Thursday, May 19, 2011

Linggi ku..

Linggi, nama kampungku..walaupun kini tenggelam dalam arus kemajuan persekitarannya, kampungku ini tetap serupa dan sama..Dulu, ...duluuuuuuuuuuu..kampung ini amat istimewa dan tersohor seantero nusantara.

Kampung acik ni satu kampung yang unik. Tapi kekadang ada perasaan terasing dan dipinggirkan dalam Negeri nan Sembilan ini. Semata-mata tidak mengamalkan Adat Pepatih, terkadang ada suara-suara yang tersasul tidak memasukkan kampung acik ni dalam kawasan Negeri Sembilan tanpa mereka sedari.
Amatlah kecit ati ayam acik bilamana ini berlaku.

Pernah seorang, ketika mereka sedang berbual...berkata, "ni tak do cakap linggi do..cakap ghang kito...."
Mungkin mereka tidak sedar, ketika mengeluarkan perkataan ini.  Tak apa lah...nak buat camana...orang Linggi tk diakui sebagai orang Negeri Sembilan rupa-rupanya...kata hati yang sentap ini. * betul, ada jin orang Bugis Linggi dalam diriku ini...jin kuek majuk!

Peristiwa ini menyebabkan acik bersemangat untuk membuka buku sejarah politik dan perkembangan sosial kampung acik ini... tapi mata yang dah kelabu ini, sangat payah untuk membaca lama-lama...kejap dah tutup kitab.  Kitab bukan sebarang kitab.  Kitab sejarah perkembangan sistem politik Linggi...yang ku pinjam dari kakak ku..

Sangat bangga akan aku dengan nenek moyangku yang telah membuka Mukim Linggi ini dulu...*wah ..bahsa seakan bahsa org dedulu...

Nantilah...lainkali kalau aku rajin, aku ceritakan.  Mak vangger dengan Linggi taw...walopun orang Linggi tidak pandai berbahasa 'Negeri Sembilan'  Miskipun orang Linggi itu tidak ada masuk suku...perut memerut semua itu yang tidak ujud dalam Linggi original dulu.

Kalau bukan adat Pepatih, apa adat dan pegangan penduduk di kampung ku? Nantikan di episod akan datang !!

LINGGI 2   |    LINGGI 3   |   LINGGI 4

13 comments:

zino said...

den pun nak tau jugak kisah nya..

kakpah said...

iyo ko cik. oghang linggi takdo suku?
naak gak tau coghito lobeh lanjut ni..

rosdiana said...

saya org Kamunting.
*tetiba..

Ms.Lilies said...

copek cik update...br tau ni org linggi xde suku

Acik Erna said...

ACIK..AKAK PUN NAK TAU YO NI..AK TAU LANSUNG KALAU ACIK TAK CERITO NI..

Mak Su said...

sy suka lepak kat pantai yang kat linggi tu. apa nama pantainya entah.... dah terlupa. hahaha

iina said...

Baru tau nie cik.. tapi mmg xpatutlah kan ckp camtu.. tak kisahlah namo pun linggi tuh kek n9 tuh gak ;)

lupekanje said...

Zino - nnt acik citokan yo..tpi nnt ni mmg tekono ngan diri sendiri..huhu..

Kak Pah - betul kan..orang Linggi tak ado suku. Yang ado, 3suku yo..uwaaahh.

Ros - Hai orang Kamunting...

Ms Lilies - InsyaAllah..tpi raso cam nak buat citer lain lah dulu..hehhe

Kak Erna - iyo kak..sabar...dok ontok2...nnt acik citor.

Mak Su - ni misti kek Kualo Linggi, Melako...bukan Linggi tu doh..tpi mang pantai eh cecantik kek sinun..mancing pun sonok!!

iina - tak po lah iina, diorg bergurau gek eh...acik redho...uwaaahh..cam apo yo kan. Teringat pelawaan sahabat sekampung acik dari tahun lepas lagi untuk buek projek naikkan nama Linggi.

Anonymous said...

Terjumpa artikel ni. Mungkin sebab dah lama tak tinggal di kampung, saya kurang mengenali saudara-mara di Linggi.

Saya pun orang Linggi juga.

Satu pengkisahan yg menarik.

Anonymous said...

By the way, pemilik laman blog ni namanya Achik?

lupekanje said...

anonymous,
panggilan diri di sini sajer...tq for dropping by.

Anonymous said...

Orang linggi memang tak do ada atau suku, tapi katonyo ikut adat tomonggong,,,,ontah apa ko bondo eh....tak den tahu do....maleh nak ambil tahu pun....yg ponting ikut adat Islam, adat pepatih ni tak boto, harta bondo tak ikut faraid....tanggung doso yo buek apo....tapi yg bangga nyo orang2 linggi terdiri dan telah banyak melahirkan orang2 yg bijak pandai dan ternamo....dan yolah keturunan asal dari nenek moyang yang campur otak Arab dengan melayu...mano tak cherodik kan...MashaALLAH....Kak Talha....ni...

lupekanje said...

Mekasih kak. Banggo dgn Linggi ni kan Kak...jom promote Linggi... heheh...

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-