Thursday, August 13, 2009

Menyambung Lidah

Acik menyelongkar blog Allahyarham Ustaz Asri Ibrahim dan suka mahu berkongsi apa yang di catatkan di sana. Moga apa yg dicatatkan sewaktu hayat beliau, akan menjadi panduan hidup kita.... dan jika kita mengamalkannya, maka pahalanya akan terkumpul untuk beliau jua, walaupun beliau telah tiada lagi di dunia ini......  

Takziah buat keluarga beliau.... Tuhan akan menilai perjuangan semasa hayatnya Sebelum ni acik tk terjumpa dan tidak terfikirpun mahu mencari dan membaca blog Allahyarham.... walaupun acik meminatinya semenjak beliau budak ingusan lagi. Sesungguhnya, amat indah kata-kata dari Al Quran/ para Nabi/ulama'/bijakpandai yang menjadi koleksi beliau di entry ini.

Acik belum dapat explore habis lagi blog beliau... sampai di entry ini, acik dah terpikat dan terhenti menghayati kata-kata hikmah di sini. Banyak yang acik boleh ambil dan jadikan panduan hidup, agar hidup terus tenang dan berbahgia walau apa sekalipun ujian yang menimpa. Sesungguhnya, acik merindui bacaan tarhim beliau... duluuu...suatu ketika duluuu...yg mengejut insan bangun dari kelenaan..bangun membersihkan diri, menyusun saf, menunaikan solat berjemaah... suara mendayu yang dikurniakan Allah padanya telah digunakan dengan sebaik2nya hingga menjadi amal buatnya selama hidup di dunia ini. Suaranya adalah senjatanya dalam menyampaikan syiar Islam...

Moga Allah mencucuri Rahmat ke atas roh beliau... Allahummaghfirlahu, warhamhu waafihi wa`fuanhu.. Moga catitan amalmu berterusan melalui alunan suaramu yg tetap kami dendangkan Moga catitan amalmu berterusan melalui tulisanmu di alam siber ini..... Harimau mati meninggalkan belang, Manusia mati, meninggal nama, Biarlah juga meninggalkan sesuatu untuk kegunaan yang ditinggalkan.... maka manusia itu mendapat pahala seperti ia tidak pernah mati..... amalannya terus hidup..... ini yang dinamakan saham akherat yang tidak pernah akan jatuh harganya...bahkan keuntungan yang semakin berganda. Dari itu kawan-kawanku... teladani lah mereka yang berjaya menghidupkan amalan mereka, meskipun mereka tidak lagi hidup.... Kita semua akan pulang; Ke tempat asal kita... Di sini rumahmu..... Di sini juga, rumahku.... kelak.... perjalananmu di dunia, telah sampai ke penghujungnya... Perjalananmu di sana, baru bermula...dan tidak akan ada istilah penghujung lagi... Perjalanan kami telah hampir ke penghujungnya... Tapi entah bila... dunia yang penuh dosa dan noda ini, akan kami tinggalkan pula...bersama amal jariah dan dosa yang akan kami pikul ke sana... Allahumahtim a'laina bihusnul khoottimah... Walaatahtim a'laina bis su'ulKhoottimah...

Kami mahukan penghujung yang Husnul... yg baik...yg sempurna... Kami khuatirkan penghujung yang Suul... yg tidak baik...yg keji... tidakkk!!!!!...kami tidak mahu mati dalam maksiat... mati dalam dosa.... mati dalam sia-sia... Kasihani kami Ya Allah... berikanlah petunjukMu senantiasa... kerana kami selalu terlupa, dan lebih parah, kami selalu pura-pura lupa... Ampuni kami Ya Allah.. ----------------------------------------

Sesuatu yang baik, belum tentu benar. Sesuatu yang benar, belum tentu baik. 
Sesuatu yang bagus, belum tentu berharga. 
Sesuatu yang berharga/berguna, belum tentu bagus.  

Fikiran yang terbuka dan mulut yang tertutup merupakan suatu kombinasi kebahagiaan. Semakin banyak Anda berbicara tentang diri sendiri, semakin banyak pula kemungkinan untuk Anda berbohong. 

Jika Anda tidak bisa menjadi orang pandai, jadilah orang yang baik.  

Seorang teman sejati akan membuat Anda hangat dengan kehadirannya, mempercayai akan rahsianya dan mengingat Anda dalam doa-doanya.

Doa memberikan kekuatan pada orang yang lemah, membuat orang tidak percaya menjadi percaya dan memberikan keberanian pada orang yang ketakutan.  

Jika kita berbuat baik, kebaikan pula yang akan kita terima kelak.  
Senyum tidak hanya akan menampilkan wajah yang cerah, namun juga menghangatkan jiwa.  

Cinta itu angkuh dan lembut. Lebih baik memiliki cinta daripada memiliki semua bintang di langit.  

Yang penting bukan berapa lama kita hidup, tetapi bagaimana kita hidup.

Nasihat yang baik tidak pernah datang terlambat.
Iri hati yang ditunjukan kepada seseorang akan melukai diri sendiri.
Anda cuma bisa hidup sekali saja didunia ini, tetapi jika anda hidup dengan benar, sekali saja sudah cukup.  

Kenangan indah masa lalu hanya untuk dikenang, bukan untuk diingat-ingat.  

Rasa takut bukanlah untuk dinikmati, tetapi untuk dihadapi.

Orang bijaksana selalu melengkapi kehidupannya dengan banyak persahabatan.  

Lidah anda yang menentukan siapa anda.  

Diantara isi rumah tangga, anak-anaklah yang terbaik.  

Cinta seringkali akan lari bila kita mencari, tetapi cinta jua seringkali dibiarkan pergi bila ia menghampiri.  

Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika kebaikan dibalas kebaikan itu adalah perkara biasa. Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. Tapi jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji.  

Jika Anda tidak memulai hari ini dengan senyuman, belum terlambat untuk mencubanya pada hari esok.  

Buka mata kita lebar-lebar sebelum menikah, dan biarkan mata kita setengah terpejam sesudahnya.

Persahabatan sejati ibarat kesehatan, nilainya baru kita sadari setelah kita kehilangannya

Seorang sahabat adalah yang dapat mendengarkan lagu di dalam hatimu dan akan menyanyikan kembali tatkala kau lupa akan bait-baitnya.

Bertemanlah dengan orang yang suka membela kebenaran. Dialah hiasan dikala kita senang dan perisai diwaktu kita susah  
Namun kita tidak akan pernah memiliki seorang teman, jika kita mengharapkan seseorang tanpa kesalahan. Karena semua manusia itu baik kalau kita bisa melihat kebaikannya dan menyenangkan kalau kita bisa melihat keunikannya tapi semua manusia itu akan buruk dan membosankan kalau kita tidak bisa melihat keduanya. Tak seorang pun sempurna. 

Mereka yang mau belajar dari kesalahan adalah bijak. Menyedihkan melihat orang berkeras bahwa mereka benar meskipun terbukti salah.
 

Bila Kita mengisi hati kita dengan penyesalan untuk masa lalu dan kekhawatiran untuk masa depan, kita tak memiliki hari ini untuk kita syukuri.

Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat. (Khalifah Abdul Malik bin Marwan)  

Barang siapa yang selalu kekenyangan maka banyaklah dagingnya, dan siapa yang banyak dagingnya maka kuatlah nafsunya. 

Siapa yang kuat nafsunya maka banyaklah dosanya, siapa yang banyak dosanya maka keraslah hatinya dan siapa yang keras hatinya maka tenggelamlah dia dalam bencana dunia serta keindahannya  

Sesungguhnya sebagian perkataan itu ada yang lebih keras dari batu,lebih tajam dari tusukan jarum, lebih pahit daripada jadam dan lebih panas daripada bara.

Sesungguhnya hati adalah ladang, maka tanamlah ia dengan perkataan yang baik, karena jika tidak tumbuh semuanya (perkataan yang tidak baik) nescaya tumbuh sebagiannya.  

Tidak ada simpanan yang lebih berguna daripada ilmu. 
Tidak ada sesuatu yang lebih beruntung daripada adab. 
Tidak ada kawan yang lebih bagus daripada akal. 
Tidak ada benda ghaib yang lebih dekat daripada maut.  

Sekali tidak berhasil bukan berarti gagal selamanya.
Kebahagiaan takkan pernah bisa dibeli dengan wang.  
Orang yang banyak ketawa itu kurang wibawanya. 
Orang yang suka menghina orang lain, dia juga akan dihina. 
Orang yang mencintai akhirat, dunia pasti menyertainya. 

Barangsiapa menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga. Sesungguhnya orang-orang yang berlaku adil di sisi Allah laksana berada di atas mimbar yang terbuat dari cahaya. Mereka itu orang-orang yang berlaku adil dalam menetapkan hukum baik kepada rakyat maupun kepada keluarga.  

Tiga sifat yang menyebabkan penyandangnya tidak tenteram dalam hidupnya: iri, dengki, dan akhlak buruk.  

Hiduplah sesuka hatimu, Sesungguhnya kamu pasti mati. 
 Cintai siapa saja yang kamu senangi, Sesungguhnya kamu pasti akan berpisah dengannya. Lakukan apa saja yang kamu kehendaki, Sesungguhnya kamu akan memperoleh balasannya Tidak ada kebaikan bagi pembicaraan kecuali dengan amalan. Tidak ada kebaikan bagi harta kecuali dengan kedermawanan. 
Tidak ada kebaikan bagi sahabat kecuali dengan kesetiaan. 
Tidak ada kebaikan bagi sedekah kecuali niat yang ikhlas. 
Tidak ada kebaikan bagi kehidupan kecuali kesihatan dan keamanan.

9 comments:

zino said...

dari Dia kita datang kepada Nya juga kita akan pergi...

en_me said...

“Innalillah wa-inna ilaihi raji’un – Truly to Allah we belong, and truly to Him shall we return”

salamm akak lupankanjerrr itteww..

kak wos said...

acik berjaya membuatkan saya menitiskan air mata pepagi nih..
uhuhuhu..
tah naper dr mlm td dok terpikir tentang pemergian Ustaz Asri nih..
rasa sayu sangat.. satu rasa yg sgt lain... *masa maikel jeksen mati ari tu tadek la sesedih permergian ustaz asri nih..:(*
biler tengok pulak umor anak2 yg arwah tinggalkan.. lagi la.....*speechless*

"Berpisah sudah segalanya
Yang tinggal hanyalah kenangan
Diiring doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi.."

al fatihah..

lupekanje said...

zino,
mereka datang dan mereka pergi...
tiada siapa yg mampu menghalangi..



En_me,
salamm..en_me ittew..



Wos,
acik pun naper tah..sedey sgt...
apatah lagik biler tv tayangkan arwah benasyid pergi tk kembali pepagi buta nih..
adeiihh woss...
tulun la pelok acikk...gaser nk tumbang lak..(ehh..ober bini dia lak kan..)
tpi betui ..acik tatipu..yg acik sebak tgk dia kt tv...iskk..sore dia bergema2 dlm ati acik nih..
nyeru buat kebaikan...tpi acik masih lalai...

kuIna LadyInRed said...

masa kita akan sampai cuma tak tahu bila dan dimana?

kakpah said...

Ramai yang akan merinduinya. Alfatihah untuknya.

lupekanje said...

kuina..
doa minta yang terbaik dipenghujung hayat kita.


kpah,
yepp...rindu suara gemersik yang menyeru manusia membuat kebaikan...

secangkir madu merah said...

ramai yg akan merinduinya..
al-fatihah..

lupekanje said...

smm,
sungguh...rindukan suaranya...alunan zikrullah nya..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-