nora said...

Salam acik,
Mengapa posting acik satu bulan awal, 7 August 2009...acik kat planet mana?
Al-fatihah buat yang telah pergi.

Kopi Suam said...

salam achik..tak aci saya dah komen dah entry ni tapi dah hilang huarghhhhh...

nape entry achik bulan ogos...tak sabar nak raya ye achik...heheh heheh

Al-Fatihah

lupekanje said...

kak Nora...kopisuam,

hehe...nampaknya begitulah...acik mang tk sesabar nk sambut raye..baju raya da siap nih..tinggal kuih je nak order dgn kak nora....hahaha..

(Acik tk pasan la tu...lalokk..kekekek...)

zany said...

takziah untuk keluarga acik.
banyak pahala jugak tu, ke hulu ke hilir angkut kaum kerabat menziarahi jenazah.
Tidur 50 sen tu camne tu?

lupekanje said...

tima kasih zany..
tdo 50sen, agak2 sempat mimpi makan rojak sepinggan la....hehhe..

xiiinam said...

Innalillahiwainnailaihiroji'unnn.....Salam takziah buat keluarga yang ditinggalkan...

lupekanje said...

trima kasih xiiinam.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-