Wednesday, August 19, 2009

FISHING TRIP

AMARAN: KISAH NI AGAK PANJANG. KLAU TAK SUKA MBACA, TK KISAH LA KALU BACA KAT ENDING JE ATAU TENOK GAMBA JE... errr...

Setelah tarik2 tali kejap jadik kejap tk jadik, akhirnya acik pergi jua menyambut panggilan pulau itu....memancing. Sekarang masih rasa letih yang tak hilang lagi. Hari Sabtu, pagi-pagi ..(tk gak pagi... da dedekat tghari gaks) acik bertolak pulang ke kampung sorang2. Sementelahan Yanie pun tk ada.... gi buat projek final year dia di celah mana tah, kat estet Perak tuh..

Dari kampung, petang baru bergerak bersama sepasang somi isteri yang memang dri dulu rajin gi mancing...yg salu ajak acik... sbb dia tau acik giler mancing..cumer...tk dak geng jer.. Senarai barang-barang yang nak di bawa dah disemak... antara lain, baju, suar, kemah, parang, lampu ayam, pancing dan eksesorisnya, mancis, ketas sokabar, baju ujan, jeket, toslait, ubat-ubatan dann makanan....DAANNN PALING FENTING...AIRRRR.. acik wat sandwic sardin je...

Masa kat umah emak acik tuh tdi. Cukupla...klu makan bebnyk, takut susah nak carik tempat nak melabur...tpi acik bawak gak sebekas buah betik...haha...nayer kenkwn yg makan tuh..sbb acik makan sikit je pun. Acik ikut je mana diorg nak bawa. Konvoi kereta. Kami mengarah ke Port Dickson. Dari kampung acik ke tempat tu, tak jauh rupernya... kejap je da sampai..dlm 10 mt, sambil mandu, sambil bagi repot kat tipah vogue...yg warning acik suh pandu hati2... baru nak jawab sms nak kata 'ok', tetengok, da sampai.. aper kess kannz? (kalu bawak pelan, 50kmj, akn mkn masa 1 jam je) ...aler.. lepas pekan Pasir Panjang tu je.. kat Sg. Sekawang ruper2nyer.

Tapi mang acik tk penah masuk tempat tu lagi. Pendek citer...(kalu dpt dipendekkanla..) kami parking keter kat depan umah kampung kat situ..dan naik bot ke Pulau... Pulau Asam nama dia. Laut amat berombak dan acik rasa amat gayat juge okeh.. tak brani nak kuarkan kamera amek gambar masa pegi tu...takut tecampak kamera kat dlm laut tu plak. Tapi acik guna hp je.. Hp lak tk leh donlod...sbb guna infra red je...amat la antik nya hp acik tu kan..tk pe, janji leh sms. Pjalanan dalam bot makan masa dalam 5 minit je....terumbing ambing merempuh ombak tu, kejap pun gaser cam lambat sungguh sampai. Yeszz... fulau yang comel je... Sesampai je...terus susun2 barang dan besiap utk menyerang ikan2 di air. Explore pulau dulu.
Kat pulau ni ada satu tandass... Seramkan nampaknya....sorangpun tk bani nak guna...kata Dak Nur...tandas tu tesumbat pasir..
Kami terus dan berterusan sampai la petang, malam dan subuh, duk mancing..mancing...dan mancing.... Sepanjang mancing, acik sempat men sms bagi laporan kat Dak Wos...yang amat gumbira sbb akhirnya dpt masuk dlm tonemen boling sama2 dgn tipah. Di samping Masnurin yg sik kutuk acik suh mancing kat Pet Society jekk...aperkah...??? hehhe Pehtu ada sowang kawan lak sms suh acik bagitau dia klu dah azan sbb dia berada di tempat yg tk dgr azannn... adeiiihhh... acik kata.. acik lagi jauh dari tempat yang dengar azann.... Cuaca mendung..petang tu dah ujan renyai2. Kami cecepat pasang kemah sesiap. pehtu sambung mancing. (luper lak amek gambar kemah..) ..ni le pasangan somi isteri yg baek ati ajak acik mancing tuh...veli sporting couple... Ni laluan masuk ke kawasan perkhemahan kami.Ni dak Nor... kawan acik masa kijer kat sekolah dulu..sgt rajin ..tk mcm acik...dan dia salu dpt ikan..huhu.. acik? dapat gakkk...! tapi asik terbelit tali pancing kat reel jer.... geram la... Tgk la fancing dia yg mahal..aciknya fancing yg beli kat pasar malam jerk...huhu Hari semakin gelap, lalu kami tinggalkan pancing2 tu tepacak kat pantai, untuk pergi mengumpulkan kayu api untuk dibuat unggun malam nnt. Lama jugak Dak Nur ni nak nyalakan api... klu orang zaman purba tu intai kami masa tu, mesti diorg gelakkan.. Tapi kiranya, Nur lagi sabar dari acik la... klu acik, lagi lambat api tu nak nyala.. minyak tanah tk bawak..hanya yg ada dlm lampu tu je. Sib ada sokabar, dedaunan kering, jadikkan umpan api. Akhirnya menyala lah api dengan maraknya...dgn bantuan Budin, sominyer dak Nur tadi. Dia gi hangkut tunggul bebesar yg acik tk larat nak hangkut..err...alasan. Masa tu dah gelap dah. lampu ayan dan lampu berbetri diorg menambah terangkan dunia kami tuh.

Kami amek hasil tangkapan iaitu.. udang dan ketam sahaja yg dijala oleh Budin, lalu kami bakarkan di atas api yang marak menyala tdik.. pehtu kami makan dengan rakusnya hingga selesai tinggal kulit2 bertaburan je... sedappp...manisss... (ader owang antar sms, kata ta elok makan tuh..nnt kener gout...!)...alahai....5-6 tawon skali je...hahah.. Lepas dah kenyang, kami sambung mancing lagik dan lagik.. Ni umpan yang kami gunakan..cacing punpun...masa tangkap gambar ni, cacing tu dah tk bertenaga, tk fresh cam masa awal2 tuh. Ni tapak perkhemahan kami...(semua gambar2 acik ambil pada hari kedua....) sbb tu nmpak clear. Malam tu, mak acik tipon, bagi laporan bahawa di kampung, hujan ribut dan kilat sabung menyabung sedang berlangsung. Dia risaukan keselamatan acik kat pulau ni. Acik kata kat dia, Don wori Mom.. ai yem ok.. Mak acik kata... LEAVE THE PLACE NOW !! Errrr....mana ada bot kann??? No, I cant mom...!! pray for my safety ...ok mom.. gud nite... Lalu acik teruskan aktiviti mancing.

Dalam pada tu, acik dongak ke langit....dan nampak kilat dari kejauhan...dan nampak awan semakin hitam dan gelap telah memenuhi langit. isk... nampaknya hujan dah nak sampaipun. tAWU tAKottt....hehehhe.. lalu acik kensel kan mancing tu...dan masuk ke dalam kemah je. Kawan acik laki bini tdi dah lama dah masuk kemah diorg.

Acik je semangat belebih nak mancing tanpa henti. Beberapa minit pastu, hujan disertai kilat petir yang sabung menyabung pun berlaku... Adeiiih...kemah acik banjir. Air dapat masuk melalui segala celah udara yang ade. Acik selamatkan kamera dulu..masuk dlm pastik awal2.

Syukurlah, air yg masuk, gi arah kaki je... err..tapi lelama, tempias2 tu smua masuk kena gak kat acik dan bembarang sesikit...kerana hujan lebat sgt dan angin terlalu kuat bertiup.. sib la tak cukup kuat untuk terbangkan kemah acik yg kocik nih..acik sarungkan jeket jeans yang acik bawak.. keliling dah lembap dah..

Habihla kemah pinjaman dari CIkIda ni basah....huhu..dah acik yg rasmikan kemah baru orang ni. Sepanjang hujan ribut tu, acik duk berzikir, sambil tangan ketik ketak ketik ketak, tekan sms antor kat org yg blm tidor lagik tu. Masa tu dah lebih pukul 12 tgh mlm .. kiranya, klu jadik apa2 kat acik malam tu, orang terakhir yang acik sms tu lah jadik saksi..yg acik bukan mati lemas.... errrr...kan tipah kannnn... sib kau nk layan acik malam tuh... ilang rasa takot acik taw...walopun kau kutuk acik...sbb gi tempat yg bahaya centu. Acik tau,
Tipah je yg lom tdo...sbb dia still excited sbb jadik juara bowling malam tu...heheh neway tipah.... ianya sungguh menyeronokkan...

Satu pengalaman...yg mencabar...adventure gitu. Lebih kurang 45 minit je hujan... acik telelap juga dalam kesejukan tuh. Tapi kejap je pun. sakit tengkuk tdo atas beg .. Acik tk dgr bunyik ribut lagi. Hanya bunyi kilat dan guruh bedentam dentum.. tupun cam da jawoh je bunyiknya.... Alhamdulillah.... lega...ujan da brenti. Acik tarik zip khemah dan kluar melihat keadaan sekeliling. Unggun api yang susah payah kami nyalakan tu, dah tepadam...komfem laaa...sbb kener ujan tuh.

Acik berjalan sorang2 ke pantai.... tgk pancing, kot2 mengena ikan pari ke.... tapi tadak laa... Dan acik dongak ke langit.... Subhanallahhhhhh... indahnya ............ Maha Suci Allah yang menjadikan alam ini. Setelah begitu ngeri dipukul ribut tdi... kini langit bersih....ada bulan tersenyum.... ada bintang bertaburan.... iskk.. tak dapat digambarkan dengan perkataan. Masa tu sekitar pukul satu pagi...lalu dalam cahaya bulan samar2 tu, acik meneruskan aktiviti memancing...

Acik memang centu...mancing nyer pasal, tak tdo pun tk per.. giler ke??..... dah hampir 3 tawon acik tk mancing camni tau. Jadi acik tkkan buang masa...bukan senang orang Putrajaya nak dtg mancing..hehe Mujur acik uzur dtg bulan..jadi idak le menyukarkan untuk bersolat...cam masa mancing kat pulau tahun2 dulu tuh. Budin keluar juga mancing sekejap..Dak Nur dah lama ke alam mimpi...sampai tk sedarpun yg kemah dia juga banjir masa ujan tu....pehtu Budin pas pancing dia yg mahal tu kat acik..suh acik take over...dia nak sambung tdo... cehhh.. acik bukan jenis suka guna barang orang...takut rosak okeh..! Dan itu lah yang berlaku pada pancing dia...acik tersangkutkan kat batu...huhu ..

Bila dah tk dapat tarik..acik tinggalkan dan guna pancing murah acik balik...padan muka acik.. Ikan? dapat gak sekor dua ikan gelama yang cecomel tu. BUkan apa...masa kami datang ni..ada orang pasang jaring keliling pulau...jadik, ikan bebesar tk lepas masuk... yg lolos, ikan kekecik je lah nampaknya..itulah rezeki kami.... susah jadi nelayan kannnz.. Lupa amek gambar ikan..senornya tk nak kamera busuk ikan..hahah ni ikan dah masuk pastik baru tingat nak tangkap gamba. Lelama, haripun siang. Acik masih di pantai. Bagi makan ikan je...yg dpt nyer sikit.. Tapi acik puas hati. Dapt menikmati keindahan alam ciptaan Tuhan...amat permai melihat laut yang dah tenang...idak lagi bergelora..langit yang biru..









Matahari da mula mancar.... cerah ...indah...Subhanallah.. Kami berkemas, kata dreba bot tu...nk mai amek kul 9 pagi.. lepas siap mengemas...tunggu la..sambey rayau2 keliling fulau... tangkap gamba sendiri..tangkap gamba batu...pokok...laut...burung camar..err...cicak.. Layan pemandangan ni...Nak mancing lagik, umpan lak da abis..pancing pun dah dikemaskinikan.











Tak abih story lagi...Akhirnya boat datang amek kami....dah tengaharipun. Sib bek tk dtg amek lepas ari raya cam kata masnurin tu..hampeh ko mass....takkan den nak rayo kat pulau nih...wakakaka.. ni masa dlm bot. Ada brani kua kamera..sbb laut dah tk bergelora..ombak sederhana aje... idak lah terumbang ambing sngat dah... Klu tgk muka memasing masa tu..mang amat letih kelihatannya.Muka tk mandi..hehe Tapi acik da mandi PRamlee...basuh muka dgn air tawar yang acik bawak.

Sampai jer di tepian pantai...kami kena lalu satu lagi ujian.... harung lumpur.... adeiiihh....awat tk habaq awai suh bukak kasuttt!!!... punyalah berat kaki nak di angkat mengharungi lumpur yang pekat bangat tuh...dengan kasut sandal yanie yg acik finjam nih...sib tk putus...hehhe.. Beselumat lumpur sampai ke betis seluar okehh...geli? dah tk de geli dahhh..kepaler ni dah weng weng dah...nak balik cepat. Kami bayar tambang...satu kepala RM10 jer...murah kannn???

Puas hati la...walopun kener rempuh lumpur tuh... mana tk lumpur... ujan lebat malam tadi tuh.. Balik kat umah emak acik...acik mandi2....(masa ni baru acik pasan suar yang acik pakai, koyAKKK !!! harap2 tk de la yg nampak...uwaaa... acik ada rsa something koyak msa kat fulau tu lagik..tpi acik hingatkan baju vest yg acik pakai tu yg koyak...so, wat slamber dog jer la....huhu...) pehtu siang2 ikan yang kawan2 acik bagi ...(semua) kat acik...(sbb diorg malas nk siang ikan kekecik ...! ) adeiiihh.... mata dah bebetul tk larat rsanya..

Indai acik ajak gi kedai pulak...nk beli beras dan barang2 dapur dia..... makanya, anak yang solehah ini tidak la membantah, walopun mata dah tk leh nak bukak dah... Balik dari kedai...acik terus kemas barang dan bergerak pulang ke Putrajaya.... dengan keadaan mengantukkksss... Ni lagik tipahvogue amat marah kat acik...dah la aritu buat dia gayat masa acik hangkut dia...tak per tipah..tima kasih atas kekonsenan Tipah tuh....acik akan salu ingat pesananmu.

Mengantuk kali ni mang tahap otromen.... hinggakan 2 kali acik bermimpi...ketika memandu tuh... baru nak stat mimpi, acik teseda...baru nak stat...acik tekan minyak...dan teseda lagik.. Fuhhh...mang bahaya... masa nak cari R&R Nilai, nak benti tdopun, acik nyaris langgar satu keter masa nak cilok masuk kat R&R yang nyaris nak telepas tuh.

Maknusia kan...selagi tk kener...tk beringat..tapi pecaya lah..acik sentiasa beringat.... cumer kekdang je tk teringat...huhu.. Acik dpt tdo seketika di R&R tu...tk lama...acik tk suka benti lelama sesatu tempat... perjalanan diteruskan. Kali ni mata dah segar sikit...sikit je. Alhamdulillah...perjalanan selamat berakhir di Putrajaya semula.. Ai yem so hepi... untuk pengalaman kali nih...sonok walopun letih ..

13 comments:

kakpah said...

Osah panjang gilo e n3 kao cik. tapi sonok baco cito ko poi mancing kek pulau tu. Pulau? ceh.. takdo tompek lain ko. Seb baik takdo dinosor. Kok ditolan e ko, punah harapan akak nak jumpo kao lai.

Ooo aritu acik sms dari pulau ni lah yo. Akak baco dah pagi sobab haritu akak bokotuntang kek dapo saudaro maro datang sampai ko tongah malam.

Errkkk.. ikan lam plastik tu bukan ikan kek kodai ko. (kih..kih....)

en_me said...

pasal tandas seram hingatkan ada hantu ke aper.. rupa2nyer tersumbat pasir ghitewww.. ker ader hantu yg sumbatkan pasir.. veryy derrr kannns

sya said...

Achik tu yang sya tak tahan tu bila part2 toilet tu. hish... nak kena sempurna kalau tak lagik perut meragam

kak wos said...

oke, wos ngaku..
wos tak baca lg entri acik nih..
sok pepagi sebelom start kejer wos baca..
hehehe!!
*tatap nak komeng jugak*

lupekanje said...

kakpah..
tu lah...kakpah tk ndak jwbpun..hehe..roper2nya tongah bekotuntang..hahha...

ikan tangkapan laa...apa lak boli kat kodai...dusyumm kpah nih kang...hehe..

en_me,
rasa2nyer kannss? adakah mungkin jadik centu? the Hantu n the geng punyer ankara? huhu...


sya,
maka tk blh la kita duduk sekemah kelak..hehhe..
acik kurangkan makan...jadi, tk de kehendakkan tempat itu..
badan bepeluh...maka tk de masalah utk buang air kecil pun..walopun minum bnyk air...balik tu baru carik rumah kecil itu..



Woss..
tk per la woss...acik pun komen kat n3 kau, kekadang tk sompek baco pun...tandatangan je...wakakaka..aper kes..

klu tk sempat, tk yah la pakse diri wos ooii..ni citer syok sindri jerk..memori sendiri juga.

Kak Nora said...

Panjangnye cerita kaki pancing. penuh adventure. Tapi memancing is not for me...nak tanya, buang air kat mana kalau yang ada tu tersumbat?

lupekanje said...

kak nora,
betui..memancing is not for all..setengah2 org je...
sepanjang kat sana, acik tk de buang pun..heheh..klu berlaku...akan cuba cara seorang musafir selesaikan masalah tersebut...hehhe ..
Kawan acik tabur je celah batu ituuhh...waaakakakakaa.

mamarempit said...

erk....bahye la ngntoks² drive...
mama pon tgh rempit leh telelap....huuu

iina said...

wah acik respek ler.. dah minat kan acik.. belasah yolah.. yang penting dapek ikan.. ado gak hasil ;)

secangkir madu merah said...

wah acik respek u lah...
pegi memancing kat pulau pulak tu...
tak takot ke?



gambar yg tebar jala tu acik ke?

lupekanje said...

mamarempit,
mang bahaya giler..kita tk nk ngantuk kan..tpi biler smpi masa, tetap gk ngantuk..habih camno? Brenti rehat pun nk kna carik tmpt slamat...smentara nk mnyampai kat tmpat tu..kita ngantuk gak lagik..moga kita dilindungi dari malapetaka sewaktu memandu...


iina,
ada banyak kepuasan d pihak acik..dpt nikmati keindahan alam..dapat ikan...I'm a nature lover okeh...!!heheh


SMM,
Acik suka gi kat pulau...rsa cam ada adventure menanti di sana. habih tk pun, duk tepi pantai...menikmati angin...pasir yg gebu, siput2...ikan2....pohon2....beburung...iskk..bpuisi dah nih.amat syahdu ...hehhe

tipahvogue said...

owh acikku yg degey, pasnih sila jgn buat orang sumer risau lagik k!!! jgn nak pi mancing kalo tak sempat nak rehat panjang! kasik usha keadaan cocer dolu seblom nak gi memana.

tido kena cukup! jgn nak drive jugak kalo dah taw ngantok!! sediakan cokelat hacks dan asam memanyak kat dlm keta! huhuhu...

dah dah, pasnih kalo degey lagik, siap acik!!!

lupekanje said...

baeeeekkklahh...acik yg silap...sbb tk rehat dulu seblm buat keputusan nak balik.... mikirkan jalan pasti jem klu tangguh2 masa nk balik...huhu..
gula2 hack mang patot ada dlm keter kann...mekasih tipah...sbb marah..errr...nasihat acikk..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-