Tuesday, October 14, 2008

budak muda n orang tua

Acik sibuk betul sepanjang minggu ni....sejak dari hari acik balik kampung, tengok mak acik yang diserang demam Chikugunya, hinggalah ke hari ini, sibuk ntah haper2....sampai tk sempat nk hapdet blog.

Lepas hantar N3 akhir tentang Chikugunya, acik terus balik kampung, sempat gak singgah di sekolah tempat acik kojo dulu SK Nyatoh, yang bebaru ni masuk paper kata anak2 murid belajar bawah kemah..sebab kelas roboh bumbungnya.

Ye laaa...tu antara sekolah tertua kat NS ni...anai2 memang jadi penghuni tegar kt bangunan lama sekolah tu. Acik rindu nk jumpa GB dan cikgu2 kt sekolah tu, walaupn depa kutuk acik sebab dulu acik salu jadik kaki bangkang kat opis tu...haha..

Sempat gak GB tu banjer makan jamuan rayer kat kantin...pekena lemang dn rendang sepiring dan cam biasa, pas kenyang, baru acik tinggalkan sekolah tu...eeerrrkkk..mang tk senonoh.. Sampai umah, acik tengok emak acik tebaring berselimut dalam bilik dia, tk larat nak gerak.

Dia kata, nak ngunyahpun dia tk larat... So, acik suh dia besiap, bawak gi klinik...sampai kat klinik Rantau tu, doktor sahkan dia ngidap chikugunya...dan bagi satu enjeksyen, pehtu suh dia tunggu dlm keter sementara acik gi kedai ikan, beli ikan guppy untuk aquarium emak acik dan acik gak..:) ...sonok orang tu .

Acik ikhlas ye...jgn dgr kata ungkunor yang kata acik rasuah emak acik dengan guppy2 tuh..heheh Sesungguhnya, petang tu, emak acik nampak segar dan dah boleh makan bubur nasik yg acik masakkan dia tu. Sabtu, dia dengan rela, kata klu acik nk balik, blh la acik balik umah ptjaya sbb dia dah ok...

Acik lega tgk dia dah ok. So, esoknya, lepas kutip hasil kampung yang ada, acik pun balik ptjaya dengan tk sabarnya nk hapdet blog...sbb kt kg tk ada access internet...tk ada laptop senornya... (nnt klu ada bnyk duit...nk belikan emak acik PC satu, dgn access internet...leh la main YM ngan dia...)...

ruper nya...malam tu, emak acik tipon, badan dia tumbuh merah2 gatal2 cam gegate... maknanya, tk elok lagi demam dia tu. Tapi kira ok..sbb sakit sendi dia dah tk membebankan sangat tubuh lesu dia tuh...moga dia cepat pulih seperti biasa. Semalam KPM buat Jamuan Hari Raya dan acik mesti la tk lepaskan peluang untuk makan free sepuas hati....semuat perut....siap tapau bawak naik atas pejabat.

Timbalan Menteri Pelajaran yang sedang berucap masa perhimpunan bulanan sebelum jamuan hari raya .
Waktu memande mentri berucap, ni lah keje kami..... posing maut...
Macam tahun lepas gak...kami disediakan kemah berkipas serta kosi pastik. Ye lah...kakitangan biasa2..duk la kat kosi pastik.
Ni depa sdg melantak juadah hri raya...pehtu gasak sakit pewot sampai arini...hahah..
Alhamdulillah, kira selesa lah tu....cumer aku nak komplen....tetiap tahun susun kosi rerapat sampaikan nak bekuak tanganpun tak leh. ..badan kita memasing bukan kekecik pulak.Kalu nak keluar barisan nak mnunaikan tuntutan hajat ke bilik termenung pasti la susah sekali...maka...kener la buat latihan menahan diri dari membuang.

Tahun ni sistem speaker lagi teruk dari tahun lepas. Ucapan tak baper nak dengar...tapi biler umum boleh start makan tu kami dengar dengan jelas sekali. Terima kasih.. Tempat acik duduk tu dekat dengan gerai satey...maka berbau asap la kami sepanjang majlis ...naper la tk bakar jer satey tu kat umah/kedai diorang jer..pehtu masuk dalam bekas yg blh terus panaskan makanan ... kan ke blh elakkan asap tu...pandai je aku kan..

Namun begitu, acik tk begerakpun dari kosi utk gi ambil pelbagai jenis juadah yang disediakn. Acik ingat nak diet...tengok jer orang makan. Dah tetua ni, tk ada keinginan nak makan apa pun... semua dah pnah rasa. Tk macam ungkunor yang masih muda tu, aper tengok, smua nak makan...hehhe.. Tapi, klu dah rezki tu...tk baik tolak.

Kkawan acik yang dh dpt makanan tu smua kumpulkan depan acik... ambil nasik briyani, acik makankan...ambil lontong, acik tolong gak makan...ambil satey, acik usahakan mengabiskannya, ambil cendol...pun acik telan...ambil roti jala, acik la yg bertanggungjawab perabih smua tu. Syukur. Tak payah acik bertolak2 begesel2 dgn org lain utk dptkan makanan kali ni. Kira peranan acik, jaga kosi jgn org lain duduk jer la...hehe

Biler dah kenyang, acik balik opis...tu pun ada gak yg tapaukan..kekalau nk berulang lagi makan..sabo jer la... Sampai opis, dah letih. Nk betenet pun tk ada pasaan dah. ..habih tak pun merapu dengan ungkunor kt sms... Malamnya lagi best. Yanie bawak kenkawan dia berayer kat umah...masa nunggu tu acik smpai telelap...letih aper tah.... biler diorg dah cukup korum, maka bermula lah agenda diorg , yaktu, mengerjakan makanan yg dihidang dik Yanie....huhu..dannnnnnnn..karaoke.....waaaaaaaaaaaaaaaaahhhh.. agenda peberet acik. Aper lagi...lebih kuah dari sudu....luper yg kubur kta mari rumah kata pegi...hahah.. mang marbeles.... sekali dengan bebudak tu...komfem depa mesti kata..

."wahhh yanie...emak kau tu mabelless....!" hahaha.. sbb dpt tahan ujan dari turun malam tadi....ilang terus rasa mengantuk, dengar suara emas bebudak yg rerupernya giler karaoke dan college singer kt kolej 11 tuh. Agenda tu tamat tepat pukul 11.30pm...yelah , sebelum pak guard tutup gate tk kasi diorg masuk...

Tima kasih la anak2...lenkali buley datang lagi karaoke dgn mak cik...hahaha... Dahla...acik tk ada ati senornya nk hapdet nih...rasa tk ada mender nk citer...smua blank and blurr jer yg acik rasa... Ni la knkawan si Yanie yg sporting tu dgn kek eskrim spesel utk si Mia yg sambut besday malam tdi...si razi baju melayu ijau muda yg rajin masak kue tiaw tambahan dn ngemas dapur dn basuh pinggan mangkuk tmasuk koli acik...terus acik masukkan dlm senarai calon menantu ...hahaha..
(siler lah jemput dtg tlg kemas dapur acik lagi..!!) (tgk la saiz pewot diorg...mang yg acik masak tu tk cukup..!!)...sore hang mang mabelless....terserlah kejantanan hang yg tk baper nk jantan tuh...heheh..sementara jejaka dua org lagi..saper tah nama dia...tk baper nk dgr sore...

siti yg sore bak ct nohaliza...combi n aney...yg mang slu lepak umah acik ikut si yanie..dh cam anak2 sendiri..

Sekian.
Tambah sikit, Ni gambo anak ikan acik yg acik letak kt opis. Ungkunor kata nanti klu jatuh tumpah la bekas ikan tu, nayer ler kener marah dgn bos...ha..cer tgk...rasanya tk tekena siku acik yg tajam nih...jauh lokasinya..

.acik letak kat bawah antara 2 tipon (acik mang giler tipon.....) dan di sebelahnya acik letak speaker PC utk hiburan ikan2 tu....acik pasangkan zikirullah dn kekdg lagu Rossa peberet acik dan peberet ikan2 tu....tpi klu tipon bunyik, mang ikan2 melatah sikit la...tk per..acik control bunyik tipon tu nanti. Pehtu, nmpk tk kangaroo atas 'aquarium' mini acik ni..? ha..'guard' ikan la tu..


Acik tutup atas bokeh ni...sbb air cond sojuk bobona kt opis nih..harap2 ngan pasang air pump ni blh la panaskan sikit suhu air ikan acik ni...kang mati boku lak yo.. sajo...nk cito..stakat ni tk ado jual heater utk aquarium ikan kan?? ...heheh..

5 comments:

Suri said...

amboiiii... meriah karinya! jom la datang raya umah suri! sound GPP sekali.

Ungku Nor said...

okeh.
nanti saya nak lepak kat rumah acik lak pehni..

aciiiiikkkkkk...
guppy jantan saya dah 2 ekor meninggal dunia yang fana iniiiiiii!!!!
kekdahnya dah 4 ekor guppy saya baru berubah status jadik balu..
huuuuu..
tapi takpo, ada 3 lagi jantan yg masih boleh dicukupkan kuotanya..hehehe.

Anjib yang jadik tukang mandi jenazah dia, siap letak dalam tisu kaler putih, ala2 kapan la tuh.

*saya tgh keroke lagu nasyid Selimut Putih jap. untung2 insap la sikit..;p*

lupakanje said...

ungkunor,
mehler lepakss..tk cukup mekropon, acik tmbah 2 lagi..hehhe
tulahh...kan acik dah koba ann..mati tetap mati..
kiranya bolo guppy ni ngajo dn ngingatkan kita yg mati tu pasti tibo...tk kiro lah jantan ko, betino ko...kekdah ee...smua kategori yg ado kek donia ni akn mati...(tk sompek bgi namo yo..)
Klu lalu lalang kat Rantau tu, boli yo kt situ, 50sen yo tk kiro jantan ko tino ko..pesal tompek ungku boli tu mendiskriminahsikan gender jantan ato betino?? sib la tk dilainkan reger ikan daro ngan ikan janda/balu, yg tua ngan yg mudo dll.
Ikan ngan alat2 eksesoris murah kt situ..seploh seblas hinggit je air pump kt situ..aquarium pn memurh...acik tk tau la kt somban lain...sobab acik lalu rantau yo...hahha...kt Bangi/Serdang ni lagi la bedabel tripel reger nyer..
bgitau Anjib, siapknla bebnyk kotak tisu...hahah..

Ungku Nor said...

aciikkkk..muahss.
potang tadi ese dah boli akuarium ikan.
carik oksigen sekali dgn pokok pelsu suma.
siap boli ikan dbkl tu duo ekor..sonang takyah nak cuci selalu..ehehehe

sekarang ni dah tinggal sebelas ekor..huuuuuu..

lupakanje said...

kehkehkeh....sib dh hired ikan bandaraya...klu tidak jenuh mncuci akuarium...slamat membelo ikan la..moga ikan cepat membiak sampai leh bukak kilang blacan....haha

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-