Monday, October 27, 2008

Perjalanan ke Pontian

Dari malam sabtu lagi acik dah keluar meninggalkan Putrajaya sorang diri menuju ke kampung. Ternyata perjalanan malam yg gelap tu, akan amat membosankan klu tidak kerana kesudian ungkunor melayan acik di sms..rapuan demi rapuan, yg jadikan acik cam org kureng waras ...diingatkan, jgn tiru aksi ini, sewaktu anda memandu... Dont drink and drive ..ok..acik ubah dan tambah...
Dont sms, eat, drink and drive... tpi ader satu yg bukan kita sengaja nak jadi waktu kita drive...... ngantokk....

Alhamdulillah acik sampai kul seploh lebih ke kampung. Yer...acik tido awal...sbb kt kg tk ada PC..tk ada laptop...tk ada apa yang bernama komputer berinternet. Kul 4 subuh, acik da bangun bersiap utk bergerak ke Pontian. Ikut perancangan, acik nak bergerak kul 4.00 tapi dah bangun pun pukul 4...apernye...ader lebey sikit la itu jam. Pukul 4.30 bergeraknya.

Maka memandu la acik dengan penuh kesopanan dan kesusilaannya sepanjang lebuhraya Utara-selatan tu bersama penumpang tunggal...mak acik. Jam 5.42 berhenti solat di Perhentian Pagoh. Memang ngantuk sungguh rasanya. Nk kaco ungkunor, takut dia mendengkur lagi. Biler ngantuk, acik makan gula2 hacks. 

Ader satu ketika, tk tahan mengantok, acik mintak air kopi dari emak acik. Dia pun tuangkan, dan acik terus nk minum...nak nyembur gakk..sib baik mentain sebab panas giler air tu... Pukul 6.30 sampai di Machap, acik dah rasa yang acik akan sampai terlalu awal. Acik kontrol kelajuan sederhana acik...maka akhirnya acik memasuki tol simpang renggam pd pkl 7.15 pagi. Dan tiber di MRSM Pontian pukul 7.30 ...padan muka aku..kuar awal giler lagi...pehtu bawak laju kemaen lak tuh..al maklum, itu jalan ana yg punya...teruih luper diri cam besa..


Progrem belum tentu start kul 8.30pagi. nunggu depa2 ni sampai berarak masuk..dekat kul seploh. tiber la giliran si Hazirah ni dengan muka demamnye..pointer tk cukup bagus..tpi cukup melayakkan dia menerima sijil MRSM ni gak.

Well....I hv to be proud of her... ni kejayaan berjaya menamatkan sekolah hingga form 5..diorg ni siap baling mortar lagi tu...sib bukan mortar bom...heheh...(tahun sesebelum ni mana ada pakai mortarboard.. ) hah...begayer sakan la..pekse belom lagi nih...!

Tak ada pun amek gamba ngan umi n nenek kan... tak per...konvo bebetul nanti mesti amek gamba... Selesai makan bekal ayam masak merah dgn nasi tomato, pehtu solat zohor, kami pun begerak balik pukul 1.20 ptg. Perut kenyang, mata mesti lagi ngantuk...panas lak tu...letih lagi.. tapi


Alhamdulillah, dalam keadaan tayar tk baper nak ada bunga....acik selamat sampai...berhenti hanya untuk isi minyak sahaja... dan kami sampai rumah kampung dalam pukul 4.30..lebih kurangla..

































Penatnya..tapi acik teringatkan jemputan rumah terbuka kawan acik kat Seremban .. lalu acik tipon sorang kawan kat Rantau, ajak pi sama ke BSS.. Hmm..mang lama tk jumpa diorg ni. Sejak bertukar ke Putrajaya, mang jarang sgt bekumpul dgn diorg. 

So, langsung acik dah pegi Rantau tu, cam biasa, acik pegi mancing kat kedai akuarium tu...mancing ikan guppy lagi!!!... kali ni tambah dengan ikan neon pulak. Comey dan cantik ikan ni kan...acik sukeee.. aritu beli, tapi tk sempat 2 hari dah habih mati...huhu.. ni acik beli skali seploh ekor.. ikan neon mak acik ader yg idup lagi 2 ekor.  Aritu dah nazak...tpi kehendak Tuhan segalanya, ikan tu tak jadi mati...belum sampai lagi ajal dia.

Acik akan buat kajian lebih tentang ikan neon tetra ni. Mesti membelanya akan jadi lebih menarik. Mengikuti hayat ikan ni kenkadang sungguh menyeronokkan. oh ye... sebelum acik pegi kedai ikan tu...kawan kita sorang ni dah serang dulu kedai katak tu dan dh pilih ikan yg ensem2 tu untuk dia. so, tinggal la kat acik ikan yg tk baper nak ensem dan yg tk baper nak peknen....hahahah.... dan akhirnya mengakukan...yg ikan n akuarium temasuk katak yang dijual kat rantau tu memurah kannnn????? sampi terbeli pulak akuarium baru kt situ dik sbb murah gegilernya...hehehe..

Tapi sesungguhnya acik gumbira biler dengar, dalam menghadapi kematian demi kematian ikan2 peknen dia... (yg baru beli je dah seploh ekor innalillah...betui ka? ke 8 ekor dah dipusarakan???) ..akhirnya berjaya menyaksikan ikannya banak....cover lagi yg mati tu...hahaha... suke nyeerrr..

Berlakulah babak2 sadis, sorang diva yang unibers duduk membidankan ikannya branak......mengira, sekor demi sekor... anak ikan yang kuar dari perut ibunya...dan cecepat asingkan anak tu sbelom dimakan ibu ikan tu sndiri...heheh...sebijik dah jadik cam acikk..kahkahkah.. kirenya, tu lah saat yg paling indah..biler ikan yg kiter bela tk sampai beberapa jam...banak kembar 16 hekor..... Okeh.. citer seterusnya, acik pun gi fetch kawan kt Rantau tu gak..dan zooooooommm gi ke BSS. 












Tak ada gambar yg acik tingat nk ambik kt sini. Kawan tu pun sibuk memandangkan dia tk ada assisten.. kami hanya jalankan tugas kami mengabihkan aper yg dihidang je...hmm..mang mabeles soto nasik impit dia tu..rasa nk tambah...tpi malu..hehe.. lgipun, dah buat janji spontan pulak nk jumpa diva unibers kt SJ tu..temu jnji kami kat Pasar Malam...pehtu ikut je dia bawak gi umah dia kt SJ yg bersebelahan je dgn BSS. Klu ikutkan, tk puas jumpa petang tu...dah nk maghrib..so, kawan yg ikut acik ni pun nak balik cepat.

Tak pe la kan...janji acik dah jumpa. Pasni lom tau lagi jumpa...mahapla...memang keadaan acik masa tu cukup untuk dipanggil serabai, selalunya tk mcm tu sangat..tpi taim nk jumpa ungkunor...acik jadik centu... cam org giler talak...heheh.. thx bekalkan jagung utk dimakan waktu memandu..cehhh..!! Balik je rumah, acik jalankan tugas memasukkan ikan2 yg dibeli tadi ke dalam akuarium.. ternampak la dik mata ayu acik ni akan 3 ekor ikan jantan guppy yg dah weng weng jer keadaannya. ..sudah!! takkan nk mati gak..blm sempat bagi nama lagi. Acik asingkan kt tempat lain.

Lalu acik terai teori emak acik yg pernah hampir kehilangan ikan neon tetra dia suatu ketika dulu. Tau aper yg dia lakukan?? Dia masukkan ubat anti klorin kt bekas ikan yang weng weng tu... esoknya, emak acik tekejut beruk sbb tgk ikan tu idup segar bugar semula.. Itulah juga yg acik terai buat kat ikan guppy jantan acik tu sebelum acik masuk tidur...sok paginya, acik tgk idup lagi...dan sihat pulak tu... Alhamdulillahhh... acik masukkan smula ikan tu kat dalam akuarium kecil emak acik tu. ..sehingga taim entry ni ditaip, ikan2 tu masih idup lagi. Sekian, peristiwa sabtu yang padat.

2 comments:

Ungku Nor said...

Acik..mekasih la sudi singgah kek rumah saya yang tak semonggah tu..hehe

ikan guppy saya dah abih mati sumo ehhhhhhh..huuwaaaaaa...;p

lupakanje said...

rumah tk somonggah?? acik lgi tk somonggah...hahaha..
innalillah...tpi sompekbanak kann...tk per...boli lain...kat Rantau...kehkehkeh..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-