Wednesday, October 22, 2008

Rezeki itu ada

Buhsannya arini. Sebab tidak ada apa2 yg menggembirakan selain dari melihat dan mendengar cerita di mana2 tentang shopping. Dari yg depan blakang, kiri kanan, ke yg kat blog pun sama. Sopping, makan.. soping, makan. uwaaaaaaaaaaaaaaaaahh..jeles la tu... Tapi acik, tetap stay cool cam hari2 biasa. Tk ada beza hari gaji atau hari kureng gaji.

Ada keperluan, baru pi soping. ..habih tidak pun, biler taim gaji, acik mesti tingat nk settle kan utang memana yg terutang.. Tak de keperluan, duk ontok je kat opis atau kt umah.. Di kalangan kenkawan kt opis ni mang reti sangat dengan acik..(yg mana geng rapat tu la..).memang sesuatu yang amat memelikkan apabila acik nk ikut gi shopping...hahah.. sebab acik tk suka gi shopping.

Amat meletihkan senornya tk ada duit...ngaku jer la.....klau cam letih maen badminton ato letih joging to lain la... Ini, letih shopping, sungguh memenatkan diri sendiri. Kalu la acik ada orang suruhan, mungkin acik tk akan menempuh kedaipun...suh org suruhan tu jer pegi...senang je ; 'kadammmmmmmmm...pegi kedei beli bawang...' 'kadammmmmmmmmmm... gas da abih, gi beli...' 'kadammmmmmmmmmmmmmm.. lauk tk ada ni ha... pegi ler pasar beli ikan bagai....' 'kadammmmmmmmmmmmmmmm..sok aku tk ada baju nak pakai...ngko gi belikan apa2 la baju untuk aku...' hahaha...







acik payah nak terima nasihat orang yang tk sesama rasa camner acik rasa. Tapi biler sya kata, kiter mesti yakin dengan rezeki yang telah TUhan tetapkan untuk kita... acik rasa boleh terima, walaupun ayat tu acik salu nasihat kat orang lain gak.

Yes...aku akan berubah..bukan untuk aku...tpi untuk anak2... Masa sembang ngan sya kt ym, acik ader kata, kkdg, anak mintak duit banjer, acik tk bagi, klu masa tu acik mang kekurangan duit. Sya kata, bagilah walaupun sikit... rezeki tu akan datang dari sumber yg tak diketahui...acik akui. Semalam, acik dah ubah satu lagi keputusan kejam acik, tk nak hadirkan diri pada Majlis Graduasi anak acik yg bungsu, si Zirah.

Sebelum ni acik mikirkan ianya hanya akan membuang duit acik je nak pegi jejauh tu semata2 nak tengok dia naik pentas tima sijil...bukan sikit2 blanjer nk ke selatan tanahair tuh...ye la..bagi orang yg tk kaya reter cam acik ni, RM50 tu tk dikira banyak ...aper lagi kalu memakan belanja beratus utk sampai ke sana...(ye ler...serbis keter..tukar tayar bagai.. [sbb tyr da botak]...minyak, tol...)

Orang lain yg tk ada masalah pasal duit, boleh la kata...alaa...sikit tupun tk leh ke... Ntahla... acik kijer makan gaji buta ciput. Tak reti dan tk rajin buat kije part time atau amek2 upah basuh kain umah orang ke..kijer kat carrefour ke.. mang tk ada.

Sumber rezeki tk di duga acik hanya harap pada emak acik je...haha..tkpun korek belen2 yg ada kt asb tuh... tapi acik paksa diri acik utk terus kuatkan keyakinan tentang rezeki ni..yakin akan sumber2 lain yang mungkin acik tk penah pikirkan..akan dapat ke acik.. Maka acik decide, akan pegi pada hari Sabtu ni. Sian pulak si zirah ...orang lain semua mak ayah datang. Dia...dah la tk ada ayah..emak yg idup segar bugarpun tk mo datang.

Walaupun dia kta tak kesah, klu acik tk pegi...acik lak yg rsa tk sampai ati dan tak patut... mana tau kekalau kehadiran acik tu nanti boleh menaikkan semangat dia yg akan menduduki peperiksaan SPM nnt...terus dpt score flying colors masa SPM nanti...ha..ngko...saper yg bangga kembang2 idung....acikkk gak kan..
tak de la..klu tk score 10A, dpt score 12A pun jadikla....hahah...
Pulak tu, mikir dia demam tu...sian, jaga diri sendiri.. (camla klu cuti duk umah ni umi dia jaga sgt dia...).. Dulu acik penah cakap dengan dia, setelah acik buat permohonan pindah sekolah, dan dapat agaknya..tapi sebab dia giler kuasa kt sekolah tu..lalu dia buat keputusan tk ndak pindah.. maka acik bgitau dia satu perkara yg mang kejam la.

"Apa2 pogrem kt sekolah kamu.....soooooori...umi tkkan pegi. Kcuali, masa nk antar buka sekolah dan masa nak ambil balik cuti ujung tahun..sebab umi bukan banyak duit nak berulang gi tengok kamu kat sana... kalau setakat majlis baca Yasin tu..tk per la..umi blh bacakan dari rumah je..! Mesyuarat permuafakatan ke... hari akademik ke.....sori..umi tkkan pegi..! Bukan tk nk ambil peduli pelajaran anak.. tapi...paham2 jer lah..bukannya dekat! Dah dapat tukar ke sekolah dekat sikit kamu tk mau pulak...!! bla bla bla..."

Haaa....kejam tak bunyiknya. Tu lah balasan pd org yg giler kuasa...hehhe.. Senornya dia sayangkan jawatan2 yg dia dah dpt kat sekolah tu. Sebab klu dia pegi sekolah baru pada tahun2 akhir persekolahan dia ni, mesti dia takkan merasa pegang jawatan tuh...dan aktiviti tu semua diambilkira mempengaruhi terutama tentang ambilan ke IPTA atau matrikulasi nanti..betul tak cikgu2...cikgooden????

Sebab tu dia kata dia tk kesah kalu acik tk pegi Majlis Graduasi dia nanti. Acik mang bayangkan tk pegi...memandangkan, lepas habis SPM nnt, mang wajib aradhi la acik pegi jemput dia dengan barang2 5 tahun blaja tu yg nak dibawak balik. Harus tk muat keter..

So, pendek citer...bulan ni, acik tk leh nak bepoyer2 dan lupekanje lah klu nak kuar jenjalan memana... klu ada kedit kad tu, bleh gak berutang piutang ngan duit pastik tuh.. kedit kad pun acik lom layak lagi nk apply... Jangan la sebut nk pinjam kat along....selisih malekkat lalu tk pandang kat aku..!! Moral of the story:


  1. Bagi ler semangat kat anak2 sedapat mungkin.
  2. Bekorban le demi plajaran anak2.
  3. Yakinla dengan rezeki Allah.
  4. Dari perabih duit kt sopping kompleks, baik perabih untuk pelajaran anak2.
  5. Lepas ni, klu tk ada rezeki menggolek, gi kijer naik le beskal... atau reti2 lah naek bas... (patut naek bas je gi kije kan...huhu..)

12 comments:

zino said...

demi anak anak kita kena terus beri sokongan.. walaupun perlu sedikit pengorbanan..

lupakanje said...

ye betul tu zino...tima kasih..

dizz said...

zirah yg sama syazwan ke, spm 11/11 nnti kan? zirah dpt sijil apa pulak tu, anak2 cen cemerlang semuanya, akademik dan ko-k, baguslah tu...

eloklah cen pergi bagi, besar maknanya tu bila ibun hadir dlm majlis pengiktirafan cam tu (sijil apa tu?).

lupakanje said...

graduasi biasa la kteh... mrsm biasa buat utk student form3 n form 5..hehe..
tu yg kener pi tuh...4 jam drive...ingat nk kasik kurang lagi kmj ....heheh

HappyIrfa said...

salam acik..
mak ai..brutalnya umi si zirah ni.

lupakanje said...

irfa,
Brutal kener brutal...sblm anak brutalkan kita...hahaha..
akhir zaman, semua akan jadik tebalik...tak gitu irfa..

Ungku Nor said...

saya gabra nih..tahun depan sekali dua orang peksa besau..

aciikk..nanti kirim salam kat spongebob tau..;p

lupakanje said...

kener work hard tu...omak nyer pun sama...kener temankan diorg study. Ader kawan acik sorang tu sampai ban kan smua aktiviti berpoyer2 sbb nk konsentret tumpu perhatian kt anak yg nk pekse upsr..
Akibatnya, smua aktvt geng kmi tpaksa dibekukan..huhu..

DAI said...

Oh... Tq cos be the 1st to comment on my blog. Barula seronok ckit,hehe.. salam perkenalan...

Ungku Nor said...

acik, nak suh bekukan suma ektibiti maknye??
owhhh..tidaaaakkk..
hidup yang enjoy mesti diteruskan seperti sediakala ;p

macam tu baik saya je yang pi jawab soklan peksa dorang sok..ekekeke

izawani/JEEN said...

Saya ada kenal sorang mak, yang tiap kali anaknya nak peksa besar jer, dia akan semayang, doa, yasin, tahjud dan apa apa lagi yang dia terdaya supaya anak dia berjaya. Dan suami dia... hmmm... lain kali la citer... hehehe...

lupakanje said...

dai,
toksah kisah klu org tk komen...yg penting, kepuasan kita dlm meluahkan apa yg ndak kita luahkan kt blog kiter sendiri...di samping dapat meningkatkan kemahiran mengarang kita...jgn nyibuk kt blog org lain cam acik nih...hahaha.

ungkunor,
siler lah mendaftar utk masuk pekse sama...hahaha..
diulang sekali lagi...bolo ikan mas perlu ganti air selalu sbb alkisah, kawan acik yg bolo ikan ni dulu kato, ikan dia mati sobab dia tk tukar air ikan tuh..masa balik kg bercuti ...
mentara ikan guppy, tk kisahh..cam acik kata...guppy yg sempoi..

Jeen,
Doa ibu yg berkat.
org laki ni ingat kojo dio carik makan je gaknya.. lelain tk yah mikir..heheh

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-