Friday, August 21, 2009

Sudah Mati kah?

Dah mati kah aku..

Sekali lagi...aku tringat, kalau aku mati...macamana gaknya..

Pagi ni, aku macam kaku....kaki lurus...tgn di sisi kiri dan kanan seolah gitu selesa tidak mahu bergerak. Mata ku celik. Kelip2 tapi kepala tidak bergerak. Dari pembaringan, aku lihat PC buruk aku masih beroperasi sendiri. Melalui YM aku yang memang sentiasa online, aku dapat dengar lagu dari radio CBS yang aku onkan..lagu-lagu Inggeris 70an...adeiiihh...naper tidak aku pasangkan ayat suci Al Quran...irama nasyid ke.... idak la matiku membawa pendengaran akhir yang sia-sia ini.

Aku lihat di atas dadaku....ada kitab Hidayatussalikin, yang aku nak baca, tapi mengantuk sangat lalu ia hanya bertenggek di situ...*mana tau, aku dpt ilmu laduni....segala ilmu dari kitab tu akan menyerap masuk ke dada ku... yaaa..kan org kata 'ilmu di dada?' hehehe..

Sekurang2nya ada kebaikan terakhir yang aku lakukan semasa ada nyawaku...niat untuk menuntut ilmu. Ketika itu, aku baru sahaja lepas mandi... memang awal giler aku mandi hari ni. Sebab tu aku ngantuk semula... dengan menyarung pakaian bersih. Mudahkan..orang yang menguruskan aku, kalu aku betul2 mati....

errr....orang menguruskan aku? Aku tepikir... akan adakah orang yang tahu bahawa aku telah mati di kamar sepi ku ini sendirian?

Anak-anak? Diorang tkkan tipon aku kalu diorang tk ada keperluan... aku pun kekadang tk sempat ngangkat tipon klu tipon bunyik.... orang mana tau aku dah tk ada nyawa...KALOOO laaa.. Kawan-kawan? diorg aper pedulik? ader ke yg nak tipon aku? Kecuali kalu ader hal je laaa.. ader ke hal diorg kalu taim aku mati nih..?

Maka akan berulat lah mayat aku ketika di temui pada hujung minggu nanti...tu pun kalu si Yanie tu rasa nak carik makanan, balik rumah.. (iyer...dia balik klu dia rasa lapar dan kat kolej tk ...de makanan...dan poket dia kering jerkk....errr...) ...atooo...dah tinggal tulang nnt, baru mayat aku ditemui?

aarrrghh...tk dpt aku bayangkan. Sambil mata aku tekelip2 lagik di pembaringan, aku bayangkan, ada tak orang yang melawat jenazah aku yang dah berulat ni? Sedara mara? Kawan-kawan? Diorg datang tak?? Ngkorang datang tak???? Ngkorang adiah Fatihah tak kat aku??? Ngkorang ngumpat aku tak kat ujung mayat aku? Ato ngkorang akan puji-puji aku atas kebaikan yang aku tk buatpunnn..... toksah la reka2 kebaikan aku... cukupla katakan aku ni baik masa idup aku...gerenti aku rsa tenang.... dari ngkorang kata aku banyak utang (err..aku ada utang ke...) ...kata aku banyak musuh...kata aku tamak...huhu.. kata aku salu kener tipu...kata aku ni buduss... isk...(aku mang kekdg bodoh jugak...)

Aku bayang takat tu je...taim mandi , kapan, masuk kubur smua tu aku lom bayang lagik...

Belum lagi bayang soal mungkar nakir...belum lagi bayang padang mahsyar...neraka...

syurga? aku tanak bayang...kerana aku tawu... syurga terlalu jauh ntuk ku gapaiii.... aku banyak dosa... tatau la..sama ada Tuhan ampunkan dosa aku ato tidak....sebab terlalu besar dan banyak dosa aku... aku tanak bayangkan surga itu... tpi jawoh di sudut atiku kecil ku...aku mengharap agar dosa ku diampunkan. ..itu je yg aku mahu dari Rabbul Jalil...KeampunanNya, keselamatan aku dari api neraka ituu... errr..aku dah langkau....gi terus bayangkan neraka pulakk...iskk.. Nauzubillahiminzalikk...

Akhirnya aku cuba bangunn...dan ternyata...aku belum lagik matii... Alhamdulillah...aku masih bernyawa dan berpeluang memohon keampunan dn petunjuk Ilahi Rabbi...

Sekian.... ader perhimpunan bulanan jap gi... tapi perasaan yg aku alami pagi tadi, buat aku jadik fendiam hari ni..... aku takuuuttt...takooooottt...takut mati sensoranggg....!

13 comments:

Kak Nora said...

Akak pun kadang-kadang ada bayangan macam acik. Jauhkanlah...

mamarempit said...

ye...mati itu sentiasa dipikiran...

mati itu pasti...

selamat menyambut ramadhan al mubarak....mudah2an dipermudahkan amalan kite di bulan yg mulia ini....

kakpah said...

dah nak poso ni memacamlah yang kau bayangkan.
Err.. kakpah memang takkan tipun kau cik kalau takdo koporluan. hehe.. kalaulah...(hik..hik..)

Maap yo cik sompono nyambut ramadhan ni. kok ado salah silap somaso cubo bojonako.

uji6june said...

Alhamdulillah Acik ..
ko lom mati lagi ..
Allah blom nak amik ko lagi

Dia tau ... banyak lagi mende
yang ko lom buat lagi ..
specially anak2 ..
kalo ko takde .. mana dorang
nak manje-manje ..

ko tau tak?
entri ko yang ni lah aku
rasa cukup SADIS bila di baca ...

jangan pergi lagi kawan ..
(itu pon kalo ko sudi berkawan
ngan den..)
aku blom cukup mengenalimu ..

*

lupekanje said...

kak nora,
itulah...takut kakk...khasnya cam acik yg duk sorang2...
Ya Allah, matikanlah aku dlm keadaan baik.


Mamarempit,
Aminn. biar ler penuh poser ku bulan nih....:)


Kak Pah,
kakpah tado salah kat acik...takut acik yo..
tahla kakk..semenjak 2menjak ni...lenmcm je aciknih..tk do pepe gak ehh...pasaan je..sbb umur makin btambah nih.



Uji,
InsyaAllah, berkat doa kalian, fannnjang lagik la umur acik nih...sbb amal lom ada lagi nak bawak balik sanun..

anak2 nak bemanjer?? huhu..diorg tk de yg manje pun...

tpi acik yg nk tumpang manje ngan anak2 diorg nnt...kehkehkeh...
baru tgk baby baru lahir...tingin cucu lak...tanak la matik dulu...

HappyIrfa said...

saya pun selalu pikirkan kalau saya mati nanti,camner ngan suami dan anak2 saya..dan camner saya dlm kubur sorang2..dan betapa sikitnya amalan yg saya akan bawa ke sana..org kata lebih baik selalu ingat mati dr langsung x ingat mati..

SALAM RAMADHAN utk acik

MY HEART said...

Acik ni... memang taw.. sengaja pk bebukan... tak baik taw!

Kopi Suam said...

alhamdulillah achik..orang yang sentiasa ingat dan takut mati tu tandanya orang yang ada iman....

amin...tak tahu mcm mana bahagian kita nanti..tahu dosa memang banyak...

lupekanje said...

irfa,
Nasib kita belum tawu....Takdir kita, hanya Tuhan yg tentu kan...kannnzz



Erinn...
Miss u...ehhehe...
bukan pk bebukan...itu smua pasti blaku kannnnzz...



kopisuam..
Walo rsa bnyk mana pun amal kita...jgn ingat kita di sana akan terlepas dari siksa...
apa lagi la klu tk de amal...misti lagik gisau kannnzz..

tipahvogue said...

acik, tipah slalu pikir pasal mati....

tengah merempit, terbayang tetiba eksiden, mati bergelimpangan tengah jalan, tadek sapa nak tolong bitaw kat mak abah sebab hp dah renyuk! huhuhu...ngeri!!!

time cik asthma jengah waktu tipah lepak kat umah sesoang diwi pon, tipah slalu ingat mati!! kalo tipah mati, agaknya sapa la yg nak taw ek? sesilap dah busuk berulat, baru jiran2 sibuk tipon pakcik pulis soh datang kokah umah tipah! huwaaaaaaaaaa...tanak idop sesoang!! tanak! tanak!

lupekanje said...

adeiiihh...syahdu lak klo acik bayangkan tipah mati sensoang..pehtu berulat gak la kan...
Orang idup sorang diri, misti sikit sbnyk risau gak kalu jadik camni...org sihat pun blh tetiber je mati...apalagi klu ong yg sakit...nyawa di hujung pedang...ibarat telur di hujung tanduk...
Dari itu tipah... kawen laaaa copek....moga dipertemukan jodoh yg membahgiakan.

kak wos said...

isk..
ni la entri yg acik ngan tipah perkatakan tu ek?
sori.. baru berkesempatan nk baca..

kalo di pikir2kan cemana pengakhiran idop kita nih..
hadeh...
sesilap mmng teros putus napas..
tp sebenarnyer.. sumer org berisiko utk mati sensorang, tadek org lain di sekeliling..

kalo dah itu janji dari Nya..
kan?

*huwaaa.. tetiba rasa takot jugakk!!*

lupekanje said...

tetiber acik gaser nk mati dipangkuan wosss....dpt manjer2 ngan woss .....huhu...

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-