Saturday, August 1, 2009

coretan sempoi

Acik teringat kisah lama petang ni... tak der la...acik nk gak bagitau awal2, pada yang dah jumpa acik, acik ni sempoi.. tak reti solek2...walopun tepek bedak di muka.. apa lagi nak calit listik...ehh..lipstik.. minyak wangi pun tk sembur... (kecuali minyak wangi free kat opis tu...tupun klu hengat...) Sebab tu busuk... fedulik apa... ! Tapi acik tau acik busuk... sebab tu acik duk jejauh je dari owang lain... kecuali orang yang idung dia tesombat... dan mata dia rabun sikit.. Buruk kann?? tapi ati acik....errr...tk buruk sgt.... dan idak ler nak kata cantik pung. Hati masih kotor. Harap beri tunjuk ajarmu sifu.... Nak tau naper acik jadik camni? Acik ni sorang ibu tunggul.. ato kata kasarnya.. janda... Acik paling tk suka dengar orang mengata bahawa janda tu gatal...nak ngorat laki orang bla bla bla..

Sebab tu, acik amalkan petua acik sendiri.. tk mencantikkan diri yang memang dah cantik.. tak mewangikan badan yang memang dah wangi.. natural okeh... Kang klu acik besolek dan melawa, ada lak org kata nak gi ngurat... nk tackle laki owang. Kalu ada gak yang tepikat.... acik tak tau la...orang tu memang rabun...memang idung tesumbat. .. memangla bengong org tu...

Acik da test banyak kali dah. Tiap kali owang laki ajak jumpa...depa jumpa sekali je..pehtu tk nak dah jumpa acik... so...mang acik tidak ada daya penarik ...don wori.. Tapi ada gak ropernya si bongok yang rasa acik ni menggatal dengan laki diorg. Masa acik kijer kat NS dulu.. kijer kerani cabuk je (sekrangpun ). Masa tu keje kt sekolah. Kat sekolah tu ada sorang tukang kebun...dah agak berumur...tpi tk nmpak sgt tua dia.. cecikgu kat sekolah tu panggey dia tukang kebun Elite... sebab duit dia banyak. Dia ada kedai makan yang salu laris.

Keter dia jer ada 2 buah.. (ye ke....aku tambah je..hehe..) .. motor 5 bijik... tanah luas...ada kolam ikan...ada kobun gotah bagai... Anak dah besar2. Bini dia jaga kedai makan tu lah.. kedai dia bukak petang je... Acik pun kijer la cam biasa kat situ. Layan semua org yang perlukan perkhidmatan acik... errr.. kat opis tu lah.. ngkoo jangannn!!!...tak de acik...tk de la gaji cecikgu dan pekerja sekolah yang lain kat situ. Kira acik org fenting gak aper..walopun krani cabukss.. Tetiber ada sowang bagitau, yang tukang kebun tu, atau lebih hormat lagi, pekerja Rendah Awam itu ada kontroversi dengan isterinya. Telah hampir setahun tidak tidur sebilik....!!! Sebabkan acik !!!!!! Fatot ka??? Sungguh tidak fatott !! Bini dia lah yg rogii.. Padan la klu acik gi gerai dia, beli mee rebus, bini dia tk fandang langsung muka acik.... Ruper2nya ada sorang hamba Allah, pi buat citer kat bini dia tuh mengatakan acik yang selekeh ni ada affair dengan somi dia tuh.... uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhh... tekezut berokben acik. Aperkah???? Helooo...klu acik nak carik bopren pun, bio ler yg bujanggg... ensemm... ehemmm...ehemm.. sebaya dan sepadan... okehhh..!!... Tak kuasa aku. !! baeik la aku duk sorang...sungguh aman damai idupku tanpa gangguan jiwa dari kerana sorang yang bernama lelaki.... kupanjatkan sepenuh kesyukuran ke hadrat Ilahi dan aku bersyukur atas segala yang ditakdirkan pada diriku.... huh..(betulla..) Sabau jer lah... gini lah nasib janda...ibu tungal ... (baca sengau sikit..) ..balu atau apa jer yang seerti dengannya...klu tk besalahpun, dikatakan besalah..

nak tau ending kisah tdi tu..? Entahla...acik da bawak dirik...pindah ke Putrajaya ni..(pindah bukan sebab kes ni..tpi sbb nak glemer duk kat putajaya..hehhe.. ) moga tk de la kaco pasangan somi isteri tu lagik... Yang betulnya??? Betul ke acik ada affair dgn orang tua tu? Tak ada masa la !!! acik masa tu sorang workaholic. Keje siang malam kekdg tu kat opis yang sepelaung je dari rumah kuarters yang acik duduk tu. Bengang ngan pokcik tu ada la.. sbb acik mintak tulun mesin rumput, dia wat tk fedulik je.. sbb tu acik beli mesin sendiri .... buat sendiri.. tak kuasa mintak tulun dia lagi. Pehtu...klu duk umah...acik tk duk diam.. ye...diammm gak..biler ngadap tenet nih.. (tpi masa tu tk langgan stimik unlimited ni lagik..) Cuma guna tmnet 1515 ato strimik limited je..hehe..terkawal skit. Acik bekebun... basuh keter... kluar gi mancing ngan gubesar (fomfuan okeh..), gi senamrobik ngan knkawan.. ato pi men bedminten...brenang dgn sepupu acik kat semban tuh..tgk anak kat asrama ke... takpun balik kampung... mana ada masa utk mamat tu weii???

Cuma ada sesekali dia datang duk borak2 kat dlm opis tu... klu dia duk borak tu, dalam ati acik salu kata.. (isk.. aper la org tuha ni...lepak kat opis ni pulak... aku nak wat kije nih..cecepatla kuar... ).. bukan selalu.. ada la 2-3 kali je... takkan nak halou kan.. apa? ingat acik je nak duk kat dlm opis..tukang kebun tk leh??? so...acik bio jer la dia nak citer aper.. tupun pasal kerja...idak melibatkan soal hati...hahah.. Acik gi kebun dia? ada gak sesekali, biler acik dgr bunyik ayo tk tutup kat tandas bebudak, acik pegi la tolong tutup...tpi masa tu tk de orangpunnn... ke dia ada?? intai acik...wakakkaka..tk koser.

Idak tawu la klu ini orang ada hati dgn acik... acik tgk dari lirik mata dia...tk nampak pulak.. ecececehh.. maka konklusyen nya...kami tak de apa2 pun... cumer hubungan antara staf dgn staf...biasa je...buley pulak org tu tuduh acik ada affair...mengoonggg.. yg tuduh tu cikgu pulak tu...sungguh la cikgu tu ada masalah skit..kureng kot..... !! pdhal dia pun sama2 status dgn acik..balu..... pehal lak fitnah acik sampei gitu? ngko nak, ngko tackle jer la...hahah.. dik sebab dia kureng...maka acik tk simpan la tuduhan dan fitnah dia tu dlm hati...cumer acik terus berhati2 dalam mengabiskan sisa2 hidup seorang diri penuh dogaan ini.

Ni nak nyanyi lagu P ramlee ni... Dengarrrrr.... ooo jeritannnn batinnn ku... errr..salah lagu tuh acik oooii.. ader lagi satu kisah... err..lenkali je lah.. Acik senornya kener lebih memikirkan kehidupan di Sana nanti. Pd yang penah jumpa acik, mesti pasan kat keliling mata acik ni ada tumbuh2...amende tah nak panggil.. makin hari, semakin bertambah. Aper tandanya tu?

Itu adalah amaran dari Tuhan yg mahu acik sentiasa berbuat baik..sebab umur acik tk lama... bebiler masa Allah akan ambil nyawa acik.... sebab nyer dah ada... kandungan kolestrol yang tinggi. Apakah akibatnya jika kandungan kolestrol tinggi ??? ...

Risiko mendapat pelbagai penyakit termasuk penyakit yang tiada amaran datangnya seperti 'stroke' itu amat besar utk menimpa acik... bebiler masa. terkadang acik luper juga.. nak ingat tentang mati... maka acik leka berpoyer2 sana sini...menggunakan peluang hidup yg masih ada ini.

Namun acik berusaha dengan rajin beriadah...aktif kan diri acik yang masih berumur ini. Acik tak makan ubat. Acik cuma eksesais...acik tk fantang makan.... semua acik sebat... sesekali je kununnya fantanggg makan yg lelemak. Jadi knkwan, sekiranya acik telah tidak ada umur lagi... andainya acik pergi dulu sebelum kalian, maafkan acik ye. ..klu ada utang...mintakla kat anak2 acik membayarnya..tapi kener ada bukti invois acik ada utang tu okeh.. (klu nak halalkan, lagi baguih..) Acik sebut pasal mati ni, bukan sbb amal acik dah cukup... belumm...tak ada entah amal tu.. cumer nk ingatkan diri je..di senja yang mendung nih.. marilah kita berdoa agar penghujung usia kita dalam husnul khotimah.. Sekian.

12 comments:

iina said...

Acik

Fitnah org mmg xsudahlah cik.. jgnkan janda.. bujg ko.. isteri org ko.. samo yo.. semoga acik tabah.. apo pun cik.. kalau kito diam tuh bkn makna kito salah de.. nnti yg benar tuh keluar sendiri kan cik.. yg penting kita mesti happy ;)

zino said...

yg penting kita tau apa yg kita lakukan.. tidak menyusahkan orang lain.. tidak merampas hak orang lain.. tidak melakukan sesuatu tidak patut kita lakukan..

apa orang lain nak kata memang tak dapat kita nak elakkan .. pasal tu timbul peribahasa orang tua2 dulu mulut tempayan yg besar tu boleh di tutup..

tak perlu ambil kisah la semua tu.. be happy..

tipahvogue said...

acik, molot orang memang payah nak di tutup! bior jek cik....tak yah di layan oang2 gitu...meh layan menghantu mu yg seoang ni, dah cukup!!! ahakssssssss

lupekanje said...

salam iina,
benar itu... tpi kkdg iina, sobabkan nila setitik...habih susu seblangerpun rosak...

Klu la smua sedar dan berusaha menjaga diri dari fitnah itu...
Namun kita manusiakan..tk dpt elak dari buat salah..
tq iina, I'm happy to hv friend like u..


zino,
aha...itu yang sepatutnya. Memasing jaga mulut...jgn sesuker ati nk fitnah orang kannnzz...
tq zino.

lupekanje said...

tipah,
duk melayan ni...menghantu acik yg sowang ni tk telarat nk melayan mentuha nyer..
mentuha suka merapu jerkk..
Mekasih tipah krana memahami ... masih devar2 ke?

zany said...

dalam dunia ni ramai sungguh penyebar fitnah, yang kaki ampu pun melambak, yang talam 5, 6 muka lagilah ramai. apa saja status pun acik, tak leh lari daripada manusia ni semua.

lupekanje said...

salam zany..
manusia suka memfitnah kan..dan yg lain, tanpa usul pekse blh pcayer... tu yang memburukkan keadaan.
tq zany..uol make me stronger...

kakpah said...

bilo maso ko buek entry ni cik. potang tadi tak ado.
weh, cerito jando bohias perosak rumah tanggo orang ni cerito dah basi. Takkan sekarang ni ado lagi cik. Ado ko. Kakpah ni memang kotinggalan zaman sikit.
anyway, kau podulikkanlah apo orang cakap cik oi. janji kau tak buek somo bondo yang tak bopaedah tu. Jago diri sondiri sudah. Biaq pi lah mulut-mulut yang tak ado insuran tu.

Tijah said...

skrg ni bukan dio kiro. beg sireh pun dio sosah...

eh! itu iklan peragut di sinar fm.

buek derk je la cik. org ni mmg macam2 pesen. susah nak agak. kok dilayan kito samo gilo dek eh kan?

lupekanje said...

salam kpah..
n3 ni di post seblm kuar pi brenang tuh..mang la kpah tk sompek nengok ehh..

Janda berhias kak? huhu..ini bukan citer klasik jaman dedulu kak..
skrg pun ada lagi.. klu dah namo eh jando...banyak bena dugaannya..
orang pompuan lain tk pcaya...org laki duk brangan2....(tu klu jando tu santek, banyak duwit..)

pokok eh..sindrik mawu jaga..

tpi ado gak bini owang pun wat hal gak ngan laki owang kannnz?? anak dara pun molokek ngan laki owang gak kannz?? Idakler nk tunggu jando yo skrng nih..donia dah brubah.. maka sobab tu dah kurang citer janda ngorat laki owang.. hahaha...

tq kak...acik tk buek centu doh..dah tetua ni..klu mudo dulu lain gak (*tak do makno ehh..)...wakakaka..lariikkk..


Tijah..
ai laik iklan KE tuh..
nak menyosah kono bebaik gak skrg..takut kono sosah balik...

mang kok acik layanzz..mapuh aku kener tuju2 dik bini owang tuh..
baek carik bangla yang berdagang kat negeri kita nih...ensem2 wehh...hahah..(*baca dgn intonasi rendah....)

uji6june said...

salam perkenalan Puan Lupekanje ..

taching sunggoh bacha
entri yang satu neh
yang mempitenah tu
bawak-bawaklah insap

harap2 Puan Lupekanje
lupekanje cherite iteww ...

lupekanje said...

uji6june,
salam kenal...
uwaaaahh...skema sungguh ekau nih...panggey puan2 lakk..malu aahh acikkk..hehe..

acik da lupekan...err..klu luper tkkan citer kat sini kan? tarak la.. ini mawu kongsi iktibar ja..
smua pengalaman, adalah pengajaran buat empunya diri dan smua yg mawu ambil pengajaran itu.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-