Tuesday, August 11, 2009

LOVE IS CINTA

Assalamualaikum, para sahabat, rakan taulan pengunjung blog ini sekelian. Mari kita sama-sama membaca sambungan kitab Hidayatussalikin yang dah lama acik simpan dalam lemari, (da simpan, payah pulak nak keluar balik kan...) atas tajuk Maksiat Bathin,
Perkara yang ke tujuh iaitu, Hubbud DUnya.

Adapun hubbudunya iaitu kasih akan dunia, dicela oleh syarak. Di benci oleh agama. Ia nya dikatakan asal segala sifat kejahatan yang membinasakan manusia. Firman Allah Taala yang bermaksud; Barangsiapa berkehendakan pahala Akherat nescaya Ku tambah baginya di dalam pahalanya itu dan barangsiapa ada ia berkehendak pahala dunia nescaya Ku berikan dia dan tiada dapat baginya di Akherat daripada bahagiannya.

Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud; Kasih akan dunia merupakan kepala segala kesalahan dan kejahatan. Sabda Nabi lagi; Dunia itu penjara bagi orang mukmin dan surga bagi orang kafir. Sabda Nabi lagi yang bermaksud; Dunia itu dilaknat dan dilaknat apa yang di dalamnya melainkan yang ada perbuatan yang diperbuat kerana Allah Taala.

Sabda Nabi lagi; Jika dunia ini pada Allah setimbang sayap nyamuk, nescaya tidak dituangi Allah Taala akan kafir satu teguk air ... Sabda Nabi lagi yang bermaksud; Barangsiapa kasih akan dunia, nescaya akan jadi mudharat akan akheratnya, dan barangsiapa kasih akan Akherat, maka nescaya akan jadi mudharat akan dunianya...maka engkau pilihlah Akherat yang kekal dibandingkan dunia yang akan binasa. (dlm kitab kata, kekal atas dunia yang binasa....acik ubah kasik clear...)
Nak hurai sikit maksud hadis ni.. jika kita cintakan dunia...menikmati hiburan di dunia..hingga lalai dan leka serta lupa akan Allah dan pembalasan di akherat, maka itu sahajalah yang kita dapat. 

Di dunia yang sementara. Dan di akherat, kita mendapatkan balasan... dan balasannya amat menyiksakan...itu lah yg akan memudarat kan kita...menyebabkan kita disiksa...selamaaanyaa... Sebaliknya, kata nabi lagi, sekiranya kita pilih akherat, maka dunia kita yang akan mudharat... tapi berbaloi kan??? sebab hidup di dunia tidakkan lama... hanya seketika.... kita akan tersiksa dan rsa menderita.. kalau kita sabar dan redha... maka di akherat kita akan hidup selesa.. jauh dari segala siksa... yang kekal selamanya...  

Kita mahu hidup senang di dunia yang sementara, kita tak mahu hidup susah... kita rasa amat seronok, apabila kita tidak disusahkan di dunia...namun kita lalai dan leka...kerana nabi sendiri telah berkata, bahawa orang yang mahukan akherat, dia kan disusahkan di dunia. Dan yang mahu dunia, nikmatilah keindahan dunia yang sementara itu... lalu di akherat, akan tersiksa. Orang yang sabar dengan kesusahan di dunia, akan mendapat nikmat di akherat kelak. macam hadis nabi tdi... Dunia ini penjara bagi orang mukmin dan surga bagi orang kafir. Jadi apabila kita diuji...katakanlah pada diri... aku diuji sedemikian rupa, kerana aku adalah orang-orang muslim yang mukmin... 

Aku perlu terus bersabar dan mensyukuri banyak lagi nikmat yang TUhan bagi pada ku. Muslim dan Mukmin adalah dua perkara yang berbeza. Seorang muslim belum tahu mukminnya... seorang mukmin..sudah pasti muslimnya... Mukmin... adalah orang muslim yang beriman. Muslim ... adalah orang-orang Islam yang mengucap dua kalimah syahadat. Maka usahalah menjadi orang mukminin dan mukminat...bukan sekadar menjadi muslimin dan muslimat semata.

Bermula dengan dunia itu iaitu tiap kelakuan yang sebelum mati, yang boleh memberi manfaat seperti ilmu dan amal kebaikan, maka ianya akan memberi manfaat di akherat kelak...cintai ilmu, cintai amal...sesungguhnya, itulah yang kita perolehi dan boleh lakukan di dunia yang boleh memberi manfaat untuk kita di akherat nanti... (moga Allah beri kefahaman dan membuka hati kita menerima ilmu dan kebaikan...) Sabda nabi s.a.w. lagi yang bermaksud; di beri kasih kepada aku daripada dunia kamu itu tiga perkara:

1. bau-bauan yang harum

2. perempuan

3. dijadikan aku sejuk mataku seolah-olah aku lihat akan Allah dalam sembahyang

Dikhabarkan Rasulullah bahawa solat itu dilakukan di dunia...tetapi pahalanya dimanfaatkan di akherat, maka dinamakan amal akherat...

Ketahui juga bahawa cintakan dunia itu tidak dicela semata-mata dan tidak juga dipuji. Sebenarnya, jika kecintaan duniawi itu memberi manfaat di akherat, maka ianya adalah dipuji, sebaliknya, jika kecintaan duniawi itu tidak memberi manfaat, bahkan membawa keburukan di akherat, itulah yang dibenci dalam agama.  

Huraian: Begitulah...kita boleh jadikan kecintaan kita kepada dunia itu satu alat untuk kesenangan di akherat juga... contohnya lain, makan... kita makan yang sedap2, untuk bagi tenaga (asalkan tidak membazir, dan makanan yang halal...) bila dah ada tenaga, kita blh berbuat kebaikan... bekerja mencari rezeki untuk keluarga. Ini sudah dikatakan dunia yang memberi faedah untuk akherat....dengannn syarat... pelaksanaannya tidak menyalahi hukum2 Allah...  

Kawin... kita kawin agar dapat zuriat... dapat ketenangan jiwa.. sbb dpt nikmat suami isteri.... maka lebih mendorong kita untuk mendekatkan diri pada Allah.. mendidik hati kita dan keluarga kita agar menjadi hamba yang beriman dan bertakwa... menjauhkan kita dari maksiat perhubungan yg tidak halal... menjadikan kita hamba yang mensyukuri nikmat Allah..  

Ini lah kebaikan dunia untuk dibawa ke akherat..dengannn syarat... pelaksanaannya tidak menyalahi hukum2 Allah... Komputer/laptop bagai.. Allah rezekikan kepada kita memilikinya...lalu kita gunakan untuk mencari mencari bahan2 rujukan untuk belajar... mencari ilmu itu satu kebaikan... maka ianya memberi kebaikan untuk akherat jua.. Tapi kalu kita gunakan untuk main game atau tgk gambo lucah sampai terleka...lupa nak solat...lupa nak masak..lupa nak layan isteri ato suami... haaa...aper kess??? 

Maka ianya terkategori kepada perbuatan mencintai dunia yang memang dicela oleh agama. Kita keluar pergi berenang... adalah sesuatu perbuatan yang baik...riadah..menyihatkan badan...maka kita akan dpt menjalankan kewajipan kita sebagai hamba Allah dengan lebih baik... menjaga kesihatan adalah kewajipan seorang hamba ALlah...maka ianya akan dibawa ke akherat... dengannn syarat... pelaksanaannya tidak menyalahi hukum2 Allah...  

Tapi jangan pula kita berjudi sewaktu hidup di dunia, lalu hasil untung judi itu, kita sedekahkan pada orang miskin yang memerlukan.... ini satu contoh pelaksanaan yang tidak betul...kerana berjudi itu ternyata haramnya dalam Islam...sebagaimana mengambil upah membunuh orang... ianya sudah semestinya haram....dan upah yg diterima adalah haram untuk diberi makan pada anak bini...errr...ganas pulak contoh acik nih....huhu...

Maka perbuatan seperti itu...tidak baiikkk... dan tidak memberi manfaat pada akherat kita. Kita mendapat keuntungan dunia, kita memburu kesenangan dunia, tanpa memikirkan akibat di akherat. Aperkahhh???

Seperti mana sabda nabi saw; Dunia itu tempat bercucuk tanam. Iaitu, dunia ini tempat menghasilkan/ mengumpul bekal di akherat kerana dunia ini tempat perniagaan di akherat. Sabda nabi saw lagi; Bermula dunia itu manis lagi hijau, barangsiapa mengusahakan daripadanya akan harta yang halal dan membelanjakan ke arah kebaikan, nescaya diberikan Allah akan pahala dan memasukkan kamu ke dalam syurga..dan barangsiapa mengusahakan daripada dunia ini akan harta yang tidak halal dan dibelanjakan nya ke arah kejahatan..nescaya akan dimasukkan Allah kedalam neraka jahannam. Nauzubillahi minzalik

Huraian: Ingatlah...harta yang halal yang kita usahakan, belanjakan ke arah kebaikan. Walopun harta halal...tpi apakala dibelanjakan ke arah yang tidak sepatutnya.... seperti upah orang membunuh saudara lain.. maka dapatlah hasilnya yang amat lumayan di neraka akherat kelak.. ehh..aper aku nih...asik bagi contoh centu jer kan.. oklah...katalah kita hempas pulas menoreh gotah... 
hasilnya kita bawak gi bepoyer2 ke disco... maka tk ada la dpt kebaikan kat akherat. Gitu juga, klu kita usahakan harta dari sumber atau pelaksanaan yang tidak halal... kita sedekah kat anak2 yatim... maka tk ada maknanya jugakkk...  

Sekian perkongsian ilmu kali ini. 
Love is Cinta... Jangan cinta kan dunia ini...kerana kita akan sedih apabila kehilangannya..

Yang baik itu dari Allah, yang khilaf dan dhoif itu dari diriku yg tidak sempurna ini... harap teguri dan dimaafkan. Peringatan ini adalah buat diriku yang selalu terlupe.

6 comments:

kakpah said...

Salam pagi cik. dah brekfes ko. Roti canai?
Iyolah cik... ramai orang mengoluh sobab susah kek duniyo ni. Tapi tak ramai yang mongoluh sobab susah kek akhirat sok.

Cik, aktibiti boronang kono dihontikan somontaro waktu. Sambung balik lopeh rayo. Errkk.. lopeh rayo dah bizi plak pasal nak kawin kakngah. Lopeh konduri bizi plak nak poi aji. Nampak gayo sambung tahun dopanlah kok panjang umo. Hik..hik..

kak wos said...

assalamualaikom acik!
haw r yu tudei?
hahaha..
saya kalo pepagi baca blog acik nih..
mmng memberi motivasi gitu..
jap lg nak hasot tipah baca entri acik yg nih..
betol2 menyedarkan saya..
terutamanya sabda Rasulullah tu..

"Dunia itu penjara bagi orang mukmin dan surga bagi orang kafir"

mekaseh cik sbb tak kodukut ilmu.. sudi berkungsi ilmu dgn saya yg serba kekurangan nih..
oke.. saya nak sambong baca entri2 acik yg saya ketinggalan.. *nmpk sgt tak baca blog acik hari2.. huhu.. sowi cik.. blog ilmiah cam acik nih mmng kena baca taim pree.. baru bleh menikmati :) *

uji6june said...

satu peringatan yang sangat baik buat kita yang sering lupa ..

terima kasih Cen ..

lupekanje said...

kakPah..
Usah kau sebut2 lagi roti canai ituu..
semenjak acik melihat titis-titis air masin itu menitik dulu...acik tidak mencari sebarang roti canai lagikkk...tpi acik tringin amat...huhu..
Iyo kak...temasuk acik la mengoluh tk dapek makan roti canai nih..huhu..
Lom tau masuk surga, tk nk lak ngeluh kann..

mangg aiiihh...tawon dopan baru sambung aktibiti beronang kak?? tk dapek den nunggu tu doh..iyolah...org sibuk...nk poi Mokah, nk kim satu yo...tulun kim salam kat Rasulullah...kat makam Rasulullah tu billafaz Assalamualaikum yo..


Woss,
kau mang kijam woss...dobulan skali baru kau masuk sini kann..
tak po..acik redho...ado lah hikmahnyo tu woss...kannnszz??? heheh...kau nk hajak Tipah masuk sini??? dio tongah sibuk melobang2 kan pipi tombam dio tuh...mano la dio ado maso nak masuk sana sini skrg nih..dia kato... bizi bangettt..tunggu la dio tk bizi nnt..misti dia masuk umah mentuha dia nih...heheh..


Uji6,
mang kiter sik luper je kann.. asik nak kener hingatkan mender yg samer je...tapi sik sik luperrrrr gakk..

^inas^ said...

ape saje yg ditakdirkan Allah pd kita, sama ada baik atau buruk, mohon lah pd Nya agar sume itu dpt buat kita lebih jaga pd agama, iman dan amal kita.. amin.

artikel ni sbg muhasabah diri sblm masok tido. hehhe.

saje singgah :)

lupekanje said...

salam inas,
aamenn...semoga menikmati tdur yang lena dan dpt bangun esok hari dgn tubuh bdn lebih sihat...

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-