Sunday, May 8, 2011

Apakah amal kita hari ini?

Sabahul Khair..Selamat pagi...Good Morning semua.

Hari ini tiba-tiba baru ada rasa nak update blog.  Sebab terfikirkan beberapa perkara untuk ku ingatkan diri ini dan kaum keluargaku seandainya aku telah tiada di muka bumi ini nanti.  Maksudku, selain dari mati, mana tau nanti, aku ini terpilih pulak untuk menjadi angsawati angkasawati untuk terbang ke bulan, bintang dan cakerawala...manatau kan... errr...ok..ok..aku tk kan merapu..sbb aku tau..setiap tenaga ku dan tenaga letrik yang ku gunakan untuk menaip ni akan dihisab di akherat kelak. *...baru teringat ke...??*

Tika bangun dari tidur, apa yang aku buat? Apa yang aku dengar dulu?  Uuuuhh.. lagu Kalau berpacaran dendangan Suhaimi Mior Hassan & Anna Rafali .....dan lagu rentak techno yg aku compose sendiri dgn handphone buwok ku...yg memang membingitkan telinga kalu aku tk bangun hentikan. Kemudian biasanya kalau nak pegi kerja aku pastikan pasang nasyid doa pagi alunan Munif Hijaz itu. Kononnya aku nak mendengar sesuatu yang baik sebelum mencemar telinga kurniaan Ilahi ini dengan bunyi-bunyian yang lain.

Apakah?  Pdhal yang menerjah ke telinga aku ni adalah lagu Kalu berpacaran tu...hmmmm ..belum cukup baik lagi wahai diri...ya..lagu itu memang baik, sebab ada unsur nasihat di dalamnya. Bagaimanapun, ada yang lain yang lebih baik.  Eh...bukankah kita sentiasa mahukan yang terbaik dalam hidup kita? Nak beli barang-barang yang terbaik, nak result periksa yang terbaik, nak dpt pasangan hidup yang terbaik. ...nak yang terbaik dari ladang gitu.. Oklah...lepas ni aku tukarkan nada dering Jam Alarm henpon ku kepada nasyid doa-doa, atau sajak tajuk 'Sakaratulmaut' tu... mesti aku akan tekejut bangun dengan penuh keinsafan...  saper penah dengar sajak tu..?? . Mula-mula je dah keluar suara ustaz Dinie Juri  ...   Sakaraaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaa aaat !
Sakaraaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaat !
Sakaratul maut.. maut.. maut.. maut.. maut..!!!!
...menggerunkan..menginsafkan jua nanti kan...mesti melompat gak aku bangun kan.  Baiklah.  Akan segera aku tukarkan suara itu.


Sekarang sudah bangun... masuk bilik air, gosok gigi, buat apa yang patut, dan biasakan ambil wudhu, walaupun dalam keadaan datang bulan.

Solat subuh..lepas tu..tidur balik ???   Jangan la begitu wahai anak cucuku sekelian.  Walaupun tidak ada hadith sahih tentang larangan tidur selepas solat subuh itu, namun ianya bukan sunnah rasul.  Rasulullah s.a.w dan para sahabat serta solifulsolih dan para ulama' amat memanafaatkan waktu selepas subuh ini untuk berbuat amal.

Dicedok dari Halaqah online ni :
Menurut para salaf, tidur yang terlarang adalah tidur ketika selesai solat subuh hingga matahari terbit. Kerena pada waktu tersebut adalah waktu untuk menuai ghonimah (pahala yang berlimpah). Mengisi waktu tersebut adalah keutamaan yang sangat besar, menurut orang-orang soleh. Sehingga apabila mereka melakukan perjalanan semalam suntuk, mereka tidak mahu tidur di waktu tersebut hingga terbit matahari. Mereka melakukan demikian kerana waktu pagi adalah waktu terbukanya pintu rezeki dan datangnya barokah (banyak kebaikan).” (Madarijus Salikin, 1/459, Maktabah Syamilah)

Ramai para sahabat ku yang memberikan nasihat, ingatan dan panduan hidup buatku, antaranya mahu aku mengamalkan bacaan surah Al Waqiah setiap pagi.  Aku baca....bila aku teringat..huhu...aku harap, kalian pun sama.. istiqamah.jadikan amalan..jangan seperti aku..yang selalu terlupa dan lalai.  Jadilah yang terbaik ..jangan yang tak baik itu yang dijadikan perbandingan untuk meninggalkan yang  baik...no no no...nenek tk suka macam tu...selalu kalau menegur anak, mereka jawab...alahai...orang lain pun sama...lagi teruk lagi pun..
Sentap nenek taw..!!

Lagi satu, seorang kawan sekelas ku pesan... kau amalkan doa ni setiap pagi.. Selawat Tafrijiyah ..baca 11x katanya kalau tak silap.  Terima kasih pada mereka yang prihatin mahu aku sentiasa mendekatkan diri dengan Tuhanku.  Doa ini banyak manfaatnya. Untuk mohon Allah murahkan rezeki dan untuk makbulkan doa.

Buatlah solat sunat sebanyak mungkin.  Tapi jangan pulak lupa menggantikan solat-solat  fardhu yang mungkin kita tertinggal sesebelum ni.  Qadho' solat  fardhu itu wajib, solat sunat itu hanya sunat.  Buat dapat pahala, tak buat tak dapat apa2.  Yang wajib tu pulak, tak buat berdosa, kalu buat dapat pahala.

Kemudian, berbisik (atau nak menjerit pun takpe) dalam hati... apakah kebaikan yang akan aku lakukan hari ini..? Itu yang sepatutnya kita fikirkan pagi-pagi begini...apa lagilah di hujung minggu bagi yang hari-hari biasanya sibuk mengejar rezeki.

Mohonkan pada Allah, agar melindung dan menjauhkan kita dari melakukan kejahatan atau dosa sama ada secara sengaja atau tidak sengaja dan dari melakukan perkara yang sia-sia. Jauhkan kita dari lalai denganNya.

Hari ini kita bangun dan kira semua anggota badan kita....semua ada lagi  kan?  Cer pegang kepala kita..ada otak dalamnya.  Gunakan otak tu untuk memikir sesuatu yang menjadi ibadah buat bekalan kita ke akherat.
gambar pinjam cari kat google.

Cer pegang telinga capang kita.. hmmm...masih boleh mendengar dengan baik.  Dengarkan lah perkara yang menambah bekal kita ke akherat...bukan mengurangkan atau memusnahkan amalan kita dari subuh tadi....macam dengar orang memfitnah, contoh laaahh...

Cer bulatkan bijik mata tu... masih terang penglihatan.  Jangan lah nak gunakan mata bundar mu yang ada kolestrol   tu untuk melihat aksi-aksi yang boleh menggelapkan hatimu. Yang memadam pahala amalmu.
Yang pegi jogging pepagi ni jangan la nak sekodeng pompuan2 cantik kat taman tu...salah guna mata tu..Harap maklum! .. dari mata turun ke hati...hati yg busuk, boleh memudaratkan kita di akherat kelak.

Cer raba hidung...masih ada 2 lubang kan...??  Bukan 3.... syukur Alhamdulillah, menjadikan manusia ini sebaik-baik kejadian.  Hidung masih bulih membau...walaupun mungkin ada antara kita yang tesumbat dik selesema....tak apa cucu ku....itu hanya bersifat sementara,  Allah menguji dan mahu memberi pahalaNya dengan sedikit penyakit itu.  Bau lah keharuman masakanmu yg dihidang untuk keluargamu. Bau lah keharuman tubuh isterimu...bukan isteri orang lain..bukan perempuan lain..bukan pompuan simpanan okeh !!.. Yang penting, bau lah badan sendiri...kalu rasa cam masam semacam je...pegi lah bawak2 mandi...!!

Pastu taburkan bedak haruman yang suci bersih buatannya agar badan rasa segar dan wangi..aroma terapi untuk bersemangat meneruskan hidup kita...errr..cer kalu tader hidung.??? makan tak sedap, bau badan tak sedap pun tk sedar, tak ada perasaan kalau persekitaran busuk ke...wangi ke...nak cium laki anak pun tak tau nak tenyeh kat mana...kann...ehhh...termerapu pulak den ni ha...sorry...masuk line balik ok!

Cer raba mulut...ehh..mulut sendiri taw...jangan gi raba mulut orang lain plak ! Kang kena gigit pulak..!! Pepagi ni main reraba pulak kita ye...  Ok..mulut ada lagi...dalam keadaan baik...dalam mulut ada lidah...baik punya.. Alhamdulillah..cer jelir sikit?   Hah...sebijik cam hantu kak limah....hehhe..

Tak de la..motipnya cuma...Allah masih kurniakan lidah dan mulut yang sempurna pada kita.  Walaupun mungkin giginya udah semakin kurang...atau dah belobang-lobang...(Itulah...makan laju sngat...tak ikut sunnah nabi...!..)  makin lama penggunaan sesuatu peralatan itu, maka keadaannya akan menjadi bertambah kurang baik ...fizikal mahupun dalamannya. Itu dah menjadi sunnah alam...yg baru akan menjadi lama...yang baik akan menjadi rosak, yang cantik akan menjadi buruk...apalagi lah kalau tidak dijaga dari awal kejadian lagi..

Hari ini, gunakanlah lidah itu untuk mengeluarkan kata-kata yang baik....jangan pepagi lagi dah mencarut...dan maki hamun laki, tengking anak, tuduh itu ini kat orang, mengumpat kat mesyuarat tingkap ke..

Ketahui lah bahawa lidah yang kontot ini lah yang akan menjadi saksi kita di akherat kelak, untuk masukkan kita ke syurga mahupun neraka Jahanam.. Nauzubillahiminzalik..

Lidah bersubahat rapat dengan hati  juga .  Jangan tak tau.  Contohnya, kalau lidah keluarkan kata mengajak orang berbuat baik, sambil dia kenyet mata pada hati yg berkata...buat cam kita la...kita baikkan..!!  .... maka lidah yang hipokrit ini lah yang akan berjasa menyeret kita merasai siksa api neraka.... Nauzubillahiminzalik ..hati-hati dengan hati dan lidah itu.  Itu musuh yang paling hampir dengan kita...yg paling susah nak kita kawal..semoga Allah selamatkan kita dari siksaNya.

Rindu pulak kat Adam Irfan ni..


Cukuplah, memerhati dan merabai anggota badan sendiri di bahagian kepala sahaja dulu.  Nak raba yang lain, buat lah sendiri.  Acik nak gi buat sarapan jap aarr..lapar lak tetiba.


Moral of the story, bersyukurlah kita sentiasa dengan setiap anugerah Allah.  Buktikan kesyukuran kita dengan melakukan sebanyak mungkin kebaikan dan meninggalkan jauh-jauh, kejahatan dan kemungkaran.

Sekian.

6 comments:

Ms.Lilies said...

lambat pulak masuk blog acik ni...
kalo x pagi2 lg sure dah terisi minda ni ngan ilmu kat sini....huhuhu


mekaseh cik atas peringatan ini

zino said...

peringatan utk semua.. tq

kakpah said...

orang pompuan ni cukup sonang nak masuk syurga dan cukup sonang nak masuk nerako. Jalan banyak, peluang banyak.. kito ni yang kono pandai buek pilihan.
selamat hari ibu cik....

lupekanje said...

Ms Lilies, thx...acik pun lamo tk update..tk tau nk citer apo.

Zino, yup..khusus utk diri sendiri tu.

Kak Pah, tu yang takut tu ...mekasih kak.

secangkir madu merah said...

acik, memang elok mengamalkan membaca surah al-waqiah di setiap pagi...

semoga ALLAH memberikan aku kekuatan utk melawan nafsu dan bisikan syaitan utk aku mengerjakan kebaikan ke jalanMU...




.

lupekanje said...

SMM...moga Allah beri kita kekuatan utk melawan nafsu dan bisikan syaitan utk kami mengerjakan kebaikan ke jalanMU...Aamin..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-