Wednesday, October 8, 2008

kisah di pagi rayer

Baru nak ceritakan cerita sebenar apa yg berlaku sepanjang raya aritu.
Hari Ahad aku dah ekspot anak 2 orang balik kampung. Hanya tinggal Shahmah yg aku ajak ikut balik smula ke ptjaya sebab lantikan jawatan tetap jadik supir aku. Aku yang rasa tk baper sihat...nk demam ni...mang rsa tk leh nk drive...(ala...klu shahmah tk balik, larat jer nk drive...huhu)...atehhh...biler lgi nak menyeraya tulang 4 kerat dia...klu tk masa dia coti nih...hehe..
Hari Isnin gi kijer...tpi tk buat kijer...stakat mengecop punch card je..pegi dan balik tepat pada masanya. Dan yg paling best..aku tk buat keje aku...tpi buat keje merapu yg bukan kije aku. Apedia tu...heheh..
aku nampak tangga....dan aku nampak tk ada kaum Adam dalam opis, dan aku nampak lampu liplap yg tk menyala atau yg tk menyala sepenuhnya...maka tiba lah peluang aku utk menunjukkan kemahiran aku dlm membaiki alat peralatan letrik nih... aku capai tangga, dan selotip, gunting dan pisau ...aku sambung apa yg putus....dan....taraaaaaaaaaaaaaa...
Lampu lip lap yg gosak tu dah ok...selamat duit utk beli lampu lip lap opis tahun depan. Kakitangan opis ni perlu berterima kasih kerana kita tidak lagi perlu buat koleksen beli lampu lip lap tahun depan...hahha....
Masa acik kat atas tangga tu, tetiber dpt panggilan tipon dari ungkunor yg dirindui. ungku dengki la tu..sbb acik masih besenang lenang kt opis lagi... tapi sesungguhnya dn dgn seriousnya, nak habaq, aku memang gumbira sungguhla klu ungkunor tipon..hehhe...cayanggg ungkunor...sajer dia nk buat aku jeles...sbb dia tgh masak rendang paru kambing...ehh...ye ke...hahah..
Pas turun dari tangga tu...aku be Ym dgn Dizz... dah citer dah kt dia apa yg baru aku lakukan... dia habaq.... "hang mang camtu dari dulu...mcm2 boleh buat...cam si Piah habaq kt Kak Teh..."
Tima kasih Dizz oooiii...bnyk lagi yg acik ni tk reti nak buat...misalnya, repair kapatebang...adeiiihhh..
Malam senin tu aku pulun buat kue Tart nenas...tah perasanya...hantam sajer lah...mang aku blh buat memcm pekara...Alhamdulillah....tapi bab masak memasak dan jait menjait ni...aku serahkan je kat Sya dan Ungkunor...hahha.. Sambei tunggu tart masak, aku siang daging yg nak dibwa balik ke kampung utk dibuat rendang. Tesengguk2 aku mengejerkan daging tuh...tk sesabar aku nak tidur dik sbb ngantuknya.
Pepagi Selasa baru bertolak (adeiih...lambat la sampai klu kener tolak ekk..) balik ke Kampung dengan Shahmah. Jalan jem?? ok je...Alhamdulillah.. serentak lak dgn kakak aku yg dari Putraheight tuh..Sesampai jer...cam biasa aku nk ngelat dri duk dapur...dah ramai pun kt dapur tu... aku seperti yg dah dijanjikan...terus ke pondok kecil di bakang umah, amek mesin rumput sandang aku yg aku hadiahkan kt mak aku tuh.. (tpi dia kompem tk larat nk guna mesin tuh..)..dan aku teruskan operasi mesin rumput di halaman rumah emak aku tuh... cuaca tk baper panas. Alhamdulillah..klu tk melelehla peluh jantan betina dan pondan smua masuk ke dalam mulut aku...(aku pose yer..) Lepas tu aku puas hati...clear...sampai depan pagar dah aku mesin. semua duri semalu dah licin aku potong.. Aku ingat aku leh dpt ekskues biler dah selesai tugas...maklumla..letih sesangt, dahla aku demam kekura..batuk2 sejak bebudak ni balik..so, aku cuber la membaringkan diri kat katil yg mak aku letak kat ujung dapur tu. Tapi, baru jer nk letak kapla..dah terima arahan suh pi tgk api ketupat...uwaaaaaaaaaaaaaaaahh..tepaksa bangun mengerjakan arahan tuh... Tahun ni masak ketupat daun nyoq...since email yg disebarkan, yg kata ketupat segera dlm pastik tu bahaya...bnyk gak mak aku ngan zirah nganyam daun tu...lebih 60 butir rasanya. Banyakla tu...klu beli yg dah siap tu, kt kolumpo mahal siut... Menjelang petang raya, smua rendang, ketupat, kuah kacang, semua siap...lemang order jer dari Rombau... Malamnya kami on dgn perancangan kakak aku, buat BBQ anak banak jer... hmmm...best gak..tak pepenah buat...sampai 3 ekor ayam...ayam jer... (tamak lak aku tuh..) .. mang la tk abeh.. Kalu mamaranggie ada , blh ajak join sama...heheh... Haa??? pedia??? ajak Ungkunor?? Dia sibuk buat rendang paru lah, buat kek lapis la...mana dia ada masa nk ninggalkan dapur dia tuh...heheh.. Akhirnya, sampailah masa di pagi raya....mak aku kejut bangun...mintak tulun potong2 sayur2 nk dibuat masak lodeh... pisat2 tuh, aku buat aper tah..lupa la... yg pasti pastu aku amek lemang belah dgn ekspert nyer..dannnnnn aku tebelah jari jemari ku....adeiiiiihhhh...gempaq satu rumah.. mak aku ngan kakak aku ler buat gempaq tuh...elok gak..anak2 aku yg liat bangun pagi tu, semua bingkas bangun biler dengau ada kemalangan...ala...ciput je... meleleh gakla darah ... al maklum...dibelah dik buluh.. dua jari aku balut dgn handyplast. Lega biler darah berhenti mengalir...klu tk, mak aku nk panggey ambulans... Lepas solat subuh, besiap, bru la nk gosok baju..... aku capai baju lama roner hitam, sbb mikirkan nnt pas solat sunat hari raya, nk gi kubur..tk yah la pakai lelawa, tapi kire lawa aper, baju gi keje aku tuh.. skali tuh, smua ahli rumah tu ikut sama pakai baju background itam... jadi warna tema pulak pagi tu...habih baju roner hitam mak aku kener booking pagi raya tuh... Aku solat raya kat semejid Linggi yg antik tuh..imam pun cam dah antik jer..tk per lah...masih ingt bacaan, walaupun bunyiknya cam dah tk ada pagar lagik.. biler dia sebut "Nabi Muhammad tallallahualaihiwatallam..".aku rasa nak guling2 gelak... tapi hormattt...aku kener kontrol...setelah sebulan mengawal nafsu...maka pagi ni aku bjaya kawal nafsu dari tegelak bedekah2 tuh..Alhamdulillah... smua org klu panjang umur, akan merasa digelakkan org cam aku gelakkn imam tuh...temasuk aku laa...huhu. Lps solat, aku ngan gerombolan 2 keter aku, gi kubur abah aku kat Tampin Linggi... sedekah fatihah jer.. nnt sensenang, aku bacakan tahlil dgn yasin ye abah ye... sbb pagi raya tu, ujan renyai2 turun pulak..tk leh lelama...dah lah aku demam. Cecepat baik umah utk agenda seterusnya.. amender??? gi kubur gakkk...hehhe.. tapi kubur kt mesejid tdi.. naper berpusing2 yek?? Sebab nk nunggu gi sama dengan mak sedara yg di Panchor Jaya tuh.. Habis smua kubur tah sesaper kami lawat. Kubur arwah nenek (emak mak aku)...arwah suami mak aku..(pak tiri lah..) pehtu kubur Arwah Tok Lokman (Datuk Bandar KL No.1)... kt sini, mak aku membebel..marah sbb org yg dia suh bersihkan kubur tu, tk wat keje bebetul..tk cat bebetul cam yg dia endak...alahh..bio ler..di hari raya nan mulia nih... pehtu kubur atok dan nenek belah abah aku kt penghujung kawasan kubur tu pun kami pegi.. memacam ragam org yg lawat kubur. Gerombolan aku pun cukup la nak mengharubirukan ruh2 dlm kubur tuh. Ader ker kuar dialog nih,: "ehhh...cantik cincin kau...ko beli kt mana??" "laaaaaaaaa....aku ingat saper...ngko ropernya...lama aku tk jumpa ngko....!!" "Ngko rasa kan... nenek cukup tk minum air yg kita bawak nih..." Haa....memacam kan...cam memain jer kt kubur tu. Tapi aku mang musyhkil, naper kita curah air kat atas kubur...naper tabur bunga warna warni kat atas kubur..? Orang dlm kubur blh minum ke...? Boleh hilangkah kepanasan dalam kubur tuh?? Dapat ke wangi bunga2 tu..(bukn bunga wangi pun...) untuk apa sebenarnya kita buat semua tu masa lawat kubur??? Bukan ke tujuan kita melawat kubur tu utk mengingatkan kita pada mati...bukan sebenarnya tujuan nak sedekah ayat Al Quran...(sbb klu nk sedekah, kt umah pun blh sampai pada simati.) Bukannya mayat tuh duk besila kt dalam lot kubur memasing menunggu bekal dari kita yang idup ni... can u imagine that??? kalu betul mayat / ruh tu blh minum, baik kita bawakkan minuman kegemaran dia..milo ais ke...cappucino ke...kopi tongkat ali ke..orange juice ke...curahkan atas kubur diorg tuh..pehtu, bawak hidangan sesedap cam kt jirat cina tuh..letakkan atas kubur...dari tabur bunga warna warni tu...apa bunga tu blh buat kat roh tu? Nampak tk bahawa adat curah air ngan tabur bunga tu cam adat hindu... Mayat setelah dimasukkan ke dalam tanah, akan dihimpit tanah... kalu baik sepanjang hayatnya, pernah membuat amal, maka selesalah duduknya dlm kubur tuh..kalu dosa yg banyak, akan tersiksa, terhimpit dan memcm yg kiter dengar berkenaan dengan siksaan kubur spt dililit ular besar, digigit kala dan lipan berbisa.. oleh itu, masa hidup ni, selalulah kita berdoa agar dijauhkan dari siksaan kubur itu... errr....aku bertazkirah pulak...udah..udah..
Dah 2 tahun aku tk ke rumah kak long. (my SIL) Tapi tahun ni aku dpt hidayah utk ke rumahnya berhari raya pada hari raya ke dua. Aku ajak anak2 dan mak aku sekali. Masih seperti dulu..dan soalannya masih seperti dulu juga...."dah ada calon??" aku masih jawab seperti tahun-tahun lepas.. "Kak Long kawinlah dulu....baru saya carik calon saya.." dan tajuk tu akan terhenti di situ. Kemudian anaknya si Angah bertanyakan aku... "Mak Tam dah pegi jumpa Pak Tam??" Terkejut pulak aku seketika...amender budak (anak dara senornya...) ni tanya nih?? "Kan Mak Tam dah kata...sebulan yg pertama, Mak Tam akan pergi hari2...tpi lepas tu...Mak Tam tk akan pergi lagi..." "Hmm...kenapa??? Mak Tam marah lagi ke?" Aku tk jawab soklan dia ni.. diam...bawak tajuk lain.. Dalam hati, aku katakan ye.....memang aku terus akan marah dan terus marah... Marah, selagi aku tidak mendapat penjelasan yang sebenar2nya ke atas apa sebenarnya yang berlaku 6 tahun lepas. Marah kerana ada yang tahu tetapi masih berselindung di sebalik daun pisang ...menyembunyikan diri...kononnya amanah atas pesanan arwah... Aku marah2 orang2 ini.....segala2 ini, antara menyebab raya aku langsung tidak ada maknanya lagi...boley ke gitu..?? Lepas Tampin, supir sementara aku tuh, aku arahkan ke Seremban... Berayer ke Panchor Jaya, rumah mak sedara sulong.makan mi hun..terjah Golf Height jugak, umah pak sedara bungsu aku. Hmm...best, pekene laksa kt umah ayu nih.. riuh rendah kalu dah jumpa sepupu2 aku yg giler2 nih...tk sesudah dengan cerita cakap telabik... "mak...klu korek air semayang batal idung tak???" hahhaa....aku tk leh start ingat ayat nih...mesti nak guling2 gelak dengan yanie.....hahaha.. Dah lah...aku ngantuk nih...nk tdo....lenkli sambung la...bnyk sgt citer.. sekian.

8 comments:

Ungku Nor said...

acik,
ada macam2 saya nak tanya tapi dah lupa lak..ehehe

lupakanje said...

soklan boleh..kutuk, tk boleh......heheh..

Cikgooden ...(Selumbar Emas). said...

laaaa...habis dah?..kata nak tulis panjang2.


pagi raya, masa ziarah kuboq..Syahdu sebenaqnya acik kan?..

lupakanje said...

ngantuk la cikguu...subuh baru nk naip...masa malam masih awal, acik bagi tv tonton acik kt depan umah...hehehe..
senornya gitu la...dia klu nk rasa syahdu tu, kener pi sensorang...masa tu, kita dpt rasa betapa sepinya jadik ahlilkubur...tu blm rsa siksa lagi..huhu..moga dijauhkan dari siksa kubur.

zino said...

kalau sebut tampin tu tempat zino tengok wayang zaman kecik2 dolu.. skrg panggong pun dah tak ada kan hehe..

juga tempat belajar masa sekolah menengah dulu..

lupakanje said...

acik sempat duk setawon jer kt Tampin. Shahmah anak No.2 acik pun menempah kejayaan awal dia kt SK Tampin tu gak..sethn je sklh kt situ..Tampin seribu kenangan..huhu..

ayufuzy said...

k lang,
umah kitorg kt pinggiran golf ler
bkn golf height
miahahaha!!!

lupakanje said...

ala..janji ada golf...hahah..belasah jer...

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-