
Memandangkan empunyer diri tk ada nk celebrate besday dia...acik bebel kat sini jer la ucapan untuk dia...(dia tk baca sbb dia tk dimaklumkan pasal blog ni..umi dia syok sendiri jer..hahaha...)
Klu dia tau pasal blog ni...nnt dia malu..ye lah..umi dia ada frdster, ada facebook, ada sesemua yg dia ada...(mana blh kalah..)..dia mana ada blog??? hahah..dia jenis ong laki yg tk jiwang. Tak suka bab luah2 pasaan ni..sbb tu, tak yah bgitau dia pasal blog acik ni...anak2 lain pun acik tk bgitau.
Cuma si Yanie jer aritu terperasan ada gamba adik2 dia masa kekecik tu..dan dia just kata, sib tk ada gamba akak!! Sebab dia tgk gamba je tpi dia tk klik lagi dan lagi dan lagi..dia tk tau baper banyak gamba dia ada kat sini...dan acik yakin dia tk nk amek tau amender pojek ummi dia.....muahahaa.. Kalu ikut IC, tarikh lahir Shahmah senornya pada 20hb Oktober 1989. ..tpi dik sbb bapak dia lambat gi balai polis buat pndaftaran, maka jadiklah tarikhnya 21hb Oktober. ..
Tingat lagi masa acik da sesakit tu..bapak dia bukan ada pun...acik mintak tulun jiran seblh rumah..cikgu salmah ngan somi dia, saper tah namer nya... Ust Isa..ha..ingatpun acik..they r mabelles neighbor I ever had. Acik tk hingat la pulak dah, si yanie acik letak kat mana masa tu..tinggal ngan cikgu Salmah gaknya..hentah le..iyer kot...
Yang pasti, malam jemahat tu acik sakit dan dibawa dik jiran tu kat satu rumah kawan yg dekat dengan rumah bidan kampung...kat rumah Kak Lah.. Kenapa acik nk dibidan kampungkan? bukan bidan klinikbiasa? Ader la kisahnyer tu..lenkali la citer....kiter ke iklan penaja dulu..
OK..kembali semula dengan citer Shahmah tadi. Dari malam, hingga ke pagi Jemahat tu...acik still sakit2...Mak TImah Bidan datang dengan bakul peralatan dia. Acik dirawatnya dengan sebaik mungkin. Walaupun dia dah tua ...tpi masih power masa tu...(dah lama dah dia ninggal...AL Fatihah)... Dia gunakan kemahirannya sebagai bekas bidan kajaan... tapi guna ubat2 tradisional. Dia bagi acik makan telur ayam kampung mentah.
Dia suh acik minum minyak kelapa setengah botol...huhu..ye ke...betui la.. Setengah botol lagi, dia sapu kt bawah tooott.. bnyk tuhh... Tu yg acik hingat la.. Akhirnya acik besalin pada pukul 9 pagi (lebih kot)..dia nangis sikit jer memula tu..... siap terbuang air besar lagi... yeler...teran2 tk kuar...teran lagi, tk gak kuar...last2 lain yg kuar... sian Mak TImah..
Uri dan smua yg 'terr' kluar tu Mak Timah serahkan kt bapak budak ni clearkan...hehe..rasakan. Tah kat mana la dia tanam uri tuh...sebab masa tu mak acik tk dtg lagi...tk bagitau pun...sbb tk ndak nyusahkan dia...harap2 betul la cara dia tanam uri tuh... Mak Timah kata, semua ok...tk ada lukapun... cuma jahitan lama masa lahirkan yanie jer terbuka satu...(boley ke..???).
Taim nak bagi nama....acik pikir sindri... bapak diorg tuh kire kata, 'lu pikirlah sindri..' baik tul la dia.. bukan suka sgtpun dpt anak...tk cam 'setengah2' orang...tk per...acik bersyukur gak...sbb dah dpt sepasang anak yang sempurna...maka acik namakan dia Muhammad Abu Shahmah. Muhammad sempena junjungan Nabi Muhammad S.A.W. Abu Shahmah pulak...saper yg penah baca sirah para sahabat nabi, mungkin pernah terjumpa nama ni.
Mak sedara acik marah acik namakan nama ni...sbb Abu Shahmah tu buat zina dan dihukum dik ayah dia Khalifah Umar Ab. Aziz... tapi acik jawab (gemar menjawab ye..!) acik kata...akhirnya kan Abu Shahmah tu masuk Syurga, duk sebelah Rasulullah lagi... (mengikut mimpi para sahabat) ..acik sedih sgt setiap kali baca citer abu shahmah tu..bagaimana adilnya ayahnya Khalifah Umar, yg jatuhkn hukuman tanpa mengira darah daging sendiri...dan bagaimana si anak rela terima hukuman dan taubat atas kesalahannya.
Acik senornya tk ndakla letak nama anak pepanjang..susah nak panggey nanti..tpi nama dia ni terpanjang jugakla.. Malam tadi acik ngan yanie tipon dia...wish hepi besday...cam besa...dia..ye ye jer.. nk adiah...keter sebijik... okehhh...umi antar gambar keter right away...hahah.. (aper la adiah yg lebih berharga dari doa seorang ibu...uwaaaahh..)
Pendekkan citer...dia pun dah besar panjang dah. Dari kecil, idaklah banyak memberikan masalah pada acik. Tak banyak ragam (dah luper la.... ) Tuhan berikan semua anak2 acik kesihatan yang baik sehingga ke hari ini. .. Syukur Alhamdulillah.
Moga Mohd. Abu Shahmah ni akan terus menjadi anak yang soleh,
Yang di Rahmati Allah sepanjang hidupnya di dunia dan di akherat
Di berikan iman dan takwa
Diberikan segala kejayaan di dunia dan terutama di akherat
Diberikan keselamatan dari segala bala bencana di dunia dan di akherat.
Diberikan kekayaan dunia dan kekayaan di akherat..(dimurahkan rezeki)
Dipermudahkan segala urusannya
Dipelihara dari segala kejahatan di dunia dan di akherat.
Dikurniakan segala kebaikan di dunia dan kebaikan di akherat.
Dilindungi dari segala penyakit zahir dan bathin.
Menjadi insan yang berbakti kepada keluarga, Agama, bangsa dan negara.
Aminnnn...ya Rabbal a'lamin.
Aminnnnn..
ReplyDeleteall the best utk Muhammad Abu Shahmah.
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Acikkkk..
sempat makan bagai sebelom nak banak tu, mananya tak terkeluor 'yg lain-lain' taim meneran..ekekeke.
masa sakit tu sempat makan lagi aper...haha...tu pasal la...
ReplyDeletewa pdulik aper...kehkehkeh..
macam ni lah jadi mak ye tak wish anak2, doakan anak2, jangan lupa jenguk2 anak kat asrama tuh. blog ni kena masuk dalam wasiat lah KC sebab nanti dorang boleh tau n bole baca
ReplyDeletemoga shahmah, berjaya dalam hidup..takde yg lebih bahagia bagi makbapak hanya kebahagiaan anak-anak kan..
ReplyDeletecuma terkenang 'baik'nya bapak si shahmah..naper erkkk?
wah hensem anak bujang achik. Selamat Hari Lahir pd Shahmah moga menjadi anak yg soleh dan berjaya di dunia dan akhirat
ReplyDeletelyn,
ReplyDeletetu lah..kesian lak bygkan dia sedey..tgk org lain mak ayah dtg, tpi dia, umi tk dtg pun..huhu..
Ni bukan wasiat...doa je..:)
Cikgooden
Aminn...thx cikgu..
Bapak dia mang baek...no komen..hehe..rsanya dia bangga tk tgk anak bejaya ke menara gading?
sya,
harap2 pangaipun ensem la...pehtu jgn ikut pangai org yg tk elok...(aderla tu..haha...)
Thx atas doa..doa auntie sya amat dihargai..:)
mesej utk ungkunor,
ReplyDeletejomla gi mancing...nanti acik bawak bekal sandwich ikan sardin dgn mayonis...heheh...
thx a lot.
hehehe.. hepi besday kat orang tu la.. nanti tlg bgtau yer.. :P, wah.. ade plak spare gambo ikan kesayangan tu.. hehehe
ReplyDeletesaat terakhir bersama...tu yg jadik memori daun pisang tuh..hahah
ReplyDeletepatut la tangan saya macam ada koser megnet je suh bukak komen acik ni haa..
ReplyDeletenak pi mancing?
ujan2 ni ada ke ikan ciiikkkk?
tapi bukan acik ada pojek baeekkk hujung minggu ni kan?
camno nak pi mancing..
heh..nak janji pelsu dgn saya la tu..nyampah ;p