Tk leh nk tido .... acik nk stori nih...
Sewaktu mengemas album2 gambar lelama, acik tejumpa gamba ni.. iyer... inilah acik dan arwah abah dan adik badik acik.

Naper tk de gamba emak? Sebab mereka telah bercerai waktu ini... dan kami adik beradik ada yang terpisah. Kakak acik dipelihara oleh arwah abah dan ibu tiri acik sehingga arwah abah acik meninggal dunia pada 1979 kerana kemalangan jalanraya..al fatihah utk abahku yang ensem ituh.
Arwah abah sorang ayah yang sungguh penyayang... tapi apakan daya... acik tk dpt rasa kasih sayang dia...sbb jodoh mereka tidak lama. Jumpa stakat seketika... klu taim hari raya ataupun taim cuti sekolah, beliau akan datang membawa kami membeli pakaian... itupun klu tk kener lelah dgn penyapu dik emak acik...huhu.. sbb takut arwah abah nih curik kami bawak larik... boley ka? ... acik ni mangsa penceraian yg sadis kah?
banyak cerita mereka yang acik tk tahu. Ada yang nak cerita...tapi acik cam malas nak tahu.... let bygone bygone. ...emak acik lagi la tk de nak citer... tk koser gak nak tanya.
Mereka (abah dan kakak acik) tinggal di 'kolumpo' manakala acik dan abang acik tinggal dengan emak acik di kampung. Nampak tk beza kami.... kakak acik pakai kasut lawa... lawa la masa tu..wlopun tk lengkap dgn stokinpun.. (pakai gelang getah ke....wakakaka...)
Tapi acik dan abang acik pakai sipar jepun je. Mana tau nk gi amek gamba kan... waktu tu acik berumur baper ntah...tak de lak tawonnyer kat gambar tu...mungkin 1970 gitu ...rasa2nya dalam umur 5-6 tawon kot.. sbb acik kecek je lagik..arwah abah datang amek bawak jenjalan gi umah dia kat kolumpo tuh.. tah..tak hengat kat mana. Yang pasti gamba ni diambil di
Hong Kong Studio, No472, Batu Road, Kuala Lumpur. Ujud lagi tak?
Segala yang berlaku ada hikmahnya .. acik pun tidakla idup susah sgt... walopun tk kaya cam org len... tak pnah retipun nak carik duit sendiri masa kekecik... sbb kebajikan acik dan kuarga dibantu oleh pak pak sedara dan sedara mara yg prihatin. Tinggal lagi acik tidak cerewet dan tidak pandai mintak itu ini dari kecik.. (iyer ke..?)
Yang acik teringat, masa kekecik, acik tringin sangat kasut roda.. (Roller Skate) .. walopun regernya tk sampaipun RM15 masa tuh, tpi acik rsa mahal sgt... Mak acik pun tk nak belikan...hingga la da tua ni, acik tk dpt lagik....(ader sesaper nk belikan?? huhuh) ..
Lebih kurang beginilah rupernya kasut roda dulu2 tu...
acik cumer dpt merasa naik kasut roda ni klu bercuti kat umah pak sedara masa tu kat Kg Tunku, kolumpo.. pinjam sepupu acik punyer.... diorg ada dua kasut roda... satu yg agak baek punyer...satu lagi yang pastik.. tupun malu2 nak pinjamm..siankan.. diorg salu buli acik yg semekin ni... kekdg acik majuk, tdo atas simin je... ye lah..acik ong kampung...
Sampai skrg, acik masih sempoi cam ong kampung...nk wat camner...acik mang ong kampung... hehhe..
Yes!! kasi up sikit dengan orang kampung. Kito orang kampung. kpah tak malu ngaku orang kampung sobab tiap kali muism buah kito buleh balik kampunggggg!!!!!
ReplyDeleteCik, kok toragak bona nak boli kasut roda tu, poi la boli. Potang-potang main kek dopan masjid putrajaya tu.
Yang penting kita harus tabah.
ReplyDeleteYang terbaik ialah kita doakan yang terbaik buat mereka yang telah melahirkan dan membesarkan kita
Kuatkan semangat ! :)
ReplyDeletekenangan mengusik gigi tewww.. ehehe, salam akak acik ittewww
ReplyDeleteDear Acik,
ReplyDeleteBalik kampung....oh,oh, balik kampung....kampung kan meriah.
zino pun orang kampong.... masa kecik2 duduk dengan nenek.. mak ayah merantau..(keja soljer) so kami adik beradik sekolah kat kampong.. mandi air perigi dan bekubang dalam bonda hehe..
ReplyDeletememang seronok jadi budak kampong..
yg dah lepas tu biar jadi sejarah.. tapi sesekali elok di ingat utk memperbaiki masa akan datang.. inshaAllah..
sedih baca citer Cen ni ..
ReplyDeletekalolah perceraian tu adalah
jalan yg terbaik ... pasrah lah
eh! kasut roda tu dulu, den ado
boli satu, roda kaler biru lagi
kat tapak dia ada cam skru yg
kita boleh ejas besar keciknya
tapak kaki kita ..
boli satu share ramai2 ngan abang
den yang duo orang lagi tu..
dapek kek abang den ... abih
lingkup !!!
Achik.. kasut roda tu jugak idaman sya masa kekecik dulu tapi tak berani nak buka mulut tanya pd emak atau bapak takut kena marah.
ReplyDeleteHensem jugak ayah achik masa muda ek?
salam kpah,
ReplyDeleteyeah..idup ong kampung...
anak acik da dpt dh arwah atok eh bolikan...tapi dah namo Roller Blade laks...huhu..acik da terai seblom diorg...hahah..
Umi mesti tawu guna dulu sblm anak2....wakakaka..
Abanglong,
tima kasih, itulah yang sewajarnya yang patut kiter lakukan...
acik tabah nih...:) ...tabah dan sukurrr...
KKK,
uiihh..kan men namo ehh..
tima kasih bagi semangat utk terus menikmati idup agar idup tk sesia..
salam en_me..
ReplyDeleteada baekkk???? jaga kesihatan ok...jgn berembun jgn bepanas masa amek gambo2 ittew...
KakNora,
mana ada meriah dah kampung...tpi tk dulikss...rayer nnt nak rayer kat kampung gak...request from anaks...they like kampung environment...dah asal usul kamfong kann...mesti tingat kamfung gakss.
zino,
besh kan mandi kat prigi... acik sonok taim menimba air tu..gumbira klu dpt timba yg penuh air...
sujukkkkss...gigil2...
sekrg prigi da jadik prigi buta...ader yg ader lagi..tpi dah tk bejaga...just jadik tumfuan klu taim tk do air....maser tu la smua berebut hangkut air..heheh
ye zino...yg lepas2 tu smuanya adalah pengajaran buat org terkemudian..sekiranya mereka mahu mengiktibarkannya...
salam uji6june,
ReplyDeletedah...jgn sesedey...gi basuh muker..
Jodoh prtemuan telah tercatit di azali kannz.. tk der saper nakkan jodoh yg hapwei.... namun kiter mrancang...Tuhan menentukan.. ye..pasrah..!
aha..betuii tu..kasut ghoder yg centu la yg acik tingin dlu...
ader sekru kat bawah dier kann..ikut saiz kasut kiter..acik nyer saiz yg sekru last sklik...errr..sgt somel gitu..klu tgk acik meluncur..mang seolah2 men ski kt pergunungan Switzerland tuh...wakakaka..
sya,
kan..kann..badge kiter mang centu gaknya...tk bani nk nyusahkan mak ayah gitu...klu dpt, sonok...klu tk dpt, pasrah...waaahhh..
(err..betui ka aku centu??)
well... abah acik mang jejaka rebutan sang dara tika ituh..hingga kan...hinggakann....
dah...dah...jgn gossip dia..dia baek..fomfuan2 itu je yg...err..err..
teeettt...teeettt..ok..masa da habis...
Akak... saya hanya mimpi mimpi saja pakai kasut cantik. Saya tak cantik, ayah beri apa yang tidak cantik saja. Ayah saya beri yang cantik pada kakak saya, sebab dia cantik....
ReplyDeleteKalau kasut roda... tak usah mimpi la... tak terfikir dek akal saya....
Saya lebihkan pelajaran saja... itu yang ada... itu yang saya cuba kejar...
jeen,
ReplyDeleteapa ada pada kecantikan di luar...klu di dlm bucukkkkss..betui dakkk..