Monday, October 27, 2008

Hari Ahad

Acik masih di kampung. Bangun pepagi, basuh kereta yg dah tk seruper kereta. Pastu acik tgk laman rumah mak acik tu dah panjang kemuncup dan rumput2.. Rasanya baik acik mesin rumput. Nak tunggu acik balik lagi, tah biler..

Kat rumah tu, mang acik sorang jer lah yang tolong mak acik bab2 merumput ni. Selagi ada kudrat di badan. Mesin rumput acik beli dan hadiah kt mak acik masa acik kayer kejap dpt duit EPF 2 thn lepas. Kira dah banyak jasa mesin tu.

Acik adiah kt dia..tpi acik gakla yg gunakan..sebab mak acik mana la larat nak sandang mesin rumput tuh...maun dia tumbang.. sebelum ni dia ada mesin rumput tolak tu.. tpi dah bocor tangkinya. Tk kose lak nk bwak gi repair. Acik beli mesin tu dengan harga RM250. Tu pun GB SK dato' Akhir Zaman yang tolong belikan.

 Kalau dikira jumlah upah yg dibayar pada orang yang ambil upah mesin rumput....dah balik modal beganda2 dah la mesin rumput tu. Acik bersyukur sangat, sekurang2nya mesin tu banyak berjasa pada kami. Jadi, acik kerjakanlah rumput yg nampak menyemakkan mata di hadapan rumah tu...















Dah tk mengherankan dah klu perempuan mesin rumput. Cuma mang jarang2 la nampak. Tapi bagi acik yg dah lama hidup berdikari ni, acik kener belajar buat semua tu.

Kena berani mencuba dan tk mengharapkan bantuan orang lelaki lain...payah... mintak tolong laki org nanti kener fitnah...mintak tolong org bujang pun, fitnah... baek buat sendiri semua.. Sebab dlm keluarga acik, dah tk ada org lelaki.


 Yang ada, si Shahmah, tpi stakat ni dia nmpak cam hikut pangai ayah dia...tk rengan tangan utk buat kerja2 yg biasanya org laki yg buat nih. Kerja2 yg sesenang, dia ndakla buat klu disuruh. Ada yg kata, sbb acik boleh buat, maka dia tk nak buat. Cuber kalu acik dah tak ada, mesti dia buat gak. Salah acik gakla...tk tegas dlm hal membantu keluarga nih.

Certain2 hal, acik tegas. Tapi dlm hal kijer kt rumah, acik akui, acik tk straight...tk suka nak beleter sebab kekecik dulu acik salu kener leter...dan acik tk nak anak2 acik tk suka acik sbb beleter kt diorg... Nasihat2 jugak...tpi acik tk gema memakse kalu dah diorg tk ndak... pastu siap la acik nyindir penuh bemakner kt diorg.

Acik silap tak bagi2 keje kat diorg utk tanam semangat bantu membantu dlm keluarga. Ni lah salah satu silap acik. Acik penah test Shahmah, suh mesin rumput, kejap je dia buat...dah menggigil tangan dia. Nanti acik nk test lagi..heheh.. lelama mesti dia biasa. Teringat masa peringkat awal acik guna mesin ni.. memang lepas selesai, tangan acik menggigil2.

Penah sekali tu, masa acik nak mesin, tetiber lalu la pulak mak acik dekat dengan mesin ni...haper....kener libas la dengan pastik mata mesin rumput nih..sib pakai tali pastik tuh...buatnya acik guna mata pisau....maun teputus kaki mak acik tuh. Kener tali pastik pun tebelah gak betis dia. Sian dia..kalu ada kencing manis tu, mau melarat..
Alhamdulillah dia tk ada kencing manis... Lepas dari tu, emak acik dah serik.                                    

















Dia tk dah sesajer duk depan mesin rumput tu klu acik tgh memesin...heheh Selesai mesin rumput, acik berkemas nak balik dah. Puas hati tgk rumput dah pendek..

















Emak acik ikut sekali balik ke Putrajaya. Dan dari situ, acik akan hantar ke Putraheight, rumah kakak acik yg still tk sihat (maybe chikungunya) ... ibu kan..risau bila dengar anak dia sakit. Selagi tk pi tengok, dia tk puas hati.

 Sedangkan dia sendiri pun tk baper nak sihat pun. Lepak kejap kt umah acik, lepas zohor acik antar dia. Macam biasa, acik mesti sesat dulu sebelum jumpa susur jalan nak ke Putra height tu...hentah haper2 aku nih...dah bepuluh kali pi, still tk hengat2 jalan. Tu lah dia....hati tk bersih, susah nak ngingat...pelupe!!

Taim balik, tak pulak acik sesat...jumpa je pulak jalan tu..hehhe Letih gakla arini...tpi belah malam, sempat lagi pegi Alamanda sat, beli shampoo...sebab stok shampoo kt umah da habih.. Yanie kata, kt kedai bawah kan ada jual... Acik jawab, ala...umi da lama tk pi Alamanda... cehhh... bebetul gi carik shampoo je ...+ roti kat roti boy....dan ubat kt farmasi....pehtu balik..mandi n tdo!!.

 Mang buang boreh yo... menambah letihkan badan yg dah mang dah letih kulu kilir arini. OK lah. Tu jer cerita hari Ahad acik... Sekian.

9 comments:

Cikgooden ...(Selumbar Emas). said...

wah!..terer aa acik..Aku dulu penah mesin rumput. Bila nak makan nasik, takleh suap ke mulut. tangan menggigil..ha ha ha. Suap nasik ke idung.

Ungku Nor said...

bilo la gak eh acik nak datang mesen rumput kek SJ kan? kaann?? ;p

sya said...

Achik terrorlah guna mesin rumput, sya punya rumah 3 minggu sekali upah mesin dah 30 ringgit agaknya kalau sya beli buat sendiri boleh kot, achik leh buat.. kena lah sya belajar buat. Lagipun si india tu dok mesin kan daun limau purut sya yg baru nak naik aje.. bengang sungguh

sabiqahAnuar said...

sedapnye roti boy....

lupakanje said...

cikgooden,
mang klu memula, pas abis mesti gigil punyer....heheh..satu lgi, risiko telinga kureng pick up...(shahmah la cakap..umi dah pekak, sbb asik mesin rumput je!!...cehh!!)

lupakanje said...

ungkunor,
bebile la...hahah..manyak cantik.

sya,
mesia boley..!! memula mang rasa letih sesangat. Tapi kener lengkap perisai, spek, topi, baju tebal, toler lap peluh, suar jeans, kasut phua chu kang..takut kener batu, pedihhh wooo..
tapi susah gak nk kontrol tk tepotong pokok yg kita tk nak potong...kcuali dan pro...acikpun lom baper pro..habih pokok bunga mak acik jadik mangsa...hahaha..
kkdg rasa nyemak jer pokok ni...bedesup je tepotong...hehehe..
beli jer mesin..baloi...seploh bln dah kener 300...dah blh dpt satu mesin sandang tu..acik nyer dah 2 thn lebih...ok lagi..Alhamdulillah..mat kuarters sekolah dulupun acik yg potong rumput, nk harap tukang kebun??...ader ke kener gosip..aper kesss..

lupakanje said...

ieqa,
acik tk baper gemo roti boy, acik beli garlic bread tu..beshh..heheh.

izawani/JEEN said...

Wah... pandainya mesin... Saya ingat nak beli mesin yang senang tu... yang pakai tolak tolak tu... yang harganya dalam lima ploh jer... ok ker ? Kat laman rumah saya tu, asal lama hujan jer, rumput panjang sangat... hubby beli racun, tapi tak leh racun musim hujan... Ingat nak beli mesin tu hadiah hari jadi kat dia... buleh ker ? Ekekeke...

lupakanje said...

letrik tu ka??...aper pun, asalkan blh potong rumput jadik pendek, okey je....heheh..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-