Monday, August 24, 2009

Dia dah pandai...

Jumaat lepas selepas waktu kerja, acik balik kampung dengan anak sulung acik, Nur Zayani... *apa motif sebut nama penuh dia? Nak amek berkat dari nama dia... salu sebut Yanie....Yanie... cahaya dia pi mana? Nur Za salu dicicirkan dari sebutan.

Jadi, doa tiap kali kita sebut nama dia, da ilang... Erti nama dia dalam bahasa Arab, Cahaya yang cantik...klu tk silap acik la. .. so, sempena Ramadhan yang mulia ni, acik nk sebut nama dia slengkap mungkin... bia jadik satu doa...doa seorang ibu tuh... jgn memain..

OK...teruskan penceritaan. Waktu bergerak dari Serdang, dalam pukul 6.30... err..lebih mungkin. Salah acik gak. Balik je dari kerja, lepak lagi depan PC...tk sedar hari dah makin petang menjejak ke malam... tk muak2 ke duduk depan PC tu...!! (Tempelak diri sendiri nih..!!)

Senornya Nur zayani yg mintak di delay kan waktu bertolak kami, sebab dia masih dgn kerja2 di lab nya... ummi dia terlajak je.. sesampai je di kolej nya.. acik terasa nk serahkan stering dan seluruh badan kereta pada dia... Dia pulak bawa roomate senama dia, si Nur Zayani Kassim... dahh...dua cahaya yang cantik berada di dalam kereta itu... adakah yakin aku memberikan stering kereta padanya? Yakin boleh!!! Aku sedar akan risikonya, dalam keadaan jalan yang sudah tentu masih sesak, di mana, masing-masing mahu pulang berpuasa bersama keluarga di kampung petang ini. Tak aper.... aku nak cuber terai test si Nur Zayani ini.

Maka dengan kondifen nyer...dan seronoknya dia sebab diberikan kepercayaan memandu petang itu. Bermulalah perjalanan yang membosankan menuju ke arah negeri beradat itu. Memula jalan agak lancar... tapi, sampai di nilai, jalan dah mula perlahan. Sebelum Nilai lagi sebenarnya. Acik memantau cara pemanduan Nur Zayani...

Ada dua kali termati injin.. tak apa.. di maafkan.. *Dalam ati kata... JAHANAM KETER AKU... Jalan amat perlahan... hari semakin gelap... perancangan nak ikut tol Pedas Linggi... biasanya acik ikut tol Seremban PD. Tak pe la..nk mudahkan pemanduan minah nih. Nur Zayani Kassim yang duduk di belakang memang tidak lelap dari awal perjalanan lagi. Belum yakin yang padu okeh.
Di pondok tol, acik mengingatkan dia... rapat lagi dan lagiii..nanti tangan tk sampai nk swipe kad Tach en go tuh.. dia amat konfiden yg tangan nya akan sampai... ye..masa kat tol Serdang, tgn sampai... lepas dan lulus...


Tapi di tol Pedas Linggi itu, tangan tidak sampai. Memaksa si pemandu buka pintu kereta untuk menyampaikan swiping kad T nG itu. Bila misi berjaya (swipe kad itu) maka dgn gembira Nur Zayani itu menekan minyak meneruskan perjalanan. Ada bunyi ..... Crackkkkk!! ..... sewaktu tayar mula bergolek meninggalkan pondok tol. Nur Zayani itu kata, batu agaknyaa ! Lalu beliau memandu dengan penuh gembira sebab perjalanan telah sampai ke destinasi.

Perut memasing dah lapar. Bila sampai di rumah mak acik, memasing melompat turun dari kereta..menuju ke dalam rumah.. Tapi si Nur Zayani yang memandu itu.... buat muka blurr??? Mana beg akak????? Nur zayani Kassim lagik blurr... Kan kau bawak tdi ? !! Alamakk.... jangan-jangan yang bunyik cracckkkk... tdi tu beg akakk... !!! Alahai ummii....dalam beg tu ada duit RM500...!!!

Duit kutipan peserta2 yang bersama dia dalam misi Projek Final Year dia di Teluk Intan, Perak nak gunakan pada esok harinya.. tak ketahuan arah dia.... saper suh letak beg kat tepi pintu !!! Lalai yang membwa rugi diri sendiri. Ala...akak tk pasan beg tu jatuh..! Acik diam je... tk leh nak memarah... masuk dulu dalam rumah dan solat Maghrib, doa pada TUhan, moga akan bertemu kembali beg itu... pehtu amek kunci keter, mendrift bersama Nur Zayani itu menuju ke pondok Tol Pedas Linggi. Sib la tk baper jauh dari rumah mak acik.

Katanya dalam beg itu ada bekas cermin mata dia... purse buruk dia... dn beberapa barang lain. Handphone??? Akak tetinggal kat kolej...uiihh....terang-terang dah nampak hikmahnya tertinggal handphone itu...Alhamdulillah.. Sesampai di Pondok tol itu, dia terus bergegas bertanya pada petugasnya.

Acik perati kegelabahannya dari dalam kereta aje. Pehtu acik nampak dia menghala ke arah pejabat pengurusan di situ. Sebentar je..dia dah keluar....dengan menyandang beg yang dikatakan hilang itu...!! Fuhhhh.. Alhamdulillahhh..semuanya ada..yang rosak, hanya tempat cermin mata sahaja...itu yg berbunyi Crackk...waktu tayar kereta menggeleknya tu.. masuk2 jer dalam kereta, dia kata.... Cepat-cepat jalannnn....jgn lelama kat sini...akak maluuuu!!! aiiikk...aper nak maluu..... kata acik. Sebab pakcik tu tadi check dalam beg nih... dlm beg ni ada suar dalam akakk !!!
uwaaaaaaaaaaaaaaaaaahhh.... wakakakakakakaaa.... acik gaser nak bukak pintu kejap....nak golak bebesar kat luar keter....

Sebab itu ropernyer dia kemalu-maluan.. Kami balik kampung untuk bersahor je dgn emak acik... adik dia si Hazirah balik naik bas bersama kawan se Matriknya, bernama Nadirah...dah ada menunggu dari siang lagi... Well.... Nur Zayani dan Nur Zayani... Hazirah dan Nadirah... 4 orang nih... di jamu spesel dik nenek diorang... masak rendang okeh...!!

Kalau sya ada..dengan acik....baru cukup korum... pasangan sama nama ekkk sya....heheh...dah lama sya tk datang kampung acik..pokok bunga idup ke??.. Lepas makan sahor dalam pukul 4.30 pagi, kami bergegas bergerak balik ke Serdang semula kerana Nur Zayani akan meneruskan kerja2 projek Final year nya di T. Intan, Perak itu...( ada sawah ke kat sinun???..klu lapar tk ada makanan taim nk buka poser...blh la gi umah ckLah ye....heheh..) ...dan acik serah stereng lagik pda Nur Zayani ituh... jangan harap acik nak tdo..walopun mata amat mengantuk okeh...

Kerana pemantauan dan tugas sebagai pemangku pemandu atau co pilot perlu di jalankan. Dia kekadang tk pasan kekalau ada hanjeng yang melintas...atau kobau kat tongah jalan itu. Kena berhati2 memandu dalam gelap. Anyway, acik nak ucap tahniah pada Nur Zayani, kerana semakin menunjukkan improvement dalam pemanduan nya. (walopun dalam ati kata... JAHANAM KETER AKU !!!) Moral of the story; -Jangan letakkan barang berharga di tepi pintu sewaktu memandu. Besar kemungkinan akan terjatuh apabila pintu di buka. -practise makes perfect..

13 comments:

tipahvogue said...

pe ke hey simpan suar dlm kat dlm handbag eh?? tak pernah lak dengar gitu!!! wakakaka...lawak! lawak!

lupekanje said...

Tipah...travel package okeh...!...heheh...

Kak Nora said...

Akak ada sekali tu macam si Nur Zayani.Mujur berlaku kat porch kereta di rumah.

MY HEART said...

Wakakakka.. seb baek suar dalam jer acik oi... buatnya yang kecik mangkok dua pun di simpan sekali... pitam!

Tijah said...

hehehee. kok seluar baru ok la jugak. kok yg dah berambu2 tu maun pitam jugak tu....

HappyIrfa said...

mula2 baca rasa kesian sgt..last2 gelak psl suar dalam.adui.tp yg penting duit rm500 ada.kalau tak jenuh umie kena ganti ;-)

lupekanje said...

Kak Nora..
bahaya gak kan...acik salu letak hp tepi pintu tuh..




Erin,

Mang pitam pakcik tol tuh... wakakaka...acik ngan anak acik tu pun tk cukup jalan nak pecut cecepat...

lupekanje said...

Tijah..
sib la yg cantik gak...klu yg belobang2 tu bukan takat pitam...koma teruih pokcik tol...!! hahah..


Irfa,
betul la...acik dah buat planing jahat...nk suh nenek dia kaber klu tk jumpa duit tu...huhu..ummi manade nk carik duit ganti..

kakpah said...

Kok borambu takpo gak tijah oi. Kok yang dah pakai bawak balik nak basuh kek kampung... keh..keh..

Acik, kau buko apo arini.

yaniekassim said...

nurzayani kassim t'lah mmbaca laporan diatas..mmg sahih sekali..sementara rom8 aka nurzayani ramli masih malu2 mengenang kejadian tersebut dan amat berharap blogger2 yg mmbaca sume adalah wanita sahaja..
sekian

lupekanje said...

KakPah..
kalu yg dah pakai tu...mau terjun sungai pakcik tuhh...tak tahan bawuu..wakakaka...
arini? lom tawu lagik..rendang omak ado lagi patketul...leh buat mkn nasik..
Klu si Nur Zayani tu balik, dia di dera beli ayam..dll spt dlm senarai lalu ummi mitali dia ni akan masakkan lomak cili api dan lelain eksoseris.....waaallllaaa...



Yani Kassim..
Okeh dah disahkan...wakakaka...
jgn vimvang...smua pembaca telah disahkan fomfuan ..klu ader pun lain jantina, mereka akan melupakan bahwa mereka adalah bukan fomfuan buat seketika....
Sekian..

iina said...

lawak ler cik.. nasib jumpo.. kalau idak.. nangih nak ganti balik tuh.. takperlah takat suwa dlm.. klu bj dalam lagik naya wakakakah.. ;)

lupekanje said...

iina,
klu tk jumpa, acik mang nangeh laaa...sesama ngan anak tuh...meintak kesian dri nenek dia...hahah..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-