Friday, August 7, 2009

Sihat Sebelum Sakit

Ada kawan minta doa menjauhkan penyakit berjangkit.... Ini salah satu darinya, elok kita amalkan. Lii khamsatun uttfii bihaa harral wabaa ilhaa ttimah almustafaa walmurtadhoo wabnaa huma ma' fattimah Amalkan 5 kali (atau lebih lagik bagus kan ) selepas solat fardhu. Dalam kesibukan isu semasa yang diperkatakan se antero donia ini...mengenai penyakit H1n1.. maka bermacam usaha yang maknosia lakukan agar tidak dijangkiti. Namun apapun yang kita usahakan, Takdir Tuhan bisa mengatasi segalanya. Apapun, kita pasrah dan teruskan usaha dan berdoa agar dijauhkan dari bencana wabak ini dan yang segala jenis penyakit di dunia yang dah semakin usang ini. Percayalah pada Takdir Tuhan...jangan terlalu takut, hinggakan menghalang usaha kita untuk keluar mencari rezeki halal di luar sana...usaha mengelak penyakit tetap perlu diteruskan... aper??
  • jaga kebersihan sekeliling..
  • pakai mask (tampak agak sukar dan merimaskan..) ..
  • dan jgn sengaja carik pasal gi kat tempat kuarantin org yg kener penyakit nih.... (memang la bebetul carik nahas nih..)
Acik nk stori sesuatu yang berlaku minggu lepas di pejabat acik. PEjabat acik ni menjadi tumpuan guru-guru dan pelajar2 yang mengaji atau menyambung pengajian di dalam dan luar negeri. Bila tamat belajar, mereka perlu datang melapor diri di sini. Jadi, perlu la diorg yg baru balik luar negeri tu dtg kat pejabat acik. Bila datang je kat kaunter tu, staf yg bertugas akan tanya satu soklan dulu...err...dua soklan penting.. 1. Dari dalam negara atau luar negara??

2. Ada demam tak???
huhuh...kkdg acik sian lak...cam kami ni tetakut sgt kat diorg tu...takut tekena penyakit kanns.. Bukan apa..kami perlu berjaga2... klu kami ni sakit...opis akan kosong...saper nak uruskan diorg tu kan.. maka berterusan la senario seperti yang di atas, setiap hari waktu pejabat di opis acik. Ehh..tdi nak cerita satu kisah.. okeh..sambung.. Hari tu, giliran sorang teman menjaga kaunter.. dia panggil acik..katanya ada guru yang nak lapor dii.

Lalu acik kluar, dan bertemu muka dgn guru tersebut. Dialog ini yang berlaku..
Slamat petang cikgu.. apa khabar? cikgu belajar di mana?
slamat petang puan... saya khabar baik... (err...cam skema sgt dialog nih kan..lebey kuwang la..) saya belajar di Perancis dan mahu melapor diri untuk balik bertugas di sini.. (dlm ati kata... France??? haramakks...dah mula giso..tapi wat muker biasa je la...)
Ok...cikgu isi borang lapor diri ni dan tunggu di sini sementara saya siapkan surat untuk bahagian sumber .. err...nk tanya, saya dimaklumkan tentang H1N1 masa turun di KLIA tdi... apa bolehkah saya tambah cuti lagi kerana saya rasa saya ada rasa salah satu symptom penyakit tersebut..dan saya mahu mendapatkan pemeriksaan doktor...
Uuuppss.. acik telompat sikit ke belakang... tak sedar okeh...cam satu yg spontan dan tidak disengajakan..
maaf cikgu...urusan tambah cuti lagi, adalah urusan dengan pihak di mana cikgu di tempatkan nnt ye....bukan urusan bahagian ini. Nanti cikgu buley tnya kat bahagian sumber tu ... (dlm ati dan gelabah...dan rsa mcm tk tentu arah ...metabolism dalam badan kelamkabut.. cam gaser demam penin bisa2 bdan...semua ada...)
Acik masuk dalam dan ceritakan pada kawan2 seperjuangan yg lain...dahhh..mereka pun jauhkan diri dari acik.... aaaahhh...aku tk fedulikkk...mana aci kalu aku sowang jerk yg kener... acik lagik dtg dekat dgn diorg.... hahah....keji sungguh kann..

Di penghujung kejadian, cikgu tersebut dengan amat bermurah hati, memberikan buah hati buah tangan kepada bos acik . Dan situasi biasa yang berlaku setiap kalu terima hadiah dari cikgu2 itu, kali ini tidak lagi berlaku. .. ye laa...biasanya kami akan berkongsi sesama sepejabat.
Namun kali ni... Coklat yang diberikan itu, hingga sekarang tidak ada sesaper yang brani memakannya... tapi tetap acik pamirkan di lemari pameran cenderahati kami... (uiihh..) Biler ada yg tak tahu bertanya... acik tanyakan balik... ADA BRANI???? hehehe...sungguh keji kan. !!! Konklusyennya ... gini... Kita jangan khuatir... jalankan amanah yang di berikan pada kita. InsyaAllah, Tuhan akan lindungi kita.
Kalu kener gak..bukan salah saper...tpi memang Tuhan nak uji kita. Dan kita pun tahu...dan selalu sebut2 kann.... dalam setiap ujian, ada hikmahnya..... sepatutnya kita bersyukur lah dengan ujian yang menimpa kita...kerana banyak yang akan kita perolehi selepas dari itu....yang tidak boleh dijual beli di shopping komplek memana .... dengan syarat... kita bersabar... Selalu kita dengar... Kadangkala ALLAH hilangkan mentari Kemudian DIA datangkan guruh.... Puas kita menangis Mencari dimana mentari kita Rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita Pelangi yang indah (kopipes dari blog cik Ida..)

Jangan kita nak lari melampau sangat dari penyakit ni hinggakan takut pada semua orang. Ingat tak kisah Firaun... atau Namrud ...saper ekkk... yang takut pada mati... akhirnya mengurung diri dalam satu bilik kebal yang tebal dan sebal...yg tk ada internet dalamnya pun... Akhirnya mati juga...hanya kerana seekor nyamuk yang masuk ke dalam tingernyer... Kita hanya perlu ambil iktibar dari kisah2 yang berlalu. Mati itu datang tiba2...tk kira saper.... tua atau muda... sihat atau sakit...walo di mana pun kita berada... seandai maut tiber... kita tak akan dapat melarikan diri kita. .. segalanya pasti. Sakit atau sihat itu dari Allah. Sihat bukan kerana ubat yang kita makan..tpi kerana Allah yang memberi kesihatan itu pada kita. Sakit bukan kerana berjangkit dari orang2 yang kita temui...tpi kerana Allah mahu menguji kita. Oleh itu teman2 sekelian, jalani lah penghidupan seperti biasa.

Dekatkan diri pada Allah sentiasa. Jangan tunggu nak kener penyakit....masa tu baru nk insap.. (ader yg da kener penyakitpun tk insap2 gakkannzz..) retinyer...dia tidak mendapat petunjuk Allah... Doalah, moga petunjuk Allah sentiasa bersama kita. Moga kita terus dikurniakan dengan kesihatan agar memudahkan kita menjalankan kewajipan seorang hamba Allah yang beriman kepadaNya. Ingatlah 5 sebelum 5.
  1. masa mudamu sebelum tua,
  2. masa sihatmu sebelum sakit,
  3. masa lapangmu sebelum sibuk,
  4. masa beradamu (kaya) sebelum jatuh miskin dan
  5. masa hidupmu sebelum mati
Sekian... perkongsian di hari Jumaat yang mulia ini.

11 comments:

zino said...

coklat tu kalau tak mau makan hantar kat opis zino ya...apa kata kuarantin kan coklat tu utk seminggu.. sebelum di makan..

walauapapun langkah berjaga jaga perlu di amalkan.. beringat sebelum kena..

lupekanje said...

iyer zino...
spt yg dikatakan..usaha, tetap kita usahakan agar tk dijangkiti...
ndak coklat...hehe..silerkan ke opis acik amek coklat nih..hehe

kak wos said...

uiks.. dah baper ari dah kan kesah cekelat nih?
kalo tak mo gak bg jer kat wos..
wos tak kesah..
pasrah katanya kan?
ahahahaks! :)

Kak Nora said...

dear Acik,
Allah telah merancang untuk kita. TK acik kerana pesanan.

lupekanje said...

betui woss??? hehhe..acik antor nnt...coklat masih utuh di tempat asalnya..


kak nora,
Perancang Allah maha sempurna kannzz..

kakpah said...

kakpah skang ni poi memano pakai mask. nampk gayo aktiviti boronang kono boronti dulu. ahaks...
weee sodap e coklat tu.

lupekanje said...

kpah..bagus centuh..err..nmpak gayernye klu jumpa kpah, tk kenai la...hehe..

MY HEART said...

Yer... ese setuju ngan acik. Pendapat acik memang bernas. Acik... nak cekelet tu sket.. ni dah puji melambung nie...

pEts LovEr.. said...

haku pun nak cokelat tuh.. moh pos kat sini kasi test dulu..wawaawaa

iina said...

wahh kat mesia panik ye pasal selsema nie.. kat sini yg kena penyakit nie dah nak sama ngan bilangan meereka yg kena kat mexico.. tapi so far alhamdullilah.. takde pulak nampak org panik ke apa ke walaupun sekolah rendah ari tuh kena tutup sebab selsema nie.. sebenarnya kalau nak sakit dan mati.. tak yah tunggu selsema burung banyak lagi cara lain nak mati.. kalau dah sampai ajal.. sampailah.. yg penting kita minta dan berdoa dari allah dijauhkan.. kesian bila ada yg diskriminasi camnie.. camnalak sok2 kalau kita yg terkena dan org buat camtu lak ngan kito.. ;)

lupekanje said...

salam Eryn..
siler...datang ke pejabat acik utk menuntut adiah..hehheh



Petslover,
sowang lagi...siler la ...rebut2...
acik da puas offer kat opismet...sian gak kat yg memberi tuh..tetiber owang tk sudi..



iina..
u r rite...acik sian senornya...klu blh tk mo owang tu terasa hina...sbb org takut dekat kat dia..
sebab acik berpegang pada satu keyakinan yg acik dah koba tdi..
bahawa, segala yang berlaku adalah kehendak Allah...Allah yang memberi, Allah juga kan menyembuhkan.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-